Skoda Octavia: Accu loopt leeg plus centrale vergrendeling flipt

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine

Het gaat om mijn Skoda Ocatavia L&K editie (150 PK turbo).
Ik heb het volgende probleem (nog wel meer maar goed het gaat ff hier om :P )
De centrale deurvergrendeling spoort helemaal niet meer.De ab werkt ook al lang niet meer. Maar nu gaat soms een deur wel van het slot en soms niet. De bestuurderskant gaat altijd wel met de sleutel, verder doet soms een deur mee en soms helemaal geen deur en soms alle deuren. Als ik via de kofferbak de sleutel om draai gaat alles wel op slot en ook open. Echter gaat soms de deur achter de bestuurdersdeur bij sluiten juist van het slot.
Ook hoor ik onder het rijden een relais klikken. Als ik de accu aangesloten laat loopt deze leeg en kan ik niet starten. Dus moet nu elke keer de accu loslaten wil ik de volgende dag de auto kunnen starten. De alternator is goed en de accu ook. Ik dacht eerst dat het simpel aan de accu lag, dus heb deze vervangen, maar nog steeds het zelfde probleem.
Wanneer ik de deur uit elkaar haal en ik pruts aan de kabels werkt alles wel naar behoren. Wanneer ik de deur dan weer in elkaar zet werkt het niet meer. Soms als ik de deur hard dicht gooi werkt het wel weer even. Maar dat lost niets op aan het leeglopen van de accu. Er zit dus ergens kortsluiting of iets in de deur is kapot, maar ik zou niet weten wat.
Bij uitlezen geeft de computer aan dat er sturing aan de bestuuders-portier zit, maar dat wist ik zonder uitlezen ook wel.
Heeft iemand hier ervaring mee? En of weet iemand hoe ik dit kan oplossen? De dealer kan het niet, zeggen ze. Vind het ook jammer dat de AB niet meer werkt, maar dat is niet heel erg want krijg ook wel alles open met de sleutel.
PS: De ramen werken wel. Maar de ene keer werkt de automatische schakelaar en de andere keer niet (knopje 1 keer indrukken en het raam gaat naar beneden, de andere keer moet ik de knop ingedrukt houden anders gaat hij niet naar beneden). Soms gaat het lampje van het deurslot wel branden en de andere keer niet (is alarm of zo?).

Alvast bedankt :)

ariesneek

Geplaatst door ariesneek (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Octavia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Zou de bedrading in de doorvoer van de a stijl eens goed controleren,hier ontstaat nogal eens kabelbreuk.

ariesneek (0), 6 jaar geleden

Klopt, hier zaten enkele draadbreuken in, die heb ik hersteld. Lostte het probleem echter niet op. Ik zat zelf al te denken dat de gehele bekabeling van de deur vervangen moet worden, maar zal wel een lastig en duur klusje worden...

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

De andere doorvoeren bij de verschillende portieren ook nagekeken?,omdat links achter ook raar doet..
Anders zit er niets anders op de bekleding te demonteren en de kabelboom te controleren op beschadigingen, vooral aan de voorkant is berucht(achter de speaker), kan beschadigd raken door het raam.

ariesneek (0), 6 jaar geleden

Ik heb de andere ook nagekeken. Het komt echt uit de bestuurders portier. Ik heb het idee dat het met het raamelektronica te maken heeft, want daar aan wiebelen gaan de portieren ook wel eens op slot (als ik de bekleding er af heb). De "bekleding" er af halen is niet heel lastig, dat is zo gefixed. Is overigens allemaal leer, maar dat doet er niet toe.
De stekker die in het raammechanisme/motor gaat is ook niet "lekker" ik heb deze met een schroefje vast gezet aangezien het klemmetje gebroken is en hij er elke keer uit valt. Als ik het stekkertje hard naar boven druk werkt het wel, daarom heb ik hem zo vast gezet met een schroefje, maar als alles dan weer in elkaar zit werkt het weer niet.
Ik vraag nu iets wat ik zelf vermoed, maar wat ik zelf denk is dat ik hierdoor lekstroom heb en daarom de accu leeg loopt, zou dit kunnen kloppen?
Dan is mijn vraag is er een tekening oid waar ik kan zien hoe die kabels lopen? En waar kan ik zo'n kabelboom kopen? Mijn auto is een special edition en ik merk dat het voor bepaalde onderdelen wat lastig is aangezien het niet de standaard Skoda Octavia is maar de L&K editie (Full-options).

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

De octavia is gebaseerd op de golf 4 en is ook electrisch verregaand hetzelfde.
Mogelijk kan je op een sloperij iets van een golf bekabeling vinden,evt voor de defecte stekers.
Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat de hele kabelboom kapot is,Misschien zit het in de printplaat van de raammotor electronica?

ariesneek (0), 6 jaar geleden

Daar zat ik zelf ook aan te denken inderdaad. Moet eens zo'n ding op de kop zien te tikken zodat ik dat kan testen. Maar zijn nogal prijzig. Wellicht zoals jij zei dat die van de golf 4 het zelfde is.

ariesneek (0), 6 jaar geleden

Ik heb op "lekkage" getest. En ik meet 0,2 ampere wat afzakt naar 0,01 ampere en als ik weer opnieuw test gaat het naar 0,4 ampere weer naar 0,2 naar 0,01 . Lekstroom van 10 mA dan hoort de accu niet na 1 a 2 dagen stil staan leeg te zijn, toch gebeurt dit. En ja ik heb ook een nieuwe accu er op. De "oude" accu heb ik ergens anders in en de accu werkt perfect, lag dus niet aan de accu. En nu dus ook niet aan de nieuwe accu. Wellicht dat wanneer er stroom op het circuit staat dat er na een tijdje een relais aan springt wat daarna stroom trekt. Dit kan ik helaas niet meten. Of ik met de hele dag met de multimeter op de auto blijven hangen, maar dat is nogal weg gegooide tijd aangezien dit ook na 2 dagen pas kan of zo. Lekker vaag allemaal.
Nieuw probleem is dat de motor nu veel te lage toeren draait en gewoon uit valt. Heb dit al eens eerder gehad, maar had toen de auto niet nodig en na enkele dagen de polen van de accu gehad te hebben was dit probleem weer weg.
Zal wel iets helemaal niet goed zijn met de elektronica....

ariesneek (0), 6 jaar geleden

Ik zal morgen de zekeringen doormeten op millivolt. Deze moet op elke zekering zakken naar 0,0

ariesneek (0), 6 jaar geleden

Hmm kan ik weer opnieuw typen, ik was niet ingelogd :/
Ik heb de lekstroom gevonden, zeker nummer 37 - S-contact. Deze trekt mega veel en dat is dus het euvel.
Zelf zit ik dan te denken aan de niet standaard radio, ik heb een een nieuwe in, moderner. Vreemd genoeg had ik daar eerst geen problemen mee. Heb de zekering er nu eerst uit. Vreemd genoeg doet alles het nog gewoon. Centrale deurvergrendeling bij openen gaat alles open, behalve dicht doen doet hij alleen de bestuurdersdeur op slot, beetje jammer.. Maar dat is al een poos zo.

Iemand nog ideetjes wat het nog meer zou kunnen zijn?

ariesneek (0), 6 jaar geleden

Zekering laat ik er nog even uit. Maar ik kon het toch niet laten om toch nu nog ff de autoradio er uit te halen. Nu is deze er uit en nu werkt de centrale deurvergrendeling ook weer, op slot en van het slot halen werkt nu op alle deuren. Zal morgen nog eens meten met de zekering er in, tis mij nu te koud en donker.

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Je hebt waarschijnlijk nu een radio van japanse makelij,niets mis mee,maar daarvoor is om hem aan te sluiten een adapterkabelsetje gebruikt.
Kijk eens of de canbus bedrading,die de originele radio had wel goed afgekoppeld zijn..
Als de radio wel een canbus interface heeft,zo'n los kastje is dat waarschijnlijk het probleem.
Canbusdraden hebben de kleuren oranje/bruin(canlow) en oranje/lila(canhigh)

ariesneek (0), 6 jaar geleden

De autoradio heb ik er al jaaaaren in. Toen geen problemen, die begonnen opeens. De originele radio heb ik nog liggen.
Ik had de originele radio er uit gehaald omdat deze met de cd-wisseler kortsluiting gaf (Allemaal origineel) en ik geen zin had om dit uit te zoeken en ik toch een splinternieuwe had liggen met USB ingang, dus niks te cd wisselaar onzin..De auto-radio die ik er nu in had is een Pioneer dus idd Japans. Heb nog wel een Kenwood liggen, maar ja dat is ook weer Japans. haha
Ik meen mij te herinneren dat die originele Skoda Radio (casette) een code heeft en die heb ik natuurlijk niet meer. Dan maar geen radio..Da's saai..

Ik heb geen adapterkabeltje gebeuren gebruik zo ver ik mij kan herinneren. Er komt een hele lading kabels uit dat gedeelte waar de radio zit, namelijk : Een bruine stekker die in de radio gaat, een zwarte stekker die in de radio gaat (past ook op die jappaners etc gewoon een standaard aansluiting). Dan een kleinere zwarte stekker, dan een blauwe stekker en natuurlijk de antenne en dan nog een soort antenne kabel (Aarde draad). Dat zullen wel die dingen zijn die jij bedoelt. Ik heb hier geen verstand van als ik eerlijk ben.
Ik bedenk mij net, kan het aan de aarde draad liggen? Toen ik de radio eruit haalde zat deze er dus niet aan (Die kabel die je om die "bout" op de radio draait). Maar goed dan zou de hele radio niet eens werken lijkt mij en hij werkte wel.. Vreemde bedoening...

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

bekijk dit filmpje eens https://www.youtube.com/watch?v=efV5sydW... misschien niet helemaal hetzelfde maar geeft wel een beetje aan wat ik bedoel met adapterkabels.
deze zijn best lang en je weet niet wat er met de weg gepropte delen gebeurt.Doorschuren etc.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.