337 bezoekers online

Renault VEL SATIS 2003: Koude start

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: V4Y A7, Motorinhoud (cc): 3500, Vermogen (kw): 177

Auto start onmiddellijk maar slaat gelijk daarna bijna af en heeft even moeite juiste toerental te vinden. Koelvloeistoftemp.sensor en inlaatluchttemp.sensor geven beide de juiste waarde aan: rond de 4000 ohm. Accuspanning voor de start 11,8 volt, zelfs na lange rit dag ervoor. Zou het toch een accuprobleem zijn?

7seconds

Geplaatst door 7seconds , lid sinds 7 jaar geleden

6 Reacties

0

Heino4267, 2 weken geleden

Bij een Vel Satis heeft de accu na 3,5 jaar wel zijn beste tijd gehad, maar of het aan de accu ligt zou je moeten meten: na even rijden moet de accu bij 3000 toeren minimaal 13,9 maar liefst 14,4 Volt of hoger aangeven.
De accuspanning vóór het starten zegt niet zoveel.

Heb je geen lek in je benzineleiding, waardoor de benzine na enige uren stilstand wegzakt richting tank en de motor direct na starten bijna afsterft?

0

7seconds, 2 weken geleden

De laadspanning ligt tussen 13,7 en 14,5 volt en als ik flink wat verbruikers aanzet zakt de spanning niet onder de 13,7. Stroomvrrbruik in rust is 30 milli ampere. Ik vind het wel raar dat je s avonds de auto wegzet en de spanning is 12,8 volt en s ochtends daarna 11,8. Het lijkt wwel of het gasklephuis zijn instelling even kwijt is (door te lage spanning?)

0

kaleido 1, 2 weken geleden

Gooi de accu eens aan een druppel of acculader als je hem s avonds weg zet , als hij de volgende ochtend dan wel normaal aanslaat en blijft lopen , weet je dat het aan de accuspanning ligt.

0

7seconds, 2 weken geleden

Goeie tip. Zodra de weersomstandigheden het toelaten ga ik dat doen en laat ik het resultaat hier weten. Ik heb ook gedacht aan het reinigen van het gasklephuis, maar waarom start en rijdt de auto zo perfect als de motor warm is.

0

Heino4267, 2 weken geleden

Als de motor start (dus gaat lopen), is de accu nog zo goed en is die zo goed geladen, dat het minimum starttoerental wordt bereikt. De resterende acculading (lees: accuspanning) moet daarna genoeg zijn om de motor prima te kunnen laten lopen.
Je motor loopt zegt je, maar moeizaam. Dat kan dan niet een ontstekings-oorzaak hebben met als achterliggende oorzaak een slechte accu(lading), het moet dan iets anders zijn dan de accu.
De laadspanningen die je noemt zijn ook in orde.
En dat de accuspanning afneemt in de tijd dat hij niet wordt bijgeladen (dus in de uren nadat je de motor uit zet) is ook normaal: initieel blijft de motorcomputer nog even in de diagnosestand staan (500 mA verbruik) en daarna wordt de accu langzaam ontladen (30 mA) en komt hij tot rust. De door jou genoemde spanning van 11,8 Volt kan daarbij kloppen, zeker als het geen nieuwe accu is en bij lage buitentemperaturen.

0

7seconds, 1 week geleden

Accuspanning vanochtend 11,8 volt en auto vandaag niet nodig dus hele dag aan de lader. Spanning zojuist eerst gemeten 12,5 volt (vond het een beetje tegenvallen). Maar na de start gelijk goed lopen. Conclusie: gasklephuis in orde, accu zeer dubieus

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault VEL SATIS of stel zelf een nieuwe vraag.