Ik heb hier een Suzuki Baleno Wagon 1.6 uit '97 (motor SY416).
Deze rijdt op LPG G3 / Benzine.
Het probleem:
3 maanden geleden gekocht: de lpg-installatie stopte er vaak gewoon mee, volstrekt willekeurig. Verder op benzine ging wel prima.
De verdamper (AG DGC) is later vervangen, inclusief stappenmotor. AG installatie is toen ook afgesteld.
Het probleem leek toen opgelost.
Het blijkt dat de installatie er nu nog steeds af en toe mee stopt, al is dit vooral bij hoge belasting (snelweg, 120 km/h).
De auto stopt dan simpelweg, en met overschakelen op benzine gaat het weer prima. Na afzakken naar lage belasting (LPG) blijft de motor dit probleem verder vertonen.
Ook schommelt het stationair toerental behoorlijk op LPG. Dit is ook vaak aan de lage kant, waardoor bij sterk afremmen en ontkoppelen het toerental zodanig 'dipt' dat de motor afslaat. Ook dit symptoom is willekeurig: soms wordt het toerental wel perfect opgevangen zonder ook maar een dip, netjes naar de 900 toeren.
Bij een meting afgelopen week bleek dat de lambda-sensor zeer druk pendelt tussen 0.1V en 0.9 V, en deze duidelijk op 0.5V wordt gehouden door de computer. DIT IS OP BENZINE.
Op LPG is het gemiddelde LAMBDA-signaal zo'n 0.7 a 0.8V, veel te rijk dus. Wanneer de lpg-installatie 'stopt', blijft dit signaal hangen op +/- 0.98V!
Zonder lamda-sensor verliest de auto een hoop vermogen op beide brandstoffen (soms komt deze nauwelijks meer vooruit), en doet het probleem zich vooralsnog niet voor.
Wat al gecontroleerd is:
Verdamper inclusief stappenmotor zijn hagelnieuw.
Elektronische afsltuiters op tank en verdamper werken goed.
Heeft iemand tips / raad?
Bedankt!
Reinier
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De AG g3 installaties van de jaren 97-99 in Baleno's geven nogal eens problemen.
Meestal zit het probleem in de AGcomputer.
Dit is het doorgeefluik en de schakelaar van de signalen tussen het motormanagement en de g3 verdamper/benzine-inspuiting.
Door temp.verschillen komt er nogal wat spanning te staan op diverse solderingen zodat ze bij sommige omstandigheden slecht geleiden cq vonken.
Oversolderen is de oplossing. Lees ook onderstaand topic maar eens na.
Groeten,
Johan.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
[quote=johan 56]Oversolderen is de oplossing. Lees ook onderstaand topic maar eens na.[/quote]
Johan,
Bedankt voor je reactie. Ik heb dit topic al eens gelezen, en heb vervolgens niets aan de printplaat kunnen zien wat op vonken duidde.
Ook heb ik de computer al eens uitgewisseld met een zelfde auto / lpg inst. , maar het probleem bleef bij de auto.
Het lijkt me dus dat de computer goed is.
Ik hoop dat er nog meer ideeën zijn.
Bedankt!
Reinier
16 jaar
Lijkt erop dat de auto niet goed weet hoeveel lucht hij aanzuigt; zit er niet iets van een luchtmassameter in het inlaatcircuit en/of zuigt ie valse lucht ergens in het inlaatcircuit ?
De Baleno 1.6 heeft geen LMM, wel een lucht-inlaat-temp.sensor, maar deze lijkt goed te functioneren (voorgeschreven weerstand lijkt te kloppen). Ik zal het ding eens goed uittesten.
Valse lucht is ook bijna niet mogelijk. Daarbij; zou het mengsel dan niet juist te arm worden in plaats van te rijk?
Daarnaast doet het probleem zich alleen voor bij een warme motor, en meestal bij hoge belasting.
Ook rijdt de auto prima op benzine, lambda is dan gemiddeld 0.5V . Het lambda-signaal wisselt trouwens zo'n 6 a 7 keer per seconde tussen 0.1 en 0.9V (benz. en lpg), is dat normaal?
Bedankt
p.s. -Bougies zijn vervangen en afgesteld.
-Alle afsluiters blijven continue onder spanning, ook tijdens storing, dus lijken de massacontacten van de ag-computer ook goed te zijn.
16 jaar
"Op LPG is het gemiddelde LAMBDA-signaal zo'n 0.7 a 0.8V, veel te rijk dus. Wanneer de lpg-installatie 'stopt', blijft dit signaal hangen op +/- 0.98V!"
als ik dit zo lees, zou je zeggen dat als de lpg installatie "stopt" is het mengsel toch veel te arm en is dus het mengsel te arm bij 0.7 volt ??l
[quote=sjaak10918]als ik dit zo lees, zou je zeggen dat als de lpg installatie "stopt" is het mengsel toch veel te arm en is dus het mengsel te arm bij 0.7 volt ??l[/quote]
Je bedoelt dat de lambda-sensor dus foutief aangeeft, en dus de stappenmotor wordt dicht gezet door een schijnbaar te 'rijk' lambda-signaal?
Ik heb helaas geen meetapparatuur voor de uitlaatgassen, dus misschien heb je in dat geval een tip om te controleren of de lambda-sensor inderdaad verkeerd registreerd, en dus vervangen moet worden.
Bedankt.
Reinier
p.s. Voor de goede orde: Volgens het werkplaatshandboek voor deze motor zou het lambda-signaal tussen 0V en 1V moeten liggen. 0V is oneindig-arm, 1V is oneindig-rijk. 0.5V is perfect (1:14,7)
16 jaar
[quote=sjaak10918]"Op LPG is het gemiddelde LAMBDA-signaal zo'n 0.7 a 0.8V, veel te rijk dus. Wanneer de lpg-installatie 'stopt', blijft dit signaal hangen op +/- 0.98V!"
als ik dit zo lees, zou je zeggen dat als de lpg installatie "stopt" is het mengsel toch veel te arm en is dus het mengsel te arm bij 0.7 volt ??l[/quote]
Ik bedoelde hiermee te zeggen dat, als de gasinstallatie gestopt is, er dus geen gas ingespoten wordt en het mengsel dus (oneindig) arm moet zijn.
maar je zou ook kunnen denken dat de gasinstallatie aan zijn maximale grens zit (0.98 volt = (oneindig) rijk; en daarom stopt. Er is dus een fout die ervoor zorgt dat de gasinstallatie te veel inspuit, gezien het feit dat de lambdasensor ongeveer 0.5 volt moet zijn, en daarnaar regelt. Als de lambda waarde te hoog is, zou er MINDER gas ingespoten moeten worden om terug te regelen. Net of er iets verkeerd om aangesloten zit :-S
Zou het mogelijk zijn dat er 2 aders van de stappenmotor zijn omgedraaid?
Ik weet niet exact hoe de stappenmotor werkt; Krijgt de ene ader wat meer spanning dan de andere, zoals bij de stationairklep (in de baleno in ieder geval), of staat er enkel 1 ader-paar onder spanning, zodat er maar 3 verschillende standen zijn (stat. , deellast en vollast)?
In het laatste geval (3-standen) zou het dus kunnen dat de vollast-stand niet goed afgesteld is. (kan dit uberhaupt??)
Mocht je de mogelijkheid zien (sjaak of iemand anders) dat een aderpaar is omgedraaid, heb je dan toevallig ook een aansluitschema voor deze installatie? AG-holland DGC (58650).
Weer zeer bedankt voor de reacties!
16 jaar
Ik probeer mee te denken uit interesse voor (auto) techniek , dus specifiek kan ik er niets over zeggen :-S
Het lijkt me, dat als de stappenmotor verkeerd werkt, de auto ook niet goed op benzine zou moeten lopen. Het lijkt me dat het probleem toch in de gasinstallatie gezocht moet worden.
PROBLEEM OPGELOST!
Mensen, aller eerst ontzettend bedankt voor het meedenken!
Het probleem zat uiteindelijk toch ergens anders; De lambda metingen klopten gewoon.
Toen ik daar vanuit ging deed dat me denken aan alle topics over auto's die op 2 brandstoffen tegelijk lopen.
Vervolgens heb ik het relais van de brandstof pomp(benz.) los getrokken. Gelukkig schakelt de AG DGC installatie over op lpg op een vast moment, en niet pas als het ding warm is. Na doorstarten ging het ding feilloos op lpg lopen, en heb ik er 40 km mee gereden! zonder problemen.
Vervolgens deed dat me weer denken aan alle topics over brakke solderingen op de AG printplaten.
Deze printplaat heeft 3 relais': 1 ongebruikt (meest naar het midden toe), 1 voor de benzine-injectoren en 1 voor de gas-afsluiters op tank en verdamper(buitenste relais).
En jawel: met een loep waren er zeer kleine bastjes te zien in de solderingen van het benzine-afsluit-relais!
Druppeltje soldeer er op en het probleem is weg! En dat na 4 maanden, grrmbll...!
Dus voor de volgende lpg-wagen met veel van de bovenstaande problemen: Trek de benzine-injector-stekkers er eens af; loopt hij beter, dan weet je 'genoeg'.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar