BMW 3-Serie 1998: e46 318i bonk onder de auto, en met wegrijden trilt de hele auto

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.9, Motorinhoud (cc): 1800

hallo ik ben nieuw op dit forum met een bekend probleem!
ik heb een paar maanden een bmw e46 318i (1998 km162000) gekocht en hij begint nu zijn kuren te vertonen...
ik heb in de 1,2,3 met schakelen of het laten komen van de koppeling een hele irritante bonk achter in de auto,
of als ik hem in de achteruit zet met de handrem erop en de koppeling langzaam laat komen hoor ik deze bonk ook.
ook als ik de koppeling vanuit stilstand laat komen rammelt de hele wagen, en lijkt het wel of de cardanas/dif. er zo uit kan knalle.
nu heb ik hem van het weekend op de brug gezet, en gekeken wat de oorzaak kan zijn:

-geen versleten/oude rubbers
-geen gescheurd subframe
-hardyschijf heb ik zo 1,2,3 ook niks aan kunnen zien

nu ga ik woensdag met de auto naar een garage, heeft er iemand misschien aandacht punten
of dat die zegt dit kan het probleem ook zijn?

b.v.d.

modai

Geplaatst door modai (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

mike e39 (0) PRO, 13 jaar geleden

Heb je de bodemplaat ook gekontroleerd ? die wil ook nog wel eens uitscheuren .

modai (0), 13 jaar geleden

heey mike,

waar moet ik dan precies op letten?
bij de bevestigings punten of waar scheuren die over het algemeen?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Over het algemeen scheuren ze normaal uit de carosserie, daar waar het subframe achter ophangt ( op de 4 punten ) Het beste kun je hem op een brug zetten en dan goed kijken, op de krik zie je bijna niks.

Als je de handrem erop zet, hem dan in de 1 zet en de koppeling wat laat schieten, beweegt of kantelt een van de achterwielen dan ook wat ?

Gr Stefan

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij een 318i scheurt het subframe bijna nooit uit de carroserie, tenminste dat kom ik bijna nooit tegen, altijd de grote motoren, maar als ie op de brug komt kun je dat in ieder geval zo kontroleren, verder willen de rubber van de wieldraagarmen wel kapot gaan. Controleer ook de hardyschijf en het tussen as lager op scheuren.

gr Martin

modai (0), 13 jaar geleden

[quote=stefan84]Als je de handrem erop zet, hem dan in de 1 zet en de koppeling wat laat schieten, beweegt of kantelt een van de achterwielen dan ook wat ?

Gr Stefan[/quote]
ja volgens mij heeft mijn rechter achterwiel hier wel last van hij lijkt een beetje buiten de wielkast te komen aan de bovenkant?!?
en kan het niet ook aan de koppeling liggen (hoop het niet natuurlijk)

greybmw (0), 13 jaar geleden

Hallo , denk ook aan de koppeling als die versleten is rammelt ook de hele auto bij het weg rijden......... bij 318i vaak koppelingset vervangen en auto rijd weer als nieuw.

succes

gr ron

modai (0), 13 jaar geleden

[quote=greybmw]Hallo , denk ook aan de koppeling als die versleten is rammelt ook de hele auto bij het weg rijden......... bij 318i vaak koppelingset vervangen en auto rijd weer als nieuw.

succes

gr ron[/quote]
zo als jij dit zegt klinkt dit alsof dit een paar 10tje gaat kosten...... niet dus :P

wat moet dit ongeveer gaan kosten? ik hoor zie hier en daar dat dit ook rond de 1000 zit ??

vegito (0), 13 jaar geleden

1000 euro is wel overdreven... maar heb je een trekhaak op je auto?..

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Als je tijdens het 'schieten' van de koppeling ziet dat het wiel kantelt / beweegt, dan zal het niet in de koppeling zelf zitten, maar eerder een kapotte draagarm rubber / gescheurt subframe of iets in die richting, ga daar eerst eens zoeken.

Die 1000 euro vind ik ook overdreven veel.

Als je het eens bijna halveerd, dan kom je in de goede richting, ligt er ook aan waar en door wie je het laat maken.

modai (0), 13 jaar geleden

hallo helpende mensen...

mijn auto is vandaag naar de garage en word er gekeken wat het probleem is.....
ik ben benieuwd wat het zal worden.
ik hou jullie op de hoogte

gr

vegito (0), 13 jaar geleden

Het is een bekend probleem.. mijn auto had het ook. is een combinatie van bak en differentieel spelling.

modai (0), 13 jaar geleden

ik heb er trouwens ook geen trekhaak op.... dus het verbaast me wel als het de koppeling zal zijn ik bedoel die kan er met 150k nog niet zijn versleten?

greybmw (0), 13 jaar geleden

Alles kan hoe is hij behandeld heb je die 150k er zelf opgezet of een ander blijft dan altijd maar gissen 100k in de stad is hij ook wel langzaam aan het eind van zijn latijn.
Maar het blijft moeilijk op afstand te oordelen succes in ieder geval.

modai (0), 13 jaar geleden

de auto is vandaag naar de garage geweest, en er is werkelijk niks merkwaardigs te zien!?!
sterker nog ik kon in deze staat nog jaren met me beamer rijden.
dus het zal wel de koppeling zijn die aan het verslijten is...

maar dan toch wat is die bonk hahah............

greybmw (0), 13 jaar geleden

dacht het wel want meestal is het de koppeling die een beetje nukkig gaat doen en geloof me een heleboel bmw tjes kampen met dit euvel, andere merken trouwens ook leg aan de materiaal soort die ze tegenwoordig voor de koppeling- platen gebruiken (beter voor het milieu ) meestal kan je het spelenderwijs wel oplossen met iets meer gas bij het weg rijden.
En die bonk is dat als je stil staat ? en dan koppeling in en gelijk naar ze 1 dan hoor je waarschijnlijk een lichte bonk achter ?

modai (0), 13 jaar geleden

[quote=greybmw]dacht het wel want meestal is het de koppeling die een beetje nukkig gaat doen en geloof me een heleboel bmw tjes kampen met dit euvel, andere merken trouwens ook leg aan de materiaal soort die ze tegenwoordig voor de koppeling- platen gebruiken (beter voor het milieu ) meestal kan je het spelenderwijs wel oplossen met iets meer gas bij het weg rijden.
En die bonk is dat als je stil staat ? en dan koppeling in en gelijk naar ze 1 dan hoor je waarschijnlijk een lichte bonk achter ?[/quote]
ja dit klopt en in de 2 ook en af en toe in de 3.... dit is puur met schakelen en het laten komen van de koppeling.
wat betaal je voor zon koppeling nieuw ? plus bij de garage zijden ze dat mijn banden ook te breed waren?!?!?!?!?

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je het lawaai achterin hoort waarom zou het dan een probleem met de koppeling zijn?

gr Martin

greybmw (0), 13 jaar geleden

koppeling .................... aandrijving denk dat jij best wel begrijpt hoe het in elkaar steekt toch martin, maar ik denk in thimo ze geval dat toch de koppeling beetje aan het eind van zijn latijn is uit zijn verhaal te horen , zoals hij na heeft laten kijken door de garage ??????????
Denk als je de koppelings- set in ze geheel vernieuwd denk ook aan vliegwiel ( goed na laten zien ) dat je probleem dan uit de wereld is en hij weer fantastisch rijd.

de prijs moet je maar bij een paar garages op vragen , BELANGRIJKSTE IS DAT JE HET LAAT DOEN DOOR MENSEN DIE WETEN WAAR ZE MEE BEZIG ZIJN .

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Maar als het probleem in de koppeling zou zitten, hoe verklaar jij die bonk dan aan de achterkant ?? Indien daar alles in orde is / spelings vrij, dan zou dat ook niet mogen lijkt me..

Maar te brede banden ? Heb zelf geen problemen ermee, enkel dat ze wat sneller slijten dan origineel met aan de voorzijde 225-35-19 en achter 245-35-19

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik weet zeker wel hoe het in elkaar steekt daarom vraag ik mij af als je lawaai achter in de auto hoort waarom je dan naar de koppeling laat kijk aangezien die aan de voorkant zit of beter zo een beetje onder het dashboard. Als een zelfstellende koppeling aan zijn eind is gaat ie binnen een paar 100 kilometer zo veel doorslippen dat er niet meer mee te rijden is. Ik zou eerst een serieus laten kijken naar de rubber in de achteras (En dat kun je niet zomaar zien, je zult toch moet kijken of de draagarmen de carroserie niet raken bij het optrekken) of naar de aandrijfas (Rubbers tussen lagers, kruiskoppelingen etc.)

gr Martin

greybmw (0), 13 jaar geleden

Stefan en Martin jullie hebben allebei gelijk maar die koppeling die geeft het niet zomaar op, dat voel je wel aankomen , ik heb zelf de ervaring meegemaakt dat ook mijn hele auto bij het weg- rijden begon te schudden alsof hij de biiberaties had en van alles hoorde rammelen ( bij koude motor ) was hij dan op temperatuur dan werd het minder en vaak in file rijden was het enigzins op te lossen door iets meer gas te geven. totdat ik er genoeg van had.
Ik heb toen koppelings-set en vliegwiel vervangen en het hele probleem was opgelost.
En die bonk dat had ik ook enigszins maar na het vervangen van wat ik opnoemde was alles weer ok ( niet meer trillen geen bonk )
Dus ja zo op afstand geef ik ook alleen maar antwoord op wat mijn ervaring is , en op afstand natuurlijk altijd moeilijk te beoordelen.

VRG Ron.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Een zelfstellende koppeling staat er juist om bekent dat ie heel lang goed blijft tot de verstelling op zijn max zit en dan pas begint ie te slippen, ik kom nauwelijk problemen met koppelings platen tegen bij BMW, daar zou ik het in ieder geval niet in gaan zoeken als ik de rest niet goed heb bekeken.

gr Martin

modai (0), 13 jaar geleden

heey,

ik weet inmiddels nog niet helemaal wat het probleem is....
ik denk dat ik er maar mee moet leven ik ga er binnenkort mee naar een andere garage als hun het niet weten zeg ik ook .....FUCK IT
dan maar de radio wat harder dan hoor ik die $%#**$* bonk ook niet

gr

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.