Beste allen,
Ik weet dat er veel gelijkwaardige topics zijn over mijn onderwerp, maar ik open deze topic om specifiek een eventuele oplossing te vinden voor mijn probleem. ( en omdat de moderator dit mij gevraagd heeft
Sinds enige tijd verschijnen en verdwijnen er een of meerdere van de volgende waarschuwingen op mijn dashboard:
- emissies service vereist ( blijft vaker in mijn dashboard)
- STC service vereist ( gaat vaak weg na herstart van de auto)
- ABS remservice vereist ( gaat vaak weg na herstart van de auto)
- storing remmen stop auto z.s.m. ( tot nu toe maa 1 x keer gezien maar gaat na een verloop van tijd ook weg tijdens deze storing doet de dagteller het ook niet)
Wel is mij verteld dat rechtsvoor de draagarm of fuseekogel vervangen moet worden. Als ik dit heb laten vervangen zouden dan de storingen ook weggaan of is het toch iets anders?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik vrij a-technisch ben. Graag hoor ik wat ik kan doen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Draagarm of fuseekogel heeft weinig tot niets te maken met de fouten die je ziet.
Laat alle betrokken systemen uitlezen door de dealer en dan weet je meer.
Doorrijden met weigerende remmen kan grote gevolgen hebben.
Hetzelfde geld voor de motorstoring. Aangezien je niet weet wat dit is moet je ook hier rekening houden met gevolgschades, zoals een defect katalysator.
yasar,
Ik heb precies hetzelfde probleem met dezelfde Volvo. Bij de dealer hebben ze nog niets gevonden (meerdere keren uitgelezen).
Hiernaast heeft de S80 ook last van rammel rechtsvoor zoals ook in volgend topic is genoemd:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Ben jij al iets te weten gekomen?
15 jaar
Hallo, ik heb een S80 uit 1999 met km stand 218.000 en heb hetzelfde probleem, emissie service vereist brand vrijwel altijd, dan ABS en dan zo nu en dan slipsymbool en daarna storing remsysteem als dit laatste lampje ook brandt dan komt er op de display te staan dat de auto gestopt moet worden en valt de km teller en de dag-en totaalteller weg. Dit gebeurt alleen als rode waarschuwing storing remsysteem aangaat. Vorig jaar is dit begonnen toen naar garage gegaan(geen off. dealer maar wel gespecialiseerd in Volvo. Hebben voor de emissieservice 1 bobine van een slecht werkende cilinder vervangen remsysteem en remvloeistof gecontroleerd maar niets aan de hand ik rij nu al meer dan een jaar met lichtjes aan/uit zonder verdere problemen maar moet nu weer naar de APK wat problemen kan geven indien alle lichtjes branden en de km teller het niet doet. Wie o wie heeft heeft de oplossing???? Vorig jaar is het systeem ook al een keer uitgelezen.
14 jaar
Dick, lampje kan door 10-tallen oorzaken aangaan, dus wat er vorig jaar uitgelezen werd is niet van belang.
Uit laten lezen door dealer (zowel motor als Abs), dan weet je meer.
Abs-lampje dat brandt, betekent APK-afkeur.
Motor-lampje dat brandt kan wijzen op een slechte samenstelling van de uitlaatgassen en ook dat is APK-afkeur.
En dan hebben we het maar niet over de extra schade die je het milieu toebrengt en het risico op hoge kosten voor je zelf doordat de Abs niet werkt en je niet op tijd kan remmen of de katalysator die stuk gaat en dus vervangen moet worden voor de APK (en die zijn pas echt duur).
Old ford, hartelijk dank voor je reaktie in je antwoord ga je er vanuit dat ik allerlei foutmeldingen krijg en deze gewoon negeer waardoor gevaar voor mijzelf en het milieu ontstaat. Dat is niet juist, ik ben van mening dat het foutmeldingsysteem volledig van slag is daar ik regelmatig bij de garage ben geweest en er niets gevonden werd aan remmen, abs en emissie. Ook is het voorgekomen dat de lampjes niet branden als ik bij de garage kwam en uitlezen dus weinig zin had. In de afgelopen periode is het voor mij een groot probleem dat een fijne auto die nog uitstekend rijdt en verder geen kuren heeft het op dit punt laat afweten. Ik spreek er met veel mensen over en begrijp dat het met dit soort auto's (computersystemen van een jaar of 10 terug) een probleem is. Ook Franse auto's en zelf Mercedes is er bekend door. Ik sta open voor advies maar met jou bericht kan ik weinig en is me ook een beetje te basis.
14 jaar
Ook als het foutmeldingssysteem van slag is, is dat slecht voor het mileu. Als het motorlampje, zoals je zegt, onterecht brandt kun je niet zien wanneer het terecht aan gaat. Hetzelfde geldt voor het ABS, ook hier kun je dus niet zien wanneer deze terecht aan gaat en het ABS niet werkt.
In dit geval wordt het meten met behulp van een elektrisch schema om het probleem te zoeken. Kan betekenen dat je een nieuw instrumentenpaneel nodig hebt of een nieuwe motor- en abs-ecu.
Voor de APK maakt het allemaal niet uit waarom het ABS lampje brandt. Als het brandt wordt je gewoon afgekeurd.
Ik hoopte dat er iemand zou reageren met hetzelfde probleem en inmiddels een oplossing had gevonden. Hier kom ik niet veel verder mee. Over anderhalve week heb ik een afspraak voor de keuring dan zie ik wel verder. Inmiddels houd ik me aanbevolen voor ideeen waar ik wat mee kan.
14 jaar
Misschien kun je eens googelen instrumentenpaneel volvo
Oosterhout NB voor reparatie dashboard .
groetjes Paul
14 jaar
De storing in de ABS komt door een slechte verbinding in de ABS computer onder de ABS pomp,een en ander is gerelateerd met andere storingen.
De oplossing is,de ABS computer demonteren en (laten)repareren..
Ramon, bedankt voor je bericht. Ik ben inmiddels bij de garage geweest waarbij alle storingen zijn uitgelezen(ik heb hier geen inzage in, ook niet om gevraagd) De garage vertelde mij ook dat het probleem vrijwel zeker in de ABS computer zit. 1 febr. heb ik een afspraak om deze te laten vervangen, wordt wel ruim 1100 euro.
Als dit de oplossing is heb ik het er wel voor over. Na 1 febr. stuur ik nog bericht of het gelukt is
14 jaar
Stuur mij even een mailtje als je wilt?
Vervangen is niet nodig en dat weet de dealer ook!
Inmiddels ABS/tracscontroller laten vervangen bij Marcel van der Lans in Den Haag, hij had een ruilcomputer klaarliggen, reviseert ze zelf. Binnen een klein uurtje geregeld en een jaar garantie. Tot op heden geen probleem meer. Motorlampje bleef nog wel branden. Bij garage een nieuwe Lambdasonde geplaatst waarna uitstoot weer een juiste waarde gaf. Na een paar ritjes is lampje uitgegaan maar een aantal dagen later weer gaan branden. Weer afspraak met garage om te resetten (was nog niet gebeurd) ik hoop dat daarmee het probleem is opgelost. Auto is inmiddels wel APK goedgekeurd. Na garagebezoek zal ik weer bericht sturen.
14 jaar
Als het lampje uit is geweest en daarna weer aan gegaan heb je een nieuw probleem.
Resetten zal niet helpen (hooguit voor even), uitlezen en code plaatsen of gelijk laten repareren.
zelfde probleem gehad vandaag: instrumentenpaneel kapot komt weleens voor....
14 jaar
Ook ik heb sinds enige tijd dezelfde problemen.
Type : S80 2.4 140PK
bj: 1999
km : 280.000
- veel olie verbruik (al sinds aanschaf 95.000km, verder geen problemen mee, beetje bijvullen af en toe)
- versleten voorwiellagers l+r
- benzinemeter bleef hangen (bleek een modificatie van volvo, die dealer niet had uitgevoerd. Erg vervelend als je langs de snelweg staat zonder benzine)
- Klapperende voortrein (stabilisator stangen al laten vervangen, probleem werd erger!!!!)
- controle unit radiator fan vervangen
- emissies service vereist ( blijft vaker in mijn dashboard)
- STC service vereist ( gaat vaak weg na herstart van de auto)
- ABS remservice vereist ( gaat vaak weg na herstart van de auto)
- storing remmen stop auto z.s.m. (Elke rit wel een paar keer waarbij de snelheidsmeter uitvalt)
Volgens de dealer is de melding "storing remmen stop auto z.s.m", een kapotte dashboard-unit. Electronica dus.
Unit kan vervangen worden voor zo'n 400,- dacht ik me te herinneren. Je kan gewoon blijven rijden alleen is het wel vervelend/afkeur.
14 jaar
Ik heb ook een S80 uit '99 (T6) en een aantal zaken klinken herkenbaar.
Die klapperende voortrein kan ook defecte schokdempers zijn. Bij mij is dit namelijk zo (volgens de dealer)
De ABS remservice storing heb ik eenmaal gehad na het starten. Voor de rest nog nooit.
Olieverbruik is bij mij ook erg hoog, maar dat komt omdat het afsluitkapje van het oliefilter een lekkage bevat.
Wellicht heb je wat aan deze info.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar