auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: Abs / Esp lichtje op dashboard, Wiel sensors

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 523i

Hallo,

Heb hier een 523i touring bwj: 2000 binnen, het abs/esp lichtje op dashboard blijft branden, ook geen km telling en geen snelheidmeting.

Heb uigelezen en krijg de volgende Bmw codes: 30 wielsensor achter links, en 33 wielsensor voor links.

Ik had dit eerder al eens gehad bij een 520d uit 2000, toen kreeg ik de code 30 wielsensor achter links, heb toen de wielsensor vervangen en gereset en probleem opgelost, lichtje abs / esp op dashboard uit en terug snelheid en kilometertelling ok.

Nu, bij deze 523i heb ik de wielsensors vooraan links en achteraan links vervangen, maar krijg telkens terug de zelfde foutcodes en geen snelheid of kmtelling.

Iemand ervaring mee of iets gelijkaardigs gehad?

Mvg, Tom.

Geplaatst door

TDG (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kan het ABS magneetblok/regeleenheid zijn, deze zit op de abs pomp. In dit magneetblok zitten veel haardunne draadjes die ook nauwelijks te repareren zijn. Hij geeft dan vaak als fout de kabel van de ABS sensor LA waar ook het signaal van de snelheidsmeter vandaan komt

Je kan de abs sensoren eerst even meten op de stekker van de regeleenheid.
12/28 LV
16/15 RV
29/13 LA
31/30 RA
Met de Ohm meter twee keer meten een keer +/- en een keer -/+ je krijgt dan twee verschillende waarden die voor alle +/- ongeveer gelijk moeten zijn en voor alle -/+ ook gelijk moeten zijn.
Als al deze waarden gelijk zijn dan ga er maar vanuit dat de ABS regeleenheid de geest gegeven heeft.

Als er een nieuwe opkomt moet deze wel ingeregeld worden met de DIS van BMW.

Weet wel een bedrijf omg. Rotterdam die dit goed kunnen en redelijk in prijs zijn, stuur maar even een mailtje als je het adres wilt hebbben.

Succes Cees

Cees1570 0

13 jaar

Ok dank je Cees,

Ga ik in die richting eens controleren.

Wat me nog is opgevallen tijdens het uitlezen, is namelijk via de ronde bmw diagnosestekker in de motorruimte en niet via de obdII stekker onder dashboard, de ronde bmwstekker staat vlak naast het absblok,
is dat na wanneer ik de foutcodes reset, ongeveer een seconde of 2, er een duidelijk hoorbare klik voordoet in de abs regeleenheid. Als ik snel ben na het reseten en ik vraag de foutcodes terug op zijn ze verdwenen na de klik staan ze er terug in.

Mvg, Tom.

TDG 0
badge

13 jaar

Het klikken dat je hoort in het ABS blok zijn inderdaad de magneetjes die daarin zitten. Bij de meeste 2000 modellen kun je dit soort storingen alleen via de 20 polige stekker uitlezen en via de OBd milieu gerelateerde zaken.

Overigens de waardes van de abs sensoren zullen bij de ene meting rond de 8,5 mega ohm liggen en bij de andere rond de 4,7 mega ohm

succes

Cees

Cees1570 0

13 jaar

Ik heb zelfde probleem, maar bij mij ligt het zekers aan de abs unit, kent iemand een adres voor goedkope reparatie van de unit, want een nieuwe kopen is duur, en kent iemadn een adres waar er ook geprogrammeerd wordt???


Mvg , marouan

Marouanna 0

13 jaar

TDG, heb je het probleem uit eindelijk gevonden? ik heb namenlijk het zelfde probleem alleen doet bij mij de kilometer teller het nog wel maar het lampje abs/esp branden. ik heb hem uitlaten lezen en daar geeft die als fout aan
-31 circuit abs sensot rechts achter
-32 circuit abs sensor rechts voor
-33 circuit abs sensor links voor
-120 signaal rijsnelheidssignaal
-121 can: wielsnelheidssignaal
allemaal met elkaar te maken dus.
ik zit te twijfelen of het de sensoren zijn of abs magneetblok.
en ze zijn iets te duur om het uit te proberen.
bedankt alvast.

leroy 90 0

12 jaar

Als er meerdere wielsensoren fout geven kan je zo goed als zeker zijn dat het probleem in de ABS-module zit het electronisch gedeelte, soms is het te repareren, via google zijn er aanbiedingen te vinden om de module te laten herstellen, pak goedkoper, een occasie is ook een mogelijkheid maar dan moet je het laten inleren via Bmw.

Mvg, Tom.

TDG 0
badge

12 jaar

Ik had hetzelfde probleem, snelheidsregelaar werkte niet, abs esp lampje branden, sensoren veranderd, probleem niet verholpen, uiteindelijk een gebruikte ABS electronische regeleenheid zonder pomp gekocht (340 euries) probleem verholpen. Ik heb begrepen dat dit vaak voorkomt bij de e39 type.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.