Beste lezers,
Ik heb een toyota starlet uit 1990 met 232k op de teller die sinds kort hapert, verscheidene forums e.d. gelezen hierover maar kan verder niets vinden qua valse lucht aanzuigen e.d.
Hij hapert bij iets feller accelereren en met name in de 4de en 5de versnelling. In de 3de versnelling hapert 'ie een klein beetje, maar niet veel. Op het moment dat ie hapert is het net alsof de auto dan helemaal uitvalt, niet alsof hij teveel benzine krijgt oid. Verder loopt het motortje prima in de 1 en de 2.
Ook is het zo dat ik laatst merkte dat de auto erg warm werd bij het stationair lopen voor een stoplicht als het buiten vrij warm is. Dus even koelvloeistof gecheckt en inderdaad helemaal leeg. 1,5 week geleden helemaal volgegooid en nu alweer helemaal leeg. Lijkt me wat te snel?:P Ook gebruikt hij vrij veel olie, maar heb gelezen dat dat wel vaker is met dit type van deze leeftijd.
Wat kunnen hier de oorzaken van zijn en kan het met elkaar samenhangen?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen..
Vr.
Leon
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi sjon olie verbruik klopt dit is zeker bij deze kilometerstand als je klepseals vervangt wordt het wel minder maar dan nog zijn je zuigerveren ook nog de boosdoener .
Wordt ie oud mee mijn eigen starlet heeft er 70.000 meer op de teller en gebruikt ook .
Wat betreft koelvloeistof kan er in de koppakking een scheurtje zitten 1 op 5 starletjes treft dit . Pas nog eentje gehad van cillinder 3 was de zuiger brandschoon ( koelvloeistof en hitte )
Dit is goed zelf te doen en kost de wereld niet .
Wat het haperen betreft haal op de sloop maar eens een andere verdelerkap + rotor deze gaat om en nabij de 250.000 ook wel is weigeren .(overslaan)
Ik ga in eerste instantie is werken aan de koppakking. Je kan gerust zeggen dat ik opereer op beunhaas niveau:p, dus ga even op onderzoek uit, lijkt me inderdaad niet heel moeilijk.
Olie is dan niet anders en 1 x in de 2 maand een litertje olie is het probleem niet voor mijn portemonnee.
Als het met de koppakking is gelukt laat ik het weten en ga ik kijken hoe die dan loopt en eventueel verder met de verdelerkap en de rotor. Zijn deze lastig te vervangen?
In ieder geval al heel erg bedankt voor je reactie.
13 jaar
Zou eerst maar eens het koelsysteem onder druk (laten) zetten om te zien of en zo ja waar het lekt. Desnoods kan je ook nog een drukverliestest (laten) uitvoeren. Verder kan ook een "snuffeltest" een defecte koppakking aangeven.
Eerst een goede diagnose stellen zodat je zeker weet waar de oorzaak zit voor je de kop voor niets gaat loshalen.
vr.gr. Theo
13 jaar
[quote=Theo Sparenburg]Zou eerst maar eens het koelsysteem onder druk (laten) zetten om te zien of en zo ja waar het lekt. Desnoods kan je ook nog een drukverliestest (laten) uitvoeren. Verder kan ook een "snuffeltest" een defecte koppakking aangeven.
Eerst een goede diagnose stellen zodat je zeker weet waar de oorzaak zit voor je de kop voor niets gaat loshalen.
vr.gr. Theo[/quote]
Oke goede tip. Hoe kan ik het koelsysteem het beste onder druk zetten? op het moment dat ik deze dingen laat doen, kan ik qua waarde sowieso niet uit. Heb al wel gezocht naar een lekkage in het koelsysteem, maar die heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Gr. Leon
13 jaar
Onder druk zetten gebeurt met een speciaal apparaatje. Je kan dan aan de wijzer zien of de druk terugloopt. Ook kan je dan wellicht zien waar de koelvloeistof verdwijnt. Dat testen kost hooguit een paar Euro. Veel garages doen dit zelfs gratis als service.
Mocht hier niets uit komen dan kan een snuffeltest uitkomst bieden over de toestand van de koppakking. (geeft aan of er uitlaatgassen in de koelvloeistof komen). Dit testen kost ook niet veel. Soms ook gratis als service.
vr.gr. Theo
13 jaar
Ik zou zowiezo eens de koppakdichting vervangen en de cilinderkop laten vlakken en reviseren! Dus koop ineens een volledige koppakdichtingset waar alle dichtingen inzitten dus ook de rubbertjes voor je kleppen!
Met zoveel km's zal dit echt wel eens geen kwaad kunnen en heb je daarna terug een goed motortje! Wel ineens de distributieriem en rollen vervangen en best ook ineens het waterpompje dan ben je voor jaren gerust.
Zie wel dat je de merktekens heel juist zet voor je de boel uit elkaar en in elkaar steekt en vraag eerst wat goede raad aan iemand die er wat meer van kent want zo'n werkje lijkt misschien wel simpel maar is het voor iemand zonder ervaring toch niet echt.
13 jaar
[quote=ovi]Ik zou zowiezo eens de koppakdichting vervangen en de cilinderkop laten vlakken en reviseren! Dus koop ineens een volledige koppakdichtingset waar alle dichtingen inzitten dus ook de rubbertjes voor je kleppen!
Met zoveel km's zal dit echt wel eens geen kwaad kunnen en heb je daarna terug een goed motortje! Wel ineens de distributieriem en rollen vervangen en best ook ineens het waterpompje dan ben je voor jaren gerust.
Zie wel dat je de merktekens heel juist zet voor je de boel uit elkaar en in elkaar steekt en vraag eerst wat goede raad aan iemand die er wat meer van kent want zo'n werkje lijkt misschien wel simpel maar is het voor iemand zonder ervaring toch niet echt.[/quote]
Lijkt me inderdaad een goed plan. Ik weet echter alleen niet of ik de auto nog lang kan houden, dus is vloeibare koppakking geen goede tijdelijke oplossing? zie: . Daarbij komt nog dat ik e.e.a. heb uitgezocht en dat de pakkingen vervangen inderdaad nog wel wat meer voeten in de aarde heeft dan ik verwacht had.
[quote=ovi]Onder druk zetten gebeurt met een speciaal apparaatje. Je kan dan aan de wijzer zien of de druk terugloopt. Ook kan je dan wellicht zien waar de koelvloeistof verdwijnt. Dat testen kost hooguit een paar Euro. Veel garages doen dit zelfs gratis als service.
Mocht hier niets uit komen dan kan een snuffeltest uitkomst bieden over de toestand van de koppakking. (geeft aan of er uitlaatgassen in de koelvloeistof komen). Dit testen kost ook niet veel. Soms ook gratis als service.[/quote]
Dit ga ik denk ik eerst sowieso even doen bij de garage waar ik de auto gekocht heb. Kan ik daar in ieder geval mijn keuzes op baseren.
13 jaar
Die vloeibare paking moet je zelfs niet proberen!
Kan je er niet gewoon een andere motor insteken?
Als je de wagen niet lang meer dacht bij te houden misschien beter ineens een andere kopen!
13 jaar
als je een andere motor erin hangt, moet je dan ook nog eea afstellen? of is dat aansluiten en rijden? Dan is het wel te doen.
Maar het gaat erom dat ik momenteel werk en binnenkort weer naar school ga (autotechniek) en ik dus niet weet hoe mijn financiele situatie dan is. In deze toestand kan ik de auto sowieso niet verkopen.
13 jaar
Heb heel mijn jonge leventje met oude wrakken gereden die ik zo lang mogelijk goedkoop probeerde te herstellen dus geen probleem kerel! Ik begrijp dus volkomen wat je bedoeld.
Na een paar auto's kocht ik trouwens altijd auto's met een defecte motor, dus lekker goedkoop en als je er dan een jaartje mee gereden had koop je terug een defecte, lekker sleutelen en de andere met winst buiten.
Mooie hobby waardoor ik mooi centje bij elkaar gekregen heb dus het is maar een tip!(lol)
Wat jij nu moet doen is even kijken wat het beste is! Is de auto voor de rest nog in goede staat dan zou ik er zeker nog een andere motor insteken of deze reviseren omdat weet dat je auto voor de rest nog goed is en voor een paar 100 euro je toch weer misserie koopt waar je niet weet waar je aan toe bent.
Als hij voor de rest helemaal op is zou ik hem wegdoen en iets anders zoeken.
13 jaar
Zoiets ben ik wel van plan:P ik ga gewoon even naar de garage, diagnose laten stellen en dan beginnen. Als ik vast loop ga ik wat kennissen vragen en kom ik hier ook terug. Ik laat sowieso de gang van zaken weten. Moet ook nog even een momentsleutel zien te regelen, aangezien ik deze nodig heb voor de kopbouten. Kan ik deze trouwens hergebruiken? en dan nog een vraag: De motor is niet oververhit geweest, redelijk warm, meer niet. Lijkt me dus onwaarschijnlijk dat de cillinderkop krom getrokken is?
13 jaar
Toch altijd laten vlakken en laat ineens deze mensen ook de klepzitting roderen en de rubbertjes van uw klepjes monteren! Voor wat dit extra aan werkuren kost kan je het echt zelf niet doen!
13 jaar
[quote=ovi]Met zoveel km's zal dit echt wel eens geen kwaad kunnen en heb je daarna terug een goed motortje! Wel ineens de distributieriem en rollen vervangen en best ook ineens het waterpompje dan ben je voor jaren gerust.[/quote]
Waterpomp kan altijd later nog deze draait NIET op de distributie mee !!
En ze gaan niet vaak !!
Ha, dat is dan goed nieuws voor onze vriend!
In dat geval hoef je hem wel degelijk niet te vervangen.
Ik weet echter dat veel mensen die met oude otokes rijden dit uit oogpunt van besparing nooit vervangen als ze een nieuwe distributieriem steken en dan een jaar later hebben ze nog eens kosten omdat ze een lekje aan de waterpomp hebben!
Ik vervang ze altijd ineens mee omdat de meerkost niet opweegt tegenover het werk.
13 jaar
Zal het meenemen! Auto staat momenteel bij de garage om diagnose te stellen. Eind van de dag haal ik'm op en overleg ik even met ze hoe nu verder en wat ze adviseren. Heb aangegeven dat als de koppakking lek is ik deze niet láát herstellen ivm kosten, maar het dan zelf doe. Als het me dan niet lukt kan ik de auto, jammer maar helaas, altijd nog naar de sloop rollen. Maar onderdelen en advies kan ik daar krijgen!
Ik houd jullie op de hoogte. In ieder geval al bedankt tot zover!
13 jaar
Zojuist de auto weer opgehaald bij de garage. Hij loopt weer goed. Ze hebben eea afgesteld en nieuwe bougies erin gedaan (waren inderdaad vies, was mij ook al opgevallen). Hij dacht wel dat de koppakking inderdaad lek is, maar heel minimaal. Voorlopig kan ik dus weer even rondrijden. en tegen de tijd dat het erger wordt, ga ik zelf aan de gang. Bedankt allemaal!
13 jaar
Goed nieuws!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar