374 bezoekers online

Volkswagen GOLF CL VARIANT 55 KW E2 1997: Klepstoters wen distributieriem wissel

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AAM, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 55

Beste mensen,

Op dit forum is dit mijn onderwerp al diverse keren besproken maar kom er niet uit. Vandaar dat ik het toch nog eens opnieuw vraag.
Ik heb de hydraulische klepstoters van mijn Golf 3 1.8 55kw motorcode AAM vervangen. Daarbij dus ook een nieuwe distributie riem gemonteerd. Ook is de nokkenas vervangen omdat de oude op een nok heel erg beschadigd was. Voor demontage van de oude riem eerst alles op tijd gezet. Toen riem en nokkenas gedemonteerd. Nu alles weer gemonteerd is wil de auto niet starten.
Graag wil ik de merktekens weten. Op het nokkenas tandwiel staan puntjes ingeslagen. Ook staat hier OT op vermeld. Op de zwarte kap achter het nokkenas tandwiel staat ook OT vermeld.
Op het krukastandwiel staat geen merkteken maar in de versnellingsbak zit een nok op het vliegwiel met een kerfje ervoor en een kerfje erachter. Op het tandwiel wat de ontsteking aandrijft staat OT geschreven maar ook een centerpuntje in geslagen. Wat zijn de juiste merktekens en hoe dienen deze te staan. Heb ook via het bougie gat met een schroevendraaier erin de eerste cilinder (eerste cilinder is aan distributiezijde)op bdp gezet. Op dit forum spreekt men van dat de rotor dan naar de eerste cilinder moet wijzen. Mijn rotor wijst naar de cilinder aan bakzijde precies op het kerfje in het ontsteking huis. Wat ik ook probeer krijg de auto niet gestart.
Wie helpt mij verder.

henkpeters

Geplaatst door henkpeters , lid sinds 4 jaar geleden

16 Reacties

0

Hans4040, 2 weken geleden

Handleiding in je mailbox.
succes.

    Hallo Hans, Ga morgen weer met de auto aan het werk. Duidelijke tekening dus hoop dat de auto hiermee wer loopt. - henkpeters, 2 weken geleden
0

henkpeters, 1 week geleden

Hallo Hans,
Vandaag met de auto bezig geweest. Weer van alles geprobeerd. Volgens de tekening die jij mij stuurde moeten het kerfje in de krukaspoelie( nummer 2 op de tekening) en het hulpastandwiel tegenover elkaar staan. Maar daar gaan we weer. Op het hulpastandwiel staat OT aangegeven maar ook een centerpunt ingeslagen. Welke van de tekens moet ik hebben. Heb beide uitgeprobeerd maar volgens de beschrijving moet als de tekens goed staan de rotorarm naar het kerfje op het ontsteking huis staan. Of ik nou het OT teken of de centerpunt neem de rotorarm komt in de verste verte niet tegenover het kerfje ontsteking huis te staan.
Uiteraard kan ik het ontsteking huis uit nemen en zo plaatsen dat alle tekens overeen komen maar aan de ontsteking is niets gewijzigd en heeft de auto altijd goed gelopen. Alleen de riem verwijderd, nokkenas eraf, nieuwe klepstoters geplaatst andere nokkenas gemonteerd en riem geplaatst.
Graag wil ik weten welk teken ik op het hulpastandwiel aan moet houden.

0

Punt, 1 week geleden

Heb je die plastiek dop uit het koppelingshuis gedraaid.? V-groef in vliegwiel moet gelijk staan met nokje in het schroefdraad gat. Controleer dit met een staafje in een bougiegat.

Controleer welke kant de rotor op draait en zet deze een klein stukje voorbij de kerf in de rand want de ontsteking is al geweest , verder niet naar het aandrijfwiel daarvan kijken .
Nokkenas-teken is je bekend en als er een vonk is moet de motor aan slaan.
Succes.

0

henkpeters, 1 week geleden

Zoals in mijn vraag te lezen is zit er een nok op het vliegwiel met v-groef ervoor en een v- groef erna. Welke van de twee moet ik hebben. De v- groef komt overeen met het merkteken op de krukas poelie. Zal morgen nog eens weer proberen. De bobines geeft een vonk en de bougie ook.

0

henkpeters, 1 week geleden

Vanmorgen de tekens nogmaals gecontroleerd. Groene dop uit versnellingsbak. V-groef op puntje in de bak gezet. Merkteken krukaspoelie staat dan ook goed. Gecontroleerd of eerste cilinder(distributiezijde) bovenin staat. Nokkenas op OT gezet(kleppen 1e cilinder staan op tuimelen). Rotorarm iets voorbij merkteken ontstekingshuis gezet. Riem geplaatst. Motor 2 keer rondgedraaid. Merktekens weer gecontroleerd. Staat allemaal goed. Auto proberen te starten. Motor draait rond maar niet aanslaan. Bobinekabel gecontroleerd d.m.v bougie in kabel en aan massa houden. Auto starten en goede vonk. Daarna kabels op dezelfde manier getest. Deze geven wel een zwakkere vonk maar doen het wel. Bij het op contact zetten hoor je de brandstofpomp kort draaien. Maar helaas de motor slaat niet aan. Begin te twijfelen:
Is de nokkenas van iedere AAM motor gelijk?
Is het wel een nokkenas van een AAM motor?
Wie kan mij verder helpen?

0

Punt, 1 week geleden

Controleer of de vonk bij de bougie zo'n 15 mm kan overbruggen . De rotor kan ook verbrand zijn. De weerstandswaarde staat er op , meestal 5 k ohm.
Om een spanning verlies uit te sluiten kan je ook de bobinekabel vervangen door een passende kabel rechtstreeks van bobine naar een willekeurige bougie . Het is geen hogere wiskunde ,maar je kunt wel horen of er een verbranding is .
Je kunt ook de verstuiver rail uit de inlaat trekken en zien of er injectie plaatsvindt . Vang de benzine op , er is zo een steekvlam. Verder, hoe hoog zijn de compressie waarden ?
Vr. groet.

0

Punt, 1 week geleden

Bij het nogmaals doorlezen van jouw schrijven heb je de nokkenas fout staan . Op zich geen ramp maar nu is de kabel die bij de groef van het ontstekingshuis staat cilinder 4 geworden . Dus alle kabels 2 stappen verplaatsen in de draairichting van de rotor . Succes.

0

henkpeters, 1 week geleden

Beste Punt, hoezo is cilinder 1 cilinder 4 geworden? Als de nokkenas op OT staat is dit toch dat de uitlaatklep van cilinder dicht is en de inlaatkle van cil 1 opent. Het kerkje in het ontsteking huis is toch cilinder 1?

0

Punt, 1 week geleden

Je schrijft de kleppen van cilinder 1 staan op tuimelen , dan is 4 op ontsteken !! Groefje in ontst. huis is cilinder 1 dus staat alles een slag verkeert . Vandaar.
Vr. Groet.

0

ferdinand, 1 week geleden

Ik heb altijd geleerd dat ook hydraulische stoters na vervanging op een basis stand moeten worden gezet.
Ferry

0

henkpeters, 1 week geleden

Hoe wil je deze op een basisstand zetten? De klepstoter wordt bediend door een nok van de nokkenas en duwt daardoor de klep naar beneden. Bij het verwijderen van de nokkenas komen alle kleppen in gesloten toestand en staan alle klep stoters even hoog.
Als de klepstoter in een bassisten gezet moeten worden leg dan even uit hoe dit te doen.
Henk

0

Punt, 1 week geleden

Nieuwe stoters zijn leeg en stellen zich bij draaiende motor in d.m.v. de aangevoerde olie .
Wel even een scheut olie er over gieten voor de eerste smering.
We wachten met spanning af.

0

henkpeters, 1 week geleden

Dat was ook mijn gedachte. Ik heb na het vervangen van de klepstoters de olie ververst en de nieuwe olie over de klepstoter geschonken. Daarna auto gestart zonder bobines kabel zodat de motor een aantal keren ronddraait en de stoters zich kunnen volzuigen.
Momenteel staat de accu aan de lader dus kan even niet verder.

0

ferdinand, 1 week geleden

Sorry,de meeste auto,s tegenwoordig kennen dit niet meer.De laatste auto die ik op deze manier heb gesteld was een Chevrolet Express.In het verleden heb ik verscheidene Opel zes cilinders gedaan.Het ging heel simpel,stoters en nokken as erin, olie erover heen.Daarna zette de klep net zover dat hij ging rammelen.Dan terug tot hij stil was en dan een kwart slag verder en dan stonden zij op basis stand.
Ferry

0

ferdinand, 1 week geleden

Verder moet terug zijn.
Ferry

0

henkpeters, 6 dagen geleden

Beste mensen, vandaag weer met de Golf bezig geweest. Van alle adviezen van jullie geprobeerd. Bougiekabels op andere plek geprobeerd maar niets helpt. Motor maakt geen enkele aanstalten om ook maar aan te slaan. Zelfs oude nokkenas tijdelijk terug geplaatst maar geen verandering.
Wat mij opvalt is dat de bougies kurk droog blijven. Aanvoer benzine gecontroleerd. De benzine aanvoer is goed. Ook valt op dat de toerenteller tijdens het starten helemaal niets doet. Blijft roerloos onderin de hoek liggen.
Zo langzamerhand ben ik ten einde raad. Wie helpt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen GOLF CL VARIANT 55 KW E2 of stel zelf een nieuwe vraag.