close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: thermostaatsensor

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7 DTL

Alls ik s-morgens mijn contact draai om de auto te starten stijgt op het daschbord de temperatuurmeter maar meteen erna daalt die weer. Is dit ernstig of geeft de sensor verkeerde waarden door?

Alvast bedankt !!!

Groeten, Abdel

Geplaatst door

Dadda01 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dan zal waarschijnlijk de sensor gaar zijn.

wat ook mogenlijk is dat er slechte massa op het blok zit.

verbind eens een startkabel vanaf de - pool op je blok (gewoon ergens op het ijzer van je motorblok.)

Willem

Willem12089 0
badge

17 jaar

en wat zou er dan moeten gebeuren? of zal ik gewoon eerst de sensor vervangen?

Dadda01

Dadda01 0

17 jaar

als je eerste een probeert met die startkabel.

ik zal je even uitleggen en als voorbeeld mijn auto nemen.

ik heb zelf een vectra 2.5 V6 uit '96

hierbij had ik het probleem dat de temp wel eens op liep op de meter

op een gegeven moment kom ik erachter dat het dus zo is:

als ik meer stroom verbruikte ging de meter hoger staan.

dus ik een massa kabel aan gelegd vanaf blok naar carroserie, en een van de accu naar carroserie.

probleem over.


en aangezien dat bij voorgloeiende VEEL stroom wordt verbruikt kan daardoor de meter oplopen als er slechte massa op het blok is.

Willem

Willem12089 0
badge

17 jaar

okay ga ik dat morgenvroeg meteen proberen.

voordat ik alles opblaas....

ik kan gewoon accukabels gebruiken om te testen denk ik?

1 vanaf blok naar carroserie en 1 vanaf de - pool van de accu naar de carroserie?

Dadda01

Dadda01 0

17 jaar

Nee, alleen een kabel vanaf de minpool naar het motorblok, bijvoorbeeld op een hijsoog.
De kabel vanaf de accu naar de carosserie zit er al op.
mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

17 jaar

inderdaad hans.

alleen een van de - pool naar de motor.

Willem

Willem12089 0
badge

17 jaar

owkay bedankt !!!

ik laat het jullie morgen weten of het gelukt is !!!

Dadda01

Dadda01 0

17 jaar

okeej

Willem12089 0
badge

17 jaar

ben ik weer.... het is helaas niet gelukt... nog steeds hetzelfde..

Kan het misschien de thermostaat zijn of de gloeibougies? deze zijn nl. niet origineel maar van een automaterialenzaak

Groeten Dadda01

Dadda01 0

17 jaar

iemand nog tips... sukkel nog steeds met hetzelde probleem.

Dadda01 0

16 jaar

sensor vervangen blijkbaar

roygsi 0

16 jaar

maar als ik de stekker eraf haal doet die hetzelfde... bij het omdraaien van de sleutel stijgt de temp. op het dashbord en daalt erna weer

Dadda01 0

16 jaar

thermostaatsensor vervangen en het is nog steeds niet opgelost

iemand?

Dadda01 0

16 jaar

welke sensor heb je vervangen en of losgenomen om te testen, de 1 draads of 2 draads??

2draads is niet voor de meter namelijk.

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

de 2 draads bij de thermosstaat (huis)

Dadda01 0

16 jaar

waar zit de 1 draads?

Dadda01 0

16 jaar

Willem,

Ik heb de sensor in de radiateur nog niet gevonden maar is deze niet alleen bedoeld voor de de koelvinnen?

Dadda01 0

16 jaar

In de radiateur zit allen de schakelaar voor de koelvinnen.

De 1draads kan op het thermosstaathuis zitten of op het inlaat.

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

op het thermosstaathuis zit die niet en wat bedoel je met de inlaat? waar zit die? ben niet al te technisch....

Dadda01 0

16 jaar

Opeltje, weet jij het antwoord?

Bvd, Dadda

Dadda01 0

16 jaar

de 2 draads sensor bij deze motor is ook voor de temp meter op het dashboard...dus een 1 draads sensor heb je niet...ik vermoed dat je tellerklok ietwat de weg kwijt is...of dat je accuspanning te laag is tijdens starten.....probeer het eens door er een extra accu of startbooster op de accu aan te sluiten.....om het te testen

Opeltje 0
badge

16 jaar

er zit sinds 3 weken een nieuwe accu in, heeft het dan nog zin om het te testen?
op de stekker van de sensor kan ik alleen massa meten, kan dat kloppen?

Dadda01 0

16 jaar

[quote=Dadda01]er zit sinds 3 weken een nieuwe accu in, heeft het dan nog zin om het te testen?
op de stekker van de sensor kan ik alleen massa meten, kan dat kloppen?[/quote]
als de accu goed is en de dynamo de accu niet vol genoeg krijgt heb je ook een probleem he....

1 draad is inderdaad massa....de andere is massa uitgang naar de diverse stuuraparaten...

Opeltje 0
badge

16 jaar

Ik heb het wederom geprobeerd vanmorgen en het hielp helaas weer niet.
De dynamo laad de accu wel. Dit heb ik laten testen. Wanneer is de accu echt vol? Bij hoeveel volt of ampere?

Bij de stekker van de sensor kan ik 1 draad wel meten, bij de andere draad kan ik niets meten. Zit het probleem in de stekker misschien? Of in het contact misschien, want ik heb nl. ook geen centrale deurvergrendeling meer en volgens de dealer zit het in het contact? Of zit het in de elektronica dat deze verkeerde waarden doorstuurd? Want als ik de stekker er gewoon afhaal doet die nl. hetzelfde. Eerst stijgt de meter en laterna daalt deze weer.

Waarom ik dit eigenlijk opgelost wil hebben is omdat ik denk dat hierdoor niet lang genoeg voorgegloeid word. Soms pakt die moeilijk als ik meteen start na het voorgloeien. Dit heb ik "opgelost" door 5 sec. te wachten. Na een klein stuk te rijden daalt de meter helemaal. En wanneer ik ca. 150 / 160 rijd op de snelweg bij warm weer koelt deze ook niet. Laatst bleven de de ventilatoren draaien terwijl de radiator ijskoud waren geworden. (daarvoor werden ze wel goed warm)

Ik hoor het graag!!!

Dadda01 0

16 jaar

ik zal de stekker en de sensor eens vervangen...daarom draaien de koelfans ook....als het niet nodig is...

Opeltje 0
badge

16 jaar

sensor is vervangen maar ik zal de stekker eens vervangen... laat het je weten zodra dit gedaan is.

Dadda01 0

16 jaar

opeltje,

ik heb de stekker nog niet vervangen want ik heb nog een kleine vraag.... de massa uitgang naar de diverse stuuraparaten, kan ik die zelf ook doormeten?

bedankt!!!

Dadda01 0

16 jaar

jazeker wel, maar dan moet je wel een schema bij een dealer oid ritselen......

Opeltje 0
badge

16 jaar

Schema heb ik wel........stuur ik wel naar je e-mail adres

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

Opeltje, ik heb het schema ontvangen. En nu??

Hans, bedankt voor het schema!!!

Dadda01 0

16 jaar

ik kan ook niet altijd sneller he......


je zult aan de hand van dit schema de bedrading door moeten meten. dmv een multimeter en het schema. als je daar niet echt handig in bent zul je eventueel een vriend oid moeten vragen om dit samen met je te doen.

Opeltje 0
badge

16 jaar

moet er dan stroom te meten zijn of zoiets.....? want ben zelf niet handig en mijn vriendenkring zijn net zo handig als ik ben.

Dadda01 0

16 jaar

tja dan kan het lastig worden...je moet de bedrading door weerstandsmeting doormeten. om daar geheel op terug te komen is wel ietwat lastig om hier zo maar even uit te leggen........

Opeltje 0
badge

16 jaar

ben al iets verder.... welke waarden moet ik krijgen? weet je dat wel?

Dadda01 0

16 jaar

met losgenomen stekkers...de draad zelf...0 ohm.....en tussen de diverse draden oneindig...

Opeltje 0
badge

16 jaar

1 draad geeft idd. geen waarde (heel weinig) aan en de andere wel.... maar daar had ik al van begrepen dat het klopt....

helaas nog steeds niet opgelost maar we gaan gewoon verder zoeken......

Dadda01 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.