close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: motor loopt onregelmatig na inleggen van lpg

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800 16V

Deze wagen ( uitgerust met een Sagem computer) van een sterfgeval gekocht met slechts 15.000 km.
Ikzelf heb hiermee ongeveer 200 km zonder probleem mee gereden en dan een lpi installatie laten inleggen ( merk prins ).
De installateur had me gezegd dat mogelijk het stationair toerental onregelmatig kon zijn.
Heb toch laten inleggen en de installateur heeft hem op gas rijk moeten afstellen om het toerental op lpg constant te houden.
Na 400 km draait hij niet alleen onregelmatig op gas maar op benzine loopt hij ook zeer slecht en valt op ieder kruispunt stil.
Volgens de installateur is de Sagem computer beinvloedt door de gascomputer en moet deze terug gereset worden en dat kan volgens hem gebeuren door alleen op benzine te rijden en dan zou die zijn basisinstelling moeten terug krijgen.
Ik heb dat gedaan maar zonder resultaat.
Wat moet ik nu vervolgens ( laten ) doen om deze wagen in orde te krijgen.

Geplaatst door

ludo 406 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Aan je verhaal te zien lijken me 2 oorzaken mogelijk: inlaatpakking ergens lek OF bobinebrug/kabel/stekker defect.
Naar mijn idee moet je dit zo snel mogelijk op (laten) lossen om bijv. een defecte katalysator te voorkomen.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Ben vergeten te zeggen dat de motor op benzine boven de 3000 t/m redelijk goed doortrekt en dat hij op lpg op alle toerentallen goed rijdt maar dat hij op stationair echt zijn toerental zoekt door heen en weer te schommelen.

ludo 406 0

17 jaar

Ik vind het wel een beetje een raar verhaal van de installateur, maar ja..

Mijn ervaringen zijn dat de garage naar de gasinstallatie wijst en de gasinstallateur naar de benzinemotor.

Zelf pak ik het als volgt aan;
de auto moet op benzine 100% lopen, dat mag de garage doen als ik daar niet uitkom. Ik ben daar ook duidelijk in naar mijn garage. Zij kijken niet naar de gasinstallatie en hoeven daar ook niet naar te verwijzen. Daarna ga ik naar een erkend autogasbedrijf om het slechte rijden op gas aan te pakken.

Maar, b.v. een defecte lambdasonde hoef je bij een benzine motor niets van te merken, terwijl de auto op gas niet wil draaien.

Ik verwacht dat het in de "elektronica" zit, bougie, bobine, lambdasonde. Dit zijn normale slijtage onderdelen, gezien de leeftijd en km stand zal dit nog origineel zijn.

Het verhaal van jouw installateur over de Sagem computer, laat hem dan eerst maar zorgen dat de auto op gas WEL stationair draait. Je zit nog in de garantie. Dan kun je daarna naar de gewone garage.

Succes

Maitree 0

17 jaar

Het lastige van de gasinstallatie is dat deze ervoor kan zorgen dat de benzinecomputer (de sagem in dit geval) weg gaat leren. Hierdoor loopt de auto op benzine ook niet meer goed. Wat Ludo eens kan proberen is om de accu een tijdje los te gooien, aan te sluiten en daarna een stuk op benzine gaat rijden, als de auto dan op benzine goed lootp en na een tijdje op LPG op benzine ook weer slecht loopt zorgt de LPG computer er waarschijnlijk voor dat benzine computer wegleert.

Een fout bij het installeren van de LPG installatie waardoor er lekkage van spruitstuk enz is of stappen motor defect is geraakt kan ook.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Inderdaad Pieter.De benzinecomputer werd vermoedelijk weggeleerd door een te rijke afstelling van de lpg installatie.
Gisteren heeft de gasinstallateur op advies van de invoerder van (merk prins) v/d gasinstallatie kleinere injectoren geplaatst.
Ook werd de Sagem computer uitgelezen ( code " mem" ) en werd daarna gewist.
Nadien draait de auto goed zowel op benzine als op gas en het diagnoselampje brandt nu niet meer.
Ik ben benieuwd of hij goed zal blijven of dat de lpg computer de benzinecomputer weer gaat weg leren.
Ik wil nog vragen wat die code " mem" betekend en wat ik nog kan doen als het probleem terug opduikt.
Ik hou jullie op de hoogte van de verdere evolutie en bedankt voor alle reacties.

ludo 406 0

17 jaar

Prima Ludo, hiermee is het duidelijk dat het probleem in de gasinstallatie zit. Ik weet niet hoe nieuw die nog is maar ik zou mijn poot stijf houden dat het met garantie opgelost moet worden. Laat evt. de zaak even bij een onafhankelijk bedrijf of bij de inbouwer met een 4 gas test testen. Laat ze ervoor zorgen dat het zaakje netjes binnen de normen werkt anders krijg je er straks met de apk problemen mee. Succes in ieder geval.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Beste Pieter,
Die LPG intallatie is spinternieuw en heb hiermee slechts in totaal 400 km gereden. Na het plaatsen eergisteren van kleinere injectoren reed hij perfect op lpg en op benzine. Maar gisteravond ( 50 km na deze ingreep ) begon plots de verlichting van het dashbord te branden terwijl de verlichting buiten niet brandden.De verlichtingsschakelaar stond nog "af".De totale kmteller stond op 0 terwijl de dagteller zeker 500km meer aanwees dan dat ik had gereden.De richtingsaanwijzers gingen ook niet volgens de aanduidingen op het dashbord terwijl dat de lampen buiten wel gingen.Ik heb het contact afgezet ,de sleutel afgetrokken en dan kreeg ik bijkomend nog een aanduiding dat de 4 pinkers brandden.Ik ben terug naar huis gereden en heb de batterij los gekoppeld en na een minuut terug aan gesloten.Nadien waren die rare dingen weg maar de auto begon terug onregelmatig te draaien op lpg als op benzine.Ik heb maar even laten draaien en heb de batterij terug los gemaakt tijden de nacht omdat ik bang had dat het spontaan zou terug komen.Ik heb een sterk vermoeden dat de Sagem computer terug ontregeld is en de oorzaak is van deze storing.Waarschijnlijk is deze weer weggeleerd door de computer van de lpg.Ik weet niet meer zo goed wat ik nog kan doen maar ik dacht eens naar een peugeot dealer te gaan om de Sagem eens goed laten uit te laten lezen en te laten wissen.Wat denken jullie?

ludo 406 0

17 jaar

Met alle respect maar een gascomp kan niet de benzine comp wegleren.
Dat is gewoon een fabeltje.
Het enigste wat weleens gebeurd is dat na lange tijd op gas te hebben gereden dat de waarde aan het gas aangepast zijn, maar na effe op benzine gereden te hebben is dat weer weg.
En dan krijg je niet deze klachten, ik denk dat hier broddelwerk geleverd is.
Sowieso het feit dat de man al zegt dat ze de installatie rijk af hebben moeten stellen.
Dat kan helemaal niet op G3 want het is een volgsysteem van het benzinesysteem.
Ze kunnem niets aan de parameters wijzigen, het enigste wat gascomp doet is parallel draaien aan de benzinecomp en tapt gegevens af en maakt ze geschikt voor lpg.
Het is zelfs zo dat de benzinecomp niet beter weet als dat tie op benzine loopt.
Vandaar dat het een type goedkeuring G3 heeft, wat betekent dat je het niet kunt wijzigen en dat het een on board diagnose systeem heeft.
Persoonlijk had ik een ander merk installatie gekozen omdat deze sagemcomp geen toonbeeld van betrouwbaarheid is.
Als er dan ook nog een gasinstallatie inkomt die ik persoonlijk geen topper vind.
Ik zeg puur persoonlijk, anders krijg je weer allerlei discussie.
Voor de peugeot heeft AG een installatie die helemaal aangepast aan is aan dit type comp en ook door de dealer uit te lezen is.
Hetzelfde geld voor vialle.
Deze merken hebben heel veel ervaring met franse autos en de bij behorende elektronika en daardoor zijn een heleboel problemen al getackled in de loop van de jaren.
Nu even terug naar jouw probleem, is het allamaal correct aangesloten,beweeg eens aan de kabelbomen die er bij gekomen zijn.
Misschien is het ook ergens een slechte aansluiting of ligt er ergens iets tegen massa.
De auto moet eerst weer goed op benzine lopen,pas dan kan die weer op gas.
Uiteindelijk moeten ze het oplossen.

primera p11 0

17 jaar

Beste primera,

Ik weet niet wat ik nog moet geloven want Pieter zegt ook dat dat lpg installatie de benzinecomp. kan wegleren.Als mijn installatie een type G3 weet ik niet, want ik woon in Belgie en het merk " prins" is volgens vele gasinstallateurs een vrij goed merk.Vialle is bij ons een heel duur merk en wordt weinig verkocht aan een doorsnee gebruiker.Er moeten toch nog veel mensen zijn die hetzelfde merk hebben in hun Peugeot of in hun citroen C5 ( is zelfde motor ) en die geen problemen hebben.Dat die auto uitgerust is met een Sagem benzinecomputer kan ik niks aan doen en deze schijnt inderdaad heel gevoelig te zijn.Hoe verklaar je dat die auto 50 km perfect loopt en dat dan onverwachts oa de verlichting van het dashbord brandde en dat ik de batterij even moest loskoppelen om alles normaal te krijgen( zie vorige mail aub).Waarvoor staat de afkorting AG van de installatie die u aanraad.wat denk u ervan dat ik de comp. eens laat uitlezen bij een peugeot dealer en evt de fouten die er in zitten laat wissen en daarna alleen op benzine rij.Als dan die rare dingen niet terug komen mag ik toch veronderstellen dat de oorzaak van gascomp. komt?
groeten en hopelijk een antwoord

ludo 406 0

17 jaar

AG staat voor autogas systems en heet tegenwoordig trouwens teleflex.
Die zijn een beetje hofleverancier van peugeot en citroen.
In nederland althans.
Fabrieksaf kon je ze ook met een installatie krijgen, deze werden als ik me niet vergis zelfs in belgie ingebouwd.
Dat betekent dat zij een kant en klare installatie leveren voor deze autos.
Een goed afgestemd systeem voor dit type auto, waardoor in de loop der jaren heel wat problemen getackled zijn.
Wat je er nu in hebt laten zetten is een installatie die aan de auto aangepast word,kortom de parameters worden aangepast aan dit type peugeot.
Waardoor je vaak wat meer problemen tegenkomt.
Om nu de problemen goed te scheiden zal idd de comp moeten laten resetten en een week of 2 op benzine rijden.
Is dan alles oke, dan over op lpg, en ontstaan dan weer de problemen dan zet je de auto bij de gasinbouwer neer om het probleem op te laten lossen.
Kunnen hun het niet oplossen dan de installatie er maar weer uithalen.
Want anders word het een gebed zonder eind.
Dat wegleren van de benzine comp betreft alleen het stationnair en een iets andere lambda waarde op lpg.
De benzinecomp weet niet beter als dat tie op benzine loopt, maar door het gas word de waarde aangepast door de comp en gas verbrand iets anders en heeft een veel hoger octaan zal die wat buiten de parameters gaan lopen, maar dit corrigeer je door effe op benzine te gaan rijden, waardoor die het weer aanpast.
Let wel, we hebben het dan niet over 50 km op lpg rijden, dat betreft duizenden zoniet tienduizenden km.
Het kan best zijn dat jouw comp ontregeld is, maar dat zegt genoeg over de manier waarop er ingebouwd is, als hij vantevoren al zegt dat tie onregelmatig stationnair gaat lopen en de boel rijk af moet stellen om het te laten functioneren zijn er dus problemen met deze installatie in dit type peugeot.
Anders zegt hij dit niet.
En idd G3 is alleen bekend in nederland en heeft met een belasting korting te maken op de wegenbelasting.

primera p11 0

17 jaar

Bedankt Primera voor uw antwoord en ik ga de benzinecomp. laten uitlezen en laten resetten door een peugeot dealer zoals u adviseert.Mag ik u ook vragen wat u denkt van dat plots oplichten van het dashbord,het niet werken van de richtingsaanwijzers, de verkeerde aanduiding van de dagteller,de verkeerde km.stand ( stond op 0 km ) en zelfs het flikkerend branden van het lampje "stop" terwijl ik de sleutel had afgetrokken van het contact.Heeft dat te maken met de ontregeling van de comp. of is dit misschien ergens een tijdelijke kortsluiting of slecht contact.Ik heb al overal aan de kabels geduwd maar kan het niet opnieuw uitlokken.

ludo 406 0

17 jaar

[quote=ludo 406]Bedankt Primera voor uw antwoord en ik ga de benzinecomp. laten uitlezen en laten resetten door een peugeot dealer zoals u adviseert.Mag ik u ook vragen wat u denkt van dat plots oplichten van het dashbord,het niet werken van de richtingsaanwijzers, de verkeerde aanduiding van de dagteller,de verkeerde km.stand ( stond op 0 km ) en zelfs het flikkerend branden van het lampje "stop" terwijl ik de sleutel had afgetrokken van het contact.Heeft dat te maken met de ontregeling van de comp. of is dit misschien ergens een tijdelijke kortsluiting of slecht contact.Ik heb al overal aan de kabels geduwd maar kan het niet opnieuw uitlokken.[/quote]
massaverbindingen in orde?
contactblokje van het contactslot?
aansluitingen v.d. sensoren en computer in orde?

320 0

17 jaar

Los van je problemen, of misschien wel niet, Vialle en AG zijn inderdaad de meest probleemloze LPG installaties voor PSA wagens. Prins staat minder goed tot slecht bekend.
Althans dit was mijn conclusie toen ik nog op zoek was naar een 406/307 benzine om achteraf LPG in te bouwen. Ik heb destijds de meeste installateurs en dealers in min regio wel gesproken en heb deze conclusie gebaseerd op hun ervaringen.
Inbouw van Vialle en AG zou mij rond de 2100,-- Euro gekost hebben. Met 5 jaren afschrijving was ik dan niet veel voordeliger uit dan een 406 HDI. Vandaar dat ik uiteindelijk toch weer voor diesel heb gekozen. Prins heb ik verder nooit meer naar geïnformeerd.

Gezien de nieuwheid van je installatie, is het wellicht nog mogelijk deze om te ruilen voor een op Peugeot aangepaste installatie van Vialle bij een niet snelle oplossing voor je problemen?

Moose 0

17 jaar

Hallo,

Is de oorzaak van je problemen nog duidelijk geworden? Ik heb continu dezelfde problemen met het dashboard, maar heb géén aanwijsbare oorzaak. Zie www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=86714.

AntonenJolien 0

17 jaar

Beste Anton,

Ondertussen is de LPG perfect afgesteld en toch krijg ik soms nog die rare dingen.Ik heb aan de dealer gevraagd om de computer volledig te herprogrameren.Hij heeft mij geantwoord dat hij deze wel kan uitlezen ( niks abnormaal gevonden ) maar de software opnieuw installeren niet mogelijk is en uitzonderlijk dit alleen kan via een internetaansluiting.Ik kan dat niet geloven en ga eens contact opnemen met de invoerder van peugeot.Uit uw berichten blijkt dat u deze vraag al hebt gesteld maar ook nog geen antwoord hebt gekregen.Ik ben er zo goed als zeker van dat ten minste mijn probleem onstaan is na het inleggen van LPG en ook staat deze nu ok, dat ik nog altijd zit met een computer die af en toe even gekke dingen doet.

Hopelijk krijgen we een antwoord hoe deze kan geherprogrammeerd worden en dan zijn we al een grote stap verder, denk ik.
Als ik iets weet van die invoerder zal ik u dit meedelen en hopelijk visa versa.

groeten,

Ludo

ludo 406 0

17 jaar

Hallo Ludo,

ik ben er ondertussen achter gekomen dat mogelijk een verkeerde aansluiting van mijn radio de BSI heeft ontregeld.

Zie ook
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
en
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Kort gezegd werd mijn radio gevoed door een + draad van het digitale systeem. Dit zal wel een serieel data signaal zijn of zoiets. Dit is fout en kan blijkbaar vreemde storingen geven. Ik heb de radio er nu uitgehaald en zal hem binnenkort juist aansluiten. Mijn problemen zijn er nog, maar ik neem aan dat de BSI nu eerst opnieuw ingeleerd of zelfs vervangen moet worden.

Mijn advies aan u: Check eens of voor de voeding van de LPG aansturing wél de juiste + kabels zijn gebruikt.

Ik hoor het graag,

Anton

AntonenJolien 0

17 jaar

Beste Anton,

Ik heb die LPG aansluiting nagekeken. De voeding, zowel de + als de - aansluiting werd rechtstreeks van de batterij genomen.
Dit kan dan geen storing geven ,denk ik.
Weet ge al of het mogelijk is om de computer ( BSI ? ) volledig te formateren en daarna de software opnieuw te installeren
( herprogrameren ) zoals een pc bij uw thuis? Wat betekend letterlijk die afkorting BSI,

Ludo

ludo 406 0

17 jaar

Hallo Ludo,

deze mogelijke oorzaak is dan in elk geval ge-elimineerd. Ik ga zelf alle aansluitingen van mijn radio en GSM nogmaals checken omdat daar één en ander niet juist lijkt te zijn aangelegd.

BSI betekent zoiets als Bôite de Service Intelligent. De exacte benaming ben ik elders op dit forum tegengekomen. Ik weet nog niet wat ermee kan maar zal het binnenkort checken met de garage. Wel ben ik al eens tegengekomen dat men het heeft over het opnieuw inleren.

Het lijkt er trouwens op dat we misschien weer een lotgenoot hebben, zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

AntonenJolien 0

17 jaar

Hallo,

volgens de dealer kan hij de BSI uitlezen. Soms geeft de BSI dan ook de oorzaken van problemen aan. Als de BSI nog heel is kan de software inderdaad ge-update worden. Het klink alsof mijn BSI al te veel van slag is.

Bekende oorzaken van BSI problemen zijn accessoires zoals radio's. Ook stekkers voor aanhangers geven vaak problemen door water hierin, of verkeerde aansluitingen hierin.

AntonenJolien 0

17 jaar

Als je de bsi uit laat lezen wat voor storingen staan er in dan?.
De bsi word het meest getriggered door idd verkeerde aansluitingen of ingeregende kabels of iets wat aan massa ligt.
Dan krijg je hele vreemde storingen en omtstaan er allerlei lekstromen die de boel in de war sturen.

primera p11 0

17 jaar

Indertijd kon mijn dealer er niets aan vinden. Ik hoop volgende week weer eens langs de dealer te kunnen gaan. Voor het verhaal over mijn eigen auto zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i....

AntonenJolien 0

17 jaar

Wat doet je bobine?
Zie mijn eigen verhaal vervolg op http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

AntonenJolien 0

17 jaar

Anton, als ik dit allemaal lees dan had ik die auto allang een schop gegeven, ik denk eerlijk gezegd dat het ook niet meer goed gaat komen.
Rijd die auto uberhaupt nog wel met al deze ellende.
Het sterkt mij steeds meer om nooit meer aan die franse ellende te beginnen.
Als er niks mee aan de hand is rijd het perfect, maar gaat het fout dan val je van het een in het ander.
Ik heb mijn auto elke dag nodig en kan mijn geld maar een keer uitgeven en dan stort ik mijn geld liever in een doodsaaie jap.
Want uiteindelijk gaat het erom dat je van A naar B gaat en de rest is bijzaak.
Daar komt nog eens bij dat je je probleem via een forum op moet lossen omdat een dealer er helemaal niet uitkomt.
Dat is al helemaal te gek voor woorden, je zult geen drol verstand hebben van een auto en met zoiets geconfronteerd worden.
Ik denk dat je een lening af kunt sluiten als je een dealer laat aan rommelen.

primera p11 0

17 jaar

Ludo,

zet er een nieuwe bobine op. Neem niet het risico met een 2e hands bobine.

Je zult waarschijnlijk alleen nog je km stand moeten laten corrigeren, als deze ontregeld is.

AntonenJolien 0

17 jaar

Ludo, hoe is het nu met je problemen?

Na het vervangen van mijn bobine heb ik mijn eigen soortgelijke problemen al 2 maanden opgelost.

AntonenJolien 0

16 jaar

Beste Anton,

Ik ben heel blij dat uw probleem is opgelost bij het vervangen van de bobine.
Op dit ogenblik sta ik nog geen stap verder.
Ik ben 14 dagen geleden bij de hoofddealer van Peugeot geweest om hem uit te lezen.
Het resultaat was dat op benzine alles ok is.
Ik ga nu vragen aan de gasinstallateur om de elektrische aansluitingen ivm de gas los te koppelen en ga een 300 km op benzine rijden.Als er dan geen storing meer komt, dan ben ik zeker dat die rare dingen komen van de gasinstallatie.Hopelijk kan men dan een verkeerde elektrische ( gas ) aansluiting of een andere oorzaak vinden . Wordt vervolgt .......

ludo 406 0

16 jaar

Vergeet niet dat je met het uitlezen van de computers niets zult vinden over de bobine. Mijn eigen dealer wilde mee dan ook eerst niet geloven.

AntonenJolien 0

16 jaar

Ik ga morgen de gasinstallatie laten loskoppelen en ga nadien alleen op benzine rijden.

Ik vermoed dat dan de storing zich niet voordoet.

Als dat zo is kan ik moeilijk de bobine verdenken als dader, maar moet er m.i gezocht worden in het gascircuit.
Ik hou u op de hoogte .

ludo 406 0

16 jaar

Succes, ik hoop dat je na 8 maanden eindelijk van je problemen afkomt.

AntonenJolien 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.