Algemeen: Vastsolderen van koolborstels in de startmotor

Hallo allemaal,
Ik heb nieuwe koolborstels gekocht voor de startmotor omdat deze versleten zijn. (heb ik reeds gecontroleerd)
Nu vraag ik mij het volgende af:
De startmotor genereert max. 2kW aan vermogen. Ik verwacht dus dat deze kortstondig zeer warm kan worden. Nu vraag ik me af of gewoon zachtsolderen wel goed genoeg is voor het vastzetten van de borstels. Heeft iemand hier een antwoord op?

Groet,

Michiel

Michiel7811

Geplaatst door Michiel7811 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

jan5047 (0) PRO, 17 jaar geleden

gewoon goed solderen geeft geen probleem heb er al verschillende gedaan
succes
jan

RDijkstra (0), 17 jaar geleden

Met zachtsolderen heb je minimaal al een temperatuur nodig van ongeveer 300 - 400 graden celcius om je tin te laten smelten.

groet REinder

Michiel7811 (0), 17 jaar geleden

Naja, eigenwijs als ik ben. Heb het met silversoldeer gedaan. Was een heel gedoe maar is uiteindelijk wel gelukt. Heb er wel van geleerd, oppervlak brandschoon, papje maken van Borax met water, drogen, roodgloeiend maken, soldeer toevoegen, vingers branden en de boel zit aan elkaar.

Maar zo terugdenkend, het had best met gewoon tinsoldeer gekund, voor de volgende keer.

Michiel

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

De dikte van zowel draden alswel oppervlakte van het soldeer oppervlak zijn echt wel berekend op die 2 kW.
Bij een goede soldering is de weerstand van de soldering zeer laag, en zal dus ook niet warm worden.
Als gelicenseerd zendamateur diverse voedingen gemaakt voor 100 tot 200 Amp, op 12 -15 volt, meestal gebruik ik klemverbindingen, maar ook soldeerverbindingen.
Goed de te solderen verbinding schoonmaken, goede op de taak berekende bout gebruiken en soldeer goed laten vloeien, en voor deze verbindingen GEEN S39 troep gebruiken, harskernsoldeer is het beste, S39 is een zuur, dit gaat corroderen asls de ziekte, net als soldeervet.

Leuk voor zinken dakgoten en zo, maar never nooit niet in electronica, of deze toepassingen.

Groet,
Cor

Michiel7811 (0), 17 jaar geleden

Cor,
De reden dat ik zilversoldeer gebruikt heb is dat de orginele verbinding ook een soort van hardsoldeer verbinding was. Ik heb zelfs vermoed dat het een soort lasverbinding betrof omdat ik GEEN soldeer kon terugvinden. Het was in elk geval geen zachtsoldeer verbinding.

Verder, snap ik niet dat je kunt solderen zonder zuur, Je moet toch het oppervlak schoonmaken.

Groetjes,

Michiel

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Het gesoldeerde deel kan ook gepuntlast zijn geweest.

Solderen met hars kernsoldeer waarbij de hars werkt als schoonmaak deel van het soldeer heeft het voordeel dat de hars inert is na het solderen, alleen bij verhitting van de paar 100 graden wordt het actief om de te solderen oppervlakten te reinigen..

DE S39, of andere soldeer water oplossingen bevatten zuren die na het solderen nog blijven doorwerken, wat je na een tijdje kan zien doordat zih een roest/oxide laag vormt op die plaatsen waar het mee in aanraking is geweest, en de plaatsen weg blijft vreten.

Bij het solderen van een zinken dakgoot geen probleem, na het solderen een bak water erover en de regen doet de rest om het zuur weg te spoelen.
Maar in de electronica is het vloeken in de kerk, ik heb teveel op die manier gesoldeerde verbindingen weggevreten gezien.

Dan zijn meestal de rapen pas echt gaar...
Zilversoldeer/hardsoldeer maakt ook gebruik van een poeder, maak de soldering GOED schoon zodat het vloeimiddel goed verdund is en geen schade meer kan aanrichten.
P.S
Ben gelicenseerd radiozendamateur en was op 12 jarige leeftijd al behept met het radio virus, als pijpfitter/lasser/1e monteur in de industrie bezig tot mijn afkeuring, veel in de RVS bij bierfabrieken, melkfabrieken etc.
Ken dus de methode om metalen aan elkaar te bakken van vele kanten ;)

Groet,

Cor

febe (0), 17 jaar geleden

@ Cor1822,
Welke techniek gebruikte je dan bij RVS?
MIG/MAG, ARGON-ARC en dergelijke? Is toch niet hard-te-solderen?

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

RVS is T.I.G lassen. en in de dikkere pijp RVS electrode, nadat we een grondlaag hadden gelegd.
Ik ben dus of gecertificeerd voor de meeste lasprocessen, of heb er genoeg ervaring mee ;)
Hardsolderen, gewoon electronica solderen, puntlassen, allemaal gedaan, inclusief gietijzer lassen, rood koper met argon lassen, etc.

MIG/MAG etc was allemaal in ons werk nodig, vooral omdat ik vast bij een technisch uitzendburo werkte en dat bij de diverse bedrijven voorkwam.

Veel oude machines gerepareerd, soms voor de oorlogse types, geen onderdelen meer, dus creatief kunnen denken/werken.

Vond ik de mooiste opdrachten eigenlijk, dwong je tot nadenken, en dan was een dag snel stuk :D

Groet,
Cor

febe (0), 17 jaar geleden

Mooie baan man!
Jammer dat je afgekeurd bent. Rot voor je.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Inderdaad Febe, maar het is niet anders, mis het na 5 jaar nog steeds, ondanks dat ik vaak 80 uur per week van huis was, bergen overuren, weekenden doorwerken, en in het buitenland werken.

Maar, genoeg hobbies, en het enigste sleutelen is nu aan de 2 auto's van ons.

En proberen om te helpen waar mogelijk, bijvoorbeeld ook me hier nuttig maken.

Groeten,

Cor

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.