auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 307: 307hdi trekt niet maar na 4 km weerwel

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

na een koude start trekt de motor niet als je dan 4 tot 4,5 km max 3000 toeren rijdt
heeft hij opeens weer wel turbokracht
als je koud start merk ik vandaag dat je een keer gas kan geven met wel hoog toerental
maar valt dan direct weerterug naar 3000
als ik de slang van de vacuumklep in de turboslang van intercooler naar inlaat eraf neem
trekt hij wel
wat doet die klep precies en waarom zou bij zon 70 graden wel goed werken?

Geplaatst door

autobalk (0)
badge

al 23 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De laatste keer dat ik zoiets had was het de elektroklep die de turbodruk regelt , de onderste dus, als je kijkt naar de aansturing (met de diag) dan zie je dat de rco 88% is terwijl de turbodruk te laag blijft.Stuur je nu met een vacuumpompje de turbo aan dan is er wel volledige druk.Meet dan ook voor de zekerheid even het vacuum voor de elektoklep is dat voldoende heb je de boosdoener gevonden. (de elektroklep)

oldtimer 0
badge

16 jaar

die klep in de inlaatbuis is dat de rco klep ? Wat is de functie
die geeft idd rond 90 % aan
moet die normaal geopend zijn?
raar dat hij na 4 km of 70graden celsius wel werkt
Als ik de slang afkoppel en afplug heb ik wel turbodruk
Ik had vorige week een 806 die trok ook niet daar was de vacuumdoos ,
die in het inlaatspruitstuk de smoorkleppen regelt ,lek daardoor was er te weinig vacuum
om de turbo aan te sturen
Bij de 307 word de smmooklep in de inlaatbuis na de start direkt open getrokken

autobalk 0
badge

16 jaar

vervang zoals oldtimer zegt die onderste vac-klep maar. heb dat ook al een paar keer beleefd.

harry4203 3150
badge vip badge

16 jaar

die heb ik ook al bij diversen vervangen of de draad bij het stekkertje is gebroken
maar dan heb je steeds geen turbodruk ook niet als de motor warm is

autobalk 0
badge

16 jaar

RCO is de "duty cicle" oftewel de puls-pause verhouding waarmee de elektroklep wordt aangestuurd. 90 Procent wil dus zeggen dat de klep bijna geheel wordt opengestuurd, en dat de turbo dus volle druk zou moeten geven.Die klep in het inlaatspruitstuk dient er voor om onder bepaalde omstandigheden een vacuum in het inlaatspruitstuk te creeren zodat er uitlaatgassen (UGR) aangezogen kunnen worden.Dat gebeurt inderdaad in hoofdzaak stationair en tijdens bepaalde momenten tijdens het gebruik, bv. gaslos bergaf.

oldtimer 0
badge

16 jaar

als het een 110 pk versie is, dan zitten er ook kleppen in het inlaat circuit die de intercooler buiten werking kunnen stellen. Bv. voor het sneller opwarmen van de koude motor en voor het regenereren van het roetfilter (indien aanwezig). paar x meegemaakt dat die kleppen niet goed functioneerden. Na de koude start moeten ze allebei om gaan en dan ging er maar 1 met als gevolg geen turbo druk.

wkhoek 0
badge

16 jaar

W.K. volgens mij heeft U het over een 1.6 terwijl het hier om een 2.0 gaat

oldtimer 0
badge

16 jaar

ik bedoel wel de 2.0 hdi. De 110 pk heeft achter het motorblok (dus aan schutbord kant) een klep die door verkleving wil blijven hangen.

wkhoek 0
badge

16 jaar

Afbeelding uploaden lukt mij niet. Maar bekijk afbeelding T5F003L66A . Klep 16 bedoel ik, vergeef het mij als ik ernaast zit, mijn collega heeft toen dit euvel hersteld, zal hem voor de zekerheid morgen even vragen.

wkhoek 0
badge

16 jaar

Zonder naar het plaatje te kijken weet ik dat U de UGR klep bedoelt, en natuurlijk kan die zo iets veroorzaken, sorry.

oldtimer 0
badge

16 jaar

Nee, niet de ugr klep, maar een luchtdoseerklep. De ugr zit iets verder op aan distributie zijde gemonteerd, deze aan bakzijde. nr 16 op het plaatje.

[url=http://img520.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img520.imageshack.us/img520/3466/...[/img][/url][url=http://g.imageshack.us/thpix.php][img]http://img520.imageshack.us/images/thpix...[/img][/url]

wkhoek 0
badge

16 jaar

Die klep (16)gaat denk ik open als de andere (15) sluit,dan gaat de lucht niet door de intercooler.
Ik ga hem eraf halen misschien is hij vervuild ,en gaat niet open
Hij word wel aangestuurd door de electrische stuurklep Het vacuum regelt als ik de meter er op zet
,maar hij kan mechanisch vast zitten ,als de motor dan een bepaalde temp heeft (ong.70 gr)gaat klep 15 waarschijnlijk meer open staan.

autobalk 0
badge

16 jaar

De werking is zoals jij beschrijft inderdaad. We hebben nu toevallig een kop van een andere wagen eraf liggen en dan is de klep goed te zien. Ook deze is behoorlijk vervuild. (slechts 130000 km)

wkhoek 0
badge

16 jaar

ik heb een nieuwe klep 16 gemonteerd,ging een paar dagen goed,maar is weer het zelfde
ik denk dat bij de eerste start de buitentemp laag moet wezen,dan heb ik de storing,
vanavond was het 5 gr en hij heeft het ,gisteravond niet,zal morgen ochtend weer kijken

autobalk 0
badge

16 jaar

hmm, das balen. De slang van de vacuum klep die je los trekt is die dan van klep 15 of 16 ?

[quote=autobalk]na een koude start trekt de motor niet als je dan 4 tot 4,5 km max 3000 toeren rijdt
heeft hij opeens weer wel turbokracht
als je koud start merk ik vandaag dat je een keer gas kan geven met wel hoog toerental
maar valt dan direct weerterug naar 3000
als ik de slang van de vacuumklep in de turboslang van intercooler naar inlaat eraf neem
trekt hij wel
wat doet die klep precies en waarom zou bij zon 70 graden wel goed werken?[/quote]

wkhoek 0
badge

16 jaar

als ik de slang van 15 losneem en afplug heb ik wel kracht
ik Ga eens proberen om hem half open te zetten

autobalk 0
badge

16 jaar

ik heb de klep 15 geblokkeerd met een schroefje zodat hij anagestuurd altijd 25 % open blijft
en de klant heeft geen problemen tot nu toe.

autobalk 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.