221 bezoekers online

Ford MONDEO 2000: Trillend/pulserend stuur na vervangen schokbrekers

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: SGA, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 151

Hallo,
Een schokbreker voor was lek.
Omdat de auto origineel fijn reed, ging ik op zoek naar nieuwe originele schokbrekers. Ik kwam uit bij het enige aanbod wat matchte met het origineelnummer (sommige onderdelen zijn lastig omdat deze auto al wat ouder is en een speciale uitvoering is van een standaard Mondeo, waaronder dus een sportonderstel).

Vervolgens kwamen we achter nog een aantal dingen die versleten waren, en dus ook zijn vernieuwd:
- Nieuwe schokbrekers (met de oude originele veren)
- Nieuwe draagarmen
- Nieuwe stuurkogels
- Nieuwe stabilisatorstangen

De wielen had ik een paar maanden eerder al laten balanceren, met nieuwe banden erop.

Als eerste zijn de nieuwe schokbrekers en stabilisatorstangen erop gezet. Toen merkte ik al bij het rijden een trilling door het stuur heen - geen trilling die erger wordt bij een bepaalde snelheid zoals bij niet gebalanceerde wielen, maar meer een pulserende trilling bij elke snelheid.

Bij de 1e uitlijnpoging kwamen we erachter dat draagarmrubbers en stuurkogel waren versleten: Toen zijn die vervangen.

Nog steeds diezelfde trilling.
Toen uitgelijnd. Stuurhuis was niet op het nulpunt dus dat heb ik ook laten doen bij de uitlijner.

Nog steeds diezelfde trilling, toelichting:
Minder het gevoel contact te hebben met de weg, met dus een constante trilling/pulsering in het stuur. Zeer snel doorslippende wielen bij optrekken - 1 naar 2 - 2 naar 3.
Hard bij oneffenheden. Gezien de auto een sportonderstel orgineel heeft moet ie hard zijn natuurlijk, en ik begrijp ook dat nieuwe schokdempers harder zijn dan de oude waar al jarenlang mee is gereden, maar ik denk ik geef het even aan.

Kunnen dit symptomen zijn van simpelweg keiharde schokbrekers? Want de ellende begon hiermee. Echter ik heb hier nog nooit van gehoord. Hopelijk weten jullie me op weg te helpen.

En mocht iemand nog tips hebben voor een echte specialist kwa ophaning rondom Deventer (of verder), met zoveel kennis en gevoel dat ie bij wijze van spreken bij een ritje al kan aangeven wat het is, dan hoor ik het graag.

mr.w

Geplaatst door mr.w , lid sinds 8 jaar geleden

6 Reacties

0

kaleido 1, 3 weken geleden

Welk merk en type schokbreker zit er nu onder ?

0

mr.w, 3 weken geleden

Deze van het merk Optimal, de enige die ik toen kon vinden die matcht met het origineelnummer:
https://www.autodoc.nl/optimal/7571402

Dit is het nummer die specifiek hoort bij de Mondeo ST200, zoals je ziet staat ook deze Optimal demper ertussen:
https://7zap.com/en/part/FORD/1104304/

0

Heino4267, 3 weken geleden

De trilklachten i.c.m. zeer snel doorslippende wielen wijzen m.i. naar een uitlijnfout.
Als het een montagefout zou zijn, zou dat tijdens het uitlijnen moeten zijn gemeten.

0

mr.w, 3 weken geleden

Hij is inmiddels twee keer uitgelijnd, bij twee verschillende bedrijven. Uiteraard bij beiden uitgelegd wat het probleem is, ze hebben testritten gemaakt en merken het ook duidelijk. Echter geen oplossingen.
De tweede gaf aan dat het wellicht de schokbrekers zijn, of de banden te hard opgepompt (wat niet het geval is), of het stuurhuis wat z'n beste tijd heeft gehad.

Gezien de auto 2x is uitgelijnd en ze van de problemen wisten, lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze allebei dezelfde uitlijnfout hebben begaan.

0

ferdinand, 3 weken geleden

Wellicht taatslagers versleten of speling..Ik heb het overigens ook eens met een Mondeo gehad.Hij bleef trillen.Het waren de kogelgewricht stangetjes die van de stabilisatorstang naar de Mc-phersonpoot lopen.
Ferry

0

ferdinand, 2 weken geleden

Naar de sloop gebracht!
Ferry

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford MONDEO of stel zelf een nieuwe vraag.