Hallo,
Voor mijn gevoel is sinds een half jaar een resonatie opgereden in de motor. Wanneer je het toerental 2.700 bereikt, begint de motor te resoneren / brommen. Dit neemt daarna snel af. Bij 3.000 toeren is het verdwenen. Daaronder is de motor stil. Stationair loopt die als een zonnetje. Het vervelende is dat bij dat toerental ik precies 100 rij. Zak ik af naar de 95, zo'n 2.500 toeren, hartstikke stil.
Waar kan het aan liggen? Is het misschien iets anders?
Motorsteunen zijn visueel gecontroleerd en in goede staat. De motorolie is recent als test vervangen door een 5W/30 olie. De uitlaat is gecontroleerd en in goede staat. De katalysotor rammelt alleen heel soms.
Bas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
bouwjaar ,motortype ,km stand??????
Dat is vreemd. Ik heb dat ingevuld, storing van de site zeker.
Bij deze dan: Renault Mégane Coupé / 1998 (phase 1) / 1.6 / 85.000 km
16 jaar
als de kat rammelt ligt het binnenwerk los en kan dit dus ook de resonantie veroorzaken
Het binnenwerk ligt niet helemaal los. De rammel wordt alleen bij een belasting bij heel laag toerental veroorzaakt. De garage waar ik de auto heb laten controleren, dacht niet dat het aan de kat lag.
Maar een dergelijke resonantie kan dus door een uitlaat of een deel daarvan worden veroorzaakt? Over niet al te lange tijd wordt een deel van de uitlaat vervangen, ik zal dan overleggen of we tijdelijk de kat er tussenuit kunnen halen om te testen.
Wat anders kan deze resonantie of een dergelijke resonantie nog meer veroorzaken?
16 jaar
een geluid is moeilijk te beoordelen van achter een pc maar de kat is in dit geval de eerste verdachte
je hitteschild boven de kat. wil nog wel eens los rotten..
steuntjes roesten door veroorzaakt ook een resonantie.
Ik zal eens zien wanneer ik de verdachte heb gevonden. Bedankt voor de tip.
Het hitteschild is gecontroleerd. Overigens denk ik niet dat deze resonantie door een hitteschild kan worden veroorzaakt. Maar dat is mijn gevoel. Het is echt een soort dreunen.
16 jaar
hallo
ik heb hetzelfde probleem bij mijn espace 2.0 i bj 1997
kat vervangen
motorrubbers,
drukgroep/koppeling
hitteschiltjes nagekeken,
versnellingsbak gereviseerd(overigens niet om deze reden)
powerriem gespannen
hij begint te trillen als ik bijvoorbeeld 100kmph rij in de 3
als er al iemand een oplossing heeft graag....
alvast bedankt
mvg bart
16 jaar
Hallo,
Het heeft even geduurd... Vorige maand is groot onderhoud uitgevoerd: beurt, distributieriem en kleppen stellen. De kleppen waren nog niet eerder gesteld, de auto heeft nu 91.000 km gereden. Advies is deze iedere 50.000 km te controleren. De afwijking was minimaal.
Na dit onderhoud liep de motor stationair wat rustiger, het brommen is iets minder, maar blijft. Nogmaals met een Renault monteur gereden. Zijn verklaring is dat het brommen inherent is aan dit type motorblok. Deze 1.6-en lopen vrij rauw. Naar zijn mening is de algehele staat van de auto uitstekend en loop van deze motor prima.
Dus het probleem is eigenlijk geen probleem en niets om zorgen over te maken.
Bas
15 jaar
Ik heb net zo iets.
Ongeveer tussen 3000 en 3500 toeren zit er in mijn Megane ook een verschrikkelijke erge resonantie.
Dit doet hij ook als de auto stil staat en dan gas wordt gegeven.
Het voelt alsof de uitlaat tegen de bodem komt (maar dit is niet het geval)
Motorsteunen zijn goed (rechts vervangen, niks geholpen) uitlaat is goed, katalysator is goed.
Motor loopt verder perfect. Ik heb geen idee waar ik het nog kan zoeken.
Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar