Ik wil het lager van de achteras vervangen. Klopt het dat voor de achteras geen speciaal gereedschap als een pers nodig is? Gewoon wiel er af, remklauw opzij, remschijf er af, stofkapje voor de asmoer er af, moer los, lager (geheel met abs ring en dat ronde stuk waar de remschijf op zit en de wielen in vastgezet worden) er af trekken en de nieuwe er op duwen?
En is er wellicht iemand die het aanhaalmoment weet van de asmoer?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Even dit topic omhoog schoppen. Ik kan me niet voorstellen dat niemand hier een antwoord op weet.
Klopt, naaf en lager is 1 geheel. Zou wel kunnen dat je een trekker nodig hebt. Wil nog wel eens erg vast zitten.
Voor het er af halen van het oude lager heb ik een pullytrekker. Dat lukt dus volgens mij wel. Het monteren van de nieuwe, daar heb je dan niets speciaals voor nodig? Goed schoonmaken, beetje vet, olie of wd40 om de zaak lekker glad te maken en dan de nieuwe er op duwen?
15 jaar
Yep, kan zijn dat je even met behulp van een blok hout het lager erop moet tikken.
OK, eigenlijk zoals ik al had gedacht dus. Dat is mooi. Gaan we het binnenkort eens proberen. Nieuw lager heb ik al liggen. Alleen de dop om het lager los te schroeven heb ik nog in bestelling staan. Dop 41 zat niet in mijn doppendoosje.
Alvast bedankt. Ik laat nog wel weten hoe het is gegaan.
15 jaar
Zo, gelukt. Op zich stelt het niet veel voor, maar het oude lager zat nogal vast. Met de trekker trok ik het lager in twee stukken. Hier zie je het deel dat bleef zitten op de as.
[url=http://www.postimage.org/image.php?v=aV1...][img]http://img22.imageshack.us/img22/3399/15...[/img][/url]
Hier het lager met het andere stuk dat is afgebroken.
[url=http://www.postimage.org/image.php?v=gx1...][img]http://img35.imageshack.us/img35/7300/93...[/img][/url]
Met een kleine trekker toch dit stuk er ook nog af gekregen. Gelukkig brak het niet meteen en kwam het de eerst 5 millimeter mee naar voren zodat ik de trekker er achter kon krijgen.
[url=http://www.postimage.org/image.php?v=Pq8...][img]http://img36.imageshack.us/img36/6639/56...[/img][/url]
Ook het nieuwe lager plaatsen en op zijn plaats tikken met een blokje hout klinkt makkelijker dan het daadwerkelijk is. Ik heb de dop 41 (nodig om de as moer los te draaien) gebruikt met een doek er om heen, daar een blokje hout tegen en vervolgens met een stevige hamer...rammen. Toch ook nog wel wat voorzichtig omdat ik bang was het lager er misschien scheef op te slaan. Laatste paar millimeter met de as moer het lager op zijn plaats gedrukt.
Ziet er toch weer schitterend uit, jammer alleen dat er een remtrommel overheen gaat en je er nu dus niets meer van ziet.
[url=http://www.postimage.org/image.php?v=Pq8...][img]http://img16.imageshack.us/img16/4171/41...[/img][/url]
Bedankt voor de info. Oh, mocht iemand het willen weten, het aanhaalmoment voor de as moer aan de achterzijde is 275 Nm (voorzijde is 325 Nm).
15 jaar
Beste richard, als je een moer aandraait met 275 nm heb je een verlengstuk nodig van meer als 3 meter, hoop toch niet dat je de moeren met dit moment hebt aangehaald.
gr. hans
Hans, heb ik wellicht de verkeerde eenheid gebruikt? Ik heb een momentsleutel die tot 210 gaat en ik dacht dat dat Nm (Newtonmeter) was. De wielbouten moeten met 90 worden vast gezet en dat voelt eigenlijk best "losjes" aan, gevoelsmatig zou ik ze vaster zetten. De as moer heb ik met de momentsleutel tot 210 vast gezet en vervolgens met een wringijzer nog een duwtje na gegeven. En daar had ik echt geen verlengstuk voor nodig. Dus misschien bedoel ik iets anders dan ik schrijf.
Ik heb de aanhaalkoppels uit Autodata en volgens mij stond daar Nm achter. Wat zou volgens jou het juiste aanhaalkoppel kunnen zijn?
15 jaar
Dit is correct. Prima gedaan.
Ralf.
[quote=mecano ltd]Beste richard, als je een moer aandraait met 275 nm heb je een verlengstuk nodig van meer als 3 meter, hoop toch niet dat je de moeren met dit moment hebt aangehaald.
gr. hans[/quote]
Ik begrijp m ook niet. Waarom zou je een arm van 3 meter nodig hebben voor 275 Nm? De lengte van de arm bepaalt niet het moment, maar het binnenwerk van de momentsleutel.
15 jaar
Ik ga er van uit dat mecano bedoeld dat een moment van 275 Nm zo strak is dat je dat met een normale momentsleutel niet vast krijgt en dat je dus een langere sleutel nodig zou hebben. Hoe langer de sleutel hoe meer kracht je kan zetten (hefboom principe, iemand zei ooit "geef me een hefboom groot genoeg en ik verplaats de wereld").
15 jaar
Oke, dit is natuurkunde toch?
Aanhaalmomenten worden ook wel s weergegeven in kiloos. Is het dan zo dat je in dit geval de moer vastzet met 27,5 kilo? Is dat dan gelijk aan 275 Nm?
En wat betekent dan een aanhaalmoment van bv 6 daN.M?
15 jaar
Goed gedaan Richard.
Dat moment kan wel kloppen. Bij een 307 moet de moer met 210 nm vast ter vergelijk.
6da Nm is 60 Nm
Nm kracht maal arm. Hoe meer arm, des te minder kracht en andersom.
Robert, die 210 Nm staat ook in Autodata bij de achteras van een 307. Dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed zit. Het maakt in ieder geval minder lawaai tijdens het rijden. Is het trouwens gebruikelijk dat de binnenkant van het lager breekt en er dus een stuk aan de as blijft zitten?
Hier overigens een deel van de aanhaalkoppels waaronder dus die voor de as moeren.
[url=http://www.postimage.org/image.php?v=Pqf...][img]http://img193.imageshack.us/img193/7781/...[/img][/url]
15 jaar
Ja als het lager echt goed vast zit, gaan ze vaak uit elkaar, dat klopt.
Mooi dat het gelukt is.
Bedankt voor de feedback.
mvg,
moderator.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar