close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 850 1996: Inhouden en te weinig vermogen op benzine.

Bouwjaar: 1996

Motor houdt in en heeft te weinig vermogen op benzine.
Lambda waarde veel te hoog, dus mengsel veel te arm.
Lambda sensor is vernieuwd. Brandstoffilter is vernieuwd. Geen vacuumlekkage o.i.d. Storingslampje brandt niet.
Brandstofdruk gemeten, deze is goed.(3 bar)
Wanneer je de brandstof retour slang afsluit zodat de brandstofdruk verhoogt wordt naar +/- 5 bar, loopt de motor mooi rond en is het vermogen ook goed.
Iemand misschien een idee?

Geplaatst door

Seagull (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

MAP-sensor. Heeft de auto ooit eens back-fire gehad?

Henk Nobach 0
badge

20 jaar

Je hebt het antwoord al bijna gegeven.
De brandstofdrukregelaar lekt.
Als je het vacuumslangetje er af haalt zal er benzine uit stromen.
Drukregelaar vervangen en probleem zal dan wel weg zijn.

volvoxc90 0
badge

20 jaar

Nee, de brandstofdrukregelaar lekt niet!
Heb ik gekontroleerd met het meten vd brandstofdruk, met en zonder slangetje.
MAP sensor heb ik al uitgewisseld, geen resultaat.

Seagull 0
badge

20 jaar

Hoeveel vermogen hoort hij te leveren en wat levert hij nu? Wat is de uitlaatgassamenstelling onder vollast?
Foutcodes aanwezig?

Simon10906 0
badge

20 jaar

Ik kan beter zeggen dat hij helemaal geen vermogen heeft.
Wanneer je plankgas geeft gebeurt er practisch niets.
Foutcodes: alleen lambdasonde, mengsel te arm.

Seagull 0
badge

20 jaar

Dan blijven alleen de injectoren over; komt meer voor bij gas-auto's.

Henk Nobach 0
badge

20 jaar

Je bent me net voor Henk; het kunnen inderdaad alleen nog maar de injectoren zijn als het motormanagement verder in orde is.

Simon10906 0
badge

20 jaar

vuistregel met lpg: per 10 km rijden op gas, 1km op benzine rijden

kevin6264 0
badge

20 jaar

MAP sensor? bedoelen jullie de luchtmassa meter?

volvoxc90 0
badge

20 jaar

Zit er een luchtmassameter op?
Ik denk een map sensor in combinatie met een inlaatluchttemp. sensor.

Seagull 0
badge

20 jaar

Je zegt dat je de mapsensor hebt gewisseld en geen resultaat nu vraag je over een luchtmassameter opzit. Ja die zit er op en die is heel belangrijk. Ik vraag je nu wat heb je gewisseld?
Als het de sensor is aan het luchtfilterhuis waar de luchtslang aan zit dan moet je na gaan of je hetzelfde type hebt gebruikt.
Maar de luchtmassameter kan de zelfde storing veroorzaken als dat je nu hebt.

volvoxc90 0
badge

20 jaar

Ik heb de mapsensor die met een vacuumslang aan het inlaatspruitstuk aangesloten is vervangen met een van hetzelfde type. (mapsensors zitten altijd aan de spruitstuk kant van het gasklephuis, aan de luchtfilter kant heeft geen zin, MAP manifold absolute pressure)
In de slang tussen het luchtfilter en het gasklephuis zit een inlaatlucht temperatuursensor, verder kan ik geen sensoren vinden die luchtmassa kunnen meten.
Waar moet de luchtmassameter zitten dan?

Seagull 0
badge

20 jaar

Waarom zou er trouwens en een lmm en een mapsensor op moeten zitten?

Seagull 0
badge

20 jaar

Ik weet wel wat een map sensor en een luchtmassa meter is en waar hij zit. De luchtmassa meter zit op het luchtfilterhuis daar zit een stekker op (4-5 polig) en aan de luchtmassameter zit de luchtslang naar de inlaatspruitstuk. Als je deze vervangt is je probleem over. De luchtmassameter wordt ook wel MAF sensor genoemd als je beter bent in afkortingen.

volvoxc90 0
badge

20 jaar

Sorry, ik wou je niet beledigen, maar er zit echt geen maf sensor op het luchtfilterhuis!

Seagull 0
badge

20 jaar

Doe je ook niet er zijn ook varianten waar het in de slang zit lijkt dan op een temp. sensor. weet je zeker dat er niets mis is met de drukregelaar het is wel vreemd dat hij dan wel goed loopt. Heeft hij dat ineens gekregen of al lang is er nooit iets met de pomp gedaan?

volvoxc90 0
badge

20 jaar

In de slang zit wel een sensor maar die heeft 2 aansluitingen (lijkt me te weinig voor een LMM) en volgens het schema is dat een inlaatlucht temp sensor.
De pomp is volgens mij niets meegedaan. Ik laat nu de injectoren voor de zekerheid maar reinigen.

Seagull 0
badge

20 jaar

Vandaag hadden we een 850 met een luchtmassameter in het luchtfilterhuis. Ik twijfel daar nu ook aan. De injectoren zou best kunnen inderdaad zeker als er veel op gas gereden is je kunt dit voorzichtig testen door te starten als je de injectors uit het spruitstuk gehaald hebt. en dan even starten en kijken hoe de straal is de kans op steekvlammen is aan wezig dus als je de bobine losgooit dan zou je een mooie vernevelde straal moeten zien.

volvoxc90 0
badge

20 jaar

Of er nu een luchtmeter of mapsensor op zit laat ik even in het midden, maar dit is natuurlijk GEEN manier om injectoren te testen!!!
Je meet toch ook niet de turbodruk door in een slang te knijpen?

Simon10906 0
badge

20 jaar

Helemaal mee eens Sander, maar als je met particuliere klanten te maken krijgt, KUN je niet altijd alles maar testen laten,want je kunt ook niet alles maar doorberekenen.Om te zien of de injector werkt zijn wij monteurs soms te inventief, maar als je het test zoals Volvoxc zegt en heel voorzichtig bent,weet je snel en goedkoop of je het probleem daar moet zoeken of niet.

sambijman 0
badge

20 jaar

En dat laatste betwijfel ik dan juist.
Misschien dat het in dit geval voldoet, omdat het probleem vrij duidelijk is.

Simon10906 0
badge

20 jaar

Zo zie je maar dat een goede en veilige diagnose stellen niet makkelijk is kijk maar wat bij deze auto al onnodig vervangen is. De schrijver heeft al een paar dagen geen reactie meer gegeven lijkt het mijn dat het toch de injetors geweest zijn.
Ik ben het met jullie eens dat het controleren van de injectors op de manier zo als ik hierboven beschreven heb niet goed is maar soms en zeker in dit geval kun je dan duidelijk iets zien.
Wij hebben onlangs meet een C70 uren lopen zoeken naar de storing. We hadden wel een storingscode maar daar kwam geen oplossing uit omdat het vanalles kon zijn dus moesten we gaan meten c.q vergelijken. Uiteindelijk maar vanalles gaan wisselen en met toeval hadden we het juiste gewisseld. Het was in ons geval de luchtmassa meter en daar zat geen foutcode van in het diagnose systeem.
Goed diagnose stellen is niet altijd makkelijk

volvoxc90 0
badge

20 jaar

Nee, het probleem is nog niet opgelost.
Injectoren laten reinigen probleem zit er nog in.
Klant moest eerst een week met de auto weg dus ik heb de brandstofdruk 'kunstmatig' iets verhoogt en ga volgende week met frisse moed weer met de auto aan de slag.

Seagull 0
badge

20 jaar

oke, heb je foutcodes?

volvoxc90 0
badge

20 jaar

Lambda te arm, 5x injector (is normaal met een vialle lpg installatie erin)

Seagull 0
badge

20 jaar

brandstofpomp (opbrengst), spanning en massa van pomp kontroleren.
J.H

janh5107 0
badge

20 jaar

Al eens eerder bij de hand gehad, Jan?

Seagull 0
badge

20 jaar

Dat is misschien wel een goede tip van Jan.
Een keer bijna droog gelopen en motor wat geleden.
Is best mogelijk zal kijken of ik morgen je gegevens kan verstreken als ik het niet vergeet.

volvoxc90 0
badge

20 jaar

brandstof pomp moet een waarde hebben die ligt rond de 1.5 Omh.
De brandstof druk moet zijn 210 tot 310 tijdens rijden

volvoxc90 0
badge

20 jaar

De brandstofdruk was toch al gemeten? 3 bar volgens de eerste posting. Dit is toch wel bij draaiende motor gedaan?

Henk Nobach 0
badge

20 jaar

Branstofdruk was wel volgens de specificaties bij draaiende motor.
Opbrengst heb ik niet gemeten.

Seagull 0
badge

20 jaar

Hoe is de kwaliteit benzine?
Is het van die oude rotte benzien komt wel vaker voor bij mensen die op gas rijden.

volvoxc90 0
badge

20 jaar

Tank hebben we al leeg gehaald en daarna met nieuwe benzine gevuld en Forte fuel system cleaner toegevoegd.

Seagull 0
badge

20 jaar

zit niet de aanzuig zeef in de tank dicht? omdat je zij,als je de terugvoer leiding dicht knijpt loopt hij goed het zelfde heb ik gehad met een misubishi,deze deed het zelfde ,zeef in de tank schoon gemaakt en de auto loopt weer goed.de zeef gereinigt met remmen reiniger.

janrietman 0
badge

20 jaar

Is dit probleem nu opgelost?
Wat was dan de oplossing?

volvoxc90 0
badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.