319 bezoekers online

Peugeot BOXER 333 L2H1 2.2HDI 120 2008: Boxer gaat in noodloop

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2

Ik heb eerder mijn probleem geplaatst maar ben nu denk ik een stuk verder en hoop nu eindelijk een oplossing te vinden voor de bus van onze stichting.
Ik kan aardig sleutelen maar ben geen monteur, dus bij sommige zaken...en dan vooral electronisch zit ik met mijn handen in het haar.
Maar goed, wij hebben een Peugeot Boxer gekocht en eigenlijk merkte ik al snel dat hij soms in zijn 3 bij 2200 toeren iets inhield, dit was ook meestal na afremmen op de motor.
Wanneer ik geleidelijk gas bij gaf dan deed hij het niet.
Nu kwam ik laatst langs de weg te staan, ik kreeg de bus niet meer boven de 2000 toeren en dat ging met horten en stoten.
De wegenwacht heeft hem uitgelezen en kreeg de melding onregelmatige flow egr.
Hij heeft handmatig de egr klep een paar keer open en dicht laten gaan in de hoop dat het probleem opgelost zou zijn.
De bus reed iets beter maar het probleem bleef grotendeels.
Thuis kwam ik erachter dat de ontluchtingslang van de cilinderkop gescheurd was.
Ik heb deze vervangen maar het probleem bleef.
Ik heb de egr klep eraf gehaald, maar ook deze was schoon en lijkt te werken.
Er was met de bus helemaal niet meer te rijden.
Ik kreeg van de wegenwacht de tip om de stekker van de egr af te halen....kijken wat hij dan deed.
De bus leek weer als vanouds te rijden.
Helaas was dit van korte duur en begon hij weer te stotteren.
Misschien bleef de klep open staan.
Ik heb toen de klep afgesloten met een plaatje.
Dat was de doodslag...de bus reed nu helemaal niet meer.
Ik heb het plaatje weer verwijderd maar geen verbetering.
Ik ben naar de dealer gereden en deze heeft hem voor mij uitgelezen, helaas konden zij niets vinden.
Thuis gekomen was er een jongen via facebook die wel wilde helpen.
Hij heeft de bus uitgelezen maar kon ook niets vinden.
Tijdens het rijden met live data viel het op dat de volledige brandstof druk weg valt.
Volgens deze jongen was de hogedrukbrandstofpomp stuk.
Een nieuwe pomp gemonteerd maar zonder resultaat.
Het enige resultaat was dat de jongen niets meer van zich liet horen.
Ik ben toen op mijn eigen gevoel afgegaan en heb de Luchtmassameter en de Map sensor vervangen, nog steeds zonder resultaat.
Toen kreeg ik diverse wilde tips zoals de versnellingsbak demonteren, roetfilter verwijderen, brandstoftank eronderuit halen enz enz..
Ook de tip om de turboslang van de intercooler eens los te halen om te zien of deze lucht blaast...nou ik zou willen dat ik zo een bladblazer had...ook met de slang aan de andere zijde gedemonteerd blaast hij goed door de intercooler...dus die zit ook niet verstopt.
Dan lees ik hem zelf uit met een kleingoedkoop apparaatje...
Code P0069.
De Map sensor geeft maximaal een 250 kpa aan.
Volgens een autotechnicus moet deze waarde zeker 900 kpa zijn.
Beetje vreemd als je leest dat het meetbereik van de meeste Map sensoren tussen de 20 en de 300 kpa ligt.
Dan krijg ik het verhaal dat ik een verkeerde sensor erop heb gemonteerd.
Wanneer ik de Map sensor bekijk bij autodoc dan staat daar geen meetbereik bij.
Tevens wanneer ik kijk bij sensoren dan kun je kiezen tussen Map sensoren en Inlaatdruk sensoren, beetje raar want via google kom je dan op hetzelfde uit..maar oke...deze sensor is van het merk Ridex, terwijl bij de sensor van NGK wel een meetbereik staat beschreven.
Nu krijg ik dan de tip dat ik deze sensor had moeten nemen..

Het probleem zoals het er nu voor staat.
De bus start..in zijn vrij gaat gasgeven prima, toerental loopt netjes op tot 4500 á 5000 toeren.
Maar wanneer je hem in zijn versnelling zet en wil gaan rijden dan slaat hij bij 1200 á1500 toeren af.
Wanneer je hem een tijdje stationair laat draaien en je wil dan gasgeven dan merk je dat hij niet echt toeren wil maken...en dan slaat hij ook af.
Wat ik ook nog als tip kreeg was het brandstofcircuit te controleren op lucht.
Voordat ik dit deed kreeg ik als MAF waarde ongeveer 9000, en na het controleren een waarde van 15000...toeval ?

Ik hoop dat er iemand is die ons wil helpen want wij hebben deze bus hard nodig voor het vervoer van de honden en hij staat nu al een week of 4 stil.

Eventuele live data heb ik als fotos
En op youtube
https://youtu.be/q3yh7mOtMyQ
https://youtu.be/lLM_FkuUZ3Q

doggy

Geplaatst door doggy , lid sinds 5 jaar geleden

26 Reacties

0

doggy, 1 week geleden

Hier de foto's

0

oldford, 1 week geleden

P0069 - Manifold Absolute Pressure - Barometric Pressure Correlation
De druk die via de map-sensor gemeten wordt, correspondeert soms niet met de atmospherische druk.
Meestal is de gemeten druk dan een stuk lager dan de atmospherische druk.
Dat zou best kunnejn komen doordat je een verkeerd type map sensor hebt die maximaal 250 kpa aan geeft, terwijl de originele 300 kpa aan geeft.

Wat geeft de map-sensor aan als je het contact aan hebt, maar de motor gewoon uit is?

N.B.: Die auto-technicus moet zijn schoolgeld maar terug gaan halen.
900 kpa is 9 bar, of te wel 8 bar turbodruk. Dat halen ze in de F1 nog niet.

    N.B.: het is niet onmiddelijk gezegd dat de map-sensor defect of verkeerd is. Op zich kan 250 kpa als maximum best kloppen, dan geeft de turbo niet meer als 1,5 bar turbodruk. Als de turbo 2 bar turbodruk zou halen (300 kpa op de meting) zou er een 350 kpa map-sensor in zitten. - oldford, 1 week geleden
0

doggy, 1 week geleden

Ik ga gelijk het hele rijtje maar af...
Hier alles wat meer dan 0 aangeeft.
ECT 3C
MAP 229.0 KPA
TAT 8C
FRP 250 KPA
FLI 83.9 %
BARO 100 KPA
VPWR 12.38 V
CLR_TIME 0H:13M

0

oldford, 1 week geleden

Onder welke condities zijn die waardes?
Motor uit? Motor aan? Rijdend? Stationair?

Gezien de batterij spanning zou ik zeggen motor uit.
Dan geeft de map-sensor een idioot hoge waarde af (meer dan 1 bar turbodruk).
Die map-sensor zou ook 100 kpa moeten zijn bij motor uit.

Heb je een nummer voor die Ridex map-sensor?

0

doggy, 1 week geleden

Was inderdaad met motor uit, dat vroeg u ook.
Ridex 161B0020.
Bij de omschrijving staan ook geen meetwaarden vermeld

0

oldford, 1 week geleden

Volgens de beschrijvingen zou deze Ridex sensor overeenkomen met de Bosch map-sensor met nummer 0 261 230 131. Die Bosch sensor gaat tot 3 bar (300 kpa).
Als dat zo is, dan is deze Ridex sensor defect.

Ik zou een originele sensor gebruiken (in ieder geval hetzelfde merk) en volgens mij is dat een Bosch sensor.

0

doggy, 1 week geleden

Oke...deze sensor is nieuw....maar voldoet blijkbaar niet.
Wanneer ik het zo lees dan is het voor mij ook begrijpelijk.
Buiten de buis 1 bar en in de buis 2 bar is inderdaad wel erg raar.
Ik zal eens kijken bij de dealer voor een orginele sensor

0

doggy, 1 week geleden

Dealer een berichtje gestuurd, geen antwoord.
Vanmiddag gebeld en ik zou teruggebeld worden...helaas.
Nu dacht ik de sensor op een nederlandse site te bestellen en hem morgen of overmorgen te ontvangen..blijkt het ook autodoc te zijn...dus word het nog eind vd week pas..

Maar wanneer ik de nieuwe sensor erop zet en ook met de motor af kijk wat de waarde is...en deze geeft ook 229 aan...
Dan moet ik het in de bedrading zoeken ?

0

doggy, 1 week geleden

Nou...daar zijn we weer...
Een nieuwe sensor erop gezet...waarden kloppen nu een stuk beter...
Dit is wat de live data zegt bij stationair draaien.
Load pct 23,1 %
ECT 60C
MAP 108,0 KPA
RPM 802/min
IAT 12C
MAF 8.88 g/s
RUNTM 540 sec
FRP 30370 KPA
EGR PCT 49,4 %
FLI 83,9 %
BARO 102 KPA
VPWR 14,38 V

Maar probleem is er nog steeds.
Verder heb ik op advies van iemand hier nog geprobeerd.
De toevoer bij iedere injector even iets los gedraaid om td zien of er lucht in zat.
De massa van het blok gecontroleerd.
De stekkers van de ECU gecontroleerd op oxidatie

0

oldford, 1 week geleden

Tja, een hoop testen heb je gedaan met een foutieve map-sensor.
Je moet dus weer overnieuw beginnen met rijdend uitlezen.
De brandstofdruk is dan een aandachtspunt.
Als deze nog steeds wegvalt onder het rijden moet dat nader onderzocht worden.

Heeft de auto een elektrische opvoerpomp in de tank?
Is het brandstoffilter al eens vervangen/gecontroleerd?

0

doggy, 1 week geleden

Goedemorgen,
Rijden is geen optie, zodra je een poging doet dan valt hij uit.
Wanneer ik hem in zijn vrij op 2000 toeren houd dan gaat het toerental ineens schommelen en dan valt hij uit.
Deze bus heeft een electrische opvoerpomp, ik heb de zekering hiervoor gevonden en zat al met het idee om deze eruit te halen...kijken of dat verandering geeft...wanneer de motor dan bijvoorbeeld het helemaal niet meer doet dan zou de pomp werken...toch ?

    Nee, zo test je een opvoerpomp niet. De pomp zou b.v. niet genoeg flow kunnen leveren en dat merk je op deze manier niet. Beter is het om de lage druk van de opvoer te meten met een manometer. - oldford, 1 week geleden
0

doggy, 1 week geleden

Oja...brandstoffilter is nieuw...

0

doggy, 1 week geleden

Overigens valt mij op...dat bij live data met de motor af....de FRP 250kpa is....dat is dan toch de druk die de opvoerpomp levert ?
Want de hogedrukpomp staat dan nog stil..

Het probleem bij het uitlezen is dat ik maar zo een goedkoop apparaatje heb waar hoogstens 5 of 6 waarden te lezen zijn.
Wanneer de motor begint te haperen en uitvallen dan is het moeilijk om alle waarden te vergelijken omdat je natuurlijk maar een heel klein deel van de data ziet

0

doggy, 1 week geleden

Oke, ik lees nu pas je opmerking over de opvoerpomp...die manometer heb ik uiteraard niet..

0

doggy, 1 week geleden

Misschien een hele brutale vraag...
Maar is er niemand in omgeving lelystad die kan en wil helpen ?
Zoals Oldford is natuurlijk hartstikke tof...maar dit kan zo nog weken doorgaan...ik heb helaas niet de kennis die de meeste hier hebben..
En ondertussen staat een bus, die eigenlijk onmisbaar is voor onze stichting nu al 5 weken stil..

0

doggy, 1 week geleden

Oke...blijf ondertussen proberen..
Druk brandstof 250 kpa, wanneer ik de zekering eruit trek valt hij naar 0 kpa.
Dus opvoerpomp geeft 250 kpa.
Ik heb de motor gestart en live data gefilmd, omdat ik maar een paar regeltjes live data kan zien heb ik heb in totaal 3 keer gestart tot hij afslaat...ik heb heb iedere keer op 2000 toeren vast gehouden..

https://youtu.be/Bc9vuFx-3cQ

https://youtu.be/pMe-T5lLxk4

https://youtu.be/KYXEC54HD0s

Zoals je ziet valt de brandstofdruk dus niet weg bij het afslaan.
Bij het afslaan staat hij nog op 4600 kpa...
Hij stinkt ook erg en het lijkt wel alsof hij op een of andere manier word gesmoord..

0

oldford, 1 week geleden

Wat ik zie is als de motor slecht begint te draaien (tegen het einde van het filmpje), dat de brandstof druk ontzettend veel varieert. Met als extreme uitersten 27xxx en 67xxx kpa (of te wel 270 en 670 bar).
De brandstofdruk valt dus wel (te) ver terug om normaal te blijven lopen.
Dat kan aan de brandstofdrukregelklep liggen, maar ook nog steeds aan de opvoerpomp die niet genoeg brandstof meer opvoert.

0

doggy, 1 week geleden

Oke..
Wat ik vorige keer samen met die jongen van facebook zag, was dat de brandstofdruk echt helemaal wegviel...
Ik kreeg zelf nu het idee dat de terugval van de druk meer samenviel met het terugvallen van het toerental....
Dus meer dat de druk lager werd omdat het toerental naar beneden ging...
Wat betreft die brandstofregelklep...deze zit op de hogedrukpomp en is dus nieuw....

0

oldford, 1 week geleden

Tja, het gekke is dat het toerental dat uitgelezen wordt, juist hoger wordt (1800 rpm) als de motor begint te haperen en niet lager.
Is er ooit al eens naar het signaal van de krukas positiesensor gekeken (met een scope)?

0

doggy, 1 week geleden

Nee ik ben niet in het bezit van een scope..

0

doggy, 6 dagen geleden

Even off topic...oldford, bedankt voor je hulp.
Op het moment ben je blijkbaar de enige die ons wil helpen...dank je wel.

Dan even terug naar de bus...
Ik probeer even hardop te denken...
Zover ik kan beoordelen is de luchttoevoer goed.
Dan krijg je de brandstof....dit is lijkt mij afhankelijk van 2 zaken....de druk en de toevoer...de injectie zelf..
Zover ik kan beoordelen met mijn bescheiden kennis...staat er druk op de rail...
Nu is de motor alleen nog afhankelijk van de hoeveelheid brandstof die er ingespoten word....het signaal wat naar de injectoren word gestuurd....
Kan het zijn dat daar het probleem ligt ?
Dat ergens het signaal naar de injectoren word verstoord ?

Als ik uit ga van dat nieuwe onderdelen in orde zijn ( buiten die eerdere klote map sensor dan 🙄 )
Dan is het brandstoffilter goed, de luchtfilter..map sensor, luchtmassameter...
Ik heb zover ik kan de turbo nagekeken...de slangen..de aansluitingen van de ecu..de massa aansluitingen..

Is er ergens nog een sensor waarvan je denkt die kan problemen geven ?
Die ik dan ook zelf kan controleren ?

0

doggy, 6 dagen geleden

Ik heb ondertussen eens zitten zoeken...en het inspectieluikje gevonden van de opvoerpomp..
Even voor alle duidelijkheid....wanneer ik het contact aan zet...en met een lange schroevendraaider gebruik om te luisteren...dan moet de pomp brommen of zoemen ?

Want volgens mij hoor ik niets en is de pomp dood....

Daar kwam ik eigenlijk achter...met de gedachten dat de opvoerpomp wel een beetje druk zou moeten geven...contact aan...en dan de afwater schroef van het filter losdraaien..dan zou er brandstof uit moeten komen...ipv brandstof hoor je lucht aanzuigen omdat de brandstof terugloopt in de tank...

Dus ......zit ik nu goed ?
Zou het dan toch die opvoerpomp zijn ?

0

oldford, 6 dagen geleden

Als ik bij diverse leveranciers online kijk, dan wordt de opvoerdruk opgegeven voor 5,3 bar (niet 2,5 bar).
Zie: https://www.autodoc.co.uk/pierburg/96498...
Het lijkt er dus op dat de opvoerpomp niet genoeg druk levert.
Misschien even navragen bij de dealer?

Storing in de aansturing van alle injectoren lijkt mij zo goed als uitgesloten.
Elke injector wordt apart aangestuurd, dus dan zouden er 4 signalen tegelijk gestoord moeten worden.
Een beetje onwaarschijnlijk.
Overigens, de injectietijden zijn bij een diesel heel erg kort en een hele grote factor die bepaald hoeveel er ingespoten wordt is de brandstofdruk.

0

doggy, 4 dagen geleden

Misschien stom....maar ik heb de stekker van de brandstofpomp los gehaald....maar ik meet nergens spanning...
Contact aan maar geen spanning...
Nu heb ik 2 dikke draden...grijs en zwart/paars en twee dunne draadjes.
Nu vermoed ik dat de dunne draadjes voor de vlotter zijn en de dikke voor de pomp..
De grijze loopt door naar de zekeringkast bij de bestuurderskant...die moet spanning geven ?
Want ik heb ook 1 zekering gevonden zonder spanning..dat zou betekenen dat er een defect in de zekeringkast zit..
Zou ik deze kunnen omzeilen ?...
Of heeft er iemand tips wat ik kan doen ?

0

oldford, 4 dagen geleden

De opvoerpomp loopt niet altijd. Na contact aan loopt deze hoogstens een paar seconden.
Pas als je gaat starten en de motor loopt, dan draait de opvoerpomp continue.
Je vlotter werkt, want bij het uitlezen gaf deze een signaal (FLI 89,3%).

Weet je zeker dat je geen spanning hebt? Welke massa heb je gebruikt tijdens het meten?
Wat geeft je brandstof meter (tank inhoud) aan tijdens die meting?

0

doggy, 4 dagen geleden

Ik heb de hele bedrading nagelopen...paars/zwart is massa...loopt onder de stoel door naar een massa punt bij de instap.
De grijze draad is de plus, deze loopt naar de zekeringkast bestuurderskant...
Beetje raar want de zekering zit volgens het boekje onder de motorkap ?
Op de grijze draad staat geen spanning.
Ik heb een ouderwets spanningzoekertje gebruikt...met een lampje..ook wanneer de motor loopt geeft hij geen spanning..
Ik ben zelfs zover gegaan dat ik vanaf de accu spanning op de grijze draad heb gezet...maar zonder resultaat...
Dus is de pomp stuk...of zie ik iets over het hoofd ?
Ik heb beide draden met een ohm meter doorgemeten en zitten geen breuken in..dus theoretisch gezien zou de pomp moeten draaien..

Ik wacht wel op de nieuwe pomp...en kijk dan nog wel een keer...voordat ik straks hele draadbomen los loop te trekken voor niets...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot BOXER 333 L2H1 2.2HDI 120 of stel zelf een nieuwe vraag.