Hallo,
na het wisselen van de bougies en vervangen van slang van de carterontluchting kwam ik er na enkele dagen achter dat mijn kachel niet meer warm wordt. De vraag is wat hiervan de oorzaak kan zijn en of deze storing veroorzaakt kan zijn door het uitgevoerde werk.
- zelftest climatronic is ok: code 444 00, dus vermoed dat het aan de toevoer van warm water ligt
- toevoerslang naar kachel wordt handwarm, maar voor mijn gevoel is dat vooral agv de doorstroming van de ontluchter naar het expansievat, afvoerslang blijft koud; geen doorstroming?
- kan het zijn dat er een slecht contact is naar de thermostaatweerstand/temperatuursensor, tijdens de werkzaamheden kan ik natuurlijk een connector bewogen/geraakt hebben
- motor komt verder keurig snel op temperatuur (90 graden op dashboard) en blijft constant, ook bij vermogenswisselingen en stationair
- afvoerslang van radiator lijkt koud te blijven (of de radiator moet zijn werk erg goed doen :-)) bij stationair draaien, ventilator slaat wel aan
mogelijke oorzaken?
- slechte verbinding in stekker? (thermostaat werkt dan mogelijk niet goed? wat is daar het effect van op de kachel)
verstopping in systeem of warmewisselaar kachel? recent ook het expansievat vervangen het binnenwerk was volledig verteerd en in stukjes uit elkaar gevallen, mogelijk waren er al stukjes plastic via de slang aan onderzijde in het systeem gekomen
- lucht in systeem agv gedeeltelijk leeg laten lopen slang wat nu plotseling opspeelt (expansievat al enkele weken geleden vervangen)
ik heb geen ervaring met electronische thermostaat en dit type koelwatersysteem, ben benieuwd naar jullie inzichten. Alvast bedankt voor het meedenken.
vr. groet,
Arjan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het zou goed kunnen dat er nu stukjes uit het expansie vat tussen de thermostaat zijn gekomen waar door hij niet goed meer sluit.
Laat je door de temperatuurmeter niet misleiden,het ding beduvelt de boel,eenmaal op 90 graden blijft hij die waarde aangeven,ongeacht of de temperatuur van de koelvloeistof,pas bij een temperatuur boven 95 graden of onder 70 graden veranderd de uitslag,dit dan voor de gemoedsrust van de bestuurder volgens de fabrikant.
Heb je een (electronische )thermostaat wil dat zoveel zeggen dat er een extra verwarming in de thermostaat zit die bij oplopende temperatuurmeting aan de radiator uitgang de thermostaat extra verwarmd zodat sneller meer koeling wordt gerealiseerd.
kachelradiator/warmtewisselaar tegenstrooms doorgespoeld; hier kwam wat materiaal uit van het binnenwerk van het expansiereservoir, maar dat was erg zacht en "verpulferde" tussen je vingers. Tijdens opvullen kachelradiator goed ontlucht. Hiermee was het probleem opgelost; het is weer heerlijk warm.
vermoedelijke Oorzaak; of verstopte kachelradiator agv deeltjes uit expansievat, of lucht in radiator agv werkzaamheden aan expansiereservoir.
@jaker, bedankt voor het meedenken
groet
arjan
7 jaar
bedankt voor de feedback,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar