Fiat Stilo 2002: Fiat Stilo Selespeed Drukprobleem // pomp vervangen [howto]

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4L Selespeed

Hieronder een tutorial met foto's en uitleg hoe je voor een paar tientjes met wat gedult je selespeed weer aan het schakelen krijgt.
een dergelijke revisie gaat zwaar in de kosten lopen, De plaatselijke dealer kon geen prijs geven, het begint bij 800 euro!

de storing/conditie:
* De bak schakelt al dan niet in zijn vrij onder de 4.5km/u
* Het schakelen zelf gaat soepel en zonder rare stoten of geluiden
* De selespeed olie blijft op pijl en er is geen olielekkage geconstateerd

Constatering:
* De drukbol (accumulator) is mogelijk defect/lek
* De pomp is mogelijk defect (interne lekkage)
* De elektromotor die de pomp aandrijft is defect

Benodigdheden:
* MultiECUscan (voorheen FIATecuscan)
* ECU Kabel
* (examinor indien voorhanden)

In de officiele eLearn database is een handleiding te vinden over hoe dit verhaal uit te bouwen. deze is in mijn ogen onpraktisch en incompleet.

HOWTO:
* Demonteer de accu en accubak, je zult hiervoor stekkers moeten losmaken. geen paniek deze passen maar op 1 manier in elkaar.
* Onder de accubak vind je een stekker van de pomp. deze moet je losmaken Het betreft een vrij brede stekker (N47)
[img]https://dl.dropbox.com/u/26481277/stilo/...[/img]
* Sluit alle overige stekkers weer aan en sluit de accu aan (eventueel met startkabels)
* Voer met MultiECUscan of de examinor het drukloos maken van het systeem uit. Dit verlaagd de druk tot ca. 10 bar.
* Je kunt nu beginnen met sleutelen aan de versnellingsbak.
* Het kan makkelijk zijn de buis tussen de inlaat en het luchtfilter los te maken. Hieronder zit het kleppenblok welke de versnelling en de koppeling bedient. Hier zit ook de drukbol. Als het systeem drukloos is kun je deze wisselen. het is mogelijk dat deze nog wel licht onder druk staat. houd er dus een doek omheen om jezelf te beschermen
* Om nu de pomp te demonteren moet je het wiel aan de bestuurderszijde demonteren, en de wielkast hierachter.
* Maak nu de rechter motorsteun los. zet eerst een krik onder je versnellingsbak om dit gecontrolleerd te doen. Hiermee maak je meer ruimte om straks bij de pomp te komen
* Je kunt nu langs het wiel 2 boutjes zien waarmee de pomp vast zit. deze kun je losmaken
* Iets hoger zit nog 1 torx boutje die je alleen kunt voelen. deze moet ook los.
* maak hierna pas de hydroliekslangen los. Het is niet nodig de olie af te tappen (als je deze niet wilt verversen). Zorg dan wel voor stopjes om de slangen dicht te houden
* Hierboven staat de pomp uitgebouwd afgebeeld.
* Hieronder zie je overduidelijk mijn probleem:
* Nieuwe koolborstels besteld ( afmetingen: 5,5x8,5x15 )
* Dit was de dure pomprevisie die veel websites aanbieden voor 200/300 euro
* Je kunt nu alles terugbouwen, inclusief de accubak en luchtslangen
* Je moet het systeem wel ontluchten voor gebruik. dit kan met de examinor of met multiECUscan

Mijn stilo rijd weer perfect Laten we nu het grote taboe van de selespeed doorbreken. Het is onzin om alles te gaan vervangen
De reparatie heeft bij mij (door onwetendheid) 16 uur geduurt, maar dit kan makkelijk in 4 uur

Nog een leuk feitje over de betreffende pomp. deze word ook gebruikt in de F1 door Ferrari en Mazerati
F1 pump Ferrari & Maserati part 213264 E-Gear Lamborghini part 086901137

Credits naar Nobrain [url]http://www.fiatforum.com/stilo/288593-ho...[/url]

horstefan

Geplaatst door horstefan (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Stilo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Hans4040 (270) PRO, 11 jaar geleden

Bedankt voor de tip.

Moderator problemcar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Stilo of stel zelf een nieuwe vraag.