Hallo iedereen,ik heb een skoda octavia uit 2005 met 17500 km op de teller.
Sinds ong. 1 maand geleden heb ik last van trillende remschijven bij het remmen.
Volgens mijn dealer valt dit niet meer onder garantie omdat ik boven de 10.000 km zit.
Daarop heb ik pon gebeld en tegen mij hebben ze gezegd dat de dealer moet bekijken(hoe er met mijn auto is omgegaan),of dit evt. onder coulance valt.
Mijn dealer krijgt echter een ander verhaal te horen n.l dat dit niet onder de garantie valt,ook geen coulance.
Ik ga zelf gewoon netjes met mijn auto om(moet er hard genoeg voor werken)en rem niet overdreven ofzo.
Ik heb 8 auto's gehad,maar ik heb dit nooi meegemaakt.
Ik heb ook gehoord dat er ook mensen zijn die een vw hebben die dit ook hebben,ook skodarijders heb ik gehoord.
Dit zou te wijten kunnen zijn aan verkeerde remblokken(ik vind ze wel tamelijk hard).
Als ze niet over gaan tot een vergoeding dan beroep ik mij op de consumentenbesherming en vecht ik het aan.
Maar ik wil graag weten of er meer mensen die hier last van hebben dan heb ik een lijstje waarmee ik misschien iets kan.
Alvast erg bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
remco..
remschijven worden algemeen gezien als een slijtage onderdeel, vaak geeft men het onderdeel de schuld terwijl dit niet altijd aan de kwaliteit van het betreffende onderdeel hoeft te liggen, coulance is enkel van toepassing indien het een structueel probleem blijkt te zijn, en dat is het totaal niet... overigens garantie houd ergens op, staar je daar niet blind op...
maak maar eens een lijstje van merken die dit probleem niet hebben? dan heb jij voorlopig huiswerk genoeg..
paul,
De garantie houdt dan wel op nog voordat ze goed en wel begonnen is. Overigens kun je in de autobranche beter spreken van vooruitbetaalde reparatiekosten. Het woord garantie krijgen ze niet uit hun mond.
Ja hoor slijtage bij 17500km???
Ik weet ook dat de garantie ergens op houdt,maar na een jaar een paar maandjes??
Vind ik toch wel wat vroeg.
18 jaar
hoezo remco een paar maandjes? rij jij 17500km in een paar maand? overigens we praten hier niet over slijtage! maar over een probleem, ontstaan door omstandigheden...
paul,
Mijnheer Wentel, ik ben bang dat je toch aan het kortste eind trekt. De remschijf is onderhevig aam slijtage van het remmen, maar ook van oorzaken van buitenaf, denk maar eens wat er gebeurd als je door een plas heen rijd juist als je flink aan het remmen bent. De schijf word dan gigantisch afgekoeld aan een kant. Dit heeft tot gevolg dat ze krom kan trekken en trillen tot gevolg heeft. Ik zal niet zeggen dat je kansloos bent, maar je kan slijtage niet op het conto schrijven van een leverancier. Mocht men tot een (deel) vergoeding overgaan dan is dat puur omdat men je graag als klant wil houden. Schijven voor garantie is hetzelfde als een hongerige wolf een bonk geven en zeggen dat ie nog ff een dagje wachten moet met opeten, gewoon bijna niet te doen. Evenzogoed succes gewenst, je zult het hard nodig hebben!
Sytze
Sytze bedoelt met "bonk" gewoon een bot. Hij revereert op geen enkele wijze naar dierenmishandeling, hoor.....
Het is slechts een friesisme.
18 jaar
Oeps, sorry daar ging ik weer de mist in.
Jij zou geen slecht figuur slaan als drekfretter, Santa!
Sytze
Jongens, 17.500 km en de boel trilt dan al.
Dat klopt natuurlijk van geen kant.
Hier is gewoon iets niet goed.
Als je dit bij vorige autos nooit gehad hebt, dan is er bij deze auto iets niet goed.
En een setje remschijven gaat wel iets langer mee als 17.500 km.
Ik vind dat er hier wel degelijk een vorm van coulance op hoort te zitten.
Het kunnen wel aanlopende remmen zijn of een ander defect.
Ik doe zon beetje alles fout met remmen, op de rem staan voor een stoplicht, door plassen heenjagen, en ze zitten er al 160.000km onder zonder een spoortje trilling.
En dit setje van de skoda trillen al na 17.500 km.
Hier zit gewoon iets niet goed!.
En sytze en Paul, zouden jullie een klant wegsturen met het verhaal wat jullie als antwoord geven terwijl de auto nog geen 1.5 jaar oud is en 17.500 op de teller?.
Ik denk dat jullie zeker gaan kijken wat er met die auto aan de hand is.
Want normaal is het niet.
18 jaar
Nee natuurlijk niet! Maar ik ben ook geen dealer. Ik geef alleen maar aan wat ik denk dat de dealer kan gaan zeggen. Maar het is wel heel moeilijk om dit te beoordelen. Heb ze gehad met een ton probleemloos, maar ook met een V70, nou die vrat ze op. Na 200km trillen als een idioot. Heb ik uiteindelijk remschijven van racekwaliteit verkocht, die bestaan voor V70 namelijk. Alleen die kosten 1500,- euro! Heb je de blokken er gratis bij!
Maar jij weet ook wel primera dat dit een heel moeilijk verhaal wordt. Ik zeg niet dat het normaal is, maar hoe wil je het aantonen. Het enige wat je kan doen is de schijven verwijderen en de naaf goed bekijken, of er iets tussen heeft gezeten. En voor de rest??! Moeilijk hoor, maar ik zou het wel oplossen, door iig samen de kosten te delen of id.
Sytze
primera...
drama's heb ik beleeft met het claimen van remdelen oa schijven, indien een klant zich meld met de klacht de auto trilt bij het remmen, ga ik dit natuurlijk proberen op te lossen, ook ik ben sterk afhangkelijk van mijn leverancier, na dat de leverancier de geclaimde remschijven heeft getest/gemeten krijgt ik ze terug met altijd een keurig test raportje slingering minimaal waargenomen is binnen tolerantie...
wat kan ik dan nog meer betekenen voor mijn klanten? en zo gaat het bij een dealer precies zo!, alleen hij is weer afhangkelijk van de importeur..
paul,
Een klant heeft natuurlijk helemaal niets van doen met de leverancier, importeur of fabrikant. Hij kan zijn rechten uitoefenen jegens.... de garage waar hij de werkzaamheden heeft laten uitvoeren. Ik heb overigens het de indruk dat hierboven alle argumenten worden opgesomd die een klant nodig heeft om definitief afscheid te nemen van de officiële garage en zijn heil in het grijze circuit te zoeken.
jan... dit is slechts een bladzijde uit het boek der werkelijkheid!
dealer of universeel.. men heeft nu eenmaal te maken met leveranciers.. werken zei niet mee dan houd het op..
paul,
Primera p11 zegt precies wat ik bedoel,ik bedoel wat voor slijtage heb je bij 17000km?
Moet een klant dan per defenitie altijd voor de kosten opdraaien als het een (niet bewezen)fabricagefout ofzo is?
Kosten delen zou idd redelijk zijn.
18 jaar
remco... ik hoor jou telkens maar ROEPEN slijtage! slijtage! we praten hier helemaal niet over slijtage, lees het topic van sytse nogmaals, en trek dan je conclusie..
paul,
Ik zal wel weer een aantal mensen tegen de borst stoten maar ik zie het iets genuanceerder. Je kan wel denken dat dit zijn oorsprong vind in slijtage bij remblokken en remschijven zoals die normaal te verwachten is. Dit is echter niet helemaal waar. Remmen zijn in hun slijtage proces nooit de oorzaak alleen voor het doen trillen van de remschijven. Wanneer een schijf iets slingert raken de blokken de schijf steeds op één punt. Op die plek word de schijf iets dunner dan over de rest van de oppervlakte. Dat resulteert uiteindelijk in trillen wanneer de rem aangesproken word. De uiteindelijke oorzaken van een schijf die krom is zijn mogelijk af te leiden uit vuil tussen naaf en schijf, of bijvoorbeeld een schijf die deels te snel afgekoeld word door opspattend water van een plas. Ook langdurig hard remmen is een oorzaak. En wat te denken van hard remmen voor stoplicht, en vervolgens de rem beet houden, wat er weer voor zorgt dat de schijf op het deel waar de blokken de schijf raken de hitte afgevoerd word terwijl de rest van de schijf heet blijft. Nee jongens dit heeft weinig met normale slijtage te maken. Dat neemt niet weg dat ik de klant niet met een kluitje het riet in zou sturen. Proberen de oorzaak te achterhalen en een oplossing creëren.
Sytze
Remco, er zit gewoon ergens iets niet goed.
Net wat ik al zei eerder.
Dat ze ergens aanlopen of de boel niet goed gemonteerd is.
Dat uit zich in het trillen bij het remmen.
Je kunt andere schijven monteren, maar als het probleem niet achterhaald word, ben je na 20.000 km weer zover.
Daarom spreekt Paul ook niet van slijtage!.
En @ Jan stuiver, een universeel is geen grijs circuit maar een volwaardig garage bedrijf met goed opgeleide monteurs.
Ik denk dat je hierbij een hele boel goede garages te kort doet.
18 jaar
Primera, jouw laatste opmerking slaat ALLE spijkers in 1 keer op al hun koppen !!
SEMPER FI !
18 jaar
Eindelijk iemand die het formuleert zoals het werkelijk is!
Way to go Primera!
Sytze
@ Primera: Ik bedoel ook dat de klant, als hij geen geen enkele zekerheid blijkt te kunnen krijgen, het hele professionele circuit(dealers en universelen) de rug toekeert en uitwijkt naar de beunhaas. Daar heeft hij immers evenveel (lees: weinig) zekerheid en hij betaalt er minder. Ik doe niemand tekort. Maar ik heb wel de indruk dat de branche dat zelf doet door niet vierkant achter het geleverde werk te staan.
Ik zou het idd. beter vinden als de dealer eerst zou zoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn(ik zei slijtage maar bedoelde dus het probleem),dan gelijk te roepen dat het volledig voor mijn kosten was.
En wat Jan Stuiver aan haalt:als de remschijven idd krom zijn,en de oorzaak blijft onbekend ook na het zoeken,dan koop ik de remschijven wel ergens anders.
18 jaar
geloof mij maar, de oorzaak vind men nooit! gissen blijft missen!
remco: bespaar je de moeite, monteer gewoon een nieuw set schijven en blokken.. overigens over welke bedrag praten we hier.. we praten hier over slechts 120,- kweet niet hoor maar ik zie het toch anders..
paul,
120 euro?2 nieuwe schijven(zonder remblokken e.d.)260 euro bij mijn dealer,gaat niet om het bedrag maar om het principe,ook omdat ik eerst graag wil weten waar het aan zou kunnen liggen.
Ik heb geen trek om straks elk jaar nieuwe schijven te kopen,zoals al natuurlijk werd aangehaald:eerst de oorzaak proberen te vinden.
Iedereen wel alvast bedankt voor de reacties.
18 jaar
remco..
ga nou niet te veel betalen, ik monteer al jaren zimmerman (eerste montage) remschijven en pagit remblokken, je mag rustig weten deze remschijven koop ik in, een SET (2) voor 34,- euro ex btw..
paul,
toch liever naar de dealer..... remco? daar gaat je vakantie geld wat er weer aankomt...
Ik dacht,het moet wel bij de dealer i.v.m. garantie enzo,kun jij het voor me doen P.Kelder?
Als het bij goedkoper is,wil ik je nog vergoeding geven ook.
Mijn vakantiegeld is al goed besteed hoor Arie Vanzanten,lekker 2 weekjes weg straks.
18 jaar
remco.. je moet helemaal niks!! bij de dealer, overigens is een donatie daar altijd welkom.
bij mij zou je klaar zijn voor 120,- 2 zimmerman remschijven en pagit remblokken.. nou! vooruit, incl montage dan maar weer... lijk sinterklaas wel :)
paul,
Nee nee Paul, dat ben IKKUH!
Enne, Remco, die schijven en blokken van Paul remmen perfect, hoor!
18 jaar
Die laatste zin heb ik vorige week ook al gelezen.............
http://img101.imageshack.us/img101/8985/..." border="0" width="300" alt="Image Hosted by ImageShack.us" />Kijk, heb nog een fotootje van mezelf na een partijtje stevig remmen! Geloof me, deze schijven en blokken remmen perfect en perfect rechtuit..!!
18 jaar
Ja, Sytze, hahahahaahahahahahahahahahahahaha!!
18 jaar
Jongens, even on topic!.
Remco, kan de dealer dan niet eens kijken of er misschien nog andere problemen aan de hand zijn met het remsysteem.
Ik neem aan dat die dealer het toch ook wel gek vind.
Die heeft tenslotte zat van deze autos in onderhoud.
18 jaar
Weet niet, maar hij zal toch voor de controle en vaststellen oorzaak wel geen geld willen hebben? Dat zou tenminste helemaal van de zotte zijn. En dan weet je precies waar het om gaat. Dus ik zou zeggen, eerst naar de dealer die de auto heeft geleverd om te zien wat de oorzaak nu eigenlijk is.
Wat zegt die ervan??? Wacht nu ff af wat die ervan zegt. Straks struikelen we over de reacties en zegt hij: dat lossen we op. Ben benieuwd........
Sytze
Sorry mensen, maar mis hier toch iets......
Zou het misschien niet gewoon toch zo kunnen zijn dat er toch eens een keer een setje slechte schijven op een nieuwe auto terechtkomen af fabriek? Daar wordt errug makkelijk aan voorbij gegaan. Buiten dat is het hele verhaal over slijtage onderdeel bij een dergelijke km stand natuurlijk onzin!
Dat moet gewoon langer mee kunnen. En als je dan als merk/dealer toch vind dat het slijtagedelen (lees: verbruiksdelen) zijn, zorg dan voor een pro-rato regeling, waar bij je een prijs betaald al naar gelang de gebruiksduur tov de te verwachten levensduur, dan is het eerlijk!!
Kan er over meepraten, bij mijn laguna van dec. 2005 waren onlangs bij 13500km de schijven krom. Auto is door dealer nagekeken op oorzaken van buitenaf, welke er niet waren. Er werd zonder gezeur een nieuwe setschijven en blokken op kosten dealer gemonteerd, dus het kan wel......
18 jaar
Mijn auto staat gepland voor 21-04-06,mijn dealer zei al bij voorbaat al dat het aan de remschijven zou liggen.
Op mijn verweer dat het misschien wat anders zou kunnen zijn,was volgens hem niet mogelijk.
Wat fredk zegt dat dacht ik dus ook,maar mijn dealer zegt alleen maar:zijn je schijven,geen garantie en kost je dus 260 euro.
Nou dan kijk ik dus wel even rond waar het goedkoper is,ik neem aan dat de remschijven overal hetzelfde zijn qua kwaliteit?
18 jaar
remco........rotzooi wordt eigenlijk nergen meer verkocht.
Hoi Remco, Ik heb hetzelfde probleem met twee skoda octavia's TDI meegemaakt. Bij beide onder garantie laten vervangen bij de dealer. Voordat ik dit liet doen bij mijn tweede TDI( probleem trad op na ongeveer 4000 km) veel gecorrespondeerd met importeur en gezocht op internet.
Ben zelf tot ontdekking gekomen dat ik te voorzichtig remde.Rij nu ongeveer 12000 km zonder dat het ptrobleem zich weer voordeed.
De verklaring die ik hiervoor kan geven is de volgende: (ben zelf docent motorvoertuigentechniek) wanneer je voorzichtig remt (slepend) ontstaat er in de remschijven veel meer hitte dan wanneer je kort krachtig remt. Je mag na het remmen nooit je pedaal vasthouden, want dan ontstaat er een verkeeerde warmte afvoer met alle gevolgen van dien.
Resumerend: gewoon naar de dealer gaan en de schijven onder garantie laten vervangen en daarna wat krachtiger gaan remmen (na ongeveer 500 km zijn de remmen ingeremd).
Wanneer je dit doet zal het probleem zich niet meer voordoen.
Groetjes Bart Wijkmans/ docent Motorvoertuigentechniek.
Ik heb mij aardig verdiept in de problemathiek van trillende remmen. Omdat de oorzaak vast te stellen dien je eerst een aantal metingen te verrichten eer men tot een conclusie komt. Bij mij metingen bleek de slingering dikwijls binnen de 0,02 mm te liggen en het dikteverschil < 0,01mm. Dit betekent geen kromme schijven. Wat kan het wel zijn:
- inhomogene oxydatie aanslag op de schijf, onregematig verdeeld over de schijf of zelfs binnen de trommel (oorzaak: slecht remgedrag/ te weinig remmen en te veel stilstaan of ouderdom)
- ongelijke remvermogen over de wielen
- last but not least; instabiele siltentblocs (te weinig stijfheid) mogelijk versleten of verkeerd gedesigned) waardoor de ophanging in resonantie raakt.
Conclusie: "trillende remmen betekent kromme schijven" getuigt van weinig kennis en ervaring. na vernieuwing treedt het fenomeen vaak terug. Ga eerst eens over tot meten en een grondig visuele inspectie en kom dan eens met een voorzichtig advies. Resonantie vaststellen kan zeer moeilijk zijn.
Ik hoop niet dat ik hiermee bepaalde mensen voor hun hoofd stoot, anderszijds wordt op dit gebied een hoop geld verspild.
Groeten Ted.
18 jaar
Jongens,jongens wat een verhalen komen er wel niet los over een setje remschijven en blokken.
ik doe alles verkeerd met remmen, hou me voet op de rem voor de stoplichten, rem altijd op de motor, laatste stukje met pedaal, rij door de plassen heen, rem nooit echt goed door, kortom ik doe alles verkeerd.
en toch zitten er bij mij nog de originele remschijven onder en remt kaarsrecht en zonder spoortje van trilling en dat al 170.000km lang.
Ik zou het advies van Paul toch eens opvolgen en idd setje zimmerman schijven en pagit blokken monteren en dan eens een poosje gaan rijden, hij heeft veel ervaring en monteerd gewoon geen rommel.
Dus doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
een ander merk en je kunt van het probleem af zijn.
Het blijft een gek fenomeen bij zo jonge auto, vandaar misschien eens een ander merk monteren.
18 jaar
Trillende remschijven ontstond bij mijn Octavia 2 1.9 TDI van 2005 de eerste keer bij ruim 30000 km. Ze zijn toen vervangen en ik moest dit zelf betalen. De banden waren hierdoor gecupt en moesten alle 4 vervangen worden. Van de banden moest ik 50% zelf betalen. Helaas na 2000 km waren de schijven alweer krom incl. lichte cupping van de nieuwe banden. De schijven zijn nu wel gratis vervangen, ik kreeg wel de GARANTIE dat het weer terug kon komen. Andere garantie kreeg ik niet, ook niet nadat ik benadrukte dat als de tweede set al zo snel krom was de eerste ook een fabrieksfout moet zijn geweest en ik dus recht had op teruggave van de Euro 200 die ik ervoor heb betaald. Leek me overigens wel erg duur voor remschijven. Helaas de garage scheld steeds op Pon dat die altijd zo moeilijk doen over de garantie, inmiddels heb ik via Pon ontdekt dat de garage Pon foute informatie geeft waardoor zij weer de claim of coulance regeling niet toekennen. Rare spelletjes dus waar wij de dupe van worden. Ik heb gezien mijn ervaringen zeer zorgvuldig gereden na de eerste vervanging van de schijven, dus niet door plassen rijden, niet de voet op het rempedaal houden, rustig remmen, niet op de handrem parkeren enzz... en toch kwam het na 2000 km alweer terug. Inmiddels staat het internet er vol van, het valt wel op dat het vooral bij VAG auto's voorkomt.
17 jaar
Nogmaals er wordt alleen lukraak vervangen zonder enige meting of expertise vast te stellen. Dez trial error methode kost veel geld en leidt dikwijls niet tot het gewenste resultaat. Die keren dat mijn schijven trilden bleken deze nagenoeg geen slingering (0,02mm) of dikte verschil (0,01mm) te vertonen. Gemeten met een meetklok en schroefmaat, en ca. 5 minuten werk. Als verder het slijtbeeld gelijkmatig is dan heeft vervanging beslist geen zin.
Daarnaast kan de naaf ook slingering of speling vertonen.
Ongelijkheid en een instabile ophanging kunnen aan deze resonantie ten grondslag liggen.
Mijn eigen Fabia had in begin een kleine toelaatbare slingering in de schijven. Licht oneffen remmen bij hele lage snelheid was voelbaar. Door netjes te remmen en goed onderhoud remmen zijn zij nu na 100dkm perfect. Totaal strak en volkomen trillingsvrij.
Succes en hou me op de hoogte als er nieuwe inzichten zijn,
groeten Ted.
17 jaar
De schijven zijn beide keren opgemeten door mijn dealer en waren echt krom. De banden waren ernstig gecupt, dus zaagtandprofiel en maakten een stampend geluid. Beide keren na vervanging van de remschijven was het probleem echt over alhoewel het na 2000 km weer terug kwam. Het moet dus echt aan de schijven hebben gelegen. De nieuwste schijven hebben pas een paar honderd kilometer gemaakt dus nog weinig over te zeggen. Mocht ik meer weten, ik hou je op de hoogte.
Wel heeft de auto altijd een ernstig krakende wielophanging gehad. Eerst de rubbers ingevet, hielp niet. Toen de wielpoten opnieuw afgesteld, hielp niets. Toen de stabilisatorstang vervangen op advies van Pon, hielp niets. Vervolgens heeft de dealer op hun kosten de complete wieldraagarmen inclusief rubbers en lagers vervangen. Toen pas was de kraak over. Verder nog temp. sensor defect gehad, de eerste 30000 km een extreem hoog olieverbruik, 1 liter op de 4000 km. Dat is dus 8 keer een liter van Eur 20 tot aan de 30000 km beurt. Dure grap. Dit is inmiddels gelukkig over, km stand nu 42000 km. Ook de Cruise Control handel is vervangen nadat deze niet meer werkte. Verder veel problemen met de trekhaak bij aflevering. Dit was te wijten aan onkunde van de monteur. Constante stroomdraad vergeten, te lichte zekering gemonteerd waardoor deze er steeds uitklapte, zekering op andere plaats gemonteerd dan schema aangeeft, is ook lekker zoeken enz...
De Skoda Octavia 2 is toch een fijne auto, helaas heb ik domme pech gehad, blijkbar was de eerste serie in 2005 nog niet voldoende uitontwikkeld. Volgende keer toch maar geen Skoda meer en gewoon terug naar Volvo welke ik vroeger reed. Dit is zeker geen betere auto maar daar heb je nooit gezeur over garantie en service en dat is voor mij het allerbelangrijkste, daar kan Pon nog echt veel van leren en je houdt je klanten vast. Deze Octavia heeft nu 11 volle dagen bij de dealer gestaan met mankementen. Het had ook in 3 dagen opgelost kunnen zijn. De auto is nog in de garantie maar toch al zo'n ruim Eur 500 aan extra onkosten gehad die niet zijn vergoed. Zojuist is er weer een vraag om coulance door Pon geweigerd.
17 jaar
Ik ben het helemaal met je eens dat helaas op een aantal garages heel wat aan te merken valt. Het onderhouden van de auto doe ik, zelfs in de garantietijd gelukkig altijd zelf. Mijn auto had gelukkig wat minder gebreken waarvan ik de meeste zelf heb verholpen. Alleen de stelmotor en de recirculatie klep hebben ze onder garantie uitgevoerd en alleen over deze werkzaamheden kan ik qua tekortkomingen een waslijst opmaken. Naast de vele beschadigingen missen een montageclips van de parkers, parkers niet aangedraaid, ramen niet meer ingeleerd, accuklemmen vergeten vast te zetten, vette kras op de display enz. Gezien het feit dat dit mijn enige klus heb laten doen, heb ik geeneens gereclameerd. Monteurs worden slecht betaald en veel begrijpen weinig van techniek. Gelukkig in dit forum zie je nog de enthousiaste vakbekwame trotse monteur die zijn kennis durft te delen en van gedachte te wisselen over problemen.
Anderszijds draagt het rijgedrag ook bij tot een betrouwbare autoleven. Ofschoon je het niet moet overdrijven.
Verder ben ik van mening dat Skoda beslist niet minder is dan VW en dat de kwalen analoog zijn aan het VAG concept. Japanners zijn nu eenmaal veel beter in kwaliteit, maar er zijn meer zaken die tot een keuze leiden.
Verder wens ik je veel succes met je Skoda!
Groeten Ted.
17 jaar
ik heb reeds 2 maal de schijven van mijn Octavia krom
met de vorige auto's (allen Peugeot) en de Volvo (2e auto) noooooit gehad
is toch wel erg vreemd, slecht gevoel bij
17 jaar
Er is al veel over geschreven over de kromme remschijven. Voor iedereen die zo zeker wist dat het aan het remmen lag, nou daar ligt het dus niet aan, en ze zijn ook niet krom is nu gebleken. Pon heeft een O2 met kromme remschijven onderzocht. De meetklok gaf inderdaad kromme schijven aan. Vervolgens nieuwe schijven gemonteerd maar ook deze slingerden. Het bleek dat de naaf slingerde. Ik begon net aan mijn 4e setjes schijven maar nu worden het dus nieuwe naven. Gaat morgen gebeuren. Wat had dit een onkostenpost voor de dealers kunnen schelen want een aantal zaken hebben zij betaald omdat Pon geen toestemming gaf. Ik zelf ben nu een jaar aan het lijntje gehouden en heb telkens gezegd er is een andere oorzaak want het kan niet aan het remmen liggen. Wie lukt het om na 2000 km de schijven krom te krijgen, en dat 4 keer achter elkaar. Maar goed Pon heeft het nu toegegeven dus heb je kromme remschijven, laat de naven vervangen, en wel gratis natuurlijk, en claim gelijk de keren dat de remschijven onder betaling zijn vervangen. Succes.
Op 01-03-2007 de auto opgehaald bij de dealer. Zo ondertussen rij ik weer in een bijna nieuwe auto. Het volgende is er vandaag allemaal weer gedaan, let op, op kosten van PON deze keer !!!! en de garantie is net 2 weken afgelopen.
Na 1.5 jaar wachten is er een software update gedaan vanwege het tikken van de Airco onder het dashboard in de buurt van het dashboardkastje. Ook is er iets mechanisch vervangen.
Remschijven zijn vervangen (nu 4e keer)
De slingerende wielnaven zijn vervangen
Wiellagers zijn vervangen
Fusee pennen zijn vervangen
De wieldraagarmen zijn gedemonteerd en afgesteld. (Waren al eens compleet vervangen vanwege kraak)
En iets met de ABS sensoren, wat weet ik niet meer
Ook bleek de H7 los in de koplamp te zitten
En als service is de auto gewassen met nog een presentje.
Ja dat maakt weer veel goed maar toch blijf ik met gemengde gevoelens zitten. Had de dealer niet eerder Pon voor het blok moeten zetten en meer moeite voor mij moeten doen. Ze waren wel altijd behulpzaam maar ik bleef wel met een oncomfortabele auto rijden. Of deed de dealer juist erg zijn best maar is Pon de echte oorzaak? Nou wie het weet mag het zeggen, ik ben er nog niet helemaal uit.
Maar al met al is dit toch wel even netjes opgelost.
17 jaar
TedKroon heeft dus de juiste diagnose gesteld, zie zijn opmerkingen en mijn verhaal.
17 jaar
Hennybouman,
Bedankt voor je opmerking! Helaas lees ik op de TDI forum ook een hoop onzin over dit onderwerp met gevolg dat de garages en onderdelenshop hier een aardig sla'tje uitslaan.
Groeten Ted.
17 jaar
mag ik ook voorzichtig remmend binnen komen
Mijn zwager had ook het probleem van veelvuldig trillende remmen, 2x de schijven en blokken vervangen, maar beide keren binnen de 20d km was het weer raak.
Dealer kon niks vinden dus toen zijn we zelf maar eens op onderzoek uitgegaan.
De geleidebus (bout), onderdeelnr 1J0 615 219, was de boosdoener. Aan de linkerzijde was een van de 2 bussen krom. Hierdoor kon de remklauw niet voldoende vrijkomen waardoor de blokken bleven aanlopen. Gevolg was dat de schijf heet werd en krom trok.
Bij montage van nieuwe schijven en blokken werd hier door de dealer niet naar gekeken. Ruim 500 E voor niks uitgegeven, terwijl het een onderdeeltje van nog geen 10 E betrof.
Ook hier viel het niet onder de garantie. Toen we de dealer hiermee confronteerde, was zijn reactie: "Dat bestaat niet, we hebben alles nagekeken. Deze bussen gaan nooit krom"
Mijn zwager is inmiddels alweer 25d km verder, geen problemen meer gehad. Behalve dat zijn vertrouwen in de dealer naar een dieptepunt is gezonken. Zij pretenderen de auto binnenste buiten te kennen en zij kunnen alleen het beste onderhoud plegen.
Weet niet of hier hetzelfde probleem speelt, haal de bussen maar eens los, goed schoonmaken, en dan over een spiegeltje/ glasplaatje rollen. Je ziet dan gelijk of er een slingering in zit. Voor de monteurs welke over een draaibank bezitten, even de bus in de klauw, spul laten draaien en de uitslag even meten.
17 jaar
ik nog even
ik hoop dat ie inmiddels de remmen heeft vervangen
anders wil ik m niet tegen komen
het is bijna 1JAAR geleden???????
Ja zie nou ook de datum dat het topic gestart is. Laten we idd hopen dat het ondertussen gefikst is.
Maar misschien heeft een ander nog wat aan mijn bijdrage.
17 jaar
Via het Skodaforum is inmiddels bekend geworden dat dit probleem niet aan de remschijven ligt maar aan de naven. Deze zijn niet goed waardoor elke set schijven die je opnieuw monteerd zal blijven of na korte tijd weer gaan slingeren. Laat dus je naven maar eens nakijken.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar