Peugeot 406: middelste gordel achter zit vast..

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel

Goedendag,

Vandaag heb ik de ruimte van de 406 break uitgebreid door het neerklappen van de achterbank.

Nu heb ik een probleem:

De middelste gordel rolt niet meer af en op. hij zit muurvast. hierdoor kon ik de rugleuning ook niet meer opklappen.. deze heb ik inmiddels losgeschroefd en de gordel losgemaakt van de bodem.
Gelijk maar gekeken of de bekleding losgemaakt kan worden;wordt lastig..

Zijn er nog mogelijkheden om de gordel weer gangbaar te krijgen of moet ik toch maar naar de dealer om een nieuwe gordel te laten monteren?..ik krijg er i.i.g. geen beweging meer in..

406hdi

Geplaatst door 406hdi (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja, dat komt vaker voor. Het is de kunst om de oprol-automaat recht te houden, dus zoals de stand van de oprol-automaat is als de rugleuning in normale stand staat. Nu moet je proberen de spanning van de riem te krijgen door voorzichtig te gymnastieken met de riem. Doordat de oprol-automaat nu vermoedelijk onder de verkeerde hoek staat én aangetrokken staat door de riem, zal de inwendige blokkering te strak staan om em weer los te krijgen.

406hdi (0), 13 jaar geleden

ik heb de rugleuning weer gemonteerd en ga ermee aan de slag, bedankt vast voor deze tip!

406hdi (0), 13 jaar geleden

Heb inmiddels een lamme hand gekregen van het gymnastieken, maar geen beweging in te krijgen.. morgen weer even proberen..

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Haha. Doordat de rugleuning vermoedelijk te snel of met een klap neergelaten is, heeft de oprol-automaat "geen tijd" gehad om te ontspannen. In liggend toestand van de leuning is de afstand van de gordel net iets korter dan staande rugleuning, dus vandaar dat je de rugleuning niet meer omhoog krijgt.....je trekt de gordel steeds vaster in de blokkeer-stand. De oprolautomaat moet vanwege het deblokkeren van het blokkeermechanisme rechtop staan en das de kunst. Misschien kun je bij de bevestigingsbout komen waar de gordel mee vastzit aan de bodem, dus andere kant als rol-automaat? Als je deze los kunt krijgen, lukt het ook wel ..............als je de leuning weer rechtop zet.

406hdi (0), 13 jaar geleden

Heb de gehele rugleuning eruit gehaald en door kantelen de bout in de bodem losgemaakt. In allerlei "standjes" geprobeerd om de gordel los te krijgen, maar helaas, geen beweging in te krijgen.

De rugleuning is idd te snel omlaag geklapt met dit als gevolg... constructie/ontwerpfout?

Voel de bui eigenlijk al hangen, nieuwe gordel en laten monteren door garage..

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Das jammer! Of het een constructiefout is? Het vastzitten van die middelste rol-automaat na het neerklappen van de leuning is niet iets wat dagelijks voorkomt, maar de enkele gevalletjes die bij ons in de w.plaats zijn geweest, zijn toch eigenlijk allemaal weer losgekomen met het nodige geduld.
De uiteindelijke oorzaak is misschien toch wel een niet geheel soepel werkend mechanisme, maar we hebben ze toendestijds niet vernieuwd en ook niet terug gezien met opnieuw vastzitten.

406hdi (0), 13 jaar geleden

Ik blijf het gewoon proberen, anders een andere oplossing verzinnen..

is de gordel evt. (makkelijk) te vervangen? had er al gekeken, leek me erg lastig om zonder schade de bekleding van de rugleuning los te krijgen en ook weer terug te plaatsen..

406hdi (0), 13 jaar geleden

Is het wel mogelijk om de gordel compleet te vervangen: bekleding losmaken en weer terugplaatsen?

Heb nog maar eens geprobeerd om `m los te krijgen maar helaas; hij zit helemaal vast...

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Dan heb je je best gedaan en blijft er weinig anders over dan "slopen"
Zo op het onderdelenplaatje te zien, moet de rugleuning-bekleding er inderdaad af...... en de prijs van een nieuwe gordel wil je niet weten!

406hdi (0), 13 jaar geleden

is het wel te doen om de bekleding er enigzins netjes af te krijgen, en niet minder belangrijk er ook weer netjes op?

wilde er 1 van de sloop halen, omdat deze gordel eigenlijk nooit gebruikt wordt...maar wel moet werken voor de keuring...

En de prijs die zal er niet om liegen... heb ooit een voorgordel van een Volvo vervangen; kostte toen €280,00

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

De bekleding er af en er weer netjes op zal te doen zijn, maar zoals al in eerder bericht al een beetje aangegeven.....ik zou zo niet weten hoe dit moet.
Ohw, dan valt deze gordelprijs mee! Zit, afhankelijk van uitvoering, tussen de 165,- en 200,- incl BTW.

peugeottechnieker (0) PRO, 13 jaar geleden

eehhh, mag ik ook nog een duit in het zakje doen ?
De oorzaak van uw probleem wordt regelmatig veroorzaakt doordat de gordel oprolt bij het neerklappen , de gordel rolt er dan in omdat het knopje op de gordel wat hem normaal tegenhoud door het gleufje schiet, dat gleufje is een los en fragiel onderdeel en gaat wel eens een beetje openstaan waardoor het knopje op de gordel er doorheen schiet. met uw probleem als gevolg. Mocht u hem weer terug gekregen hebben, controleer of het knopje er nog op zit, als het er afgebroken is moet je er een nieuwtje opzetten. (Is geen los onderdeel bij Peugeot maar wel bij Ford) En controleer het gleufje, bij twijfel vervangen en eventueel vastlijmen om losschieten te voorkomen. Dit onderdeel kun je wel los bestellen bij peugeot.

De gordel maak ik meestal los met de rugleuning in de normale rechtopstaande stand in de vergrendeling en gymnastieken of rommelen of hoe je het wil noemen en dan met een (kunstof)hamer of blokhout aan de achterzijde in de buurt van de oprolautomaat slaan en trekken en vieren etc.

Groeten,

PT nieker

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Hmmm..... zou kunnen, maar denk je niet dat het knoopje en/of fragiele sierrandje allang aan flarden was getrokken door de reeds ondernomen gymnastiekpogingen van Henry?

peugeottechnieker (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja dat zou ook wel kunnen. Maar mocht de topic starter toch de gordel terug gekregen hebben dan weet hij in elk geval waar op te letten om herhaling te voorkomen.

406hdi (0), 13 jaar geleden

Gordel is nog steeds niet los; ga idd. zoals PTnieker aangeeft proberen met kloppen en trekken/gymnastieken nog eens proberen..

Het hele probleem is ontstaan doordat is de rugleuning heb neergeklapt, zonder op de gordel te letten. Hierdoor is de gordel afgerold en in vergrendeling gegaan (net zoals bij bijv. een aanrijding waardoor de gordel vastslaat...)

Ik heb met enige moeite de onderste bout waarmee de gordel op de bodem vastzit losgemaakt en kan nu de rugleuning weer omhoog klappen. De gordel hangt nu los over de rugleuning te bungelen en is misschien we zover weer opgerold dat het zgn. "knoopje" in het oprolmechanisme zit...

Wat ik nu ga doen is de rugleuning demonteren, op z`n kop ophangen aan het plafond van de schuur en kloppen/trekken/gymmen maar.....

Laat nog even weten of het gelukt is.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

of je pakt de lifehamer :). weet je ook hoe dat werkt

406hdi (0), 13 jaar geleden

[quote=fordmonteurtje]of je pakt de lifehamer :). weet je ook hoe dat werkt[/quote]
Had ik ook aan zitten denken, en dan een los heupgordeltje ervoor in de plaats:-)

Is gelukkig niet meer nodig, ik heb `m weer los gekregen en rolt weer als voorheen!!!

Wat ik heb gedaan:

Rugleuning eruit gehaald, op z`n kop opgehangen in de schuur
gordel vastgepakt en met rubber stratenmakershamer op de rugleuning geslagen(rustig)
op een gegeven moment begon er beweging in te komen en toen rustig armoefeningen gedaan
doorgegaan tot de gehele gordel afgerold was en toen weer voorzichtig op laten rollen en weer afgerold tot het geheel weer lekker liep.

Probleem opgelost!!

Allen bedankt voor de tips!

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

De aanhouder wint!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum