hallo,
Ik heb mijn vaders auto overgenomen met een lekke cilinderkoppakking.
Hij startte altijd,
Maar ik heb er nieuwe pakkingen gemonteerd, kop laten vlakken
Nieuwe distrubitieriem + waterpomp erop gezet.
Maar toen ik wou starten zat de startmotor vast.
Een nieuwe opgezet.
Maar nu draait de motor wel rond maar wil niet aanslaan.
Wat kan het probleem wezen?
Alvast bedankt voor het meedenken
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Type motor? S.v.p. invullen bij de autogegevens door op "Bewerken" te klikken.
Hallo,
Er komt alleen de tekst weer op te staan als ik op bewerken druk.
Maar type motor is X1.6SZ
11 jaar
Klopt en dan naar beneden scrollen.....
On-topic: alle stekkers wel weer aangesloten? Ook aan de dis-ontsteking? Beide massakabels weer aangesloten aan het nokkenashuis achter de distributiekap? Stekker OT-gever vast? OT-gever zelf wel goed gemonteerd bij de krukaspoelie? Krukaspoelie zelf wel goed gemonteerd i.v.m. de inkeping? Distributie optijd staan? Komt er wel benzine bij de injector tijdens starten?
Kan zijn dat je (nog) geen compressie hebt omdat je de hidro-plunjers niet in elkaar gedrukt hebt alvorens deze te monteren. Dan slaat de motor ook niet aan. Makkelijkste oplossing: auto even aanslepen. Met doorstarten zal het ook wel lukken maar meestal is dat niet zo bevorderlijk voor de startmotor en de accu.
Alle stekkers zitten erin, Distrubitieriem staat nog op tijd heb ik nog gecontroleerd.
Maar af en toe slaat die net aan maar dan valt hij direct weer uit
11 jaar
Maar kan het ook inderdaad aan de timing van de distrubitieriem liggen?
Want toen die oude erop zat kwamen de merktekens elke x niet overheen.
Dus heb ik de kurkas tandwiel ( helemaal de onderste) op 6 uur neergezet,
en de nokkenastandwiel opnieuw gemerkt omdat die telkens weer op ongeveer 2 uur wees.
Dus vanaf het merkteken is het 5 tandjes verschil
11 jaar
Op de voorste krukaspoelie zit op de binneste tandrand op 1 plaats 'n inkeping. Goed zoeken, is soms lastig te vinden/zien. Die zet je tegenover het merkteken op de distributiekap. Klokwijs gezien onveveer 1 uur. Het teken op het krukastandwiel zal dan op 6 uur staan.
De inkeping op het nokkenastandwiel moet dan op 12 uur staan.
reactie verwijderd , was me iemand voor , moderator.
Dat kan ik vanavond wel goed zetten maar vindt nog raar dat ze niet overheen kwamen,
De riem is 16 jaar geleden vervangen.
Maar kan het ook zijn dat hij slechte massa heeft?
11 jaar
Zie #5
Ik heb de distrubitieriem op tijd gezet volgens de merktekens allemaal.
Ik ga na het eten de kappen erweer op zetten en dan weer proberen.
Jullie horen de resultaat vanavond wel.
11 jaar
hallo,
Ik heb de distrubitieriem op tijd gezet en geprobeerd te starten maar zonder resultaat,
De motor loopt vrij rond.
Maar ik zit met een kabel (zie foto)
ik weet niet waar die op moet dus heb ik die aan de carburateur vastgezet want ik neem aan dat het de massa is?
11 jaar
Is inderdaad een massa. Moet aan het inlaatspruitstuk vastgezet worden bij de bovenste moer v/d 4e cilinder. Daar zit volgens mij ook de ophangbeugel vast.
Oke, maar dan nog hij start maar niet
11 jaar
Dan maar 1 voor 1: komt er benzine?
lijkt me wel want de bougies worden nat
11 jaar
Heb je vonk?
hij vonkt,
11 jaar
Heb je compressie op alle cilinders?
hoe test je dat?
11 jaar
Met een compressiemeter. Maar die heb je dus blijkbaar niet.
Even iets simpels dan: trek even de stekker van de disbobine los, draai dan bougie van cil. 1 en 3 er uit. Start dan de motor. Als er wel (goeie) compressie is, zul je een ZEER duidelijk verschil moeten horen in het rondgaan van de motor. Je zult dan duidelijk moeten kunnen horen dat de 2 cilinders MET bougie minder snel de motor rond willen laten gaan dan de cilinders zonder de bougie. Zit daar weinig of geen verschil in, dan zit het probleem bij de hidrostoters. Dan doe je het volgende: de 2 bougies er weer in, stekker ontsteking weer aansluiten en dan met iemand anders even aanslepen. Kan even duren maar dan zou deze toch een keer moeten aanslaan. Overigens: als de bougies al een paar keer erg nat zijn geweest, stook ze dan een keer flink warm of vervang ze.
En nog iets: de bougiekabels wel op de goede plek in de disbobine zitten?
Okee,
Dat ga ik morgen na schooltijd proberen.
Alsvast bedankt voor het meedenken.
Ik zal jullie laten weten of ik compressie heb of niet.
11 jaar
Ik heb een compressiemeter kunnen regelen!! (zie foto)
Maar waar moet de wijzer minimaal op komen?
11 jaar
10 bar. Stekker van de injector,alle bougies eruit en gas onderin houden tijdens starten.
Oke, dus gewoon vol gas?
11 jaar
jep,maar wel de aanwijzingen in #25 opvolgen.
doe ik bougies eruit en stekker van bobine eruit, maar waar zit de injectorstekker dan?
11 jaar
in de carburateur bedoel je?
11 jaar
slang vanaf luchtfilter volgen. Daar heb je een pet zitten met -volgens mij- 2 kruiskopschroeven. Die draai je los,slang leg je even opzij en daar zie je de gasklep. Iets daarboven zie je de injector met stekkertje. stekker heeft 2 aansluitingen...
ja
Oke dat komt wel goed,
bedankt voor de hulp maarten
11 jaar
Hallo,
Heb net de compressie getest en alle 4 cilinders geven 12 bar aan.
Dus lijkt mij dat er compressie is
11 jaar
heb net de kleppendeksel (de bovenste) er even afgehaald om te kijken of de kleppen vrij stond van de 1e cilinder als boven is.
En dat is hij.
De merktekens komen dan ook overheen
11 jaar
Hij is gestart met behulp van remmenreiniger,
Maar hij blijft niet lopen als je gas losslaat.
Er komt heel veel rook uit de uitlaat.
En als je hem hebt uitgezet rookt hij nog flink na
11 jaar
als hij wel loopt op remmenreiniger,is het een brandstofkwestie. Controleer/vervang brandstof en filter. En controleer ook eens goed de inspuiting. Je zegt dat de bougies nat worden,maar spuiten ze niet te veel/te weinig in?
Hij loopt nu wel op benzine,
11 jaar
maar hij loopt zeer somber en zonder gas valt hij uit.
Hij rookt nog heel veel na als de auto uit staat
11 jaar
Is de kop gevlakt en afgeperst? Als hij loopt en je haalt de peilstok eruit zie je dan rook oid.?
Als je de stationair regelaar los haalt (zit op je multechuis/gasklephuis) die zorgt voor het toerental stationair, En dan de stekker erop doet en het contact aan laat zetten beweegt deze dan ook een klein stukje?
Zit er een egrklep op?
Brandstofdruk hoeveel is die?
Bougies goed schoongemaakt?
ja de kop is gevlakt,
Maar ik heb net de auto gestart en ff laten lopen met grote schrik heel snel uitgedaan omdat er vonken uit de uitlaat kwam
11 jaar
er zit trouwens geen toerenteller op deze auto
11 jaar
Uitlaat niet vol met rommel doordat er lang is doorgereden met een lekke koppaking?
En ik zoals ik vroeg hij is gevlakt maar is hij ook afgeperst???? (Dus gecontroleerd op scheurtjes ed. en/of lekkage via de kleppen enz.)
Of je injector eens (laten) testen of hij toch niet teveel brandstof in je motor dumpt.
Toerenteller???? Heeft niks met de stationair toerentalregelaar te maken mocht je dit bedoelen...
Stationaire regelklep of stappenmotor zit aan de voorkant van je multecgedeelte (gasklep) rechts naast je gaskabel/stang.
er zit wel een egr klep op heb ik net gekeken
11 jaar
Hij is ook inderdaad afgeperst. zat een gaatje in zeiden ze maar dat hebben ze gefixt
11 jaar
Haal je uitlaat eens los bij het spruitstuk (dus de 2 bouten van je voorste uitlaatpijp) leg hem even opzij en start nog eens, maakt dat verschil?
zal ik nu ff direct doen
11 jaar
uitlaat is eraf en geen verschil. hoor harde knallen maar kan het ook liggen aan de timing?
11 jaar
Haal je bougie van je 1e of 4e cilinder er eens uit, draai je distibutie tot ongeveer 10 tanden voor je nokkenas merkpunt (Je nokkenasmerkpunt zit op 12 uur de streep op je tandwiel en het driehoekje in je achterkap van de distributie) en steek een langeschroevendraaier in de 1e of 4e cilinder draai je nokkenas naar zijn merkpunt gaat je schroevendraaier dan mee naar boven? Oftewel staat je zuiger in zijn bovenste punt? Draai iets verder dus weer een tand of 10 voorbij je merkpunt van je nokkenas dan moet je schroevendraaier weer dalen. Gebeurt dat dan staat hoogst waarschijnlijk je timing wel goed.
Heb je de bougiekabels ook juist aangesloten op je bobineblok?
Je krukaspoelie ook juist gemonteerd? Dus de verhoging van je krukastandwiel zit in de uitsparing van je krukaspoelie?
ja dat heb ik vanmiddag al naar gekeken,
die komen allenmaal overheen, de kabels zijn ook in goede volgorde aangesloten.
staan nummers op de bobine.
11 jaar
Ja de kurkaspoelie zit ook allemaal goed.
hij loop net op 3 poten te lopen.
11 jaar
vv bougies en probeer nog eens
Heb je ook vonk op alle 4de bougies en zijn deze ook even sterk..
ja ze vonken allemaal even sterk,
Hij start nu niet omdat hij flink verzopen is.
Bougies waren aardig zwart!
Heb hem nu ff in de zon staan
11 jaar
Oke heb het probleem wellicht gevonden waarom hij uitvalt zonder gas
Er gaan 2 benzineslangen naar de carburateur ( neem ik aan)
1tje komt niks uit. (kurkdroog)
en uit de andere stroomt het benzine gewoon
Dus waar moet ik naar kijken?
11 jaar
dat hoort zo één is de toevoer de andere is de retour, blijft je injector toch niet open staan, en constant benzine inspuit
Probleem opgelost hij loopt als een zonnetje!
Die benzineslangen had ik verkeerd om.
En er was nog een slangetje ( denk voor de lucht) die had ik op de benzineingang gedaan.
11 jaar
oke opgelost toch, bedankt voor het antwoord
ja het is opgelost.
Moet nog ff kleine dingertjes doen
slang naar de waterpomp ff extra klem op doen want daar lekt een klein beetje.
Verder is alles goed!
Bedankt voor jullie hulp!
11 jaar
Hallo,
Ik kom achter dat de koelwater weer gezakt is.
Komt dat doordat het systeem doorgepompt moet worden?
Want heb net een nieuwe koppakking + riem erop gezet.
Dus ik had alle oude koelwater eruit gehaald.
11 jaar
Ligt eraan hoever je gereden hebt , of alleen stationair laten draaien ?
Op het moment dat de thermostaat open gaat , gaat de boel door het hele systeem circuleren , en zal eventuele lucht ontsnappen via je exspansietankje , en het koelwaterniveau dus zakken.
Op peil brengen , rijden , controleren , eventueel nog bijvullen met koude motor , en dan moet het stabiel blijven.
Ja de thermostaat gaat wel open.
Heb net weer bijgevult.
Heb in totaal 5 liter erin gegooit dus moet nu wel hopelijk voldoende wezen
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar