324 bezoekers online

Renault MEGANE 2010: Vreemd geluid motor

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K4M R8, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 81

Ik ben in bezit van een Renault megane 3 , sinds enige tijd maakt de motor bij stationair draaien een wat slepend / laag frequent,
piepend geluid , multiriem/spanrol vervangen, geluid lijkt nu wat minder sterk zeker als de motor warm is gedraaid maar niet weg dus, distributieriem is in 2016 vervangen en 50000 km gedraaid inmiddels, wie weet er raad .

D. Riche

drijke66@gmail.com

Geplaatst door drijke66@gmail.com , lid sinds 2 maanden geleden

40 Reacties

0

kaleido 1, 2 maanden geleden

Laat hem eens draaien zonder de multiriem , als het fan weg is , weet je dat het ergens daar zit , dynamo bv.

0

Heino4267, 2 maanden geleden

Of druk met een balk een tegen de motor of uitlaat om te testen: wellicht rammelt er iets tegen de carrosserie aan door versleten motorophangpunten / uitlaatophanging / afgebroken hitteschild.

Bij mijn motor maakte het hitteschild boven het uitlaatspruitstuk herrie. Dat vond ik door er met een schroevendraaier op te drukken, toen was het weg. Opgelost door het onder spanning te monteren.

0

dn_riche, 2 maanden geleden

Dat gaat niet ,is al uitgeprobeerd , maar dan gaat de motor ongecontroleerd 3000 t/m draaien , en het geluid is echt bij laag stationair , en het komt vooralsnog rond de distributie vandaan, lijkt soort of er iets aanloopt
poelie ,ronddraaiend geluid

0

7seconds, 2 maanden geleden

Verandert geluid met koppeling in/uit? is met de vervanging van de distributieriem ook de waterpomp vervangen

0

dn_riche, 2 maanden geleden

dat moet ik nog uitproberen van de koppeling , de Renault heeft totaal nu 90000 km gelopen, bij 41000 km en 6 jaar oud is de dirtributieriem vervangen door renault orgineel , denk niet de waterpomp ... gezien de KM stand van toen ... maar waterpomp moet die toch een hoger versleten lager geluid produceren lijkt mij .. het is echt laag wat slepend geluid ... met de freqentie van de omloop van de distributieriem zal maar zeggen

0

7seconds, 2 maanden geleden

de draaifrequentie van het krukastandwiel is 2 x de draaifrequentie van de nokkenassen bij elke 4-takt motor. Het is dus moeilijk om aan de hand va het stationaire toerental te bepalen welke component het geluid maakt.

0

dn_riche, 2 maanden geleden

Vraagje nog ....hoe snel draait de waterpomp ....inderdaad ik heb het idee dat het geluid de helft is van het stationaire toerental ,,,dat is +- 850 t/m dus met een frequentie van 425 t/m ,dat draait de nokkenas dan toch !!!! ... het geluid is het sterkst te horen vanuit de rechter wielkast ... dus het moet toch t.h.v van de Multi danwel distributie gedeelte zitten

0

dn_riche, 2 maanden geleden

Ik ben een aantal weken geleden reeds bij de Renault dealer geweest , maar dan krijg een hoofdprijs advies
dat het de waterpomp is ...... kosten totaal met rollen erbij 1200 euro , ik geloof nog steeds niet dat het de waterpomp is !!!! ,, die geeft volgens ervaring in verleden met een Honda een veel harder metaal op metaal geluid ...lager geluid ..wat ik bij de Renault hoort ,,zeg nogmaals is een regelmatig geen metaal"" achtig slepend geluid ,,zachter van gehoor

0

7seconds, 2 maanden geleden

Je zou een second opinion kunnen vragen bij een andere garage. Mocht de boel toch vervangen moeten worden, Autoservice Bladel doet de K4M motor voor de vaste prijs van €495, incl. spanrol , waterpomp, btw en garantie, maar ik weet natuurlijk niet waar je woont. Ik heb ovrigens geen belang bij of connectie met dit bedrijf.

0

dn_riche, 2 maanden geleden

Het punt is , niemand waagt'' zich aan een goed advies i.v.m risico onderdeel ,omdat het hier mogelijk al dan niet om de distributie , multiriem of daar in de buurt gaat, ik heb al meer of min een opinion laten uitvoeren bij
een zomaar '' dealer door de multiriem en spanner te laten vervangen , echter zonder 100% resultaat
M.a.w men zal al gauw zeggen laat de boel maar allemaal vervangen ...punt 1 dan is men verantwoording af punt 2 er valt meestal wat te verdienen op deze reparaties ,zeker bij orginele dealers

0

kaleido 1, 2 maanden geleden

Tja , inderdaad lastig , je kunt met een stethoscoop, wat de dokter ook gebruikt om te luisteren , alleen dan met een lange pen er aan luisteren , dan haal je de boosdoener er wel uit.

0

dn_riche, 2 maanden geleden

Sja we blijven zoeken ...ik geef niet zo gauw op ...wel heb ik wel met een schroevendraaier ,met de stalen kant geluisterd onlangs ... die heb ik boven op de distributie deksel gezet , toen dacht ik dat daar niet het geluid vandaan kwam , vandaar dat ik was toegespits op de multiriem , maar dat blijkt tot nu toe dus niet helemaal het geval , wel vind ik het geluid , met name bij warme motor iets minder sterk , ik wil voor mijzelf wel overtuigd zijn waar het nu vandaan komt , voordat ik hoge kosten laat maken, ik ken mijn pappeheimers inmiddels

0

dn_riche, 2 maanden geleden

even te aanvulling , er zat bij vervanging van de multiriem wel een klein scheurtje overdwars in de riem,
en de spanrol is ook gelijk vervangen, volgens de dealer is dat ''verplicht'' een set , vond ik wel apart overigens
maar de kosten waren te overzien, dus ik kon de beetje gok dat dat het was wel overzien

0

dn_riche, 2 maanden geleden

Ik heb een stetescope aangeschaft, kan jij mij vertellen waar de plek van de waterpomp e.v zit ,bij de KM4 motor, dan weet ik waar ik een beetje waar ik moet luisteren ....

Bedankt

0

7seconds, 2 maanden geleden

Je kan een plaatje van de distributieriem vinden als je op een auto-onderdelen site zoekt. Als je tegen de zijkant van de motor kijkt zit volgens mij de spanrol links (hoog) en aan de rechterkant een looprol (hoog) en de waterpomp (wat lager).

0

dn_riche, 2 maanden geleden

we gaan het uitzoeken, bedankt

0

dn_riche, 2 maanden geleden

Inmiddels het eerste vooronderzoek uitgevoerd, op diverse punten geluisterd, rechtsvoor richting de waterpomp ,als die daar zit, lijkt wat verdacht , ook het lager van de dynamo lijkt wat meer geluid te produceren dan gebruikelijk zo op eerste gehoor , echter geluisterd bij koude en goed warme motor , en dat maakt wel veel verschil, het geluid lijkt dan voorlopig met meer dan 80 % verdwenen , het is wel grappig overigens om zo de motorgeluiden zo via de stetescope te horen , goed duidelijk, we zoeken verder

0

kaleido 1, 2 maanden geleden

Zit achter de distributie kap

0

dn_riche, 2 maanden geleden

nogmaals geluisterd uitgebreid,met stetoscope het geluid zit voor 98 % t.h.v van de dynamo aan het motorblok , echter als de motor goed warm is , neemt het geluid sterk af !!!!!! ,koud is het zeer aan de buitenkant zowieso goed te horen wielkast {rechts}, dus al met al moet het in de buurt van looprol/waterpomp .... maar wat ik ook sterk hoorde ...los van dat andere geluid.... door de stetoscope op ee"n plek ...een hard klepperend geluid op het inlaatspruitstuk t.h.v 2e cilinder ..net een koude diesel geluid,
apart!!!!!... op het gewone oor hoor je het geluid niet ...dit terzijde ,,wel bijzonder , overigens loopt de motor netjes stationair ...maar het is bepaald geen motor sowieso die vrij is van toch bijgeluiden invergelijking met andere type motoren (merken)

0

kaleido 1, 2 maanden geleden

Haal de riem er af en ga stuk voor stuk de items controleren , ik verdenk de dynamo , zit hier een vrijloop poulie op , als deze defect is krijg je ook rare geluiden.

0

dn_riche, 2 maanden geleden

Nou ik wel handig , maar ik waag me niet aan de riem zelf ... lastig .. nou het slepend geluid komt uit de richting van het blok ... nou we blijven zoeken !!!! ..ik weet nu welke hoek ik moet zoeken

0

dn_riche, 2 maanden geleden

OOw Kaleido .... als je bij nader inzien welke riem bedoel je , de multiriem is al een keertje geprobeerd bij een garage , die ook de multiriem heeft vervangen ,maar wat bleek, als je de multiriem eraf haalt los haalt en je laat de motor stationair wil laten draaien, dan lukt dat niet , hij gaat dan ongecontroleerd een hoog toerental draaien, op een of andere manier accepteerd/registreerd de motor dat er iets afwijkend is ....en zodoende een raar toerental gaat draaien !!!!!!

0

dn_riche, 2 maanden geleden

Kan het ook de nokkenasversteller zijn !!!! , ik heb ook goed geluisterd met stetoscope bovenop nokkenas deksel, daar komt ook het geluid versterkt vandaan, een wat rammelend/slepend schrapend geluid

0

kaleido 1, 2 maanden geleden

Een versleten nokkenasversteller hoor je vaak aankomen doordat deze bij de koude start een flinke ratel laat horen om vervolgens zijn werk te gaan doen , de waterpomp zit in de distributie , zul je toch flink aan het sleutelen moeten .

0

dn_riche, 2 maanden geleden

De ratel heb ik sporadisch een aantal maanden geleden weleens vernomen, toen wist ik nog niets van een nokkenasversteller, na mijn in verdiept te hebben begreep ik dat deze op de Renault ook aanwezig is
Ik heb de ratel nooit meer vernomen sindsdien , dus ja .....

0

dn_riche, 2 maanden geleden

Beste mensen, ik geef niet gauw op wat het geluid betreft , en ik hoop dat jullie mij serieus blijft volgen met dit onderwerp, wederom weer goed geluisterd met goed bedrijfswarme motor, bijgeluid is dan wel sterk verminderd , het is heel lastig zoeken omdat het geluid naar andere onderdelen resoneert ,,, echter mijn laatste stand van zaken is nu dat het rond het eerste nokkenas tandwiel ,vanaf de distributiezijde gezien links dus het geluid het sterkst is , een harder geluid dan het tweede tandwiel/ daar zit toch de versteller!!!
dus die is het niet , zit er onder het eerste tandwiel ook de spanrol !!!!!!! verdenking...ik hoor graag een reactie wederom

0

kaleido 1, 2 maanden geleden

Zoek maar eens op jou tube op k4m camshaftbelt dan zie je precies hoe alles in elkaar zit.

0

dn_riche, 2 maanden geleden

ja gekeken ja ... wel een ouder type 4KM motor , denk van het eerste uur , maar de volgorde is het zelfde
de spanrol zit lager geplaatst dan ik dacht , het geluid zit hoger echt t.h.v linker nokkenastandwiel , maar wat kan het dan zijn !!! maar het kan allemaal beetje vertekenen de locatie, het geluid zingt wat rond '' vanuit de distributie .... pfff lastig ,ik ga nog eens op een brug aan de onderkant van de motor bij de poulies luisteren

0

dn_riche, 2 maanden geleden

Hoi , ik ge er nu van uit na veel wikken wegen intensief luisteren dat het de spanrol van de distributie moet zijn
het geluid is het sterkst t.h.v van net onder (schijn) het linker nokkenastandwiel , dus de spanrol , met name als de motor koud is , warm is het geluid gehalveerd, dus we weten wat ons te doen staat , de spanrol loopt toch tegen de gladde kant van de distributieriem aan !!!!! kan ik hier nog ff mee door rijden ???

0

kaleido 1, 2 maanden geleden

Hij loopt inderdaad tegen de gladde kant , of je er mee door kunt rijden is in mijn ogen niet de vraag , of je er mee door wilt rijden , mocht het mis gaan kost het je motor.

0

dn_riche, 2 maanden geleden

ik snap het .... ik bedoel kan de spanrol erg veel kwaad omdat die tegen de gladde kant aanloopt van de riem !!!!
ik kan me zo voorstellen als die tegen de getande kant aanloopt het risico als het vastloopt de kans op springen van de riem vele malen groter is , maar goed de ''ketting is net zo sterk als de zwakste schakel

0

dn_riche, 2 maanden geleden

Maar hoe het ook dat het geluid veel minder is als de motor goed warm is !!!!!!

0

dn_riche, 2 maanden geleden

Sorry hoe het kan dan als de motor warm is het geluid veel minder is ... niet duidelijk meer aanwezig zeg maar

0

dn_riche, 2 maanden geleden

Maar hoe zou het kunnen dat als de motor goed warm is het geluid niet erg duidelijk meer aanwezig is !!!!
vele malen minder sterk ...

0

kaleido 1, 2 maanden geleden

De riem komt dan strakker te staan , dat zou van invloed kunnen zijn op de belasting/geluid.

0

dn_riche, 2 maanden geleden

ok dat zou maar kunnen ja , maar m.a.w ....je zou zeggen dat de spanrol dat verschil opvangt koud of warm ,hoe klein ook dat verschil mag zijn , of is de spanning van de spanrol een vaste afstelling !!!!! op de riem, in tegen stelling van de spanrol van de multiriem ????

0

kaleido 1, 2 maanden geleden

Nee , de spanrol vangt dit inderdaad op , maar de belasting wordt wel hoger , kan dus invloed hebben op het geluid dat je hoort.

0

dn_riche, 2 maanden geleden

Ok begrepen, het geluid word sigfinikant minder ..... het word een stuk zachter en minder gelijk matiger

0

dn_riche, 2 maanden geleden

Ok begrepen, het geluid sigfinikant minder , zachter en gelijkmatiger van toon ..... warme motor

0

dn_riche, 1 maand geleden

Vandaag lange rit gemaakt , geluid is nauwelijks nog te horen dan.... ik vraag me of het niet riem zelf is , of de
riem spanning wel goed is , m.a.w dat er verschil ontstaat tussen koude dan wel warme motor ...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Megane of stel zelf een nieuwe vraag.