Hallo,
Ik heb onlangs wiellager voor vervangen. Zonder momentsleutel, en met een wat beschadigd schroefdraad op de as.
Het lager was na 200 km alweer kapotgereden.
Ik dacht direct dat ik het lager dus te strak had aangedraaid.
Bij de garage, waar ik het lager in de fusee laat persen zeiden ze dat te los aandraaien eerder de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik weet het nu echt niet meer, lijkt mij dat als je hem te los aandraait de as toch wel strak gefixeerd in zijn huis zit, zonder speling, dus ik begrijp de gedachten gang niet zo.
Iemand hier een idee?
Paul
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Paul,
Deze lager is een cilindrische en geen conische, dus goed aandraaien, eigenlijk gebruik ikzelf daarvoor geen momendsleutel, gebruik daarvoor zelfs een lange buis, vindt het toch raar dat deze na 200 km verleten is, was deze wel goed ingevet, nooit zoiets meegmaakt.
Wat kan ik daarop zeggen, gewoon een andere proberen.
Je hebt het toch de schroefdraad niet overgedraait, mischien de lagermoer scheef eropgedraait, hopend niet, anders een andere cardan.
Gr.
Jantje
[quote=firedriver]Paul,
Deze lager is een cilindrische en geen conische, dus goed aandraaien, eigenlijk gebruik ikzelf daarvoor geen momendsleutel, gebruik daarvoor zelfs een lange buis, vindt het toch raar dat deze na 200 km verleten is, was deze wel goed ingevet, nooit zoiets meegmaakt.
Wat kan ik daarop zeggen, gewoon een andere proberen.
Je hebt het toch de schroefdraad niet overgedraait, mischien de lagermoer scheef eropgedraait, hopend niet, anders een andere cardan.
Gr.
Jantje[/quote]
een andere cardan, voor een voorwiellager??
hahaha leuk
Dag jan5047,
Pak dat de schroefdraad van de cardan doorgedraait is, hopen van niet, bij mijn weten wordt toch deze schroefdraad gebruikt om de wiellagerbout erop de draaien, nochtans vorige week van een Megane vervangen, prencipe is toch hetzelfde, ik kan ook verkeerd zijn natuurlijk.
De kans dat deze dolgedraait is, is toch heel miniem.
Het gaat toch om deze cilindrische lager (zie foto)
Maar ja, het is maar mijn vermoeden, ben benieuwd wat de oorzaak zal zijn.
Ik zou gewoon een tweede poging doen, mogelijke fabrieksfout van de vorige lager, goedkope merk. verkeerde handeling bij het monteren van de lager(persen), alles kan.
Heb altijd SKF gebruikt en nooit problemen mee gehad, ik weet niet welk merk dat hij heeft gebruikt.
Ze hebben toch niet dezelfde teruggemonteerd ( grapje)
Groetjes
Jantje
11 jaar
inmiddels heb ik de scharnierpunten blijkbaar een te grote hoek laten maken, en schuift het zaakje niet ver genoeg in elkaar, dus ga nu rubbers eraf halen en kijken of er iets uitelkaar is gevallen.
Daarna alles weer opnieuw proberen.
Het gaat idd om cilindrisch lager. Zat ook een oneffenheid in het de spiebaan, heb ik weggewerkt.
Schroefdraad is wat rot op het uiteinde, maar waar het er toe doet is het goed, en de moer gaat er wel een heel eind op, en af, en draad ziet er nog goed uit, behalve op het uiteinde.
Toch krijg ik hem er niet makkelijk ver genoeg op, ik zie aan de andere kant dat de moer er verder op zit, volgens de garage is niet strak genoeg aandraaien een mogelijke oorzaak van snel verslijten.
Wat betreft de namen van de as, wat is nou de homokineet, de scharnier bij de versnellings bak of die bij het wiel?
Dank voor de tips tot dusver
11 jaar
homokineet was idd uitelkaar gevallen, nu kan ik alles weer monteren, en dan flink aandraaien dus, spie banen opgeschoond, ga maar gewoon verder
11 jaar
Voordat je alles definitief vast zet , zorg dan eerst dat je naafmoer soepel genoeg erop gaat , zodat je zeker weet dat hij ook inderdaad goed vast zit , en het niet lijkt dat hij goed vast zit.
Homokineet zit zowel bij de versnellingsbak , vaak in tripod uitvoerring , en aan de wielzijde , vaak in kogel uitvoerring.
alles zit weer in elkaar, naafmoer loopt redelijk soepel, maar krijg hem er niet zover op als dat hij aan de andere kant zit.
Ik draai met een gewone dopsleutelset, niet de beste, ontdekte al dat de dop klem kwam te zitten, dus ben maar gestopt.
Overweeg maandag aan garage te vragen of ze met hun gereedschap verder kunnen draaien als ik.
11 jaar
Zit hij nu wel vast dan? want als hij nog niet goed vast zit en je gaat rijden , is dit nieuwe wiellager ook meteen afgeschreven.
Mischien een werk teveel, maar als je de andere kant eens zou demonteren en vergelijken weet je toch meer, zit er tussen de lager en wiellagermoer een ring dat er niet aanwezig is, kan zijn, vindt het toch raar dat je nog spel hebt na het aandraaien van de wiellagermoer, iedereen maakt fouten, of iets vergeten.
Volgens mij moet er toch een ring tussen zitten, en dan moet het toch verholpen zijn.
Dat de schroefdraad op het einde een beetje veroest is, is dat helemaal geen drama.
Ik hoop dat ik gelijk heb, en zal maar gokken op een die ring.
Gr.
Jantje
11 jaar
ga ik naar kijken, de andere kant.
Als ik concludeer dat as er toch niet ver genoeg in is getrokken, ga ik maar weer braaf de spiebanen opschonen met zeer fijn schuurpapier.
11 jaar
Goed zo, Frotsnor
Bekijk maar opgemak de andere kant, hopend dat er aan de andere kant voorzien is van een ring, en dan is het probleem opgelost.
Had nog deze week aan een Megane gewerkt, waarvan deze niet voorzien was van een wiellagerring, andere merken hebben dat wel.
Mischien iets voor u.
http://www.youtube.com/watch?v=jhA7s3ykK...
http://www.youtube.com/watch?v=ONjTn5BRu...
Gr.
Jantje
11 jaar
Firedriver, je had gelijk, aan de andere kant ontbrak de ring.
De assen zitten er aan beiden kanten even ver in getrokken.
Jij, jullie, dit forum, hebben mij weer super geholpen.
Merk wel dat het wiel met het nieuwe lager een klein beetje zwaarder draait als de andere kant.
En ik heb inderdaad een goedkoop lager erin gezet, ik hoop dat het deze keer wat langer mee gaat.
Wat mij betreft, voor nu, heb ik gedaan wat ik kon en moest doen, en is het probleem dus opgelost!
Dank!
Groet Paul
11 jaar
Dag Frotsnor
Je bedoelde dat er aan de andere kant wel voorzien was van een ring.
Niet dat ik u ook gelukkig hebt gemaakt, maar langs de andere kant hebt je mij daarmee ook gelukkig gemaakt, en voor mijzelf geeft dat zeker een voldoening, ben blij dat ik u daarmee hebt geholpen, het kon niet anders, het moest die ring zijn, nu nog een ring zien vast te krijgen, en dan maar monteren hé.
Volgende keer koop je maar een SKF lager, nochtans zijn ze echt niet duur, en als je het zelf monteerd heb je al veel Euro's bespaard.
http://www.mister-auto.be/fl/wiellager/f...
Dikke gr.
Jantje
Ps: Ik volg altijd mijn instinct, in de week nog bij mijn ma geweest en zag er iemand aan zijn wagen prullen, ik vroeg wat er aan zijn scheelt, en krijgt als antwoordt, het van alles vervangen en start nog niet, ik zij nog tegen hem dat hij eerst naar de oorzaak moet zoeken,
Nadat hij zijn wagen probeerde te starten, zij ik stop maar jongen, aan de starttoerental kon ik horen dat de toerental veel te hoog was bij het starten, conclusie-distributieriem over.
Hij heeft wel geluk gehad dat zijn motor een grote compressieruimte heeft, en dat de kleppen de zuigers niet raken, gewoon een andere riem, en het was ok,
11 jaar
Dag Frotsnor
Mag afgesloten worden
Gr
Jantje
11 jaar
moet ik dit afsluiten? Of doet iemand anders dat?
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar