close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Iveco Daily: Veel rook en heel weinig vermogen bij koude start

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5TD

Mijn Iveco bakwagen heeft bij een koude start ontzettend veel last van rook met roetuitstoot, maar als de motor warm is dan is de rook voor 95% verdwenen. Het roken is zoveel dat ik de hele straat van special effects kan voorzien, de politie zou me denk ik direct aanhouden als ze het zouden zien.

Het is ook net alsof een aantal cilinders soms geen goede ontbranding hebben, hij houdt namelijk heel erg in en bij hoge toeren komt er pas een beetje vermogen.
Het starten gaan feilloos, het is werkelijk starten en de motor slaat altijd direct aan.

Als de motor warm is, dan loopt hij op zich prima. Ik heb wel het gevoel dat ik iets vermogen mis en vooral bij een zwaar beladen bus. Optrekken gaat met een zwaar(1500kg+) beladen bus ontzettend traag en ik ben al blij al ik de 85km/uur haal, het duurt wel een aantal minuten voordat ik deze snelheid bereikt heb..
Onbeladen haalt de Iveco een snelheid van ca. 110km/uur, maar dat deed de vorige motor ook. Optrekken met een onbeladen bus gaat ook prima, voor zover ik dat tenminste als leek kan beoordelen.

- Het gaat om een ruilmotor met 250.000 km die er sinds een aantal maanden in zit.
- De ruilmotor heeft voor montage een nieuwe koppakking en distributieriem, dus olie en water zijn ook vers.
- De injectoren uit de vorige motor zijn gemonteerd en waren een aantal maanden geleden gereviseerd.
- Er zit een nieuwe brandstoffilter op
- Ik hoor de turbo goed fluiten, alle slangen zitten goed vast.
- De KM- en toereneteller doen het allebei niet, maar dat zal er niets mee te maken hebben. Ik heb net gelezen dat dit een massa probleem kan zijn, dus dat ga ik vandaag nog even controleren.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Geplaatst door

r-a (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

cotroleer de timing van distributieriem eens
springen ter hoogte van de pomp vlug over

heerman 0
badge

15 jaar

Pomptiming controleren met micrometer als de koudstart is ingetrokken, als dit in orde is laat de pomp dan eens nakijken door een Bosch-dienst.
Het verspringen van de riem op de pomp heeft meestal tot gevog dat ie slecht loopt en aanslaat, dus dat lijkt me niet het geval.

T.P. 0
badge

15 jaar

Bedankt voor jullie antwoorden.

- De timing van de distributie is gecontroleerd, alles staat op tijd
- De rook is trouwens lichtgrijs en er lijkt roet uit te vliegen, dit is te zien door de zwarte roet op de grond onder de uitlaat na een flinke tijd gassen/roken

Mijn oude motor had geen koudstart, hier zat nog een soort handmatige choke op. De nieuwe ruilmotor heeft wel een koudstart, maar omdat er geen aansluiting is hebben we de de bedrading niet kunnen aansluiten.
1.Zou het roken hier iets mee te maken kunnen hebben?

De motor lekt ook een klein beetje diesel, ik weet alleen nog niet precies waar het vandaan komt.
2. Zou de motor kunnen gaan roken, omdat de pomp leegloopt o.i.d?

3. Ik neem aan dat de pomptiming gecontroleerd moet worden met ingebouwde pomp? Heb je daar naast de micrometer speciaal (Iveco) gereedschap voor nodig?

Bvd.

r-a 0

15 jaar

Sluit die koudstart maar eens gewoon op +15 aan en als het kabeltje wordt aangetrokken dan pas de pomptiming afstellen, er is wel een pa-stukje voor maar een pompenboer kan je hier ook wel mee helpen hoor..

T.P. 0
badge

15 jaar

ik weet niet of het probleem al verholpen is maar de kabeltjes van de koud start breken wel eens of het was element op de pomp krijgt geen voeding
diesel lekkage komen vaak voor op het gas asje van de brandstof pomp

klorres 0
badge

15 jaar

Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden. Inmiddels ben ik weer iets verder:
- Met +15, of een directe + vanaf de accu naar de pool van de koudestart krijg ik geen resultaat. De kabel wordt niet door het motortje van de koudestart aangetrokken. Ik heb de koudestart nu even tijdelijk bediend door met een blokje hout de as volledig te "bedienen". Het roken tijdens de koude start is nu vrijwel verdwenen, maar het vermogen is nog steeds te weinig.

De waarde van de roetmeting was erg laag, 0,47, de pomp staat volgens de garage erg arm afgesteld.
Ik heb gehoord dat ik de pomp iets rijker kan afstellen, zodat de motor meer brandstof krijgt en daardoor ook heel waarschijnlijk meer vermogen zal hebben.

1. Denken jullie dat de motor van de koudestart defect zal zijn?
2. Is de brandstofhoeveelheid op de pomp makkelijk te regelen, dus zonder bijvoorbeeld de pomp compleet uit te bouwen? Hoe zou ik dit het beste kunnen doen?

Bvd.

r-a 0

15 jaar

De koudstart is geen motortje, maar een was-element wat verwarmt wordt als er spanning op komt en daardoor uitzet.
Als gevolg hiervan wordt het kabeltje ontspannen en wordt de koudstart-vervroeging opgeheven, je zal begrijpen dat de reactietijd tussen spanning erop en koudstart eraf wel enige minuten duurt.
Verder moet je gewoon van de pomp afblijven, deze motor stamt nog uit de tijd dat diesels nog gewoon langzaam maar betrouwbaar waren. Als je dan toch aan de pomp wilt schroeven, laat dat dan iemand doen die er ervaring mee heeft.

T.P. 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Iveco Daily of stel zelf een nieuwe vraag.