Hallo mensen, ik kwam terecht op deze site! Helemaal super.
Dus ik leg gelijk mijn probleem hier neer.
Mijn auto:
106 xsi
1400 mpi.
8 klepper.
Vastwel bekend bij de meesten.
Mijn auto bokt/stoot soms bij 2000 toeren. Dat is vooral te merken als je rustig een rotonde probeert over te gaan en even van het gas gaat om vervolgens heel voorzichtig het gas wat meer in te drukken. Dan word je dus door de auto geslingerd.
Ontzettend vervelend. File rijden in de 1e versnelling is ook geen pretje!
Verder als ik op de snelweg rij en ik laat de auto uitvieren dan voel je hem bij bepaalde toerentallen meer op de motor afremmen. van 4000 naar 2500 remt hij bij mijn weten gewoon normaal op de motor af. vanaf 2500 is het net alsof er nog een kleinbeetje gas word gegeven.
Nog iets wat er misschien wel mee te maken heeft. Bij overschakelen onder de 3500 rpm schieten de toeren een klein beetje omhoog en zakken vervolgens TE langzaam weer terug naar benenden. Oftewel: bij het inschakelen van de volgende versnelling heb je nog het zelfde toerental als de versnelling ervoor. Ook dit is erg vervelend.
Wanneer ik de stekker van de ICV ( omloop klepje/stationair klep) eraf trek heb ik dat langzame terugvallen van de toeren niet.
Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat de problemen zijn.
Groetjes Rik.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou rik het lijkt me verstandig om tebeginnen met uitlezen van het storinggeheugen.
groetjes jan.
En dan even kijken in meting gegevens of dat allemaal een beetje klopt en of de smoorklepstanden wel goed worden weergegeven,controleer ook even welk merk bobine er gemonteerd is in het geval van Sagem is het beter te zoeken naar één van het merk Elektrofil
Hoi,
vandaag even de auto uitgelezen. Maar deze geeft geen storing weer! Ik heb hem aan dat eenvoudige testkastje gehad! die de storingscode weeggeeft. Geeft codes 12 en 11 aan: oftewel beginnen en eindigen, geen storing verder.
Verder heb ik een bobine van Valeo.
Groetjes
17 jaar
Dan heb je dus geen kans gehad om even te kijken wat er binnen komt in de computer van het injectie systeem en blijft het raden,misschien is het wel de map sensor, geef mij eens het chassisnummer als je wilt, dan heb ik wat meer gegevens over het merk en type van je injectie en ontsteking en kan ik je misschien wat gerichter helpen.
Oldtimer
Komt ie:
VF31CKFZ250053530.
Map sensor is zeker niet zo 1,2,3 te controleren? afgezien van uitwisselen met een ander exemplaar.
17 jaar
Bij jou auto zit de mapsensor gemonteerd in de motor E.B.E. en die kan hele vreemde dingen met de brandstofvoorziening doen.
controleer vooral eens de slangetjes ernaar toe en de rest van de slangen op het inlaatspruitstuk.
Maak het smoorklephuis eens goed schoon van binnen en controleer de smoorklepcontakten.
En anders zit er toch niets anders op dan bij een dealer met een diag eens te kijken wat er binnen komt bij de E.B.E.
Deze stappenmotoren geven eigenlijk zelden problemen maar deze E.B.E.'s gaan nog wel eens stuk.
Sterkte oldtimer
Plaats van de mapsensor wist ik idd. Zal binnenkort nog eens al de slangetjes nalopen. En anders op school de auto even rechtstreeks aan de computer hangen.
Bedank voor de suggesties:)
Groetjes
17 jaar
In het systeem van de fabriek geven ze eigenlijk alleen de smoorkleppotentiometer de schuld,binnendringen van water erin.
Maar, dit systeem is eigenlijk al heel snel vervangen.
Sorry, hoe bedoel je dat? '' dit systeem is eigenlijk al heel snel vervangen.''
Valt zeker niet veel schoon te maken aan de gasklep pot meter?
17 jaar
Ik bedoel dat er maar een klein aantal 106en en 306en met dit type injectiesyteem rond rijden maar dat de fabriek vrij snel overging naar een ander(beter) syteem
Die gaskleppotentiometer is niet open te maken, het gasklephuis op zich wel te demonteren en dan grondig te reinigen,alle kanaaltjes.
Thx voor antwoorden!
Ik heb vandaag even tijd gehad op school, en heb hem even aan de computer gehad.
ALLES doorgemeten (paralelle meting) .
Geen storingen, alle sensoren hebben de juiste waardes. Heb de IAT en de KVS temp sensor, ook nog met
een multimeter doorgemeten, ook deze waren in orde.
De Gaskleppositiesensor was ook in orde, nog gecheck met ossiloscoop ( hoe je het ook maar spelt )
bekeken, en deze was ook helemaal goed!
Ik weet niet waar ik het moet zoeken!
Misschien eens een andere ECU proberen? Die er nu in zit is ooit eens vervangen volgens mij.
Er staat met pen geschreven ( in het duits ) Umgebaut. en de laaste 3 cijfers zijn doorgekrast en daar staat nu:
ik meen: 551
Voordat ik het vergeet, na 3 keer de test uitgevoerd te hebben kwam hij de laaste keer wel met 1 storing,
iets met de koolstof electro kleppie.
Is er ook maar iemand die nog een tip heeft?
Alvast bedankt maar weer:)
16 jaar
Hoe is het met de speling in de aandrijflijn ? Ik weet dat dit type motor vrij zenuwachtig is (ook vanaf bnieuw zegmaar)en het is een beetje een produkteigenschap dat file rijden en zo niet echt fijn is. Ik denk dat niet alje lachten er aan gerelateerd zijn maar het verstandig om eens te kijken of de motor toch niet te veelkanteld zegmaar. Het onderste motor rubber is daar dan de oorzaak van. verder moeten de draagarmrubbers spelingvrij zijn.
Dit van een een heel andere kant bekeken maar misschien heb je er iets aan.
Wat betrefd de koolstof electroklep, gewoon de slang van het inlaatspruitstuk afhalen en afdoppen. leiding naar beneden leggen langs een schassibalk o.id.
Die storing kan verder niet veel kwaad.
Succes,
PT nieker
Bedankt voor je reactie!
Maar ik weet zeker dat het bokken daar verder niet aan ligt, wanneer hij bokt is dit echt abnormaal zegmaar.
Verder zijn alle rubbers in orde, + dat hij net nieuwe apk heeft ( dat zegt niet alles;) ) maar heb hem zelf ook nagekeken.
Die slang zou ik wel kunnen afdoppen,
maar dan blijf ik nog met het probleem zitten dat hij te lang in toeren blijft hangen.....
16 jaar
Hallo, ik heb dezelfde motor in mijn Citroën AX GTi liggen, en dat stationair blijven hangen heeft naar alle waarschijnlijkheid met de stationairklep (stappenmotor) te maken. ik heb dat probleem ook gehad en ik heb een nieuwe gemonteerd waarmee het probleem weg was. Het is een Bosch met onderdeelnummer 0280140530. Die is bij de dealer heel duur, en bij de automaterialenhandel 166 euro bruto (ex BTW en evt korting.) ik heb er 158,03 voor betaald.
Het bokken en inhouden is heermee waarschijnlijk niet opgelost, want dat doet die van mij ook nog steeds en ik krijg het niet gevonden..
(zie topic http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... )
16 jaar
Er schieten me nog een paar dingen te binnen, bij dit type auto scheurt de voorpijp meestal rond de lambdasonde. De moer die op de pijp gelast zit (dat ding waar de sonde in zit geschroeft) scheurt dan gedeeltelijk los van de pijp. Het gevolg is datie dan valse lucht meezuigt langs de lambdasonde het is n.l. maar een haarscheurtje. Dat kan rare dingen doen met je lamdasonde regeling en het rijgedrag. Bij twijfelof een scheurtje is voor de zekerheid opnieuw lassen.
het spreekt voor zich dat de uitlaat voor de lambdasonde voor de rest ook overal dicht moet zijn. En het inlaatsysteem mag uiteraard ook geen valse lucht trekkenmaar die dingen heb je misschien al bekeken.
Verder is het mischien verstandig om de massa op de motor en de carroserie te controleren. Motor op verhoogt toerental laten lopen(2500 toeren o.i.d), alle verbruikers inschakelen op de hoogste stand. De overgangsspanning meten over de - pool van de accu en de carosserie en de - pool en de versnellingsbak.
Als alles goed is heb je een overgangsspanning van een paar tiende volt. (max 0.2 volt)
Als dat allemaal goed is moet je misschien eens voedingen en massaas op de motor ebe gaan meten.
Oldtimer, dit is toch een bosch MP3.1 ? Die zat ook op 605 tot 1993 daarna werd het 5.1 (externe mapsensor) Misschien nog eens storingen zoeken bij 605 ?
Ik weet dat er bij deze 106 iets was met de doorverbindingstekker van ik dacht de injektors. Die eens een beroep op je stalen geheugen. Ik ben pas 1993 begonnen bij peugeot ,ik dat nog een beetje meegekregen maar ik was toen nog vrij vers. !?
De stekker van de injektors is 2 polig en hangt meen ik onder het spruitstuk, even controleren of hij in goede staat is.
Verder zit er in de motor ruimte onder de linkerchassisbalk een 23 voudige doorverbindingstekker, daarin zitten o.a. ook wat voedingen en massaas van de motor ebe en dubblerelais. Deze oxideert nog wel eens een beetje doordat er water in komt dus.... even controleren.
Heb je een snelheidsensor op de bak zitten ? Die zit soms niet in het diagnose systeem. Ik denk van niet maar je kan nooit weten.
MVG
PT Nieker
[quote=peugeottechnieker]Als alles goed is heb je een overgangsspanning van een paar tiende volt. (max 0.5 volt).[/quote]
Is wel behoorlijk veel.
Ik heb met dit systeem wel eens gehad dat hij elke ochtend op precies op dezelfde plaats afsloeg, als die auto bij ons stond was er niets aan de hand.
Dan denk je "ik word gek"maar , 's morgens naar die klant toegegaan en bij haar in de auto gestapt en inderdaad bij het 4e stoplicht zo dood als een pier. Opnieuw starten en alles goed.
Nieuwe computer erin , alles nog hetzelfde.
Auto omgeruild (dichte portemonee) en opnieuw verkocht , uitslag 2 tevreden klanten.
Soms moet je wel eens toegeven dat er bijzondere krachten aan het werk zijn, en dat je echt niet alles op kunt lossen.
U heeft gelijk meester Oldtimer laten we zeggen max 0.2 volt ? (tekst is gewijzigt)
Hallo mensen! Na lange tijd ben ik weer even terug! Ik heb zonet om maar even te proberen! De lambda sensor stekker los gekoppeld. Gek genoeg, reageert hij hier totaal niet op? Geen lampjes, geen meer of minder bokken en stoten, gewoon exact het zelfde.
Net tijdens stationair draaien ook nog geprobeerd hem rond de 3000 rpm te houden, dit doet hij een paar seconden, en vervolgens kan hij zo 500 toeren tot 750 toeren hoger gaan draaien. Evenlater zakt hij dat weer terug. Vreemd vreemd vreemd.
Kan ik ook iets concluderen uit het feit dat hij helemaal hetzelfde loopt met of zonder aangesloten sensor?
Ik had verwacht dat hij i i g in een noodloop of iets dergelijks zou gaan! Maar echt geen verschil.
groetjes Rik
16 jaar
Update!
Vandaag uit school de auto goed warm gereden, en op een gegeven moment ging me diagnose lampje weer branden. Maar dit keer blijft hij branden!
Ik zit nu te denken aan wat ''peugeottechnieker'' verteld. met scheurtje in de voorpijp( voor de sensor nog dus)
Want, wanneer ik een keer Volgas geef! gaat het lampje eventjes uit. (volgas regelt ie niet)
Dus dat zou een verklaring kunnen zijn ( denk ik zelf )
Dus dit moet ik gauw even oplossen....Nu is mijn vraag! Zou de rest van het probleem, het bokken / stoten
en het in toeren blijven hangen hiermee te maken kunnen hebben?
Ikzelf denk dat het in toeren blijven hangen toch iets met de luchtomloop klep ( ICV ) te maken heeft.
Het bokken zou misschien wel met lambda te maken kunnen hebben?
Iemand tips suggesties aanvulling kritiek of iets anders!
Post dan gerust.
Alvast bedankt maar weer
16 jaar
Kir,
De rest van je probleem kan daar me te maken hebben. Als de lambda regeling afwijkingen vertoond door invloeden van buitenaf (haarscheurtje of iets anders) kan het rijgedrag zeker ook beinvloed worden.
Ik zou zeggen nog eens uitlezen met dat kastje, want er is nu wel een storing opgeslagen.
Misschien moet je de ecu eens ressetten nadat je hem hebt uitgelezen. Daarna 10 seconden kontakt aan,motor warmrijden en vervolgens motor stationair laten draaien tot de koelventilator 2 maal is ingeslagen. Dit voor het blijven hangen in toeren te verminderen. Ik denk toch ook dat het een beetje een produkt eigenschap is, het heeft met emmissie te maken en de systemen waren toen nog nog niet zo verfijnd. Mijn schoonvader heeft 306 1.6 en die heeft dat ook, gewoon een kwestie van iets eerder van het gas afgaan en /of iets later de koppeling intrappen. Dan vang je het een beetje op.
PT nieker.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar