Opel Zafira: Foutcodes

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z18XE

Beste Opelrijders,

Sinds een week houdt mijn Zafira (bouwjaar 2001, 1.8 16V, 125 pk versie) het niet meer stationair vol op zichzelf. Schokken en stoten, en je hoort dat de verbranding niet lekker loopt. Laat je het gaspedaal los, dan slaat hij af. Rijden is al helemaal niet meer mogelijk, het schokken wordt dan alleen maar heviger.

Uiteraard kan het van alles zijn, en heb met een kleine omweg de foutcodes kunnen uitlezen:

P1130
P1130
P0170
P1613
P0301
P0304

Via verschillende websites (o.a. de OBD2/DTC-sites die oldford een aantal topics eerder had opgenoemd) kan ik de betekenis achterhalen, maar kan er geen touw aan vastknopen als ik ze in samenhang met elkaar breng.

Extra info: een jaar geleden heb ik via een toenmalige kennis bij de Opel-dealer een keer het storingsgeheugen kunnen uitlezen. Dat was naar aanleiding van het uitlaatsysteem-lampje op het dashboard dat constant brandde. Uit het storingsgeheugen bleek toen dat een van de twee lambda-sondes niet meer werkte (weet niet meer of dat sonde 1 of sonde 2 was). Doorrijden was mogelijk volgens de dealer, zolang een van de twee sondes het uitlaatgas kon meten. Ik heb nu het vermoeden dat dat nu niet meer mogelijk is omdat beide sondes kapot zijn....alleen kan ik dat niet aflezen uit de foutcodes. Misschien dat iemand zoiets heeft meegemaakt en al direct herkent wat het probleem is?

Bij voorbaat hartelijk dank!

Mvg,
Jay

xhlr

Geplaatst door xhlr (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Om mee te beginnen: of je hebt de dealer verkeerd begrepen of hij weet het zelf niet - de lambdasonde Vóór de kat moet altijd werken anders krijg je een verkeerd mengsel. De sonde Ná de kat wordt niet voor het mengsel gebruikt, maar om te controleren of de katalysator nog wel werkt.

P1613 - Ongeldig of geen signaal van Immobilizer. Op zo'n moment knippert de foutlamp en slaat de motor niet aan.
P1130 - Signaal van Lambdasonde 1. 3 oorzaken Opel-dealer kan vertellen welke na uitlezen
P0301 en P0304 - Misfires op cylinder 1 en 4
P0170 - mengsel fout. 2 oorzaken te Arm of te Rijk, Opel-dealer kan vertellen welke na uitlezen.
Ik gok op een arm mengsel gezien de misfire codes.

Er zal links en rechts gemeten moeten worden wat de oorzaak is van de mengselfout. Kunnen diverse oorzaken zijn.
Zelfde geldt voor de lambdasonde. Mogelijk de sonde zelf die defect is, of de bedrading.
Misfires zullen wel een gevolg zijn van de lambda-fout en het verkeerde mengsel.

Heb je heel vaak gehad dat je niet kon starten? Anders zou ik P1613 even vergeten.

Is de uitlaat volledig dicht? Vooral het 1e deel tot na de katalysator?
Kontroleer alle slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op scheuren, lekken, loszitten, poreuze slangen e.d.
Weet je waar de brandstofdruk regelaar zit? Aan het eind van de injectierail. Daar zit een slangetje op. Zit daar benzine in?

Als je op dit moment gaat rijden loop je grote kans dat de katalysator ook de geest geeft en die zijn erg duur.

xhlr (0), 14 jaar geleden

Wowzes oldford, ook op de zondag sta je altijd klaar voor ons. Allereerst hulde en respect daarvoor.

Antwoord op je vervolgvragen:
- Starten heb ik nooit een probleem mee gehad, dat heeft het altijd uitstekend gedaan. Ik ga ervan uit dat P1613 een foutcode is als gevolg van het moeilijk op gang brengen van de motor nu tijdens het starten.
- Uitlaat is volledig dicht, heb tweemaal het gehele traject gecontroleerd van spruitstuk tot einddemper. Specifiek op het eerste deel tot kat zie ik nergens lekken of gaten.
- Heb onlangs nog de bougies verwisseld, denk dat ik de brandstofdrukregelaar wel kan vinden. Ik zal die morgen even controleren op benzine. Ik neem aan dat als er geen benzine in het slangetje zit, de regelaar waarschijnlijk verstopt zit of niet werkt?

Na het lezen van de andere topics over soortgelijke problemen had ik inderdaad gelezen dat het gevaarlijk is voor de kat om door te rijden. Dat doe ik nu ook niet meer. Drie vervolgvragen:

- Weet je toevallig of lambdasonde 1 de sonde is voor de kat, of na de kat? Ik weet namelijk zeker dat een van die twee kapot is, zodat ik die in ieder geval kan vervangen.
- Kan het zijn dat alle andere foutcodes gewoon een gevolg zijn van de kapotte sonde, of staan die fouten/gebreken op zichzelf (bv. kapotte brandstofdrukregelaar zoals je al voorstelde om te controleren)?
- Ik heb nu de foutcodes uitgelezen met een simpele seriele kabel en brakke Hongaarse software. Je geeft aan dat de Opel dealer kan vertellen wat de precieze oorzaken zijn van de foutcodes. Heeft het zin voor mij om zelf een OP-COM aan te schaffen zoals je voorstelde in de topic van een paar dagen geleden (gestart door longdude6634)? Of zal ik er niet veel wijzer van worden? Ik ben zeker niet bang voor een beetje experimenteren, (mechanisch) sleutelen aan de auto doe ik vaak zelf. Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik een elektronisch probleem heb, en elektronisch sleutelen heb ik niet veel ervaring mee.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Bij de brandstofdrukregelaar is het andersom: er maag GEEN benzine zitten in het kleine luchtslangetje. Zit dat er wel dan is de regelaar lek.
De benzine gaat door de rail en dan door de dikke slang terug naar de tank.
Lambdasonde 1 is altijd Vóór de kat, 2 is er altijd Ná. Er zijn geen foutcodes op de sonde na de kat, dus die zal wel werken.
Uitlezen met Op-com of door de dealer met de Tech-2 levert extra informatie bij de foutcodes op. Zijn vaak meerdere oorzaken mogelijk bij en hetzelfde nummer.
Niet alle Hongaarse software is slecht, Op-com wordt daar ook gemaakt.

Uitlaat lekkage kun je bijna niet zien, zo klein kan het lekje zijn. Bij draaiende motor HEEEEEL voorzichtig voelen of er ergens warme lucht ontsnapt en goed lusiteren.

xhlr (0), 14 jaar geleden

Ah mooi, goed dat je het zegt van de brandstofdrukregelaar, dacht namelijk even dat het andersom was. De lambdasonde zal ik ook vervangen, die is gelukkig goed bereikbaar omdat die aan de voorkant zit. Moet ik daarna foutcodes resetten, of doet hij dat vanzelf na vervanging?

De software die ik heb was waarschijnlijk een gestripte versie van OP-COM. Het zag er net zo uit, alleen was alles in het Hongaars (ook al kon je language instellen op Engels, wat helaas niet werkte). En na het geven van de foutcodes kreeg ik gelijk een error en sloot het programma zichzelf af. Gelukkig nog net op tijd de foutcodes kunnen schrijven, maar verder dan dat kwam ik ook niet.
Mocht ik OP-COM aanschaffen, voldoet dan een oudere versie (bv. 070209, 080114) met oudere firmware (omdat mijn Zafira uit 2001 is) of heb ik echt de laatste versie nodig (081016)? Bv. deze: http://cgi.ebay.nl/Latest-V1-39-OP-COM-O...

Uitlaatlekkage moet ik dan alsnog maar even goed controleren. Ik zal de voortgang deze week in deze topic blijven posten, zodra alles opgelost is post ik de uiteindelijke oplossing.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Op-com op ebay is illegale software met een gekloonde Chinese interface. Prijs is lager, maar de problemen krijg je er gratis bij.
Zie: http://www.vezerdiagnosztika.hu/index_en...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.