ik wou vandaag mijn egr klep eens los maken en eens opkuisen
maar nadat ik de 2 schroeven verwijderd had en de 2 leidingen kreeg ik nog altijd geen beweging in de klep
heb er eens een paar tikken opgegeven om de klep te lossen maar krijg er gewoon geen beweging in
zit de klep vast door aanslag of zo of is deze geplakt of iets dergelijks ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geeft de motor storing dan??
Deze kunnen idd goed vast gaan zitten door allumium oxidatie...
Deze past zo nauwkeurig dat deze direct muurvast zit.. Hij moet er dan uitgehakt...
Als er geen storing is gewoon niet aan komen...
Mvrgr
nee geen storing
maar omdat ik er nog al veel vuil geraken dacht ik dat met de mijne voor te zijn
maar als hij zo vast zit ga ik hem laten zitten
merci voor het antwoord
14 jaar
gisteren mijne auto laten uitlezen en daaruit bleek dat mijn egr klep niet meer goed werkte
reiningen was volgens de garage ook geen definitieve oplossing
enkel vervangen was de oplossing
nu heb ik hem al eens proberen los te doen , maar deze zit echt muurvast
ik krijg er geen beweging is
moet ik dan alles vervangen of is er iets anders waarmee is de egr klep alleen kan verwijderen ?
14 jaar
Je kan het ook de garage laten doen...
Misschien dat het hen wel lukt en hoef je geen onnodig dure onderdelen te vervangen ( het complete spruitstuk ).
ik ga het ook laten doen door iemand anders
is wel geen originele garage maar doet wel aan autoherstellingen
maar dan kon ik hem al verwittigen wat hem misschien te wachten staat
14 jaar
is het mogelijk om de egr klep misschien uit te schakelen ?
of gaat dan de wagen moeilijk doen ?
13 jaar
nee, dat gaat niet bij dit type
oke dan weten we dat ook weer
moet hem volgende week binnen doen , hij gaat hem proberen er aftehalen en dan toch eens helemaal te poetsen
kunnen proberen , vervangen kan ik nadien nog altijd hé
hoort er nog van
13 jaar
vandaag de wagen terug gehaald
hij heeft hem terug laten uitlezen en aan de egr klep mankeerde helemaal niks
hij was gewoon verstopt van de roet
hij heeft hem losgemaakt , gereinigt met egr reiniger
dus pas een beetje op wat de garages beweren hé, niet direct laten vervangen.
nu ben ik gesteld voor 1/4 van de prijs is normaal moest gaan geven in de garage
in die prijs zat ook nog een volledige smering in .
13 jaar
probleem met egr is nog niet opgelost
of beter gezegt met de foutmelding
de volgende morgen nadat ik de wagen gaan halen ben , was het opnieuw prijs
opnieuw het lampje aan
terug naar die man gereden en nu was de debiet meter slecht
die vervangen en fouten laten weghalen
terug naar huis maar de volgende morgen was het opnieuw prijs
maandag naar officieele opel dealer gedaan.
die heeft hem uitgelezen en daar kwam uit dat er 1 gloeibougie stuk was en dat de software moest opgedate worden
dat heeft hij gedaan. Ik ga hem dinsdag terug halen , ik ben geen 50 meter weg van de garage en het service lampje gaat opnieuw aan en de wagen gaat in veiligheid
de wagen stond te bollen hé, toen ik aan de garage kwam zonder dat het lampje brandde , ik rij weg en het springt aan
ben dan terug gereden naar de garage
die man heeft toen wat gas gegeven en zo bij stationaire bollen en toen ging het lampje weer uit , dan sprong het weer aan , dan weer uit , dan eens heel kort
dus bij stationaire bollen kan het lampje eens even uitgaan maar bij rijden blijft het contstant aan
misschien toch egr dan , of uitlaat verstopt ?
dinsdag moet hij terug naar de garage
13 jaar
Vreemd verhaal je wil voor de leukigheid je egr klep schoonmaken??
Er is geen sprake van een storing.
Vervolgens laat je de wagen toch uitlezen terwijl er geen storing is???
Dan is er kennelijk toch een storing opgeslagen van de egr en gaan er ineens allemaal zaken fout.
Volgens mij is dit typisch een geval van spijkers op laag water zoeken.
Eigenlijk is er niets aan de hand maar je eindigt met allerlei problemen.
Als iets goed werkt kun je er beter afblijven lijkt mij.
Of heb ik iets gemist???
13 jaar
ik denk dat je toch iets gemist hebt
kijk een op 6 november !!
13 jaar
ik denk dat je teveel roet in je motor hebt omdat er een gloeier niet goed werkt zoals jij schrijft,en dus de hele boel vol roet zit en elke keer je egr klep vuil wordt,ik heb dit namenljk hetzelfde met een benzineauto,daar worden alleen stadsritjes mee gemaakt en elke keer die egr klep vol roetdeeltjes even schoonmaken en loopt weer als niew tot??????? mischien moet jij eens even de snelweg op en hem goed laten werken.
13 jaar
maar geraak de snelweg niet op
service lampje blijft branden hé
2000 toeren en de auto geeft het op
de egr is vorige week grondig gepoetst, dus denk ik dat dat probleem van de baan is hé
13 jaar
ik weet niet of jij weet hoe een egr werkt maar die kan op elke moment vervuild raken ,schoongemaakt of niet.
13 jaar
das inderdaad
ik weet niet echt hoe een egr klep werkt, maar ik vermoed toch niet dat die na 1 dag al terug verstopt zit hé ?
13 jaar
wat ik zeg,ik heb er eentje schoongemaakt was de hoek nog niet om en weer vuil,dat huis waar ie inzet kan echt bomvol roet zitten en beetje bij beetje loskomen
13 jaar
typ effe in bij google ,,egr klep,, weet je wat meer over de werking
13 jaar
ik zal het eens opzoeken
maar de garagist hééft hem los gehad , hij was zuiver zei hij
13 jaar
tja snap nu wel dat er altijd vuil kan inkomen
maar wat kan ik daar dan aan doen ?
tis toch ook raar dat het lampje " kan " uitgaan bij stationaire draaien, maar met effectief rijden blijft het constant branden
13 jaar
Rensie,zo als de dealer al zei,vervangen dat ding.
Nu ben je een hele bak geld kwijt voor iets wat de dealer je allang verteld had,poetsen helpt niet,alleen vervangen.
13 jaar
en zoiets als verstopte uitlaat of iets dergelijks is dan uitgesloten ?
13 jaar
Beste rensie73
Ik denk dat je nu van voldoende info bent voorzien en je weet waar je aan toe bent.
Wij horen natuurlijk graag de afloop hiervan.
Moderator Problemcar
oei te veel vragen gesteld
sorry wist niet dat er een limiet op zat
doe maar dicht dan
13 jaar
rensie73
U begrijpt het verkeert. U stelt vragen en kreeg ook de antwoorden, antwoorden waar u iets mee kunt.
Er is u geadviseerd de EGR te laten vervangen maar u legt dit advies naast u neer...
Het probleem had dus al opgelost kunnen zijn, verder discussieren heeft dan vaak geen zin.
De bal ligt nu bij u, en u kunt scoren door een nieuwe EGR-klep te monteren
Moderator Problemcar
a ok
maar ik denk ook dat u mij niet begrijpt
de egr is zuiver gemaakt
en de computer bij de garagist maakt geen melding meer van problemen met de egr klep
dus zegt de garagist ," aan de egr klep is niks aan , het moet ergens anders liggen"
ik hoopte dat iemand dit ook al eens had meegemaakt
vervangen is rap gezegt hé, 480 euro zonder dat deze defect is
13 jaar
rensie73
Het is niet alleen smeer waardoor een EGR niet goed functioneert, er kan meer aan defect raken juist daar zit het probleem.
Een defect aan de EGR, we maken het wekelijks mee.....
Moderator Problemcar
Zo'n klep kent ook een aantal mechanische en elektronische delen.
Als deze klep dus niet vrij heeft kunnen bewegen dan krijgen deze delen het zwaar te verduren met als gevolg kapt gaan.
Daar helpt schoonmaken neit meer aan,het leed is al geschied.
13 jaar
Rensie.
Ik zou er op het opel forum nog op terug komen hoe te reinigen van het inlaat.
Dat gaat als volgt.
- Ecotec kap los halen
- stekker van de turbo druksensor los halen
- slangklemmen los van de slang vanaf intercooler naar de inlaat
- slang verwijderen
- inlaat kop verwijderen (vergeet de vacuumslang van de smoorklep niet)
- EGR klep demoteren (als deze erg vast zit, gewoon draaien, zo kreeg ik m ook los.
- diesel hogedruk leidingen los halen (vergeet de klemmetjes niet / let op de retour leidingen)
- bovenhelft inlaat los halen.
Bij mij zat de boel goed VOL met roet en vervuiling, de rede voor mij om deze motor te reinigen is dat d storing turbodruk sensor blijft terug komen, ook ga ik deze sensor vervangen.
Vandaag met de proefrit is wel 1x het lampje aan gegaan.
ik heb hier nog de post die ik in je topic op het opel-forum geplaatst heb, incl foto's
Vandaag het inlaat van een Zafira 2.0 DTi Y20DTH schoongemaakt incl EGR.
Alleen de ingang van het inlaat zat al voor meer dan de helft dicht.
ik heb niet Veel foto's maar wel van het OPEN gedeelde inlaat, waar de wervelkleppen zitten, en dat zat bij Cilinder 1 en 2 goed dicht gekoekt:
[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]
[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]
van de EGR zelf ben ik vergeten foto's te maken.
deze ook gereinigd.
deze zit recht onder het inlaat bochtje tegen de radiateur, met een stekker erop.
Turbodruksensor:
[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]
[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]
Handig plaatje:
[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]
willem
dag willem
bedankt voor de info
ik moet de wagen dinsdag terug afleveren in de garage
ik weet het zelf ook niet meer
ze hebben de egr gepoetst , maar zoals je hierboven leest zeggen ze dat dit geen oplossing is , alleen vervangen is de oplossing
iemand anders zei dat de uitlaat verstopt zit
er is nog iemand die zelfs zegt dat omdat ik de originele radio vervangen heb door een niet originele dat dit zelfs aanleiding kan geven tot een foutmelding
maar een motorfoutmelding door een niet originele radio zou toch straf zijn
13 jaar
Die radio geloof ik niet in..
Wel mogenlijk is onoldoende stroming in het inlaat door Extreme vervuiling.
hierdoor kan ook storing p0400 worden gegeven..
de motor op de foto's heeft nu nog maar 139.000km weg, en moet je zien hoe het er nu al uitziet.
[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]
Willem
tja dan zullen er nog 2 opties open liggen
zwaar vervuilde uitlaat of wel egr kapot
hoop dinsdag op uitsluitsel hierover
ik laat iets horen
13 jaar
het is de inlaat hem die ik gereinigd heb.
ik vind het dan ook wel een voordeel dat je dit inlaat kan splitsen.
zo kan je m mooi goed schoonmaken.
ik heb hier echt een nieuwe zafira terug, trekt als een lier!! en zit in een mum van tijd op de160km/u
alleen van de week nog een mistlamp en de turbodruksensor vervangen, en dan is ie weer piekfijn!!!
Willem
Ik moet zeggen,ik rij een corolla verso diesel,heeft nu 180.000km gelopen.
Misschien ziet het inlaattrajekt er ook wel zo uit,maar nog geen stroring van dien aard gehad.
ik ben er ook niet echt super zuinig op,doe niet aan het nieuwe rijden,tank alles wat los en vast zit,tenminste,als het naar diesel ruikt.
Rijd de auto nog wel netjes warm,maar ja,mijn ega doet daar weer niet aan,trapt gelijk weg.
Rij korte stukjes,lange stukjes,warm of koud.
maar ja,zolang het goed loopt kom ik er niet aan.
In de familie rijd er ook een zafira rond,heeft dit idd ook gehad,nieuwe wervelkleppen,is al zijn derde of vierde EGR.
Maar het blijft terug komen,rijd veel snelweg,maar trekt eigenlijk nooit door in de versnellingen.
Rijd al jaren diesel en zijn hele rijstijl is ook al jaren zo.
ik heb altijd benzine gereden of lpg.
Moet eerlijk zeggen,rij liever benzine,lekker doorhalen en flink doortrappen.
Dat werkt bij een diesel niet,een hoop lawaai en geen snelheid meer.
Toch rij ik de auto als een benzine auto,altijd tot zo een 3500 omwentelingen doorhalen.
Misschien blijft de boel daarom schoner.
Ik scoor ook geen mooi verbruik, 1op 14/15 in de zomer en in de winter 1 op 13/14.
Maar loopt voor de rest perfect,nooit wat mee eigenlijk.
Misschien is dat het verschil,mensen zijn al snel bang om wat kapot te rijden,trekken daarom misschien ook wel nooit door.
Er zijn er bij waar ik in de auto zit,die tekken met een diesel in de 2 op en schakelen al bij 2000 omwentwelingen.
Anders loeit tie zo is het antwoord.
13 jaar
hoor ik toch niet bij
ik trap hem ook wel goed in
maar misschien is het de vorige eigenaar geweest die echt diesel gereden heeft
ik ga maandag al deze bevindingen overmaken aan de garage en dan moet hij het maar oplossen
ik hoop woensdag goed nieuws te kunnen verkondigen hier
13 jaar
Klopt ook wel Primera.
Rijstijl is een belangrijke oorzaak van interne vervuiling van dienaard.
De Bewuste zafira alhier is er een redelijk normale of zelfs wat weinig km's voor een diesel 140.000km in 6 jaar, is 20.000km per jaar.
Deze auto word voornamelijk bereden door een Vrouw met Kinderen, en dus effe naar school, daarna boodschappen etc etc.
De vrouw rijd vrij rustig en laag toerig, daarbij komt dat de motor ten zekerste in de meeste gevallen niet eens in de buurt van zijn bedrijfstemperatuur komt, daar heeft deze ietwat lompe dieselmotor erg lang voor nodig.
daardoor krijgt de motor niet de kans om zijn vervuiling weg te werken en mee te verbranden.
in deze gevallen zou je beter de boel preventief om een bepaald aantal km's kunnen reinigen om dit soort problemen te voorkomen.
Nu weet ik niet of de Toyote diesel ook al die zooi erop heeft zitten die op zo'n Zafira diesel zit. (Wervelkleppen, Veel sensoren, waardeloos vacuum systeem).
Bij deze Opel diesel kun je ook niet effe de EGR afdoppen, dan schiet ie gelijk in de stress.
enige + punten van deze Opel diesel is dat deze mechanisch OERSTERK is, en een Smoorklep heeft welke dicht gaat bij uitzetten van de motor (voor bijvoorbeeld als de motor door turbo problemen op hol schiet, daar kunnen ze dan bij VW weer wat van leren (heb al 2 Passats in elkaar laten lopen :D )
Nu is toyota ook erg goed in het simpel houden van systemen, gewoon niet al die peospas monteren, wat de betrouwbaarheid zeker ten goede komt.
Op 1 diesel na natuurlijk, en dat is die altijd waardeloze olieslurpende D-Cat motor.
Willem
dat van die bedrijfstemperatuur is ook al waar
ik denk dat ik toch al een half uur aan het rijden ben voor de temperatuur wijzer iets of wat goesting krijgt om optestaan
na lang rijden krijg ik hem juist boven de 80 graden
13 jaar
effe ter verduidelijking.
Deze foto's illustreren niet de vervuiling van het inlaat zelf, de ingaande buizen (zowel gewone inlaat als EGR ingang), zaten voor ruim 50% dicht met kleffe roet resten.
Willem
Idd moet je om de D-cat met een grote boog heen lopen.
Dat is echt een ziekenhuis blok.
Daar heb ik voorbeelden genoeg van gezien.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet zou weten wat ik hierna zou moeten kopen.
Van de toyota,s van de nieuwere lichtingen hoor je geen positieve verhalen.
Veel olie verbruik,verstuiver troubles,katalysator ellende in combi met roetfilters,.
Maarja, auto's op lpg worden ook een zeldzaamheid.
Benzine is niet echt een optie,gezien de km die ik maak.
De hdi'tjes van peugeot/citroen lopen ook in elkaar met name de 1.6hdi is ook een drama.
Turbootje kapot,blokje ook in elkaar van het vele gruis.
Bij de VAG groep is de basis wel goed,maar de rest eromheen kost weer meer dan gemiddeld aan onderhoud.
Autootje kopen en hopen dat het je bespaard blijft.
Ja, en de dooddoener ,auto rijden kost geld gaat maar ten dele op.
ik wil best geld aan onderhoud uitgeven,maar niet aan flauwekul,of zaken die gewoon terug te voeren zijn op het ontwerp.
13 jaar
het zal dan dus wel degelijk de egr zijn die stuk is
nu heb ik van de opel garagist een prijs gekregen voor de klep en dat is er toch eentje om van te slikken
581 euro EXCL btw !!
daar was ik toch even stil van .
nu had ik ervoor al eens gekeken om het net wat zo een klep ging kosten als hij kapot was
en ik had er eentje gevonden op dupart nv
daar koste zo een klep 439 INCL btw
is er dan verschil in kleppen ? of zijn dit namaak kleppen ?
zijn deze even goed ?
dit is toch wel een verschil van bijna 300 euro
13 jaar
ik heb 2 linken doorgekregen waar ze egr kleppen verkopen
zou ik het risico durven nemen ? iemand hier nog ervaring mee ?
http://cgi.ebay.de/Vauxhall-EGR-Valve-Di...
http://cgi.ebay.de/NUEVA-VALVULA-EGR-SAA...
13 jaar
Weet je wat het is Rensie.
De klep die ik bij de dealer haal of monteer,daarvan weet ik dat hun dat dus ook monteren inclusief bijbehorende garantie.
Het spul van E-bay vertrouw ik net zo ver als dat ik het zie.
Het probleem is,ga je die E-bay klep monteren en je hebt nog steeds een probleem,zal de dealer die klep de schuld geven.
Dus voor die 130 euro meer ga ik me geen ellende op de hals halen.
13 jaar
het verschil is wel iets meer als 130 euro
in de garage kost een klep 581 ex btw
en deze kost 250 incl btw dat is een verschil van bijna 500 euro hé
maar de wachttijd is te lang, kan misschien zijn dat hij pas na kerstmis geleverd kan worden
nu heb ik via marktplaats gm tuningparts gevonden , daar kost hij 389 incl btw
dat is ook al een heel besparing
kent iemand deze verkoper ? is het goed materiaal ?
13 jaar
waarom laat jij eerst eens niet even het hele inlaat traject schoonmaken zoals willem beschrijft ,dan weer even kijken hoe ie zich gedraagd,dadelijk koop jij een nieuwe egr en zit bij de volgende bocht weer vol met roet met als gevolg dezelfde storing die je nu hebt,ik zou na deze info allemaal gelezen en fotomateriaal gezien te hebben toch wel zeker willen zijn van de zaak,schoonmaken egr schoonmaken en weer proberen ,als het blijkt dat deze storing voorkomt uit een vuil inlaattraject komt dit dadelijk ook weer terug met nieuwe egr en moet alsnog deze operatie gedaan worden.
13 jaar
Beste Rensie73
Inmiddels staat de teller op 45 posten. Dit vinden wij opzich geen probleem indien de oplossing er nog niet zou zijn.
Ik krijg het idee dat geld een grotere rol speelt dan de input die je hebt tot het oplossen van het probleem.
Eigenlijk zou je eens wat meer onder de auto moeten kruipen en wat minder achter de pc moeten gaan zitten;
Moderator Problemcar
moderator
verwijder deze post maar volledig want met zo een antwoord als het laatste ben ik toch helemaal niks hé
sorry dat iedereen niet zo veel geld heeft
13 jaar
Rensie 73
Wat mijn collega wil vertellen is dat je een beslissing moet nemen. Ook hier op het forum weten wij niet wat de kwaliteit is van de onderdelen op Ebay.
Het kan dan wel goedkoper zijn maar goedkoop is vaak ook duurkoop. Ik kan onderdelen van de aftermarker opnoemen die geen flikker waard zijn maar wel spotgoedkoop. Als je dan 2 keer of meerdere keren de zelfde reparatie moet uitvoeren dan is het toch een nog ondanks goedkoop duurkoop geworden.
Verder wil je me niet in deze discussie inlaten
de klep is gisteren besteld en wordt er volgende week ingezet
ik wil er echt niet meer verder op ingaan
voor de rest iedereen bedankt voor de suggesties, ik hoop dat het opgelost is volgende week
13 jaar
Rensie, Ik denk als de EGR klep word gemonteerd, het misschien ook verstandig is gelijk het inlaat te (laten) reinigen.
Opzich is het niet zo moeilijk, het grootste struikelblok is dat de hogedruk diesel leidingen los moeten.
Willem
even nieuwe tussenstand
egr klep is vervangen
het storingslampje is nu wel uit, maar de wagen trekt nog altijd niet behoorlijk op
ook die schok rond de 3000 toeren zit er ook nog altijd in
soms onder het rijden schiet de wagen precies los en begint te trekken zoals een speer
precies of er ergens een vastzittende klep of zoiets open vliegt
misschien heeft iets anders de schade aan de egr veroorzaakt waardoor ik die melding gekregen heb
maar is de oorzaak niet de egr zelf
13 jaar
zit er bij een zafira a nergens een klep of iets dergelijks die moet open gaan om lucht te geven aan de turbo ?
de turbo zou al aangaan op 1700 toeren en de schok komt pas op 2500 toeren
zou de lucht ergens gestremd worden ?
turboklep , ....
13 jaar
Nope.
Ik weet niet of deze motor is uitgerust met variabele turbo schoepen, maar die zouden ook vast kunnen zitten.
Willem
kan ik dat ergens zien of vinden ?
13 jaar
Is het vacuum systeem al gekontroleerd incl de magneetkleppen (3 stuks) daar kan heel goed je probleem in zitten !
Gr. Harry
gewoon in de garage laten controleren ?
er is wel geen foutmelding dus weet ik niet of ze dit kunnen controleren
en kan dit alleen bij koud weet problemen geven ? vorige winter had ik dit probleem ook al , in de zomer geen last meer gehad , en nu deze winter opnieuw
13 jaar
Leg je probleem even goed uit bij een opel dealer, het kan maar zo een kleinigheidje zijn.
Gr. Harry
vrees dat het meer is dan een kleinigheid
ben er al bijna 2 jaar mee bezig en al veel bezoekjes gebracht aan verschillende garages
ik denk dat hij in de verkoop gaat
13 jaar
Rensie
Ik kan mij niet voorstellen dat een garage dit euvel in 2 jaar tijd niet kan vinden.
Ken wel mensen die telkens de zoektocht staken vanwege de kosten en dan zeggen, de garage kon het probleem niet vinden.
Gr. paul
ik niet
ik heb pas de egr en lmm laten vervangen en had gedacht dat het hiermee opgelost was maar niks
het probleem is als er geen lampje brand kunnen ze in de garage niet zien wat er aan scheelt
toen er nog geen computers in de auto s zaten zochten ze nog achter het euvel, nu zegt men "brandt er niks is er niks aan"
dat is het verschil
13 jaar
[quote=rensie73]even nieuwe tussenstand
soms onder het rijden schiet de wagen precies los en begint te trekken zoals een speer
precies of er ergens een vastzittende klep of zoiets open vliegt
misschien heeft iets anders de schade aan de egr veroorzaakt waardoor ik die melding gekregen heb
maar is de oorzaak niet de egr zelf[/quote]
Dit probleem heb ik ook heb ook nog altijd geen oplossing gevonden. Heb zelfde motor dus... Als ik of jij een oplossing heb hiervoor laat ik het je weten.
13 jaar
ik heb de oplossing gevonden
een plaatje achter het raam en maar hopen dat ze hem snel komen halen
vingers gekruist
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar