Hallo,
Sinds gisteren heb ik een raar fenomeen met de wissers.
Op elke stand werken deze telkens 9 keer en stoppen de wisserbladen op gelijk welke plaats.
In de stand regensensor licht het oranje lampje slechts enkele seconden op en gaat dan uit.
De zekering B van 25A en zekering op plaats 22 van 10A zijn niet defect.
Wat kan dit volgens jullie zijn? dus op eender welke positie ik de hendel zet gaan telkens negen keer de wissers en vallen dan uit op een gelijk willekeurige plaats op de voorruit.
Ik had gedacht aan het regelapparaat dat defect is maar waar bevindt zich dit?
Wie kan me hiermee spoedig helpen.
Alvast hartelijk dank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens mi heeft deze een simpel type BSI waarin het intervalrelais is verwerkt en het lijkt (als ik jou verhaal zo lees)daar wel niet helemaal lekker te zitten.
Kan men zoals bij vw-audi het intervalrelais appart vervangen?
En zit dit ergens achter de zekeringkast of is het mee in de zekeringkast ingewerkt?
Wat bedoel je met simpele BSI bestaan er nog andere?
Zit erin verwerkt. Volgens mij heb jij nog een uitvoering die geen Full multiplex bedrading heeft maar alleen nog maar een simpele BSI.
Heb de BSI eens vervangen met deze van mijn wagen (idem) eveneens de regensensor maar het probleem blijft.
Er blijft volgens mij nog enkel de hendel en het motortje over, wat zou het nog kunnen zijn?
Wat denkt u Oldtimer?
Thx
Hendel net vervangen, probleem echter nog niet opgelost.
Haast niet te geloven maar waar, kan dit nu echt in de wissermotor zijn?
In het wormwielhuis zit een kontaktschijf die de spanning naar de motor vast houd tot hij bij de lege plek op die schijf komt, dan stopt de motor mits hij geen spanning meer van buitenaf krijgt toegevoerd. Daar om stopt de wisserarm altijd op de zelfde plaats. Als er met die plek iets niet goed is door vervorming van het plastic dan stopt de motor waar hij zin heeft.
Dit is een oud item, maar omdat ik het net zelf ook heb gehad hier de oplossing:
Het probleem zit inderdaad in een sleep contact van de massa in het wormwielhuis. Als de ruitenwissers aanstaan moet de BSI via deze massa detecteren dat het sleepcontact steeds wegvalt, ander schakelt hij de ruitenwisser na 10 seconden uit. Als je de ruitenwissers zelf uitzet en het sleepcontact is defect, weet de BSI de stoppositie ook niet, en schakelt ook na 10 seconden uit.
Je kunt bij de sleepcontacten door de Torx schroefjes op het deksel los te draaien, en het deksel voorzichtig tussen wormwielhuis en kunststof "aansluitblok" uit te schuiven. Meneer Valeo heeft dit kunststof aansluitgedeelte van de draden namelijk wat onhandig geplaatst, misschien juist om reparaties uit te sluiten.
Bij mijn eigen Peu leek één van de sleepcontacten wat omhoog gebogen. Ik heb deze terug gebogen zodat deze met meer druk op het sleepcontact loopt.
Het kunststof aansluitblok van de draden is bij deze reparatie wat ingescheurd maar dit heb ik met nagellak afgeseald.
De ruitenwissers doen het weer prima
(nu de rest nog..)
17 jaar
Peugeot 8 DHX 406 std 1.9 juni 1996 311.000 km
Ik heb ook dit probleem met mijn ruitenwissers. Deze werkt niet op interval en stopt direct wanneer ik de schakelaar uit zet, dus niet in ruststand.
Is het lastig om de ruiten wisser motor te demonteren? Waar moet ik rekening mee houden en los maken?
Of kan het zonder demontage van de motor?
Wie o wie kan mij aan een duidelijke gebruiksaanwijzing helpen.
Groet Willem.
16 jaar
Ik heb het gedaan met de motor nog aan de auto.
Eerst de ruitenwissers eraf
(zie ook http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Vervolgens de kunststof afdekplaten eraf en je kunt bij de motor.
16 jaar
Anton binnenkort ga ik het proberen, bedankt voor de uiteenzetting.
Uiteraard geef ik respons als het lukt.
Groet Willem.
16 jaar
Succes,
doe vooral rustig aan bij het openen van het deksel. Dit komt langzaam los als je het onder spanning houdt, en je kunt het niet te hoog optillen omdat dan het kunststof aansluitblok scheurt. Jouw auto heeft nog géén BSI, daarom zullen de funkties van de sleepkontakten, en daarom misschien ook de bouw van de ruitenwissermotor, verschillen.
Controleer voor je de motor opent eerst de voedingen op de stekker.
16 jaar
Anton ik heb het vandaag geprobeerd, een poelie trekker gemaakt met pijn en moeite.
Maar na een ochtend rotzooien is het niet gelukt, de poelie trekker werkte niet goed.
Met mijn versleten rug en reuma kon ik niks meer doen.
Ik ga toch woensdag naar de garage, dan kijken hun maar even.
Misschien willen zij jou gebruiksaanwijzing wel proberen.
Ik geef nog wel de uitslag door oke.
Groet Willem
16 jaar
Jammer, je kunt niet altijd geluk hebben
Succes dan woensdag
16 jaar
Anton het is gelukt met de nodige kosten.
De ruitenwissermotor is vernieuwd omdat gerommel nog duurder kan worden.
De prijs was 175.95 ex btw en montage, dat kan ik niet precies uitrekenen.
Omdat ik ook een B service beurt en nog wat extra dingen heb laten uitvoeren.
220.00 arbeidsloontotaal alle filters vervangen en 55.00 euro olie.
Totaal 541.50 maar hij doet het weer als nieuw met 315.075 km.
Wie weet kom ik nog eens in klokje rond op www.autoweek.nl.
Ik heb best een goed verhaal met rekeningen enz.
Zelfs hoorde ik dat mijn peugeot dealer ook wel eens op deze site zijn vragen steld.
Als hij er echt niet meer uit komt.
Ik wens iedereen die hier aan mee werkt en of bijdraagt met de op richter zelf.
Veel succes met deze site met de nodige kilometers en bij komende oplossingen.
Groet Willem.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar