auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Zafira: Slecht aanslaan 2.0 DTL

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 DTL

Beste Lezers,

Mijn Opel Zafira heeft een probleem wat blijkbaar heel erg veel voorkomt. Ik heb middels de zoekfunctie op dit forum het één en ander gevonden maar helaas nog niet de juiste oplossing. Vandaar dat ik de vraag opnieuw stel.

Mijn auto slaat soms erg slecht aan dit is het geval als de auto NIET voorgloeit en ca. langer stil heeft gestaan dan ca. 5 uur.
< 10 graden, auto gloeit voor als de auto langer dan 8 a 10 uur heeft stilgestaan en start dan goed, wanneer de auto niet voorgloeit start deze enkel als deze maximaal 4 uur heeft stilgestaan.
> 10 graden, auto gloeit nooit voor en slaat slecht aan als deze langer dan 4 a 6 uur heeft stilgestaan. In het andere geval is het de contactsleutel aanraken en lopen.

Onder het slecht aanslaan versta ik ca. 6 a 8 seconden doorstarten en vervolgens aanslaan met een forse rookwolk welke ruikt na onverbrande diesel. Zodra de auto loopt komt er geen rook meer uit de uitlaat.

De volgende werkzaamheden heb ik laten verrichten:
Retourslangen en T-stukjes laten vervangen, O-ringen verstuivers laten vervangen, Timing brandstofpomp laten controleren, Gloei relais laten vervangen en nieuwe software laten inlezen.

Probleem echter nog niet opgelost. De garage wil nu de verstuivers uitbouwen en laten controleren maar indien de verstuivers slecht zijn, zou ik dan niet meer problemen hebben?

Als het probleem te maken heeft met het niet luchtdicht zijn van het brandstofcirquit, waarom start de auto dan wel goed als hij gloeit?

Ik hoop dat jullie nog wat tips hebben, want ca € 1200,- verder zijn en geen oplossing en dan nu weer kosten moeten maken terwijl het niet zeker is of het dan opgelost gaat me wel erg ver.

Geplaatst door

opelzafira (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het lijkt dat je probleem in het voorgloeien zit.
Al de brandstof terug zou lopen zou je ook geen diesel ruiken bij het startten.

Ik denk eerder aan een temperatuursensor welke het voorgloeien regelt, deze geeft een verkeerde temperatuur aan de computer en deze gloeit niet voor terwijl het wel hoort, vandaar de slechte start.

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

ik denk net zoiets als Cor. Je motor houdt warmte vast en koelt langzaam af. Als de auto dan een uur of 6 heeft stilgestaan, is het motorblok echt koud en wordt er wel voorgegloeid. Vraag eens na of de temperatuur dat de motor voorgloeit software matig hoger gezet kan worden, zodat de auto bij een hogere temperatuur ook nog gloeit. (volgens mij kan dat (mits niet extreem !!) geen schade geven. Sjaak

sjaak10918 0
badge

17 jaar

Heren bedankt voor jullie meedenken. Nu is het zo dat deze motoren origineel pas gloeien onder de 0 graden geloof ik. Met de laatste software update is dit 10 graden geworden.
Volgens de (opel) garage kan dit niet verder aangepast worden, echter volgens mij moet een specialist alle kernvelden waaronder het gloeien kunnen aanpassen want het tunen gebeurt geloof ik ook welleens middels de software.
Heeft iemand ervaring met het bovenstaande of heeft er iemand ander ideeën.

PS sensor is reeds vervangen en nogmaals gecontroleerd, geeft juiste waardes door.

opelzafira 0

17 jaar

iets anders: als je accu van mindere "kwaliteit" is, draait de startmotor net iets te langzaam voor een goede ontbranding. In combinatie met het wel/niet gloeien zou dit ook een/de oorzaak kunnen zijn. Kun je testen door te starten met een hulpaccu / starthulp te gebruiken en dan te starten. Dan draait de startmotor waarschijnlijk sneller en kan de auto beter starten. Er zou ook nog ergens een slecht contact kunnen zitten dat ervoor zorgt dat de startmotor minder goed draait (overgangsweerstand). Ook zou het kunnen dat het in de startmotor zelf zit. Sjaak

sjaak10918 0
badge

17 jaar

Sjaak bedankt voor je Tip.
Startmotor is eind vorig jaar vervangen (om andere redenen). Ik heb vanochtend gelijk geprobeerd met het overstarten vanaf een andere auto (met zware accu), echter het probleem is dan niet weg. Indien ik de auto aantrek slaat deze wel iets sneller aan maar geeft toch nog een behoorlijke rook ontwikkeling, vooralsnog lijkt het startcirquit niet het probleem.
Jouw suggestie om de gloeitijd softwarematig te laten verlengen voel ik wel veel voor, echter ken geen bedrijf wat dit voor me zou kunnen doen (opeldealer zegt het niet te kunnen) Op dit forum wordt ook welleens gesproken over het onderbreken van de koelstofsensor. Dit zal best wel werken, maar zoek liever een oplossing zonder relais of schakelaars.

opelzafira 0

17 jaar

Tja, lijkt er op dat je alles al gedaan hebt. Dat vacuumcircuit is echter erg kritisch en ondanks vervangen slangen en o-ringen zou er misschien toch nog lucht aangezogen kunnen worden door slecht slangaansluiting o.i.d. Zelf controleer ik elk jaar bij mijn Zafira DTL het vacuumcircuit met een zelfgemaakte vacuumpomp.
De garage kan dit ook voor je doen en daarmee sluit je lekkage uit of heb je het probleem te pakken.

Sinds wanneer heb je problemen? En is dit er langzaam of plotseling in gekomen?

hoogfrequent 0

17 jaar

Ik zal de garage er nogmaals op aandringen een vacuummeting te doen, deze vond dat niet nodig gezien ze alles vervangen hebben. Probleem heb ik al ca. een dik halfjaar (sinds aankoop), toen minder doordat auto vanwege lagere buitentemperatuur gewoon gloeide, nu is het zo zacht dat de auto nooit gloeit terwijl hij het op dit moment wel nodig heeft om normaal aan te slaan.

opelzafira 0

17 jaar

Ik heb ook het probleem van het slechte aanslaan, mijn auto staat inmiddels 2 weken bij de garage nu hebben ze mij vertelt dat het een bekent probleem is bij de diesel en dat de brandstofpomp het probleem veroorzaakt (type 0015) vervangen kost ongeveer 3200 € .Weet iemand of dit ook klopt, mijn zafira heeft inmiddels 240.000 gelopen en ze hebben alle slangen , filters en natuurlijk ook alle gloeispiralen vervangen. Hoop dat er iemand een betaalbare oplossing heeft.

pijk 0

17 jaar

Je zou op 1 of andere manier de temperatuursensor moeten foppen. Zodanig dat deze een waarde aan de computer doorgeeft dat het koud is. Ik weet niet wat het effect is als draden onderbroken of kortgesloten worden.

sjaak10918 0
badge

17 jaar

Ik had dit probleem ook met mijn omega 2.0 DTH

Hij starte goed bij normale (boven 15 C) en echt lage(<5 C) temp.

Daar tussenin slecht. Mijn garage heeft toen iets met een diode of weerstand (?) gedaan waardoor de motor nu altijd voorgloeid bij het starten. Daarna geen problemen meer, Misschien dat de gloeispiralen eerder slijten, maar dat is niet zo kostbaar.

avonk 0

17 jaar

Beste Peter, heb jij nog meer problemen behoudens het slechte aanslaan van de motor? Hebben ze bij jouw auto ook al de verstuiverringen vervangen? En zijn de slangetjes en t-stukjes origineel? Is de software al geüpdated? Ik heb op dit forum begrepen dat dat erg belangrijk is.
Hoe start jouw auto als je alvorens het starten de stekker van de tempsensor losneemt?

Sjaak en André, het foppen van de tempsensor zal werken, alleen niet alleen het aansturen van het gloeien, maar ook de ventilateur en temperatuurmeter fop daarmee met alle mogelijke gevolgen van dien.
Het zou een idee zijn om middels een tijdrelais de tempsensor ca. een seconde of 5 te onderbreken na het aanzetten van het contact waarna weer de juiste waardes worden doorgegeven.
Ik overweeg dit ook zeker om te doen, maar wil eerst bekijken of ik het echte probleem niet kan vinden. Een dieselmotor met deze techniek moet eigenlijk ook zonder gloeien perfect aanslaan.

opelzafira 0

17 jaar

Sjaak, als je de temp kabels onderbreekt dan gaat het systeem in een soort noodloop, hij gloeit dan max (8-10 seconden) en slaat probleemloos aan.
De computer geeft tijdens het onderbreken van deze kabels een storing aan in het koelsysteem (terecht natuurlijk)

opelzafira 0

17 jaar

Peter, mocht het nodig zijn om je brandstofpomp te laten vervangen, even goed rondbellen bij verschillende garages, volgens mij moet het veel goedkoper kunnen.

opelzafira 0

17 jaar

Beste Forumleden,

Weer een update, garage heeft eindelijk een vacuummeting gedaan, maar zonder resultaat.

Nu vroeg ik me af om iemand kan vertellen of de aansluitingen zoals te zien op onderstaande foto's wel kloppen.

Uitgang van brandstoffilter gaat naar de kleinste aansluiting op de brandstof pomp, op de kleinste aansluiting zit eveneens de brandstofretour aangesloten, de grootste aansluiting gaat (volgens mij)naar de verstuivers.

filter
[img]http://members.home.nl/derkenmartine/fil...[/img]
brandstofpomp
[img]http://members.home.nl/derkenmartine/pom...[/img]

opelzafira 0

17 jaar

Heb zojuist even bij mijn dtl gekeken. Foto brandstoffilter klopt. Pomp kan ik in het donker niet vinden of moet zwarte beschermkap er ook af?

hoogfrequent 0

17 jaar

@Hoogfrequent, bedankt dat je even gekeken hebt, volgens mij klopt het dan toch wel. Ik kreeg even het gevoel dat het filter verkeerd om aangesloten was. De pomp is als het goed is zichtbaar zonder de kunstofkap te verwijderen. (voorzijde blok)

opelzafira 0

17 jaar

Hallo,

Ik heb met mijn auto hetzelfde probleem (Astra 2000 DTL). Bij een bepaalde buitentemperatuur (zo tussen 14 en 17 graden) moeilijker starten. Heb al een paar keer meegemaakt dat het starten helemaal niet meer ging. Ook bij koud weer wanneer de motor net een stukje heeft gedraaid. De motor gloeit niet meer, maar is te koud om te starten. Spiralen zijn wel goed, maar gloeilampje gaat niet aan. Ik moest dan wachten tot de motor temperatuur was veranderd. Het probleem van niet meer starten is met een nieuwe accu opgelost. Maar het moeilijker starten bij deze temperatuur is nooit weggegaan.

Het lijkt dan wel of de motor net te warm is om te gaan gloeien, maar net te koud om zonder gloeien snel aan te springen.

Kan het eigenlijk ook kwaad om het zo te laten? Of moet ik het laten verhelpen?

Groeten,

Willie

Willie_C 0

17 jaar

Hoi Willie,

De problemen van de slecht startende DTL's daar is dit forum groot mee geworden, echter het blijkt toch een vrij ingewikkeld probleem. Er zijn veel verschillende oplossingen welke uiteindelijk tot de oplossingen van de diverse problemen hebben geleid. Ik weet niet in hoeverre het slecht is maar een beetje dieselmotor zou eigenlijk ook wel zonder gloeien goed aan moeten slaan.
Gezien al mijn maatregelen zou het eigenlijk alleen nog maar aan de brandstofpomp kunnen liggen, de prijs vind ik echter te hoog om daar op te gaan gokken. De auto rijdt verder helemaal OK.
Ik ben nu op zoek naar iemand die de kernvelden in de software van het gloeien kan aanpassen, dan maar laten gloeien tot koelwater ca 40 graden is.
De auto heeft nu ca. 220 000 km gelopen en originele brandstofpomp. Ik vrees dat deze er nog aan gaat komen en wellicht dat dan de auto goed start en mijn portomonee leeg is...

opelzafira 0

17 jaar

Probeer eens bij een tuner of die hier wat kan betekenen. Heb onlangs mijn Zaf laten tunen bij een bedrijf in "s-Heerenberg (Gelderland). Prima lui daar.
Je kan natuurlijk ook zelf wat frutselen door de weerstandswaarde van de temp-sensor te veranderen tijdens starten met behulp van een relais.

hoogfrequent 0

17 jaar

Hoi Richard,

Goed idee. Jij geeft aan je zafje te hebben laten tunen, wat is jouw ervaring, merk je het verschil goed? Ik overweeg namelijk om het ook te gaan doen, ik verwacht geen racewagen maar een beetje meer vermogen bij het inhalen / invoegen is best welkom.
Wellciht kan ik beide zaken in één keer oppakken.

Gr. Derk

opelzafira 0

17 jaar

Verwacht inderdaad geen raceauto maar je hebt gewoon net wat meer. In de acceleratie van 100 naar 120 win je zo'n 2 sec en dat is toch dik 20%. Loopt verder net wat soepeler. Als je nog een paar jaar wil rijden is die Euro 225,= zeker de moeite waard.

En als je handig bent heb je voor Euro 69,= ook cruise control. Heb dit deze week ingebouwd en werkt perfect. Knipperlichtschakelaat vervangen door Multi-schakelaar met cruise-control er in. Werkt voor alle dtl's van 2000. Wel even checken of er een extra stekerblokje aan de kabelboom zit maar dit hoort er 99,9% zeker te zijn.

hoogfrequent 0

17 jaar

Ik ga binnenkort maar eens kijken in 's Heerenberg, klinkt intressant. Ook cruise control is een optie. Heb helaas alleen sinds vandaag een probleem, airco defect (ander topic) heb helaas behoorlijk veel pech=kosten gehad met deze auto. (distributieketting, O-ringen, waterpomp, startmotor, retourslangen, schijven voor, blokken achter en voor, 2 x kettingspanners, temp sensor, contactslot en nus dus airco...)
Heb even overwogen om hem eruit te doen, maar heb nu zoveel vervangen dat ik hoop zo'n beetje alles gehad te hebben....

opelzafira 0

17 jaar

Is best wel veel trammelant. Gaat natuurlijk met name om de hoogte van de kosten. Schijven etc. is natuurlijk normaal als dit om de circa 150.000 is en retourslangen kosten de kop ook niet.
Opel staat van vroeger al bekend om de waterpomp. Distributieketting is natuurlijk niet normaal. Maar hoeveel heeft die gelopen dan? Die van mij slechts 170.000 dus misschien kan ik de kosten zien aankomen en voor die tijd er uit. Risico heb je nog wel met de pomp en die is duur.

hoogfrequent 0

17 jaar

Auto heeft nu 220.000 gelopen en je hebt gelijk dat er natuurlijk ook "normaal"onderhoud tussen zit, alleen financieel gezien vervelend als alles tegelijk komt. (€ 2250,-) in 6 maanden...

opelzafira 0

17 jaar

Ga anders voor de airco naar een gespecialiseerd bedrijf. Daar heb ik voor dit soort dingen meer vertrouwen in.

hoogfrequent 0

17 jaar

heb je het inlaat spruitstuk al eens gecontroleerd?, deze motoren staan erom bekend dat het spruitstuk helemaal dicht gaat zitten met roet en olie resten, zodat de spruitstuk kleppen( 2 delig inlaat spruitstuk) niet meer goed functioneren en de motor te weing LUCHT krijgt.
misschien is dit wel het probleem bij jou auto!

Ik heb hetzelfde startprobleem. Auto gloeit alleen voor terwijl de startmotor aan het draaien is. Als je direkt van de accu op de gloeibougies een stroompje zet, start hij meteen. Volgens de dealer zit er ergens kortsluiting in het systeem, waardoor er een signaal van "NIET VOORGLOEIEN" door het systeem gaat. Ook heb ik gehoord dat het probleem was verholpen door de auto met de band op de stoep te zetten, zodat hij wat helt. Zelf nog niet geprobeerd. Het is en blijft een irritant probleem.

Waar zit dat spruitstuk eigenlijk ergens? Kan ik dat zelf schoonmaken.

g0uq1x 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.