Nadat het vorige probleem met kapotte bobine opgelost is, laat de Peugeot ons helaas weer in de steek.
Vorige topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Vandaag ineens noodloop en storing uitlaatgas.
Zelf even uitgelezen met zo'n OBD kastje welke ik inmiddels aangeschaft had met het vorige probleem en daar komen 3 codes uit:
P0121 - gaspedaal positie
P1153 - ?
P1155 - ?
Wat kwam ik zelf zo snel tegen:
- Problemen met Gasklephuis
- Vloeistof via koelwater sensor in de kabelboom (capillaire werking)
En van een kennis kreeg ik nog een tip om de beschermkap welke op de motor zit (en waar de bobine dus onder zit) te verwijderen.
Bobine zou door die kap te warm worden, en zorgen voor rare problemen. Dit was echter wel bij een Citroen, maar wellicht is het een optie?
Auto was inderdaad warm, want er is vandaag een stuk 100 mee gereden, en dat komt normaal niet vaak voor.
Ook is het weer prachtig, wat ook voor een 23 graden zorgt, dus als ik dat optel klinkt het wel aannemelijk.
Ik wil de auto nog een goed uur laten afkoelen, en kijken of het dan over is.
Zo ja gaat uiteraard de beschermkap eraf.
Iemand nog tips?
**Update**
Uiteraard toch wat ongeduldig, en zojuist de fouten verwijderd en de motor nog eens gestart.
(Nadat hij wat afgekoeld was met open motorkap)
Probleem lijkt weg te zijn......
Zou het hem echt in ene warme bobine zitten?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kan een bobine zijn , maar zeg nu zelf dan zouden alle auto s met deze constructie nu allemaal problemen moeten hebben als het boven de 20 graden wordt ?????????
Codes kan ik zo niet plaatsen , zijn geen peugeot codes , misschien iemand anders wel.
Heb je het hele bobine verhaal de vorige keer vervangen ?
Ja nieuwe bougies en nieuwe bobine, dus de bobine kan ook gewoon een maandagochtend model zijn, wat het minder doet zodra het warmer wordt?
zojuist met de auto gereden, een km of 15 en geen enkel probleem meer.
De kap heb ik toch verwijderd, dit is toch puur optisch en de bobine zal zo veel beter koelen.
Als het probleem wegblijft, zet ik wellicht de kap terug om te zien of het dan (met warmer weer) weer terug komt.
Zo ja, ga ik de bobine als 1e ruilen onder garantie.
9 jaar
Ik geloof niet dat het uit een warme bobine komt,dan zou je dus aanstaande zomer,bij 30 graden buitentemperatuur,in de file,binnen de kortste keren moeten duwen.Je zegt dat je vloeistof in de kabelboom tegenkwam,maar is de kabelboom ook werkelijk nat geweest,heeft de kw sensor ook gelekt?
9 jaar
Hobby-monteur, bedankt voor je reply.
Ik heb wel gekeken of er vloeistof in die kabels zat, maar dat is niet zo.
Ik kan wel bevestigen dat de bobine zelf zo warm was dat je je hand er absoluut niet op kon houden.
Ook zit de bobine nog maar in de auto sinds december, en gisteren was de eerste keer dat het echt warm was, en er ook 100 gereden is met de auto.
De kap heb ik eraf gelaten, en ik zie wel wat het komende tijd gaat doen.
De Bobine mag in elk geval geruild worden dus dat ga ik ook doen.
9 jaar
Helaas, vandaag weer storing in de auto.
1e idee is het warme weer, maar de auto had nog maar een paar honderd meter gereden voor de noodloop in werking trede.
Starten was zonder probleem, wegrijden ook.
Tijdens een constante snelheid van 30 in z'n 2e versnelling ging plots het storings lampje branden.
Een paar honderd meter verder moest ik stoppen, en daarna kwam hij niet meer weg. (motor in noodloop).
Auto aan de kant gezet en direct code's uitgelezen:
P 0105 en
P 0121 (gas pedaal positie sensor)
Code's gewist, en kan weer normaal rijden.
Bijna thuis (20 km verder) kwam P0121 er weer terug in.
Wat is wijsheid?
De Gaspedaal sensor vervangen, of wellicht het gasklephuis?
Ik heb zelf helaas geen mogelijkheid om dit opnieuw in te leren (ervanuitgaande dat dit via de peugeot software gaat)
Alle tips zijn meer dan welkom!
9 jaar
P0105 is een fout op de inlaatdruk en p0121 is een fout op gasklep of gaspedaal. Deze verschijnen samen omdat ze nauw aan elkaar verwand zijn. Omdat p0121 als eerste terugkomt denk ik dat het probleem in dit circuit zit.
om uit te sluite of het de gasklep is of het gaspedaal kun je een voor een de stekkers losnemen en kijken welk component de foutcode p0121 genereerd. Dan weet je zeker welk component de veroorzaker is mits de bedrading en stekkerverbindingen etc. In orde zijn.
Op mijn website heb ik een soortgelijk probleem opgelost op deze manier. Kijk maar eens op obdexpert.nl bij selecteer voertuig en dan bij Citroen C2 met foutcode p1161.
Succes
obd expert, bedankt voor je tips!
ik ga hier dit weekend mee aan de slag.
Gisteravond heb ik het gasklephuis nog schoongemaakt, deze was behoorlijk vuil.
Na terugplaatsen en wissen storingen vanmorgen toch weer met succes 30 km gereden, zonder enig probleem.
Lastig storing zoeken als het er maar zo nu en dan inschiet.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar