Beste mensen,
Uit mijn Diesel 118D 1 serie komt na het starten van de motor en een stukje rijden van 3 minuten veel rook uit de uitlaat bij stationair en tijdens rijden. Dit houdt ongeveer een halve minuut tot een minuut aan en dan is het weg. Af en toe tijdens het rijden komt het terug voor even.
De auto's achtermij nemen vaak meteen veel afstand omdat dit er vrij angstaanjagend uit ziet.
Waar kan dit aan liggen? Ik merk ook dat ik minder vermogen heb.
Ik hoor graag van jullie!
Groetjes Neo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
controler je turbo maar
denk dat de turbo kapot gelopen is, rede van te weinig vermogen (neem tenminste aan dat op deze diesel ook turbo op zit, ken moderne auto's niet anders dan diesel met turbo)
hierdoor ontsnapt olie via de turbo de inlaat in
en verbrandt het in de motor
met als gevolg mooie rookwolk achter de auto
problemen met luchtmassameter denk ik niet ivm dan zwarte rook van teveel diesel dat ingespoten wordt
als particulier is dan mag je al vast laten schrikken
dat dit geintje tegen de 1500-2000euro kan gaan kosten
Is het erg om rustig door te rijden (een paar honderd km)?
Ik neem aan dat er dan weinig kan gebeuren, aangezien er alleen olie wordt verbrand dat voor de rook zorgt. Volgende week di laat ik het nakijken.
Alvast bedankt voor uw antwoord TruckerOwerner
14 jaar
Neo,
Als de turbo veel olie gaat lekken / verbruiken, kan de motor op hol slaan en dan kun je hem ook niet meer uit zetten, deze stopt vanzelf als het e.e.a. kapot is gelopen.
Niet meteen om je af te schrikken, maar het is al vaker gebeurt, als het maar minimaal is, hoeft dat overigens helemaal niet te gebeuren, maar ik zou er wel voorzichtig mee zijn als de turbo het probleem is.
Gr Stefan
14 jaar
turbo kan zover kapot gaan dat er direct je carter leegt trekt en daar op gaat rijden
motor op hol, kromme drijfstanglagers tot gevolg
motor gaat al gauw tegen de 10.000rpm draaien, collega 1 keer meegemaakt
zelf 1 keer meegemaakt dat de turbo zover kapot was dat hij bij het starten zoveel olie aanzoog dat alles vacuum gezogen werd (bijna kunnen starten met 2 volle accu's en zelf dat was te weinig)
Kromme drijfstanglagers ? Als dat alles was..Een gat in het onderblok is ook geen overbodige luxe als je zoiets gebeurt..
Gewoon voorkomen, dat is beter dan genezen..
14 jaar
Beste allen,
Ik heb bij VMT in barneveld mijn auto laten controleren. Zij constateren met de computer meteen dat er een foutcode ontstaat: 44CC - Charge air pressure.
De monteur is van mening dat de actuator defect is. Dit is namelijk het electronische kastje dat het stangetje aanstuurt voor de turbodruk. Ook meet hij dat er 600 millibar te weinig is.
Eenmaal de foutcode verwijderd en nog een stukje gereden, weer dezelfde foutcode verschenen. Hij is vrijwel zeker dat de turbo moet worden vervangen omdat de electronische actuator niet los te verkrijgen is van de turbo.
De turbo spoelt nu op boven de 3500 toeren, voorheen veel lager bij de 2000 toeren.
Zijn jullie dit ook van mening dat de turbo kapot is of denken jullie dat het ergens anders aan ligt?
14 jaar
hij bevestigd wat ik al bang voor was
zat al vanaf het begin te denken aan de turbo
als het officieel bmw dealer is dan zou ik het helemaal aannemen
maar het ergste is heeft hij de turbo wel gevoeld
kan zijn dat turbo as spelling heeft en dat hij hierdoor niet goed kan spoelen
vandaar te lage druk in inlaat
en gevolg olie in de inlaat
maar dit is dan ook de vraag komt de olie van de turbo in de inlaat
zo ja dan turbo vv
leverd wel een aardige rekening op
na vervangen turbo zou de storing weer in zitten dan even naar de betreffende persoon om te zeggen dat hij niet zo goeie diagnose heeft gemaakt en jouw op onkosten gebracht
Mocht de turbo kapot zijn, kijk eens op www.motair.de daar heb ik ze vaker gehaald, zijn gewoon originele turbo's en het scheelt ontzettend veel in prijs, wel honderden auro's!
Je moet hem wel via een bedrijf bestellen, ze doen niks meer particulier..
14 jaar
Probleem is opgelost:
Turbo is vervangen door een tweedehands turbo voor 350 euro. Er stond 60.000 km op de turbo. De turbo lekte naar de uitlaat vanuit de turbinehuis.
Allen bedankt voor jullie antwoorden!
14 jaar
Weet iemand wat ik kan doen met mijn oude turbo? Ik hoor dat het niet te reviseren valt vanwegen het electronische kastje. Weet er iemand raad mee?
14 jaar
[quote=NeoC84]Probleem is opgelost:
Turbo is vervangen door een tweedehands turbo voor 350 euro. Er stond 60.000 km op de turbo. De turbo lekte naar de uitlaat vanuit de turbinehuis.
Allen bedankt voor jullie antwoorden![/quote]
Ik heb laatst de turbo van mijn diesel ook laten vervangen. Heb je ook de carterontluchtingsfilter mee laten vervangen?
Wat was de oorzaak van jou turboprobleem?
Gr. Mike
14 jaar
Dat niet. Het probleem met de rook en vermogen is wel opgelost. Carterontluchtingsfilter is niet vervangen.
Wel komt er bij het stationair draaien een oliegeur/rookgeur uit mijn ventilatieroosters. Bij rijden heb ik er geen last van. Als ik het op circulatie zet, heb ik er ook geen last van. Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Neo
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar