Hallo allemaal,
ik heb een probleem met m'n cabrio ( 1984 1600 EW blok 4 versnellingen carburateur). Deze valt uit onder het rijden. Vervolgens kan ik weer starten en weg rijden.
Nu las ik al dat dit een veel voorkomend probleem is. Ik denk daarom ook dat de auto last heeft van bevriezings verschijnselen. Want als er teveel rij wind is slaat hij af.
nadat ik de carburateur heb vervangen deed hij het twee uur zonder problemen daarna begon de ellende weer. Heb de oude carburateur bekeken en zag dat bij de ingang van de koelvloeistof slangen een stuk was afgebroken en dat er veel witte aanslag zit (v.d koelvloeistof) op de slangen. Dit zal ik dus moeten sschoonmaken neem ik aan en maak dus gelijk maar het hele koelsysteem schoon. Ik denk dat die aanslag dus ook op m'n thermostaat zit en op de temperatuur sensoren van de koelvloeistof. Deze zijn reeds in bestelling en worden dus vervangen ik vervang ook direct maar de waterpomp zodat ik 100% zeker weet dat dat goed werkt.
Als de motor afslaat en ik voel aan de carburateur bij de ingangen van de koelvloeistof zijn deze aardig heet. Is dit normaal?? Want dan zou dit dus ook kunnen duiden op een koel probleem dat bijvoorbeeld de carburateur veel te warm wordt en dat het geen bevriezings verschijnselen zijn. Dan is mijn volgende vraag slaat de auto ook automatisch af als deze te heet wordt??
Nu heb ik nog een probleem met m'n temperatuur meter op m'n dashboard deze doet het maar af en toe.
- Waar zou dit aan kunnen liggen en heeft dit ook gevolgen voor het afslaan van de motor?
- Welke temperatuur word er gemeten? Olie ? Koelvloeistof?
Alvast bedankt voor de moeite,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Schakelaar contactslot defect, kijk maar eens of je het afslaan kunt simuleren door aan de sleutel te rommelen.....
Gaan vaker stuk, oorzaak is zware sleutelbos aan de contactsleutel. Zij die alleen met de contactsleutel in het slot rijden hebben hier geen last van..........
Vervangen?? Red je bij dit type alleen als je in het bezit van een poelitrekker bent. Volgorde is stuur demonteren, ring stuurnaaf, schakelaars richting en ruitenwisser, breekbout doorhakken van alu huis met contactslot, deze van de stuurkolom slopen, dan van achteraf het schakelgedeelte demonteren, rest is vice verca.
[quote=010cabrio]Hallo allemaal,
ik heb een probleem met m'n cabrio ( 1984 1600 EW blok 4 versnellingen carburateur). Deze valt uit onder het rijden. Vervolgens kan ik weer starten en weg rijden.
Nu las ik al dat dit een veel voorkomend probleem is. Ik denk daarom ook dat de auto last heeft van bevriezings verschijnselen. Want als er teveel rij wind is slaat hij af.
nadat ik de carburateur heb vervangen deed hij het twee uur zonder problemen daarna begon de ellende weer. Heb de oude carburateur bekeken en zag dat bij de ingang van de koelvloeistof slangen een stuk was afgebroken en dat er veel witte aanslag zit (v.d koelvloeistof) op de slangen. Dit zal ik dus moeten sschoonmaken neem ik aan en maak dus gelijk maar het hele koelsysteem schoon. Ik denk dat die aanslag dus ook op m'n thermostaat zit en op de temperatuur sensoren van de koelvloeistof. Deze zijn reeds in bestelling en worden dus vervangen ik vervang ook direct maar de waterpomp zodat ik 100% zeker weet dat dat goed werkt.
Als de motor afslaat en ik voel aan de carburateur bij de ingangen van de koelvloeistof zijn deze aardig heet. Is dit normaal?? Want dan zou dit dus ook kunnen duiden op een koel probleem dat bijvoorbeeld de carburateur veel te warm wordt en dat het geen bevriezings verschijnselen zijn. Dan is mijn volgende vraag slaat de auto ook automatisch af als deze te heet wordt??
Nu heb ik nog een probleem met m'n temperatuur meter op m'n dashboard deze doet het maar af en toe.
- Waar zou dit aan kunnen liggen en heeft dit ook gevolgen voor het afslaan van de motor?
- Welke temperatuur word er gemeten? Olie ? Koelvloeistof?
Alvast bedankt voor de moeite,[/quote]
Zijn de koelslangen ook vrij hard of kun je ze nog indrukken?
Temperatuur die gemeten wordt is van de koelvloeistof.
Afslaan bij warme motor kan vanalles zijn: bobine, ontstekingsmodule (als je die hebt).
Bevriezingsverschijnsel bij de huidige buitentemperatuur?
@ audi driver73:
Koelslangen kan ik nog indrukken, maar ben van plan z'n spulletje met schoonmaak troep er doorheen te gooien.
Ok, de koelvloeistof temperatuur. Komt deze waarde van de twee sensoren van de uitgang van het cylinderblok? of komt deze van de sensor aan de zijkant van het motorblok? (niet die de oliedruk sensor maar die andere.)
Ja ik en een vriend (die monteur is) denken dat het wel degelijk bevriezingsverschijnselen zijn zodra ik 60 rij zonder voortganger en de wind op de neus dan slaat hij af. Zo heb ik al enkele malen stil gestaan op de van brienenoordbrug.
@audia4
Ik denk het haast niet want ik gebruik 1 sleutel. Maar ik ga het zeker even proberen, want dat zou weer een 100 euro schelen op onderdelen die ik heb bestelt.
Bedankt voor de tips en snelle reacties, ik laat weten hoe het afloopt.
17 jaar
De sensor aan de zijkant van het blok op het watermondje is van de temperatuurmeter in het dashboard. Als de benzinemeter het wel doet en de temperatuurmeter af en toe, dan is waarschijnlijk het metertje in het dashboard kaduuk. De elcootjes in het metertje drogen uit door de hoge temperaturen in het dashboard als de zon erop staat. Even een nieuw metertje halen op de sloop.
Succes,
Paul
Ik heb nu de waterpomp thermosstaat en tempsensoren vervangen, radiator schoongespoeld en nog steeds slaat hij af.
Wat me op viel was dat mijn radiator groter is dan mijn ventilatorbehuizing is dit normaal?? Of maakt dit verder niks uit?
zou het ook aan de verhouding brandstof : zuurstof kunnen liggen in m'n cabarateur??
Alhoewel ik geen problemen heb met het stationair toerental.
Denk dat ik het nu meer in de richting van de zekeringkast moet zoeken. Kijken of er geen interne sluiting is of iets dergelijks.
oh ja en misschien een beetje domme vraag een piepende snaar betekent dat de riem dan slipt en strakker moet worden gespannen??
ALvast bedankt
groeten goof
17 jaar
Radiator is meestal groter dan de fan, dat maakt niet uit.
Piepende v-snaar is inderdaad kwestie van dynamo iets strakker zetten of snaar vervangen indien deze al begint uit te drogen. DIt heeft echter niks te maken met het afslaan.
Slaat ie echt uit tijdens het rijden of pas op het moment dat je de koppeling intrapt?
tijdens het rijden en als de motor warm is. gaat hij haperen horten en stoten om hem dan aan de praat te houden ( uitstellen van het afslaan tot aan het volgende stoplicht)en als ik dan m'n koppeling in trap slaat hij af.
afslaan komt het meest voor als:
de motor op temperatuur is.
rond de vijftig rijdt in z'n 3 rond de 1500 - 2000 toeren.
en gegarandeerd de snelweg boven de 80 .. als ik dat al haal
bedankt voor de snelle reactie!
groeten goof
17 jaar
Ik ben aan de bobine het denken, je zou de weestand van beide spoelen eens moeten meten als motor koud is, en daarna als motor en dus bobine warm is. Heb zo een geval al eens met een opel kadett gehad, lang naar gezocht. Of wat audia4 zegt, het contactslot, dit blokje kost bijna niks en is het proberen wel waard gezien ze vaker kapot gaan, ik heb hem laatst bij de golf1cabrio gti van mijn broer ook vervangen. Bij hem starte auto vaak niet, dus was ander probleem wat jij hebt.
Ik ga vandaag de weerstand van de spoelen meten. Hier had ik nog niet aangedacht. Want de bobine is vrij nieuw volgens de vorige eigenaar.... Maar goed dat zegt niks. Bedankt weer voor het meedenken!!
17 jaar
[quote=Audidriver73]Ik ben aan de bobine het denken, je zou de weestand van beide spoelen eens moeten meten als motor koud is, en daarna als motor en dus bobine warm is. Heb zo een geval al eens met een opel kadett gehad, lang naar gezocht. Of wat audia4 zegt, het contactslot, dit blokje kost bijna niks en is het proberen wel waard gezien ze vaker kapot gaan, ik heb hem laatst bij de golf1cabrio gti van mijn broer ook vervangen. Bij hem starte auto vaak niet, dus was ander probleem wat jij hebt.[/quote]
ER is geen enkele golf 1 meer met het originele contactblokje, vaak gingen ze binnen 3 jaar al stuk..... We hadden een soort wedstrijd in die tijd met wie het snelste een contactblokje kon wisselen. Het gebeurde wel bij de klant voor de deur als er geen leven meer in de auto was te krijgen. Scheelde afslepen en binnen 10 minuten was alles weer voor elkaar.
VW heeft overigens al problemen met het contactblokje uit het kevertijdperk, en het pas laat in de 90er jaren een beetje onder controle gekregen. (geen garantie dat ze uit nieuwere auto's heel blijven hoor, het komt nog steeds voor)
Het contact blokje lijkt me onwaarschijnlijk , ik heb er al veel aangerommeld en de enige manier waarop hij afsloeg was als ik de sleutel draaide. Maar ik moet sowieso nog naar de sloop voor een metertje en een lichtschakelaar dan neem ik gelijk z'n contact blokje mee.. Als we dan toch bezig zijn gelijk maar goed.
Zit ineens te bedenken, toen ik m'n carburateur heb vervangen heb ik niet de rubberen ring vervangen omdat hij op het oog er nog goed uitzag. Toen ik de carburateur plaatste heb ik er vloeibare pakking tussen gedaan. Maar omdat de carb. aardig wat trilt en doet zou het niet zo kunnen zijn dat als die vloeibare pakking hard is geworden en door het trillen de rubberen pakking verder uitscheurt?? en nu het probleem valse lucht is??
Ik blijf jullie bedanken voor het mee denken,
groeten goof
17 jaar
[quote=010cabrio]Het contact blokje lijkt me onwaarschijnlijk , ik heb er al veel aangerommeld en de enige manier waarop hij afsloeg was als ik de sleutel draaide. Maar ik moet sowieso nog naar de sloop voor een metertje en een lichtschakelaar dan neem ik gelijk z'n contact blokje mee.. Als we dan toch bezig zijn gelijk maar goed.
Zit ineens te bedenken, toen ik m'n carburateur heb vervangen heb ik niet de rubberen ring vervangen omdat hij op het oog er nog goed uitzag. Toen ik de carburateur plaatste heb ik er vloeibare pakking tussen gedaan. Maar omdat de carb. aardig wat trilt en doet zou het niet zo kunnen zijn dat als die vloeibare pakking hard is geworden en door het trillen de rubberen pakking verder uitscheurt?? en nu het probleem valse lucht is??
Ik blijf jullie bedanken voor het mee denken,
groeten goof[/quote]
contactblokkie kost nieuwe bij de dealer ca 15 Liggen nog steeds in rijen van 3 op de plank.
ik denk dat ik het probleem gevonden heb. de pakking tussen m'n carburateur en het motorblok lekt en ik zag dat het lucht inlaat gedeelte ook niet goed vast zit deze wordt vastgehouden door de carburateur met een soort van klem en met een schroef en deze schroef zat er niet meer in waardoor er dus bij harde trillingen extra zuurstof in de carburateur komt. Morgen nieuwe pakking er op zetten. Is het verstandig om tussen de pakking en de carburateur vloeibare pakking te smeren??
alvast bedankt,
groeten Goof
17 jaar
Valse lucht is inderdaad ook goed mogelijk, was ervan uit gegaan dat je die pakking gelijk mee vervangen had maar je hebt de oude hergebruikt.
@audidriver73: Ja ben ook nog een beginner qua klussen/sleutelen dat soort weetjes weet ik nog niet allemaal. Heb meer verstand van elektro en met m'n vriend Haynes kom je ook een eind. Klopt want die pakking was weer niet zo een, twee, drie te bestellen. En die is nu reeds in bestelling.
Maar dan denk ik nog niet van het probleem af te zijn.
Want wat ik vandaag opmerkte onder het rijden was dat als de auto ging haperen of dreigde ermee op te houden, en ik afrem (met de handrem), koppeling in en veel gas geef, zodat de motor temperatuur hoog blijft. Dat de auto niet afsloeg rem ik daarna voor het stoplicht (dus zonder happering) koppeling in gas los dan loopt hij weer stationair. Normaal gesproken als dit gebeurd en ik direct de koppeling in zou trappen zonder gas of moet afremmen voor het stoplicht dan sloeg hij direct af. Dus m'n logische gedachte gang wat zorgt er nu voor dat de koeling te hard werkt. Zijn dit de temperatuur sensoren aan de voorkant van het motor blok (tussen cilinder 3 en 4 in mijn geval) of zou dit de enkele temperatuur sensor zijn aan de rechter kant ( lijkt me sterk omdat deze het dashboard bestuurd) Of zou het zo kunnen zijn dat de sensor in m'n radiator defect is en ervoor zorgt dat hij bij een veel lagere temperatuur al de ventilator aanstuurt?
groeten Goof
17 jaar
Heb je de bougies ook al eens bekeken? Heb je olie en/of koelvloeistof verlies?
Bij koude motor heb je geen probleem, blijft de choke misschien hangen? Het zou ook zo kunnen zijn dat de motor te warm wordt door een kapotte koppakking. Of toch ergens valse lucht langs spruitstuk misschien, alleen de vraag waarom de temperatuur zo hoog oploopt.
Hoe zijn de bougiekabels, verdelerkap en rotor?
bougies en kabels zijn vernieuwd. heb geen koel of olie lekkage.
Bij een kapotte koppakking zou er ook witte rook uit m'n uitlaat moeten komen en dat is gelukkig nog niet geval. verdeler kap zit op de bobine toch??
Heb vandaag weer eens de benzine filter vernieuwd. En tot m'n verbazing zat de oude vol met drap. Nu de nieuwe erop zit loopt hij al een stuk beter en slaat een stuk minder vaak af. Ik heb het vermoede dat hij een hele lange tijd heeft stil gestaan. (128000 km uit 84). Dus als die km kloppen dan kan het ook zo zijn dat het reservoir na de benzine pomp ook vol met troep zit door het lange stilstaan. Of klinkt dit heel onwaarschijnlijk? Ik denk dat ik het afslaan van de motor toch meer moet zoeken in de brandstof toevoer.
M.V.G
Goof
17 jaar
Verdelerkap zit niet op de bobine, staat er los van als goed is, tenzij je een andere, nieuwere, motor erin hebt liggen. Als het aan de benzinetoevoer zou liggen dan zou ie ook slecht moeten trekken. Of je hebt condens in de tank zitten, heb ik ook al eens meegemaakt.
Nee de motor is de originele.
eerste en tweede versnelling komt hij wel soepel doorheen. Maar als je laag in z'n drie zit heeft hij het wel erg moeilijk dan voel je dat hij het zwaar heeft. Condens zou goed mogelijk zijn want m'n dak lekt aan de benzine vul kant en die pijp naar de tank is ook aardig doorgeroest. Hoe kan je die condens het beste verwijderen? Tank los schroeven (eerst leeg laten lopen) en dan droogmaken??
Oh ja nog een vraagje zit er ook een filter in de benzine tank zelf?
bedankt weer voor het meedenken
groeten goof
17 jaar
Er zijn van die flesjes die je voor het tanken in de tank moet gieten, deze verwijderen ook condens. In de tank zit ook wel een filter maar dat is een grove, die zal niet snel verstopt raken.
Of de tank leegzuigen, heb je deze al eens ver leeg gereden?
heb hem al een keer bijna leeg gereden . Toen is er een heleboel drap in m'n brandstof filter gekomen. Maar heb vandaag als het goed is m'n pakking binnen en ik heb wat van die reiniger gekocht zoals hierboven beschreven. Bedankt weer voor het mee denken.
Greetz goof
17 jaar
Ga ervan uit dat je die benzinefilter reeds vervangen hebt?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar