Hallo,
Van bovenstaande 307 SW uit 2003, 2.0 liter 16v 136 PK, gaan we de distributieriem vervangen.
Heb gezien dat de krukaspoelie vast zit met 1 bout: is deze spieloos (oftewel: kan de spie onder de ring achter de centrale bout zitten?)?
Ik heb al het blokeergereedschap, maar waar kan ik de pen doorheen steken om de krukas te blokeren?
Alvast bedankt.
gr Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De krukas moet je blokkeren met de juiste blokkeerpen boven de rechter aandrijfas, daar waar de aandrijfas uit de versnellingsbak komt. Het tandwiel van deze uitvoering is volgens mij niet spie- loos, maar het tandwiel heeft een brede gleuf, dus het tandwiel kan een aantal graden verdraaien.
Hallo Hans,
Dank voor je reactie.
Ik heb onderstaande set tot mijn beschikking, volgens de specificaties is deze set ook geschikt voor de 307 2.0 , maar ik kan nergens een plaatje vinden van het gereedschap om het vliegwiel te blokkeren.
Weet jij zo welke pen het is? Of de diameter en lengte er van?
Groet!
[url=http://postimg.org/image/vo6wahf8x/][img]http://s16.postimg.org/vo6wahf8x/1429653...[/img][/url]
9 jaar
Het zou goed kunnen dat het de pen is die op de foto in het midden van de veerklem ligt. In ieder geval dat model. De pennetjes daarboven lijken me de pennen voor beide nokkenassen.
Inmiddels heb ik de juiste pen besteld. We hebben gisteren de bak eraf gehad ivm krukaskeerring vervangen, en toen gelijk goed kunnen kijken hoe de blokkeerpen in het vliegwiel valt, dit is nu gelukt.
Klopt het dat de blokkeerpennen in de nokkenassen er maar erg ondiep ingaan?
Het gat in de cilinderkop is smaller dan door de poelie, dus de blokkeerpen is een cilindrische staaf, waarvan de laatste centimeter wat smaller is. Mijn pennen komen overeen met die in autodata (als je het artikelnummer van het speciaalgereedschap googled).
Toch vind ik als ik de pennen installeer er nog relatief veel ruimte tussen de blokeerpen en de poelie ziet (ongeveer 1 mm rondom), het lijkt me dus dat als de riem eraf is het hele spul toch heel ietsjes kan draaien?
Klopt het dat 1 nokkenas een nokkenasversteller is? Dat als je daar de riem af haalt zonder te blokkeren hij verdraait?
Bedankt
9 jaar
Hoi jeroen,
Ongeacht met of zonder nokken as versteller, zonder vast te zetten zal hij altijd verdraaien. Merk anders op de poelie en kap met stift oid. Als die met stiften spelling heeft.
Maar klinkt een beetje als heb er niet heel verstand van begin er dan niet aan.
Gr jw
Dag JW,
Bedankt voor je reactie.
We hebben meerdere distributieriemen/koppakkingen gedaan, en is allemaal prima verlopen.
Nu echter voor het eerst een spieloze poelie en nokkenasversteller, dit forum is om te leren toch?
Ik dacht altijd dat je een nokkenasversteller niet kunt aftekenen/zelf markering maken om hem hierna weer daarmee op tijd te zetten, maar dat deze beslist geblokkeerd dient te worden.
Vandaag Midlock 2700 opgehaald, maar helaas past deze niet lekker omdat de uitlaat-poelie meer uitsteekt dan de inlaat-poelie.
Jeroen
9 jaar
Je moet "gewoon" alle 3 blokkeerpennen gebruiken. Als alles correct geblokkeerd staat, kun je de oude riem zonder probleem verwijderen en de nieuwe distributie set monteren volgens de juiste methode.
Je leest niet goed,
Zet hem anders vast met een boortje of boutje op maat zagen /slijpen.
Succes gr jw
Het blokkeren is inmiddels gelukt, de blokkeer pennen waren nog ongebruikt, met wat kruipolie eraan en wat heen en weer bewegen schoot hij op zijn plek.
Tot slot:
1: In mijn distriebutieset + waterpomp zit geen handleiding hoe de spanner gespannen dient te worden (merk: Contitech), mijn ervaring is dat normaal gesproken bij dit merk wel geleverd zit. Zie onderstaande foto, is waar het rode pijltje staat de plek waar je het puntje van de spanner heen moet draaien en dan vastborgen?
[url=http://postimg.org/image/os2pu4h8x/][img]http://s16.postimg.org/os2pu4h8x/2015043...[/img][/url]
2: Naast een waterpomp zit er nog een soort van waterpomphuis-achtig-iets bij. Nog nooit eerder gezien dat dat bij een distributiekitje geleverd werd. Is het nodig om dit te vervangen bij een gewone riem+pomp wissel?
[url=http://postimg.org/image/pek2yr0fj/][img]http://s3.postimg.org/pek2yr0fj/20150430...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/mzs7ebk6n/][img]http://s3.postimg.org/mzs7ebk6n/20150430...[/img][/url]
9 jaar
als de oude nog van plastic is iig wel.
Inderdaad, waar de pijl is aangeduid moet de pijl van de spanner overeen komen en je ben er.
Gr.
9 jaar
mbv een imbus sleutel de spanner draaien tot de wijzer bij de inkeping staat. Motor 2x ronddraaien in de draairichting, markering weer controleren. Als de spanning goed is blijft de wijzer ook bij lopende motor op de inkeping staan.
Alles zit weer in elkaar en de motor loopt weer prima.
Waterpomp en behuizing waren nog van kunststof dus vervangen. Dit gaat het makkelijks als je een sleuteltje hebt om de draadeindjes van het huis eruit te draaien (torx), daar kwamen wij halverwege achter, het waterpomphuis gaat klem zitten tussen de draadeindjes en de uitlaat.
Tijdens het losdraaien van de krukasbout met luchtsleutel is de blokkeerpen uit het vliegwiel gevallen (ja, zat er goed in) waardoor het onderste tandwiel 3 tandjes versprongen is (boven niet, want zaten blokkeerpennen in). De krukasbout lichtjes opgewarmd met verfbrandertje en kwam er toen wel uit, van voor tot achter helemaal onder het borgmiddel.
Hierna de riem eraf gehaald en geblokkeerd met het gereedschap, had gelukkig zelf markeringen gemaakt met verf en die kwamen ook weer exact overeen.
Spannen van de riem ging overigens prima, bedankt voor de tips!
Jeroen
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar