auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 307: Storing uitlaatgas Foutcode P0270

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG, Motorcode: RFN, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

hallo,

ik heb sinds een jaar steeds vaker de beruchte "storing uitlaatgas" in mijn display staan.
De foutcode die wordt aangegeven, en die ik al meerdere keren heb gereset, is P0270 met de mededeling: Cilinder 4 injector circuit laag.

De auto is enkele maanden geleden naar de gasspecialist geweest, deze heeft hem nagekeken. Het enige wat er moest gebeuren was de gasdruk iets hoger zetten. En deze heeft ook de bougie van de vierde cilinder vanaf de distributie vervangen, deze was volgens hem niet goed meer.
Ik heb injectorcleaner in de benzinetank moeten doen.
Opmerking: het gasfilter heb ik vorig jaar zelf al vervangen.

De kilometerstand ligt rond de 140000 km.
De gastank zit er vanaf 70000 km in.

In verband met vaker gehoorde problemen met de beruchte klepstoters van deze blokken heb ik vorig jaar het blok ook geflushed voordat ik er nieuwe olie in deed.
ik denk eraan om het nog eens te doen. Welke olie raden jullie aan? En welke benzine? Ook weer injectorcleaner?

Van de week wil ik de injectors van cilinder 4 en 3 uitwisselen om te zien of de foutcode zich ook verplaatst naar de andere cilinder. Ik weet nu ook al dat de vierde cilinder, dus ook de injector, de cilinder naast de distributie zit.
Als dit gebeurd weet ik dus dat de fout in de injector zit en zal deze vervangen.

Het valt me op dat als de storing weer een keer optreed deze meestal optreed als ik een langere tijd een constante snelheid op de snelweg rij. Ik voel dan ff een schokje van een kleine seconde waarna de piep komt met de "storing uitlaatgas"-melding.
Dan kan het ook dat de storing enkele dagen blijft komen, zelf bij koude motor.
Ik voel dan ook enig vermogensverlies. Het blok pakt versnelling met de gaspedaal minder soepel op.

Nou, hoop dat jullie nu ff genoeg weten en mij adviezen kunnen geven. Gr Eric

Geplaatst door

papaatje (0)

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je hebt een elektrische storing op de benzine-injector van cylinder 4.
Bij verschillende Peugeot motoren werd (en wordt) deze veroorzaakt door lekkage van ruitensproeier vloeistof.
Dat dus als 1e controleren. Daarna is de bedrading aan de beurt. En die is uitgebreid met een deel van het LPG systeem.
Of de injector zelf is defect, maar dan verhuist de fout als je de benzine injectors van cylinder 3 en 4 omwisseld.

oldford 0
badge

8 jaar

dankjewel oldford,

kun je ook iets specifieker vertellen over die lekkage? Lekt het ergens over een connector of regel-unit?

papaatje 0

8 jaar

Lekkage ruitensproeier vloeistof: Aansluiting op de sproeier of de sproeier zelf (in de motorkap).
Dit lekt dan op de connector van de injector van cylinder 4.

oldford 0
badge

8 jaar

Ik heb geen lekkage kunnen vinden. Ook geen beschadiging aan de bedrading.
Morgen wissel ik twee injectors ff om, dan kan ik de computer maandag weer uitlezen.

papaatje 0

8 jaar

Gisteren injector 4 en 3 vervangen.
Bleek wel vocht in de stekker van injector 4 te zitten. Deze droog en schoon gemaakt voor montage.
Zoals je aan gaf lekte de slang van de ruitesproeier. Deze bij de aansluitpunten waterdicht gemaakt met ty-raps.

Bij starten brande het motorstoring lampje op het dashboard gelijk weer, ging uit na 10 seconden.
Ik had goede hoop en heb wat kilometers gereden. Echter na een kilometer of 50 stad en snelweg ging het lampje weer branden en kwam op het display de melding storing uitlaatgas.

Morgen kan ik de storing weer uitlezen. Ben benieuwd.

Mijn theorie:
Injector 4 is stuk. Toen ik de auto starte na de wisseling stond de storing van injector 4 nog aan, maar toen de auto een zelfcheck deed zag deze dat injector 4 nu goed was. Vandaar dat het lampje uitging na 10 seconden.
Echter na het proefritje constateerde de auto dat injector 3 nu een storing heeft
Ik hoop dat ik morgen uitlees dat de oude storing injector 4 er nog instaat, die kon ik gisteren niet wissen. Echter nu staat er ook storing injector 3 bij.
Dan blijkt de injector dus stuk te zijn.

Ik hou jullie op de hoogte. Groetjes Eric

papaatje 0

8 jaar

Bij mijn vorig verhaaltje bedoelde ik injector 3 en 4 verwisseld.

papaatje 0

8 jaar

Update :

Ik heb de auto aan de computer gehad.
De storing met injector 4 stond er natuurlijk nog in, echter nu stond er onder storing injector 3!

Nu kan ik concluderen dat de injector stuk is!

Heb net een nieuwe injector besteld bij de dealer.
Morgen zal ik zien of er nog een foutcode komt na vervanging.

Groetjes Eric

papaatje 0

8 jaar

Ik heb een nieuwe injector gemonteerd en er is nog geen foutcode opgedoken!
Zoals het nu lijkt is alles zoals het hoort.
Volgens mij was dit de oplossing.

Eigenlijk heb ik me mee laten slepen door een Peugeot forum en ging er eigenlijk al vanuit dat het door de klepstoters kwam, zoals bij bijna al de storingen bij dit RFN-blok.
Terwijl de storing voor de hand lag, aangezien dit steeds uitgelezen werd.
Blij dat ik de klepstoters nog niet vervangen had!

Zodra de storing weer in beeld komt met dezelfde foutcode kom ik weer terug.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

papaatje 0

8 jaar

de auto rijdt nog steeds als een klokje, deze vraag kan afgesloten worden.

papaatje 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.