227 bezoekers online

Citroen JUMPER MULTICAB 2013: Auto start niet na lege accu / verwijderen electra van trekhaak(module)

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 4H03, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 110

Hey allemaal,

Sinds gisteren kamp ik met een probleem met een Citroën Jumper (2.2HDI 150) uit 2013. De accu was volledig leeg gegaan en overleden. Na het vervangen van de accu deed deze het weer perfect, totdat deze nieuwe accu ook leeg getrokken was door vermoedelijk een lekstroom(deze kwam hoogstwaarschijnlijk door een zwaailamp op het dak). Auto toen nog gestart met een booster en deed het direct. Accu aan de lader gezet en zwaailamp gedemonteerd(relais en bekabeling bij de accu). Tevens de kabelboom voor de trekhaak(zekeringen/relais en kabels) verwijderd die bij het achterlicht zat gemonteerd omdat de stekkerdoos van de trekhaak kuren vertoonde en zelf een systeem ga inbouwen met relais om de canbus te omzeilen.

Na het volladen van de accu deze weer terug gemonteerd en nu wil de auto niet meer starten. Slechts een klik bij het omdraaien van de sleutel. In eerste instantie leek het op een defectieve startmotor omdat het leek alsof deze niet ronddraaide. Startmotor gedemonteerd en in de bankschroef getest, hij draait rond en de bendix schiet naar behoren naar buiten. Startmotor uit elkaar gehaald en koolborstels zijn een beetje versleten maar niet ernstig genoeg om niet te functioneren. Startmotor weer terug gemonteerd en het probleem blijft aanhouden. Slechts de klik bij het omdraaien van de sleutel. In de auto zit een startonderbreker van Fleet Support ingebouwd en deze reageert goed(bij niet inschakelen gebeurt niets, bij inschakelen van startonderbreker is pas de klik hoorbaar). Verder heb ik alle zekeringen onder de motorkap nagekeken en is geen kapotte zekering gevonden.

Uiteindelijk probeerde ik de auto weer te starten, er gebeurde niets behalve de klik, maar toch kwam er rook uit de accu ruimte(onder de bestuurder) vandaan en een verbrande lucht, onder de auto gekeken maar was niet zichtbaar waar deze rook vandaan kwam. Er is verder aan de voorkant van de auto dus niets gebeurd sinds de lege accu.

Wat ik precies verwijderd heb:
Zwaailamp:
- + en – kabel naar dak vanaf relais naast accu
relais naast accu
- signaaldraad van sigaretten aansteker
- + kabel vanaf accu naar relais
- massa vanaf massapunt naar relais

Trekhaak kabelboom(foto's bijgevoegd):
-Dikke + kabel van accu met 30A zekering door naar linkerachterlicht unit
-Kastje met 4 relais
-zekeringen kastje met
lichtmodule voor trekhaak
-een losse relais die aan de kabelboom zat
-stekkers die tussen de huidige stekkers geplaatst worden van de achterlichten
-En nog een stekker die niet te plaatsen valt.

Alles was aan elkaar getaped en lijkt dus puur voor de trekhaak te zijn(was al ingebouwd bij aanschaf van het voertuig).

Ik weet zeker dat de kabelboom van de trekhaak hier geen invloed op heeft maar vind het toch raar dat dit probleem plaatsvind nadat ik deze verwijderd heb.

Hopelijk kan iemand mij helpen want het zou fijn zijn als de auto weer kan rijden(trekhaak heeft op dit moment even geen prioriteit).

Rickhgo

Geplaatst door Rickhgo PRO , lid sinds 2 weken geleden

8 Reacties

0

Siem Bijman, 2 weken geleden

Rick, heb jij er ook een schema bij gehad? Er zit een startdraad op de startmotor en die wordt zo te zien middels een 20-polige stekkerverbinding op de startmotor verbonden. Als je een schema hebt kun je die nalopen.
En als je hem zelf rechtstreeks aanstuurt, wat doet de auto dan?

0

Rickhgo, 2 weken geleden

Het rechtstreeks aansturen van de gemonteerde startmotor was mijn volgende stap, is echter lastig bij te komen zodra hij gemonteerd is. Ik zal dit in het komende uur proberen en mijn bevindingen hieronder plaatsen.

0

Rickhgo, 2 weken geleden

Zodra ik hem rechtstreeks aansluit draait hij een enkele seconde(startrelais klikt wel gewoon). Ik heb net de booster op de accu gezet om te kijken of de accu wel genoeg power levert(dit doet hij). Ook hierbij draait de startmotor heel even en daarna niet meer. Ook bij opnieuw bedienen van het contact draait hij verder niet meer. Omdat hij wel even draait lijkt mij dat de kabels in orde zijn(anders zou er helemaal niets gebeuren).

    Hij heeft eerder nooit problemen gehad met te weinig vermogen, zou het dus kunnen zijn dat de startmotor niet genoeg vermogen levert om de auto aan te slingeren? Als hij vrij loopt draait hij als een trein, maar op het moment dat hij tegen de starterkrans aan zit lijkt hij niet meer rond te draaien. - Rickhgo, 2 weken geleden
    Heb je ook een stroomtang? Kun je hier de stroommeting dan plaatsen? - Siem Bijman, 2 weken geleden
0

Siem Bijman, 2 weken geleden

Het duidt op een probleem in de bedrading Rick en niet in de startmotor. En dan in de plus aansluiting vanaf de accu. Misschien heb je de mogelijkheid om die te volgen richting de accu of deze ook rechtstreeks aan te sluiten (andere aansluiting even loshalen en isoleren ivm kortsluiting gevaar.
Dit lijkt mij omdat de startmotor zelf nooit een probleem heeft gegeven eerder.
Dit is te meten of het in de bedrading zit of in het mechanische gedeelte met een stroomtang.

    Ik heb de kabel vanaf de accu nagelopen en deze is naar mijn bevinding prima. Ik heb geen stroomtang hier tot mijn beschikking maar zal er z.s.m. eentje aanschaffen en de waardes hier plaatsen. Ik heb de startmotor weer gedemonteerd en ga er even mee langs een revisie bedrijf om toch uit te sluiten dat deze het niet is(of juist wel). - Rickhgo, 2 weken geleden
0

Siem Bijman, 2 weken geleden

Oke, dan is het inderdaad lastig. Maar lees anders deze Column maar eens over hoe je kunt onderzoeken met een multimeter en een stroomtang met betrekking tot het startmotor probleem.

https://problemcar.nl/columns/startmotor...

0

Siem Bijman, 2 weken geleden

Ik heb een schema Rick waaruit je denk ik ook wat conclusies kunt halen.

Accu B+ gaat naar de zekeringkast (bij de accu) waar een Relais in zit, het accu afsluitrelais. Een gewoon relais dat de grote pluskabel doorstuurt naar de startmotor B+ aansluiting.van de startmotor. Er zit dus GEEN rechtstreekse verbinding vanaf de Accu B+ naar de B+ van de startmotor.!!
Het relais wordt aan massa gelegd door de.......Botsschakelaar en kan het zijn dat die is geraakt????

    De kabel van de accu loopt inderdaad naar de zekeringkast in de motorruimte en vanuit daar door naar de startmotor(ik kan echter geen relais vinden dat hier tussen zit geschakeld, of zit deze in de zekeringkast?), deze kabels zijn in orde. Ik heb de traagheidsschakelaar ingedrukt maar dit heeft verder geen effect gehad. Is er een mogelijkheid om dat schema te delen met mij? - Rickhgo, 2 weken geleden
0

Siem Bijman, 2 weken geleden

Geef je mail maar door, dan stuur ik het je even.

    rick<a href="/profiles/layhgo">@layhgo</a>.com, dankjewel. - Rickhgo, 1 week geleden
0

Rickhgo, 1 week geleden

Ok, zojuist alle kabels gedemonteerd, schoon gemaakt en bevestigingspunten schoongemaakt en de dynamo een slag gegeven(voor het geval deze vastzat). Er zit veel roest/corrosie bij de dynamo/distributie (waarschijnlijk door de slechte afwatering van de parafen). Alles terug gemonteerd en nu start de auto weer naar behoren. Het enige probleem is nu dat de auto een motorstoring heeft en het lijkt alsof de kleppen ratelen. Zou het allemaal kunnen komen dat de auto misschien ooit gestart is bij vorst dat de distributie vast zat en hij nu niet meer op tijd loopt?

    Is toch een ketting? Lijkt me niet dat daar de oorzaak zit. - Siem Bijman, 1 week geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën JUMPER MULTICAB of stel zelf een nieuwe vraag.