Beste lezers,
Onlangs is mijn CD-wisselaar defect geraakt en ben ik op zoek gegaan naar een vervangend model. De CD-wisselaar is een Clarion CDC4-00 met modelnummer PU-2590A. Na enig zoeken merk ik dat dit niet echt een standaardtype wisselaar is. De aansluiting is namelijk niet een gewone 13-polige C-bus aansluiting, maar een blauwe 12-pins stekker (2 rijen van 6 pinnetjes).
Ik ben op zoek gegaan naar het originele type, maar deze kan ik nergens te pakken krijgen. Is het nu zo dat ik gebonden ben aan het model dat af-fabriek in de auto is gemonteerd, of is ook deze aansluiting min-of-meer universeel (lees: kan ik een ander model/merk speler ook aansluiten zonder dat deze ingeleerd moet worden?)?
Ik heb ter onderbouwing een afbeelding van de aansluiting bijgesloten.
Ik hoop dat iemand raad weet. Alvast bedankt voor jullie hulp.
Mvg,
Roy
[url=http://img27.imageshack.us/my.php?image=...]http://img27.imageshack.us/img27/9826/p1...[/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[url=http://img27.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img27.imageshack.us/img27/9826/p1...[/img][/url]
[url=http://g.imageshack.us/img27/p1010010uv6...][img]http://img27.imageshack.us/img27/p101001...[/img][/url]
zo komt de foto ook in de topic.
Aangezien je niet aangeeft wat er defect is heb ik in ieder geval een tip. Als het lezen van de CD slecht gaat kun je in ieder geval proberen de lens schoon te maken. Bij verschillende navigatie CD-rom spelers heb ik hier al succes mee gehad.
Het probleem was dat het magazijn niet eens meer naar buiten kwam. Hij wilde nog wel, maar bleef op een bepaald punt hangen. De auto zei dan ook 'de cd-wisselaar is niet beschikbaar'. Ik heb de wisselaar nog uit elkaar geprobeerd te halen om in ieder geval de cd's te redden, maar er was geen beweging meer in het mechanisme te krijgen.
Eerder gebeurde dat ook wel eens, maar dan probeerde je het nog een keer en lukte het nog wel. Het is er dus een beetje ingeslopen, met als gevolg dat hij nu helemaal niet meer werkt. Bij het uithalen van de CD's is toen ook het mechanisme beschadigd. Hij moet dus vervangen worden.
Natuurlijk geen erge haast, maar het is zo vervelend te moeten kiezen tussen óf navigatie óf CD... :)
Bedankt voor je tip, maar is dus helaas niet van toepassing..
Indien het een universele aansluiting is, weet dan iemand misschien de naam?
Bvd!
15 jaar
Roy,
Zover ik weet maakt het niet uit welk type het is. Als er maar een zelfde blauwe connector op zit. Over de loop der jaren zijn er diverse type aanduidingen geweest, en ik heb er in mijn 406-en ook verscheidene typen gewoon door elkaar gebruikt. Ze zijn behoorlijk kwetsbaar.... vandaar. Gewoon op Ebay of marktplaats zoeken naar typen met die blauwe connector (75 euro is genoeg) en als je geluk hebt (als je al niet een kapot exemplaar toegeschoven hebt gekregen) werkt het gewoon. Ik heb een kist vol van die dingen, de meesten gewoon kaduuk.
gr.
Cees
15 jaar
Hallo Roy,
meestal kost een reparatie na het zelf verwijderen van de cd cassette meer dan de waarde de cd's.
En dit uit ervaring dat was al zo bij de video.
Het beste kun je de Vos in boven leeuwen bellen die heeft hem denk ik nog wel liggen van een 607 v6 2006.
Groetjes
Jan
15 jaar
Hallo Cees en Jan,
Bedankt voor de tips. Ik had al na wat zoekwerk een eerder model Clarion gevonden, maar wel met dezelfde blauwe aansluiting. Van wat ik van jullie begrijp is dit type wel overeenkomstig met wat ik nu heb? Het type dat ik vond is een PU-2293D, uit een Peugeot 406. Hij stond er voor maar vijf tientjes, dus op zich het gokje waard.
Ik onthoud ook even jouw tip, Jan. Een wisselaar uit hetzelfde type auto lijkt me op zich wel een zekere keuze.
Bedankt voor de moeite en het meedenken.
Mvg,
Roy
15 jaar
Heb bij de Vos de wisselaar besteld, prima zaak overigens. Speelt weer als vanouds! Bedankt Jan, voor de tip!
Mvg,
Roy
15 jaar
Een tip, meet de spanning op de aansluitingen 1 en 7 van de blauwe stekker van de wisselaar met de wisselaar aangesloten. Meet daarna de spanningen op dezelfde pinnen met de wisselaar losgemaakt. Verschilt dit dan heb je een probleem met het netwerk veroorzaakt door je "nieuwe" wisselaar. By the way weerstand meten op netwerkdraden heeft geen zin zolang je niet alle computers die daarop zijn aangesloten, hebt losgekoppelt. Naar mijn idee kun je een netwerk draad het beste controleren door het meten van de spanning. Graag hoor ik van je welke spanningen je hebt gemeten met de wisselaar los en vast.
Groet,
Jaap.
Oeps verkeerde topic.....
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar