Peugeot 206 1999: inhouden

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFX, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Ik heb een interessant probleem. Ik hoop dat iemand de oplossing voor me heeft! :)

De Peugeot 206 start prima waarna je er ongeveer 2 km mee kan rijden. Na deze 2 km gaat de auto inhouden maar blijft stationair draaien. Geef je gas met de koppeling in, dan gaat de toerental ruim omhoog en lijkt er geen probleem te zijn. Als ik gas geeft terwijl de auto nog rijdt dan wordt het inhouden alleen maar erger. Maar nu komt voor mij het meest interessante, als ik tijdens zo'n inhoud actie van de auto het contact uitzet en daarna de auto weer start zijn de problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Het grappige is dan wel is dat ik er weer ongeveer 2 km mee kan rijden (zal niet op de centimeter zijn) waarna het proces weer van voor af aan begint: contact uit en opnieuw starten.

Alvast bedankt voor het meedenken...

René

ReneVDV1964

Geplaatst door ReneVDV1964 , lid sinds 4 jaar geleden

10 Reacties

kaleido 1 PRO, 3 jaar geleden

Blijft dit doorgaan , of is het over als de motor goed op bedrijfstemperatuur is ?
Zou denken aan een temperatuur gerelateerd probleem bv. een temperatuursensor die verkeerde info geeft aan de computer.

ReneVDV1964, 3 jaar geleden

Dank Kaleido, voor je antwoordt.

Nee, het is altijd zo. Gisteren was het zelfs zo dat de auto ook nog begon te stotteren, dit was nadat de auto goed op temperatuur was gekomen.

De auto heeft een paar dagen gehad dat het even inhield, maar zodra je gas gaf was het inhouden eigenlijk gelijk over.

Soms lijkt het erop dat de auto een soort knalletje uit de uitlaat geeft. Maar we denken dat dit van de uitlaat vandaan komt. Deze is in zijn geheel vervangen, maar we denken dat de einddemper niet helemaal goed gemonteerd zit.

ReneVDV1964, 3 jaar geleden

Nu heb ik wel het één en ander gelezen over de bobine en bougies op het forum.... blijkbaar was dit het probleem niet omdat ik vandaag een nieuwe bobine erin heb gezet waardoor het probleem nog heftiger werd. Na het herplaatsen van de oude ging het al iets beter met de auto. Heeft niemand een idee? Ik zou het wel heel erg jammer vinden als dat niet zo mocht zijn.

Rene Roolvink PRO, 3 jaar geleden

Nou , daar komen ze , om mee te beginnen .

KLANTENKLACHT : AFSLAAN - OVERSLAAN - INHOUDEN BIJ GASGEVEN
OMSTANDIGHEDEN VOOR HET OPTREDEN :
1. HERKOMST
Oxidatie van de weerstandsbanen van de potentiometer.

KLANTENKLACHT : INHOUDEN VAN DE MOTOR, TE WEINIG VERMOGEN.
OMSTANDIGHEDEN VOOR HET OPTREDEN :
1. HERKOMST
Binnendringen van water in de potentiometer smoorklep.

KLANTENKLACHT : INHOUDEN/SCHOKKEN ; AFSLAAN MOTOR
OMSTANDIGHEDEN VOOR HET OPTREDEN : STATIONAIR TOERENTAL - RIJDEN - BIJ WARME MOTOR - BIJ KOUDE MOTOR
1. HERKOMST
Verkeerde waarde voor de inlaatdruk gelezen door de elektronische eenheid ; Aanwezigheid van olie in de sensor inlaatdruk.

KLANTENKLACHT : SCHOKKEN, AFSLAAN MOTOR, AFSLAAN VAN DE MOTOR (MOTOR UITGERUST MET EEN BOBINE SAGEM) .
OMSTANDIGHEDEN VOOR HET OPTREDEN :
1. HERKOMST
Bobine defect :
1) Trillen van het metaal in verband met het magnetisch veld
2) Beschadiging van de inwendige weerstand
2. REPARATIE WERKPLAATS
Monteer een bobine ELECTRIFIL (Ond. nr. 5970.74).

KLANTENKLACHT : TE WEINIG VERMOGEN ; DE MOTOR DRAAIT ONREGELMATIG ; WISSELVALLIG STARTEN
OMSTANDIGHEDEN VOOR HET OPTREDEN :
1. HERKOMST
Water in het luchtfilter.
Water aanwezig in het luchtkanaal.

ReneVDV1964, 3 jaar geleden

@René Roolvink, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Mijn zoon en ik hebben je antwoord bekeken en we denken dat het onderstaande klacht is. Is dit zelf te verhelpen ? ben best wel handig, maar alleen geen atuomonteur :)
Begrijp ik het goed dat je hier praat over de lambdasonde? Zo ja, moet deze vervangen worden? of is het toch iets anders...

Ik zit wel met de vraag hoe het kan dat het erger wordt als ik een nieuwe bobine er in zet... Ik heb deze bobine er ingezet https://www.autodoc.nl/ngk/7014671

groet,

rené

KLANTENKLACHT : INHOUDEN/SCHOKKEN ; AFSLAAN MOTOR
OMSTANDIGHEDEN VOOR HET OPTREDEN : STATIONAIR TOERENTAL - RIJDEN - BIJ WARME MOTOR - BIJ KOUDE MOTOR
1. HERKOMST
Verkeerde waarde voor de inlaatdruk gelezen door de elektronische eenheid ; Aanwezigheid van olie in de sensor inlaatdruk.

Rene Roolvink PRO, 3 jaar geleden

Hallo vader en zoon .
Nee , dit is niet de lambda sonde maar een sensor ( no : 5 op de tekening ) welke de inlaatdruk meet .
Deze even démonteren en er in kijken . Normaal moet het wit / licht geel zijn wat je dan ziet .
Waarschijnlijk is het nu zwart ( olie ) .
NIET schoonblazen met perslucht , dan is hij zeker defect .
Voorzichtig inspuiten met bv remreiniger of een andere olie oplosser en laten uitlekken . Dit moet misschien een paar keer herhaald worden .
Wat betreft de bobine lijkt het mij wel het juiste type ( ronde hoeken ) maar waarom de motor er nog slechter op loopt is mij ook even een raadsel .
Misschien andere stekkers aangeraakt of bobine stekker niet juist gemonteerd .
Ik zou jullie adviseren om alle zichtbare stekkers even goed na te lopen / aandrukken .
Indien u bovenstaand heeft uitgevoerd , start u de koude motor en laat deze stationair warmdraaien tot de koelventilator inslaat en weer uitschakelt . Daarna alle verbruikers uitzetten ( ook de binnenverlichting )
Zet de motor stop , démonteer de minpool van de accu minimaal 10 seconden , monteer de minklem , zet het contact aan en wacht wederom 10 seconden .Draai het contact niet terug maar start de motor en laat deze even stationair draaien.
Test de werking van de motor .
NB . Denk er om als u een radio met code heeft , dat u de code na uitvoering weer moet invoeren .
Succes heren .

.

ReneVDV1964, 3 jaar geleden

Bedankt René... we gaan zo dadelijk aan de auto sleutelen en hopen het beste ervan. We zijn blij met je input!

groet,

René

ReneVDV1964, 3 jaar geleden

@ René...... Het karretje loopt weer als een zonnetje... Wat was er nu loos? Met de sensor was niets loos! Het kwam uit 2014 en zag er super schoon uit. Toch ff schoongemaakt en weer gemonteerd. Daarna de gehele procedure gevolgd die jij omschreven had. Tijdens dat proces zag mijn zoon dat de lambdasonde stekker los lag. De stekkers in elkaar gestoken en klaar. Nu maakt de auto veel minder lawaai. Echt een groot verschil! De automonteur heeft deze stekkers niet goed in elkaar gestoken nadat hij de uitlaat had gemonteerd. Er zit van voor tot achter (vanaf het spruitstuk tot einddemper) een nieuwe onder.
Nu heb ik toch nog een vraagje aan je: “Het laatste gedeelte van het proces, had dat te maken met het resetten van de autocomputer?” De reden waarom ik dat vraag is dat wij denken dat de stekker van de lambdasonde langzaam uit elkaar is geschoven waardoor de auto meer lawaai is gaan maken. Maar dat betekent dat de auto wel een probleem had met inhouden. Dit kon je dan makkelijk verhelpen door ff gas terug te nemen en daarna gewoon gas op de plank. Maar dat probleem is nu wel opgelost.

René, Ik wil je wel hartelijk danken voor je hulp. Als je in Rotterdam woont kom ik graag een kratje bier bij je brengen. Laat maar horen…

Groet,

René

Rene Roolvink PRO, 3 jaar geleden

Hoi Rotterdammers , fijn dat het probleem de wereld uit is .
Drink er samen vanavond maar 1 ( of 2 -3-4 ) op en bedankt voor de uitvoerige feedback .
Groeten uit het prachtige Twente .
PS , met dat laatste heeft u de fabrieksinstelling in de motor ECU teruggebracht .

ReneVDV1964, 3 jaar geleden

Weer wat geleerd... nogmaals bedankt!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.