close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën xantia 1.8 16v: zagen op benzine niet op lpg

Bouwjaar: 1999

De auto loopt goed op LPG maar zodra je hem op benzine stationair laat lopen dan begint hij te zagen zo erg dt hij ervan afslaat. Geen foutcodes. Stappenmotor en koelvl.tempzensor vervangen. Gasklephuis gereinigd. Injectoren gedemonteerd maar werken goed. Geen reactie op valse lucht test.Gelukkig is het een geduldige klant een. Iemand nog een suggestie?

Geplaatst door

autoservice 2000 (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kontroleer verbindingen en aansturing van stappenmotor.
J.E

janh5107 0
badge

20 jaar

Heb een ongeveer zelfde probleem gehad, bleek uiteindelijk het membraan van de brandstofdruk regelaar lek.

hOUTKOOPER 0
badge

20 jaar

Membraam brandstofdruk regelaar klinkt goed ga de klant de auto terug laten brengen en proberen. Alvast bedankt.

Membraam was het ook niet. Ik ga volgende week het inlaatspruitstuk demonteren op zoek naar toch een lekkage waardoor hij valse lucht krijgt. Ach zo blijf je wel van de straat.

De computer van benzine heeft zich aan de lambda simulator aangepast. Het enige wat je moet doen is de storingen in het geheugen van motormanagement wissen, ook al zijn er geen storingen. Dit probleem komt wel na enige tijd terug en het enige wat men hieraan kan doen is de +30 van de computer met een relais onderbreken (van + 30 naar 15 = + na kontakt) zodat "het verleren" niet in het geheugen wordt opgeslagen.

GOVA 0
badge

20 jaar

Ik las je bericht gisteravond. Heb gelijk de klant opgebeld en gevraagd of hij de accu de hele nacht los wilde zetten. Vanmorgen belde hij om half 8 al op dat de auto niet zaagde. Ik hoop van harte dat dit de oplossing gaat worden als ik die schakeling heb gemaakt. Alvast bedankt.

Herman een bijna wanhopige garagehouder.

Nou Gova ik denk dat je de goude tip gegeven heb. Waar kan ik dat kratje bier heen sturen. Bij ons is dat gebruikelijk.

Groeten Herman.

hoi iedereen,
interessante oplossing, als ik het goed begrijp leert de ecu van de lamdasimulator waarna bij benzine hij nog met die geleerdheid regelt en pas dan weer met de echte lamdasensor gaat leren? dus regelt hij (even) op de gaslamdawaarde?
groeten michiel

Michielrc7825 0
badge

20 jaar

Neen, een recente injectie is zelflerend. De injectie heeft een cartografie dwz bij een bepaald toerental, absolute druk, motor en luchttemperatuur, gasklepstand spuit hij een welbepaalde hoeveelheid brandstof in. Beter gezegd een aantal miliseconde +-3,5 milliseconde bijvoorbeeld. Nadat de verbranding heeft plaatsgevonden kan pas gemeten worden door de lambda-sonde (het zuurstofgehalte in de uitlaat) of de verbranding iets te rijk of te arm WAS. De injectietijd en/of voorontsteking kan ietjes verminderd of vermeerderd worden indien er te weinig of teveel zuurstof in de uitlaat aanwezig was. CORRIGEREN dus, want elke motor is anders (luchtfilter vuil j/n , compessie , ijlheid van de lucht, enz ...). Deze correctie wordt opgeslagen in het geheugen telkens als de motor wordt stilgelegd. Door de +30 ofwel de constante voeding van de computer te onderbreken wordt dit belemmerd, want de injectiecomputer heeft zich aan de lambdasimulator van de gasinstallatie aangepast.

GOVA 0
badge

20 jaar

Misschien interessant is te weten welk gassysteem gemonteerd is?

In eerste instantie kon ik niet vinden welke draad van de voeding van de computer was. Nou ben ik nogal resoluut in dat soort gevallen dus alle 3 de 12 volt aansluitingen op de computer via een relais aan 15 gezet. Nou dan kan je lachen hoor, motor liep niet meer, sleutel code weg, laten inleren bij de dealer ging ook niet meer. Een Hels drama dus. Na goed het schema gelezen te hebben heb ik alleen + draad van het systeemrelais naar de computer via het relais geschakeld. Sleutelcode was ook weer goed en alles lijkt nu opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.