BMW 3-Serie: 320ci 2.0i toerental onregelmatig en afslaan

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 320i 6cil M52

Beste mensen,

Sinds een half jaar heb ik een BMW 320 Coupe Cabrio uit '96. Nu heb ik de laatste weken last van onregelmatig toerental en schudden van de motor. Lijkt wel of ie opeens op minder dan 6 cilinders gaat lopen. Als je dan stil gaat staan en je zet de auto uit, ff wachten en dan weer starten dan loopt ie weer goed maar slaat af na 10 seconden. Daarna weer starten en geen probleem meer. Of ik dan 10, 100 of 1000km rijdt maakt niet uit op dat moment. Dit gebeurd eigenlijk pas na 10-15 minuten dat de auto loopt. De laatste paar weken is het buiten wel wat vochtiger in de lucht en heb gemerkt dat nu het probleem erger wordt. Heeft er iemand een idee?? Electronisch of mechanisch?? please help, deze cabrio heeft me namelijk nogal wat centjes gekost omdat ie erg exclusief is. is geen standaard uitvoering. Oh ja, het is een VANOS en origineel van fabriek een M uitvoering.

dank alvast voor de moeite.

groet Walter

WallieMan

Geplaatst door WallieMan (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

stefan84 (0), 15 jaar geleden

Walter..

Wat je zou kunnen doen is je stappenmotor schoonmaken met remreiniger bv..deze regelt het stationaire toerental..wat ook het schommelen/afslaan kan verklaren.

Mocht je dit gedaan hebben,en hij nog steeds hetzelfde doen,kun je hem alsnog even laten uitlezen,dit hoeft overigens niet bij de dealer te gebeuren.

Gr Stefan

WallieMan (0), 15 jaar geleden

dankje voor het antwoord stefan. ik ga jouw oplossing proberen. uitlezen gaf geen fouten aan volgens de bmw dealer. ik houd je op de hoogte.

groet Walter

WallieMan (0), 15 jaar geleden

Probleem gevonden! De VANOS blijkt defect te zijn. Daardoor raakt een en ander schijnbaar ontregeld waardoor de motor dus niet weet of ie nu stationait moet draaien of anders.
Gelukkig is dit niet zo heel duur dus ben heel blij dat het opgelost is.

groet Wallie

stefan84 (0), 15 jaar geleden

bedankt voor je feedback Wallie

Gr Stefan

stefan84 (0), 15 jaar geleden

Mag ik vragen hoe je ineens bij de Vanos gekomen bent ?

Gr Stefan

WallieMan (0), 15 jaar geleden

Hoi stefan,

Tuurlijk mag je dat vragen. De dealer waar ik in eerste instantie naartoe was gegaan was de dealer waar ik de auto heb gekocht en die kon niets vinden. Daarna ben ik toch maar eens bij de echte bmw dealer langsgegaan en daar spuugde de computer al meteen uit dat de vanos niet goed was. vandaar.......heb namelijk zelf niet zoveel verstand van auto's qua techniek betreft en wilde via deze weg eerst kijken wat het anders kon zijn. Weet nu ook meteen dat ik niet meer naar degene moet gaan waar ik hem gekocht heb.

groetjes Wallie

Leroy e36 325i (0), 15 jaar geleden

Wallie,

Via stefan ben ik bij jou topic gekomen omdat ik ook problemen heb met mijn 325i e36 (met vanos!) onze problemen lijken een beetje op elkaar, maar toch ook weer niet.. hieronder de link van mijn topic:

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

even een paar vraagjes:

als ik zo brutaal mag wezen om te vragen: wat kost het om je wagen aan de kast te leggen bij de bmw dealer? en wat was er nou precies met je vanos aan de hand en wat koste het om te laten maken, want ik heb weleens in een advertentie gelezen van een e36 m3 waarvan het vanos ook kapot was en dat dat grapje 1400 gekost had!

groetjes Leroy!

WallieMan (0), 15 jaar geleden

hoi leroy,

de kosten bij de dealer waar ik geweest ben in Helmond (NobraCars BV) kostte dat 50 euro om hem aan de computer te hangen en compleet uit te lezen. Bij mij wat het deel wat de variable kleppentiming regelde van de vanos defect. nieuwe vanos kost 460 euro inclusief btw exclusief montage. omdat het bij mij een deel van de rekening betreft kan ik niet zeggen hoe lang ze ermee bezig zijn. ik moest ook de auto laten uitlijnen en een kapotte uitlaat vervangen. bij een m3 kost dat idd heel wat meer omdat de vanos die daarop zit anders is dan die van een 320. mag ook wel eigenlijk...toch bijna 200pk verschil. Misschien is dit jouw probleem ook wel..en mogelijk ook de oplossing. mijn probleem is precies wat jij ook omschreef alleen jij hebt het uitgebreider uitgelegd.

groet Wallie

johannes320CI (0), 14 jaar geleden

Beste heren,

Vorig jaar september is mijn 320CI 2.2 V6 2001 gekeurd en heeft een grote beurt gehad, toen vertelde ze me bij de BMW renova breda het volgende

Er waren inderdaad nog twee puntjes bij de onderhoudsbeurt naar voren gekomen, zoals u zelf al aangaf is dit de oliepeilsensor deze werkt niet en als deze vervangen zou worden zitten de kosten rond de 200 euro incl.

Ook de magneetkleppen van de Vanos hebben soms een storing en om dit op te lossen zouden deze ook vervangen moeten worden! Deze kosten
zitten rond de 260-300 euro incl. dat is dan in ieder geval de vorige diagnose ik weet niet of dit nu nog de complete oplossing zou zijn, kan namelijk ook dat deze storing in de complete Vanos zit maar dat kan de monteur niet zien met alleen uitlezen. Deze storing was ook maar sporadisch aanwezig en hoe je dit kan merken is doordat je boven en onder in de toeren iets minder vermogen hebt dan normaal.

Hij gebruikt sindsdien ook wat meer olie en het lijkt voor mij gevoel dat hij inderdaad minder goed trekt, zou het duidelijk merkbaar zijn als ik deze laat nakijken/vervangen of is het maar een gedachte?
Ook bij starten vind ik dat de motor nogal een geluid maakt, dit is van de radiatorpropellor denk ik die in het begin bij starten een aantal minuten mee draait. Hoort dit zo of kan hier iets aan gedaan worden?? Dit is bij andere auto's niet zo duidelijk hoorbaar lijkt mij!

Wie kan mij hier wat meer over vertellen?

Groetjes johan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.