Peugeot 206: Vraag....

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFX, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Beste mensen,

Ik zit met een serieus probleem waarvan ik echt helemaal niets snap!

Voordat ik mijn verhaal begin zal ik eerst schrijven dat ik heel veel gelezen heb over het probleem Peugeot 206… over inhouden, schokken, bobine, stappenmotor / nulpunt motor en ga zo maar door. Maar dit alles heeft niet geholpen om het probleem van de Peugeot te verhelpen. Voordat ik het oude bakkie naar de garage ga brengen, hoop ik dat jullie mij eerst verder op weg kunnen helpen.

Casus
Ik heb twee (verschillende) stappenmotoren, wel van hetzelfde merk. De Magneti Marelli VDO is nieuw en de ander, ook een Magneti Marelli maar geen VDO, komt van de sloop. (De VDO op de foto komt uit de auto toen deze vervangen moest worden. Ik heb hier een foto van genomen als voorbeeld.) Met de huidige bobine -Bougicord PBT-GF30 / is Electrifil- heb ik met de verschillende stappenmotoren twee verschillende problemen. Met de nieuwe VDO stappenmotor heb ik last van een hoog toerental – smoorklep blijft hangen - en met de oude stappenmotor gaat de auto inhouden en hikken. Als ik bij beide een reset van de ECU doe dan kan ik wel weer een honderdtal kilometers ermee rijden voordat het gezeur weer van vooraf aan begint. Ondanks dat de VDO de juiste voor de auto is, lijkt de andere stappenmotor iets beter om mee te rijden.
Doordat de problemen keer op keer terugkomen heb ik besloten om een nieuwe bobine te kopen, één van Facet (bob 18a). Na de eerste bobine bleek mijn auto te gaan bokken, inhouden en alles wat een auto niet hoort te doen. Met de eerste kan wat mis zijn maar uiteindelijk bleek dat niet zo te zijn want na een tweede geïnstalleerd te hebben ging de auto precies hetzelfde doen, het ging helemaal los. Voorheen had ik een NGK bobine via het internet aangeschaft, maar deze deed precies hetzelfde als beide Facet bobines.
Nu ik een nieuwe bobine installeer, welke in principe precies dezelfde bobines zijn als de Bougicord, gaat de auto bokken, inhouden en de toeren gaan super op en neer etc, maar deze klachten heeft de auto niet als de oude bobine erin zit. Dit snap ik totaal niet en mijn vragen zijn dan ook: “Hebben jullie dit weleens eerder meegemaakt?” “Hoe is dit op te lossen?”

Wat is er zoal al aan de auto gebeurd:
Nieuwe uitlaat
Nieuwe bougies
Nieuwe stappenmotor
Gasklephuis is schoongemaakt
5 in 1 petrol injection cleaner – op een halve tank 2 stuks erin gedeponeerd
Alle contacten nagelopen en schoongemaakt met WD 40 contactspray

Wat zijn nog andere weetjes over de auto:
Zodra de minpool van de accu er af is geweest gedraagt de auto zich weer als voorheen, zonder problemen! Soms heb ik het gevoel dat het iets met de elektra te maken heeft…

Soms neem ik waar dat de temperatuur ruim boven de 90 graden komt. De blower gaat dan pas heel laat blowen. Maar dat is zelden, meestal is de koelingstemperatuur tussen de 80 en 90 graden. Als de temperatuur ruim boven de 90 graden komt dan rij ik in dezelfde omgeving als bij 80 / 90 graden. Als ik het contact uit en daarna weer direct aanzet dan zie je de normale waardes van de temperatuur verschijnen. De koelvloeistof is vorig jaar volledig vervangen.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Alvast bedankt

René

ReneVDV1964

Geplaatst door ReneVDV1964 (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

ReneVDV1964 (0), 6 jaar geleden

het interessante is dat de problemen niet op de rijksweg ontstaan tenzij ik in de file staat, en dus stapvoets moet rijden. Het wordt alleen waargenomen als ik aan het optrekken ben (in wat voor versnelling dan ook) maar niet als ik 100 op de rijksweg aan het rijden ben.

ReneVDV1964 (0), 6 jaar geleden

De garage kon de computer niet uitlezen, is dat bezwaarlijk? Ik ben niet bij de Peugeot dealer geweest, maar bij de Sprint.

voyager (0), 6 jaar geleden

Dus naar de dealer gaan en aldaar uit laten lezen. Dealer hoort apparatuur te bezitten die wel uw auto kan uitlezen en veel dieper dan universele.

Ralf_Jensen (0) PRO, 6 jaar geleden

"et de nieuwe VDO stappenmotor heb ik last van een hoog toerental – smoorklep blijft hangen - en met de oude stappenmotor gaat de auto inhouden en hikken"

Moet deze niet worden ingeleerd?

ReneVDV1964 (0), 6 jaar geleden

Hallo @Ralf_Jensen, dit heb ik gedaan... de auto in koude staat tot aanslaan van koelvin. Negatieve accupool losgehaald voor minimaal 30 sec. Monteren en de sleutel een slag draaien en minimaal10 seconden wachten en dan starten. Maar zoals ik boven al schreef, dit gaat een paar honderd km goed en dan gaat alles weer van vooraf aan beginnen.

Ik heb laatst gelezen dat men de sleutel eerst 10 keer heen en weer in stand 1 moest zetten voordat je de auto kon starten. Dit was op advies van een peugeot monteur. Ook moest eerst de minpool losgeschroefd worden voordat je stappenmotor moest installeren. Is iemand hier mee bekend?

ReneVDV1964 (0), 6 jaar geleden

Beste mensen, na een zeer lang proces heb ik de auto eindelijk aan de praat zoals het hoort :) De ecu was niet uit te lezen. De zogenaamde compitabele bobine's zijn niet compitabel. Ik heb daarom op de sloop een tweedehandsje gescoord en in de auto gemonteerd. Deze is van hetzelfde merk als die erin zat. Omdat de bobine het probleem niet heeft opgelost heb ik de mapsensor vervangen. Bij de sloop kostte deze mij 10 euro. Ik heb nu al twee weken geen problemen met de auto gehad. Dat een mapsensor zoveel problemen kan geven had ik niet gedacht. De auto loopt weer als een zonnetje.

bedankt voor het meedenken!

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.