close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: Acceleratie problemen opgelost! EGR KLEP vervangen!

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: HDIF 136pk

Hallo,

Even een reactie op opmerking betreffende een probleem dat ik had met een Peugeot 307 HDIF 136 pk nov. 2004. Deze auto begon langzaam (vanaf 10.000km) aan te stoten en hakkelen tussen de 1300 en 1800 tpm bij het optrekken. Dit begon die later vanaf 25.000 ook bij het cruise control merkbaar te worden. De computer gaf geen fouten aan.

Nu (bij 45.000 km) ben ik wederom teruggegaan naar de dealer (het werd zeer irritant=>verergerde)die uiteindelijk de EGR KLEP heeft vervangen en nieuwe software erop heeft gezet! Probleem weg! Deze klep raakt namelijk verontreinigt door uitlaatgassen. Hierdoor schijnt deze te kunnen gaan haperen. Probleem schijnt ondertussen bekend te zijn bij Peugeot. Door de elektronica echter is het niet snel mogelijk de klep buiten werking te zetten. Dus hoe dit in de toekomst gaat.......

Ik heb garantie gekregen, maar voor degene die dat niet hebben.....kost 85-100 euro (klep) + 1.5 uur uurloon.

Groet,

Jean-Pierre

Geplaatst door

JP Stevens (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Die EGR-kleppen zijn een verdomd iets. In het begin (als ze nog in nieuwstaat zijn) dan doen ze goed hun best om de uitlaatgassen te recupereren (wat mede zorgt voor een beter milieu). Eens die EGR-kleppen een aantal km's bollen, dan beginnen die steeds minder en minder nuttig te worden voor je wagen. Die dingen beginnen dan echt voor last te zorgen. Je wagen begint enorm te roeten (veel roet-uitstoot), stotteren en inhouden, verhoogd verbruik, minder vermogen, ... Dat ding is dus niet meer nuttig tav het milieu!
Daarom zijn er mensen (zelfs garagisten) die de EGR gewoonweg afkoppelen en dichten. Gevolg: aantal PK's neemt toe, want zo'n EGR-klep beperkt echt wel het totale PK's waarover je (kan) beschikken. Ook ga je geen last meer hebben tijdens de APK (roetmeting), zeker niet als je wagen al een leeftijd heeft. Verder weet ik wel niet of de EGR-klep een verplicht item is voor de APK, indien je wagen er standaard mee uitgerust is (en dat is het geval voor alle recente diesels).
Ik heb het zelf ook voorgehad met een Fordje, vandaar :)

Dav-E 0

18 jaar

Alle kenmerken die je beschrijft heb ik dus gehad! De peugeot monteur gaf vanmiddag aan dat de computer de luchtconcentratie meet waardoor je de klep bij deze versie niet zomaar kunt afsluiten....Verbeter me als ik er naast zit. Kortom...in de toekomst zal die wel weer de geest geven....Nu rijdt ie weer als een speer!

JP Stevens 0

18 jaar

Apk en EGR klep dicht is geen probleem, is bij mijn bus al 2 jaar dicht en door de keuring, roet meting 0.92 voor een 2.5 TD waar niet echt mee gescheurd wordt.

Je krijgt een iets verhoogde NoX uitstoot, maar een schone motor, lagere rekening, minder verbruik en minder roet voor terug.

Afschaffen dat kr*ng

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Weet iemand hoe ik de egr-klep van een 406 hdi 66 kw moet afsluiten?

Erik

406rijder 0

18 jaar

[quote=Cor1822]Apk en EGR klep dicht is geen probleem, is bij mijn bus al 2 jaar dicht en door de keuring, roet meting 0.92 voor een 2.5 TD waar niet echt mee gescheurd wordt.

Je krijgt een iets verhoogde NoX uitstoot, maar een schone motor, lagere rekening, minder verbruik en minder roet voor terug.

Afschaffen dat kr*ng

Cor[/quote]
Ha okay, ik wist niet dat EGR niet verplicht was voor de APK, weeral iets bijgeleerd. Nu weet ik natuurlijk niet of dit ook het geval is in ons Belgenland.
Roetmeting mag idd geen probleem meer vormen als je de EGR afsluit, 0.92 is trouwens een mooie waarde, ik dacht dat 2 of 2.5 de maximum waarde was, alleszins in ons landje.
Die emissie-uitstoot zal idd wat hoger liggen (de EGR klep heeft als doel te zorgen voor een properder en leefbaarder milieu, door de uitlaatgassen te 'flteren'), daardoor zal die wat hoger liggen, maar dat is dus geen enkel probleem...
Je hebt er trouwens meer voordeel aan om je EGR af te sluiten dan het niet te doen.
Heb spijt dat ik het nooit heb laten doen bij men Fordje, maarja, die is toch weeral de deur uit en keurig ingeruild voor een fransoose...

Hoe het zit voor de pugjes, zal een specialist hier ter plaatse moeten vertellen, want daar kan ik echter niet bij helpen!

Dav-E 0

18 jaar

NoX wordt hier niet gemeten met de APK in Nederland, max roet voor een Turbo is 3.0

Ik heb de carter v entilatie ook buiten het luchtfilter om nu, oliescheider aangebracht en klaar, de motor krijgt nu alleen maar schone lucht.

Bij de VAG groep auto's kunje de boel afsluiten tot ongeveer halverwege 2003, daarna kan je softwarematig de boel knijpen tot 85% dicht.

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Carterontluchting moet bij ons een gesloten systeem zijn, anders afkeur. Het kan zijn dat het ondertussen terug is veranderd, want die regels/wetten worden hier om de 5 seconden aangepast ;)

Dav-E 0

18 jaar

Belgie zeker..........

sytze 0
badge

18 jaar

Ook hier moet de carter ventilatie een gesloten systeem zijn, maar voor de keuring zet ik hem wel 5 minuten terug, daarna meteen weer op de gemodificerde wijze.

Olie scheider zelf gefabriekt, alleen cartergassen gaan het millijeu in :p

Ook hier is de APK weer eens aangepast, moet in het kader van besparing voor de burger.....Bullsh*t

Trap eerst eens 100.000 ambtenaren eruit, schrap 100.000 onnodige regeltjes, dan wordt het pas echt leuk hier.

Ok, genoeg off topic...
Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Cor, er wordt geen woord gerept in de apk bijbel over carterventilatie hoor! Het is dan ook zeker geen apk punt. Degene die zegt van wel mag het mij wel even aanwijzen, tegen beloning van een slagroomtaart!

kom maar kom maar kom maar kom maar...............


Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Maar eh..... Hoe sluit ik nu mijn egr-klep van een 406 hdi 66kw af?

406rijder 0

18 jaar

De vraag is of dat kan met je auto van 2004, en indien de EGR klep aansturing, of doorlaat is opgenomen in de ECU, zo ja, dan kan het helaas niet, sluit je dan de EGR klep af zal de computer een storing melden, en de motor in de noodloop gaan.

Ik ken je auto/merk/type niet goed genoeg om dat te kunnen zeggen.

Mocht het niet via de ECU geregeld zijn, dan zoek je de EGR klep op welke tussen het uitlaatspruitstuk zit en de inlaatspruitstuk, met daartusen de EGR klep, herkenbaar aan de vacuum geregelde klep met een soort UFO achtig platte bol waaraan een vacuumslangetje zit.
Dit is de vacuumbekrachtiger van de onderliggende klep.
Zoek de kant welke naar je inlaatspruitstuk gaat, daar kun je een blindplaatje steken met aan beide kanten een pakking.
Plaatje kan je zelf maken van 2 mm staalplaat, R.V.S.
Je moet toch pakkingen halen, dan heb je meteen een mal voor de boutgaten en de vorm.

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Hoe wil je dat ze de gaten in een plaatje rvs krijgen Cor?

Plasmasnijder?

Alu lijkt me een meer vriendelijker te bewerken materiaal.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Boren met een boor? met olie a.u.b. op langzame snelheid, en veel druk.
15 jaar ermee gewerkt als pijpfitter/tiglasser met rvs, geen punt voor mij :D
Zelfs op het dak nog gaten in 50x50 mm hoeklijn geboord.

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Oke goed dan. Ben iets minder optimistisch dan jij................

sytze 0
badge

18 jaar

Misschien heb ik het wat meer gedaan met R.V.S als jij Sytze ;)

Maar, staal en alu is makkelijker.

Heb alleen nog een voorraadje r.v.s. staan die ik voor alle voorkomende dingen gebruik, inclusief de antennemast op het dak .

Groeten,
Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.