Alfa Romeo 33: Versnellingspook/bak

Bouwjaar: 1994

Ik heb een alfa romeo 33 1.7 i.e. uit 1994. Heb de auto nu een maand, en al sinds dat ik hem heb, gaat hij moeilijk in z'n 2e versnelling (moet hem echt hard naar links trekken, anders gaat hij in z'n 4) en in de 5e versnelling (moet hem ver naar rechts drukken, anders gaat hij in z'n 3). Vandaag schakelde ik iets te wild van de 1e naar de 2e versnelling, toen ging hij niet in z'n 2. Heb hem nog in z'n 3 kunnen zetten, maar daarna kon de pook helemaal vrij bewegen. Iemand een idee hoe dit kan, zit de pook met kabels aan de bak? Is het evt makkelijk zelf te maken?

Alvast bedankt, groetjes Marijn

marijn7199

Geplaatst door marijn7199 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 33? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

jeroen01 (0), 19 jaar geleden

Beste Marijn,

Dit is een bekend probleem bij een Alfa 33. De verbinding keuzehendel-versnellingsbak is een stang. Deze zit op het asje van de wisselbak gemonteerd met een springring. Deze willen nog wel eens wegspringen. In de eerste instantie schakelen dan verschillende versnellingen moeilijk in. Bij forceren (zoals je beschrijft) schiet de schakelstang van het asje van de wisselbak, waardoor de complete verbinding is verbroken en de pook vrij te bewegen is. Dit probleem is eenvouding op te lossen. (Ben zelf 5 jaar in bezit geweest van een 33 en heb dit 3x meegemaakt.)

marijn7199 (0), 19 jaar geleden

Dankje! Een geruststelling, ik ga hem vanavond op de brug zetten, dan hoop ik dat het inderdaad dat is! Is best lastig, alleen in de 3e versnelling rijden...

Groetjes Marijn

marijn7199 (0), 19 jaar geleden

Inderdaad, ring eraf gesprongen, en de stang eruit geschoten. Heb nu draad op de stang getapt, en er een borgmoer opgezet met revet. Hij schakelt weer perfect! Speling helemaal weg!

Thanx!

jeroen01 (0), 19 jaar geleden

Beste Marijn,

mooi dat je het probleem op hebt kunnen lossen. Ik heb destijds een gaatje in het asje geboord en daar een splitpen doorheen gestoken, daarna ook nooit problemen meer gehad.

Jeroen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 33 of stel zelf een nieuwe vraag.


"topic" // resources/views/layouts/app.blade.php