Hallo,
ik heb hier een Saab 9-3 2.2 Tid van 2004. De auto heeft inmiddels 196000km gereden.
Als er met de auto op de snelweg een constante snelheid van boven de 120km/u gerden word dan valt de wagen in noodloop, het check engie lampje gaat branden en de storings codes P0105 ("MAP" Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Sensor- Circuit Malfunction) en P0234 (Enigine Boost Condition-Limit Exceeded) zijn dan uit te lezen.
Inmiddels zijn de volgende onderdelen vervangen of gecontroleerd:
-MAP sensor vervangen
-Lucht massa meter vervangen
-Buiten luchtdruk sensor vervangen
-Alle vacuum/magneet kleppen.
De inlaat circuit van spuitstuk naar turbo is afgeperst om lekkages aan intercooler en slangen uit te sluiten.
Verder heeft de auto gewoon voldoende vermogen en komt de storing ook niet voor als je gewoon inj de binnestad rijd.
Mijn gedachte gaat nu nog uit naar het variabel gedeelte van de turbo of wellicht een software matig probleem.
Heeft er iemand ervaring met dit probleem dan wel een oplossing?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Drukken van Map-sensor en Baro-sensor (als die er op zit) al gemeten/uitgelezen boven de 120?
Al eens uitlezen na een proefrit voordat de storing zich voordoet, dan ook al eenfoutcode?.
Ik heb al eens MAP fouten gezien door een verstopte uitlaat/kat
Oiram
Hallo,
er zijn pas fouten aanwezig zodra het "Check engine" lampje is gaan branden. Eerste 2 dagen alleen in de binnenstad gereden en uitgelezen. Toen stonden er geen fouten in.
Wat Oldford zei "bekijk eens de Map waardes tijdens het moment waar de storing zich vaak voor doet"
Uitlaat systeem niet uitsluiten als mogelijkheid.
Freeze frame data een bekijken of daar iets aan te zien is.
Oiram
Hallo,
ik heb inmiddels met de testkast m'n data direct uitgeprint op het moment dat de storing zich voor doet. Op het moment van storing was de MAP waarde 88kPa waar de waarde net voor de storing 106 kPa was. Natuurlijk valt op het moment van storing het motor vermogen weg en zal ik dus een lagere inlaat druk hebben... Naar mijn weten geeft dit dus geen uitsluitsel.
Overigens heb ik nu de storingen nog sneller als vooreen en heb ik eigenlijk als eerste de "P0234" storing (Engine Boost Condition- Limit Exeeded) zodra ik de snelweg op ga... Even later komt daar de "P0105" storing bij (MAP circuit Malfunction). Ik heb overigens de turbo al helemaal uit elkaar gehad en en deze grondig gereinigd en weer terug gemonteerd... Het variabel gedeelte is nu zo gangbaar als nieuw.
Al met al nog geen oplossing gevonden. Ik denk dat de volgende stap het uitlaat systeem zal zijn...
Alle info is natuurlijk welkom.
Map-sensor waarde van 88kPa is wel wat weinig voor een diesel.
Die horen niet onder de atmosferische druk te komen (en dat is vandaag 101 - 102 kPa).
Verklaart waarom er geklaagd wordt over de verhouding met de baro-sensor (die zal wel op 101kPa staan).
Alhoewel de officiele uitleg van P0234 Overboost is denk ik dat hier Underboost bedoeld wordt. 106kpa is geen overdruk, dat is zo goed als gelijk aan de atmosferische druk. Is er niet ergens een slang lek? Of de intercooler?
Kun je Freeze Frame uitlezen? Interessant om te weten wat voor drukken daar genoemd worden.
Zit hier zo'n stop-klep op? Gaat die misschien tijdens het rijden dicht?
Ik weet in ieder geval dat met SAAB software P0234 Turbodruk buiten bereik betekent.
Statusbyte zegt dan of er een te hoge of te lage druk is (Byte is dan 5A of 5B geloof ik)
Welke sensor meet bij dit model de turbodruk? de Map?
Waarde Map met buitenlucht sensor (stilstaande motor) al een vergeleken?
88 kPa lijkt mij ook erg laag
Oiram
Dag heren,
ik weet dat die 88 kPa aan de lage kant is maar dit is natuurlijk wel op het moment dat de motor eigenlijk aan het decelereren is omdat het vermogen weg valt....
Ik ga maandag nogmaals de waarde uitlezen op het moment van storing en zal tevens de waarde van MAP en Buitenlucht vergelijken bij stilstaande motor... Overigens is er geen slang of intercooler lek want deze zijn afgeperst en geen lekkage vernomen.
Inmiddels is de katalisator ook al gecontroleerd en schoon geblazen... Deze is zeker niet verstopt!!!
Ik moet er wel bij vermelden dat na het reinegen van verschillende componenten en testen en uitwisselen van vanalles de storing nu veel sneller voor komt als vooreen en het begint met de turbo druk fout en later pas de MAP fout komt waar dit in het begin zelfs alleen de MAP fout was...
Uiterlijk Maandag volgend bericht.... Voor zover bedankt voor het mee denken.
Gr Chris
Hallo,
ik heb inmiddels de auto nogmaals uitgelezen en absolute pressure is bij stilstaande motor 100kPa en dan is de Atmospherische druk 101.2 wat dus ongeveer gelijk is.
Tevens merk ik op dat als er onbelast flink gas gegeven word ik de turbo slang gewoon in kan knijpen, ik voel wel dar er wat druk komt maar het voelt niet goed... Ik heb in een eerder stadium de turbo al geheel uit elkaar gehad en alles draait perfect, variabel gedeelte is gangbaar en er zit de gewone minimale speling op de turbo as.
Ik heb ook nog volgende data streams uitgedraait waarbij me op valt dat als er geaccelereerd word of constante snelheid gereden word de "Charge air absolute pressure" zakt naar zo'n 20 to 30 kPa wat dus vacuum betekend!!!
Ik zal even laten zien welke data ik uitgelezen heb:
Stationair onbelast op 3500 toeren Bij 70km/u op 2100 toeren constand
Requested Charge Air Absolute Pressure: 104kPa 154kPa 122kPa
Charge air absolute pressure 88kPa 30kPa 20kPa
De Atmospherische druk bijft in alle belastingen gewoon 101.2 kPa aangeven wat ook zoo hoort.
Ik zou zeggen dat ik toch een lekkage moet hebben maar ik heb het systeem al afgeperst zonder een lekkage te vinden....
Dit is geen lekkage, want dan zou je minder turbodruk krijgen, maar wel altijd 1 bar.
Zit hier een stopklep op die dicht gaat (wat niet de bedoeling is)?
Of je map-sensor is gewoon kapot, of het slangetje naar de map-sensor is verstopt.
Gooi het slangetje van de mapsensor eens los en geef dan gas tot 3500 rpm. Wat meet je dan?
De MAP sensor zit rechtstreeks op het inlaat spruitstuk dus heeft geen slangetje. Tevens heb ik deze al eerder gewisseld met een andere auto zonder resultaat. Wat je overigens bedoeld met die "stop klep" is me niet helemaal duidelijk...
Inmiddels nogmaals inlaat traject van turbo tot spruitstuk afgeperst en geen lekkage geconstateerd.
Stop-klep zit op een aantal diesels om te helpen met het uitzetten.
Deze zit ongeveer op de plek waar normaal bij een benzine-motor de gasklep zit.
Bij een diesel moet die klep gewoon vol open staan.
Die 30kPa is gewoon puur vacuum (hoort bij deze toerentallen niet)
Kan je niet eens zonder de slang (turbo / inlaat) rijden en kijken wat die waardes dan zijn?
Denk overigens zelf ook dat je het bij zo'n stopklep moet zoeken als die hier op zit.
Zo,n hoog vacuum door een storing in een turbo ofzo zuigt hij de inlaatslangen plat.
Of nog een mogelijkheid : Zit hier een variabel spruitstuk op?
Oiram
Hallo,
even een update, ik ben er achter gekomen dat het helaas niet 1 probleem is. De auto is met deze storing (zonder dat wij dat wisten) bij ons binnen gekomen en er is al ergens anders aan geknutselt... Het probleem van het "Requested Charge Air Absolute Pressure" en "Charge air absolute pressure" verschil is inmiddels verholpen. Er bleken op een magneetklep de 2 slangetjes verkeerd om te zitten waardoor de schoepen van de variabele turbo continu in de verkeerde positie staan. Dit euvel is nu verholpen en de "Requested Charge Air Absolute Pressure" en "Charge air absolute pressure" zijn nu tijdens het rijden wel goed. Stationair ongeveer gelijk rond de 103kPa en naar mate de belasting stijgen deze naar een max van zo'n 210kPa bij flink door trekken.
Helaas valt de wagen nog steeds (maar VEEL minder snel) in storing (dezelfde codes).
Ik ben toen gaan kijken naar die "stop klep" waar eerder over gesproken werd en ben er toen achter gekomen dat als ik de vacuum slang van deze klep dicht maak ik geen storingen meer heb. Helaas is er na zo'n 20 snelweg kilometers wel de storing P400 in gekomen wat weer betrekking heeft op de EGR klep (deze zit dus recht onder die stop klep). Het is me nu nog niet helemaal duidelijk of deze storingen betrekking op elkaar hebben want de EGR werkt toch gewoon op zichzelf zou ik zeggen.
Ik heb overigens tussentijds het inlaat gedeelte waar die "stop klep" in zit nog geheel gereinigd en gecontorleerd op werking.
Iemand nog een idee?
Morgen ga ik in ieder geval voor de zekerheid de "stop klep" wisselen met een andere auto om een defect aan dit onderdeel uit te sluiten.
Groet Chris
Voor je die stopklep probeert.
Is er niet nog een slang/stekker van stopklep/EGR/magneetklep verwisseld?
Lijkt daar wel een beetje op namelijk.
Oiram
Dag oiram,
dat kan ik inderdaad niet uitsluiten, maar het is voor mij moeilijk precies te weten waar ieder slangetje op moet want ik heb geen auto staan die exact het zelfde systeem vwa slangen heeft....
Ideetje waar ik dat misschien kan vinden?
Dealer?
Techische informatie is met dit soort verwisselde stekkers/slangen toch wel de beste(snelste) manier.
Oiram
Helaas zegt de dealer... Maak maar een afspraak dan plannen we de auto wel in...
Das natuurlijk niet waar ik op zit te wachten.
Zou eerst die stopklep eens contr, moet toch vrij simpel (snel) te zien zijn of die goed werkt.
Sluit niet uit dat die P0400 veroorzaakt word doordat die stopklep niet aangesloten is.
Verder zou ik het vacuum op die slang eens contr.
Wat doet het vacuum op die stopklepslang tijdens verschillende omstandigheden.
Bijvoorbeeld motor stopzetten, stationair of gasgeven.
Krijg je misschien een idee, ik verwacht in ieder geval tijdens het stopzetten, dat die klep dicht gaat.
Had hier eergisteren ook zo'n klusje (Mercedes) via een andere garage, motor liep vreemd na cilinderkop reparatie.
Voelde tijdens proefrit meteen zo'n stopklep reageren op een moment dat je een EGR vacuum verwachte.
Daar hadden ze de slang van EGR met slang stopklep verwisseld.
Jij hebt een andere EGR maar misschien toch een of andere slang verwisseld?
Oiram
Dag Oiram,
ik heb vandaag de stopklep vervangen en gecontroleerd op werking (slaat inderdaad direct dicht als contact uit gaat)... Met aangesloten vacuum slang komt de EGR storing niet meer terug.
De auto is met deze storing ingeruild en er is ergens anders al aan geprutst dussss. Helaas heb ik op dit moment 3 auto's staan met storingen (zie mijn andere berichten) dus m'n hoofd loopt inmiddels een beetje over ;)
Morgen nog ff een keer de stekkers van de 2 vacuum kleppen omwisselen... Mischien zijn die verkeerd aangesloten...
1 ding weet ik zeker en dat is dat ik dit topic afsluit met een oplossing :)
Gr Chris
Hallo,
helaas is het probleem van de Saab 9-3 nog altijd niet verholpen. Vreemd genoeg heb ik nu de storingen P0234, P0400 en P0105 NIET meer maar komt er bij vragen van veel vermogen of rijden boven de 140km/u soms de storing P0244 (veldrukregelklep turbo compressor A bereik/functie probleem) in. De wagen valt dan eveneens in noodloop!!!
Inmiddels is de EGR klep grondig gereinigd en heb ik de vacuum pomp vervangen. Gisteren zo'n 60 snelweg kilometers gehad voordat de storing er in kwam. Dit gaat soms sneller als een andere keer.
Tevens heb ik bij een ander filiaal een Saab met de zelfde motor opgehaald om te controleren of alle slangen en kleppen juist gemonteerd zitten.... Alles zit het zelfde dus dat is het ook niet.
Ik begin te denken dat het probleem toch in de turbo zelf zit, ondanks dat ik deze geheel uit elkaar gehad heb, alles gangbaar is en er geen overmatige speling op zit...
Iemand nog een vindingrijk idee?
Groet Chris
Vandaag nog de Turbo compleet overgezet van de andere Saab 9-3 2,2 Tid welke geen storing had.
Zodra de auto even op de snelweg zat viel deze direct weer in noodloop dus dat heeft ook niet geholpen.
Inmiddels zijn er aan deze auto de volgende onderdelen vervangen:
-Lucht massameter
-Buiten luchtdruk sensor
-MAP sensor
-Magneet klep afregeling turbo druk
-Magneet klep van inlaat kleppen bediening in spruitstuk
-Magneet klep voor bediening stopklep
-Vacuum slangen
-Vacuum pomp
-Turbo (compleet)
Verder is het gehele inlaat traject op lekkage gecontroleerd en is de katalysator gereinigd om zeker te zijn dat deze niet verstopt zit. Tevens is de EGR klep grondig gereinigd.
Iemand nog een idee?
Hallo,
zojuist is de verkoper terug gekomen met de Saab waar ik gisteren een andere turbo op gezet heb. Hij had al direct aangegeven dat de wagen op de snelweg direct in noodloop viel.
Ik heb net de wagen uit gelezen en tot overmaat van ramp komen nu de storingen P0234 en P0400 terug en dus niet de P0244.
Overigens hoor ik ook dat de wagen nu veel sneller in noodloop valt dus het is alleen maar erger geworden.
P0244 Iets simpeler uitgelegd: Turbodrukbegrenzer onjuiste werking.
En die fout doet zich voor met zware belasting/hogere toeren als ik je verhaal zo bekijk.
Kan je niet eens de gewenste druk en de werkelijke druk met diag app bekijken?
Wat ik ook altijd in de gaten houd "Welke fouten geeft hij niet?"
Tubodruk te hoog / laag geeft hij niet bijvoorbeeld.
En met welke app is de auto nu uitgelezen EOBD? met Saab tester misschien andere(meer) fouten uit te lezen?
Freezeframe data (extra info bij foutcode) aanwezig?
Oiram
Hallo Oiram,
Wat je zegt klopt inderdaad. Ik heb in een eerder stadium de gewenste druk en de werkelijke druk vergeleken en deze komen aardig overeen maar ben natuurlijk niet geheel op de hoogte wat de marges hier in mogen zijn.
eerst ga ik nu de turbo weer terug wisselen wat dat heeft alles alleen maar erger gemaakt.
Zelf lees ik uit met de "Launch" tester via de EOBD stekker. Ik zou de auto een keer uit kunnen laten lezen bij de Saab dealer maar denk eigenlijk niet dat hun meer kunnen zien maar ik zal iets moeten proberen. De klant mist inmiddels al 3 weken z'n auto dus is niet zo blij.
Word vervolgt...
Gr Chris
[quote=UNIVERSEEL11698]P0244 Iets simpeler uitgelegd: Turbodrukbegrenzer onjuiste werking.
En die fout doet zich voor met zware belasting/hogere toeren als ik je verhaal zo bekijk.
Kan je niet eens de gewenste druk en de werkelijke druk met diag app bekijken?
Wat ik ook altijd in de gaten houd "Welke fouten geeft hij niet?"
Tubodruk te hoog / laag geeft hij niet bijvoorbeeld.
En met welke app is de auto nu uitgelezen EOBD? met Saab tester misschien andere(meer) fouten uit te lezen?
Freezeframe data (extra info bij foutcode) aanwezig?
Oiram[/quote]
Een dealer beschikt meestal over informatie/ technische gegevens waarin zo'n code verder verduidelijkt word.
Bijvoorbeeld waarom/of wanneer word zo'n code gezet. (strategie van een ECU)
Dit verschilt tussen automerk en/of computertype.
Die info moet je eigenlijk hebben om een beetje te kunnen bepalen waarom die code gezet word.
Misschien kan je via de dealer deze informatie krijgen.
Is deze ECU niet hetzelfde als OPEL, misschien is op die manier dan wat over deze code te vinden?
Oiram
Hey oiram,
ik zag dat je in een ander topic (http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... sprak over swirlkleppen in het inlaat spruitstuk. De saab waar ik mee bezig ben heeft deze ook en naar mijn weten werken deze perfect maar zou dit toch het probleem kunnen zijn, en zo ja is het mogelijk de vacuum bediening hiervan af te sluiten als test (kleppen staan open in rust stand).
[quote=UNIVERSEEL11698]Een dealer beschikt meestal over informatie/ technische gegevens waarin zo'n code verder verduidelijkt word.
Bijvoorbeeld waarom/of wanneer word zo'n code gezet. (strategie van een ECU)
Dit verschilt tussen automerk en/of computertype.
Die info moet je eigenlijk hebben om een beetje te kunnen bepalen waarom die code gezet word.
Misschien kan je via de dealer deze informatie krijgen.
Is deze ECU niet hetzelfde als OPEL, misschien is op die manier dan wat over deze code te vinden?
Oiram[/quote]
Je zei "P0234 en P0400 terug en dus niet de P0244"
Met Launce lees je uit via de EOBD stekker.
Maar kan op 2 manieren EOBD en met Saab soft (ik weet niet of je Launce dit model Saab doet)
Voordeel van met "Saab soft" uitlezen is, meer waardes en een statusbyte bij zo,n code die de software omzet in extra informatie.
Die P0400 EGR kan namelijk wel 10 verschillende dingen betekenen (met dus veel verschillende oorzaken)
EGR te weinig/te veel lucht/EGR signaal te hoog/te laag zijn zo een paar voorbeelden.
Ik heb nog eens gekeken en het is mogelijk dat die P0244 gezet werd door de noodloop.
P0244 was dus misschien een gevolg en geen echte storing.
De combinatie P0234 en P0400 doet mij eerder denken aan een EGR dan swirlkleppen.
Maar een verkeerde/of slechte LMM kan je zelfs niet uitsluiten.
Ik ga er steeds vanuit dat alle slangen goed zitten en dicht zijn.
Ik zou (als ik deze klus had) toch eerst met de juiste soft uit (laten) lezen alle waardes op logisch zijn bekijken/beoordelen.
Oiram
Ok Oiram,
ik kan helaas met de launch geen 'Saab soft" uitlezen dus helaas kom ik daar zelf niet verder mee. Zoals ik eerder liet weten had ik een andere turbo gemonteerd wat het hele verhaal alleen erger maakte. Aangezien ik door "spit" tijdelijk thuis zit kan ik er zelf niet mee verder maar een collega van me heeft inmiddels de turbo weer terug gemonteerd en al flink proef gereden om te kijken welke storing er nu in gaat komen om aan de hand daar van verder te kijken en eventueel uit te laten lezen door de Saab dealer maar helaas is er nu na 2 flinke proef ritten ( 1 van 20km en 1 van 40km snelweg) geen storing meer in gekomen ondanks dat er toch flink vermogen is gevraagd van de motor tijdens het rijden en de auto kwa acceleratie ook flink aan de tand is gevoeld.
Vanavond neemt een verkoper de auto mee die vervolgens een flink stuk (2x40km snelweg) zal gaan rijden in de hoop dat er iets uit zal komen. Zodra dit het geval is zullen we de ECU uitlezen maar niet wissen om vervolgens bij Saab een afspraak te maken om met de originele test kast uit te lezen. Hopenlijk worden we daar dan wijzer van.
De luchtmassa meter heb ik overigens ook al in een eerder stadium vervangen wat niet tot een oplossing kwam.[quote=UNIVERSEEL11698]Je zei "P0234 en P0400 terug en dus niet de P0244"
Met Launce lees je uit via de EOBD stekker.
Maar kan op 2 manieren EOBD en met Saab soft (ik weet niet of je Launce dit model Saab doet)
Voordeel van met "Saab soft" uitlezen is, meer waardes en een statusbyte bij zo,n code die de software omzet in extra informatie.
Die P0400 EGR kan namelijk wel 10 verschillende dingen betekenen (met dus veel verschillende oorzaken)
EGR te weinig/te veel lucht/EGR signaal te hoog/te laag zijn zo een paar voorbeelden.
Ik heb nog eens gekeken en het is mogelijk dat die P0244 gezet werd door de noodloop.
P0244 was dus misschien een gevolg en geen echte storing.
De combinatie P0234 en P0400 doet mij eerder denken aan een EGR dan swirlkleppen.
Maar een verkeerde/of slechte LMM kan je zelfs niet uitsluiten.
Ik ga er steeds vanuit dat alle slangen goed zitten en dicht zijn.
Ik zou (als ik deze klus had) toch eerst met de juiste soft uit (laten) lezen alle waardes op logisch zijn bekijken/beoordelen.
Oiram[/quote]
Hallo,
de auto is gisteren avond mee geweest met de verkoper en hij is 1x in noodloop gevallen waarbij de storing P0234 naar voren kwam (over boost). Ik denk dat het beter is om de wagen nu eens uit te laten lezen door de Saab dealer om te zien of hun een oorzaak van het probleem kunnen zien met het uitlezen.
Ideeen zijn natuurlijk nog altijd welkom.
Groet Chris
Nou,
ik heb inmiddels de Saab nog steeds hier staan met het zelfde probleem. De auto is inmiddels bij Saab geweest waar alleen aangegeven word dat het probleem zou moeten zitten in de onderdelen die ik al vervangen heb.
Verder ben ik inmiddels eens gaan rijden zonder vacuum bediening van de turbo afregeling waarbij ik via mijn uitlees kast kon zien dat de gevraagde druk bij accelereren tegen de 200Kpa zit en dan de geleverde druk maar ergens bij de 60kpa zit. Op het moment van invoegen op de snelweg viel deze direct in noodloop met eveneens de storing P0234 (engine boost condition-limit exceeded) maar dat is dus alles behalve een limiet overschrijden!!! De geleverde druk is veel te laag maar de test kast geeft aan dat de druk te hoog is geworden!!! Bij de eerste afslag heb ik de vacuum bediening terug gezet om de drukken te bekijken en dan zitten deze mooi dicht bij elkaar. Wel had ik toen tijdens zware belasting dat de auto even in hield en 'check engine" aan ging. Hierbij kreeg ik de fout P0400 (Exhaust gas recirculation-flow Malfunction) waarop ik de de EGR klep vervangen heb.
Ik heb vervolgens weer proef gereden en geen problemen gehad. Voor de zekerheid heb ik de auto meegegeven met een verkoper voor het weekend en helaas viel de wagen na zo'n 70 gereden km's WEER in noodloop. Dat gehele weekend is het nog velen maklen vaker gebeurd en ik heb zojuist de volgende storingen uitgelezen P0105 (MAP pressure/(BARO) pressure sensor-circuit Malfunction), P0234 (engine boost condition-limit exceeded) , P0400 (Exhaust gas recirculation-flow Malfunction).
Al met al kan het dus zo zijn dat de fout(en) 70km weg blijven maar het kan ook zijn dat de fout in korte tijd vele malen voor komt.
Het blijft voor mij nogal raadselachtig allemaal maar heb een idee dat er toch iets blijft hangen op een moment dat de storing er in is gekomen en dan veel terug komt in korte tijd tot dat er weer iets gedaan is en dan de storing voor vele km's niet meer terug komt.
Nogmaals is alle feedback welkom.
Groet Chris
Tekst bij code P0234 is toch echt goed. De limiet is "exceeded", hoewel je daar misschien beter ONDERschreden voor kunt lezen.
Voor een computer-programma is een afwijking groter dan toegestaan altijd "exceeded" of dat nu naar beneden is of naar boven.
Overigens volgens mij is de officiele tekst: Boost Pressure Control Circuit Positive Deviation met als uitleg: Boost Pressure too low.
Dat krijg je in ieder geval bij Opel en volgens mij ook bij Saab als je uitleest met dealer apparatuur.
Er MOET een obsctructie/verstopping in het inlaat systeem zitten. Een diesel zal normaal nooit onder de 100kpa (1 bar) absoluut komen.
Als je Lauch geen Saab-software heeft moet je het eens met Opel-software proberen. Volgens mij is dit eenzelfde motor als bij Opel.
Vectra-C, 2004, Y22DTR met een PSG16 ecu.
Ok Oldford, bedankt voor je info.
Ik heb op de launch wel Saab software maar kan natuurlijk wel uitlezen via Opel. Het is inderdaad de zelfde motor als een vectra 2.2Dti (Y22DTR) eigenlijk zou het dan duiden op een lekkage of verstopping van het inlaat systeem... Voor zover heb ik toch echt alles goed gecontroleerd maar het MOET natuurlijk ergens aan liggen. Het vreemde vind ik alleen dat het ook gewoon zo lang goed kan blijven... Ik heb in het inlaat spruitstuk van die "swirl kleppen" zitten en die zijn nog niet vervangen... De kleppen bewegen wel goed en de vacuum bediening werkt ook goed... Zou het misschien daar aan kunnen liggen. Het is mij niet echt bekend bij welke motor belasting deze kleppen van positie veranderen dus ja.
Ik zal morgen ook eens via opel uitlezen maar denk dat het geen verschil zal maken aangezien de auto al bij Saab geweest is en hun het zelfde zagen als ik met de Launch.
Voor zover iig bedankt voor het meedenken.
Groet Chris.[quote=oldford]Tekst bij code P0234 is toch echt goed. De limiet is "exceeded", hoewel je daar misschien beter ONDERschreden voor kunt lezen.
Voor een computer-programma is een afwijking groter dan toegestaan altijd "exceeded" of dat nu naar beneden is of naar boven.
Overigens volgens mij is de officiele tekst: Boost Pressure Control Circuit Positive Deviation met als uitleg: Boost Pressure too low.
Dat krijg je in ieder geval bij Opel en volgens mij ook bij Saab als je uitleest met dealer apparatuur.
Er MOET een obsctructie/verstopping in het inlaat systeem zitten. Een diesel zal normaal nooit onder de 100kpa (1 bar) absoluut komen.
Als je Lauch geen Saab-software heeft moet je het eens met Opel-software proberen. Volgens mij is dit eenzelfde motor als bij Opel.
Vectra-C, 2004, Y22DTR met een PSG16 ecu.[/quote]
Hi Chris
Hoe is de stand van zaken ?
heb je verder nog iets gevonden ?
Grz jacko
14 jaar
Dag Jacko,
het probleem is nog niet opgelost maar begin toch erg de turbo te verdenken ondanks dat ik deze geheel uit elkaar heb gehaald en alles perfect werkte. Naar verwachting is de geleverde turbodruk op moment van in storing vallen een stuk lager als de gevraagde druk en dit kan natuurlijk aan het variabel gedeelte liggen. Ik weet natuurlijk niet of dit wel net zo goed blijft bewegen als de turbo door en door warm is aangezien de storing meestal pas naar voren komt als er al zo'n 50 a 60km gereden is !?!?!?
Op dit moment ligt de turbo bij turbo World BV voor diagnose en ben nog in afwachting van de uitslag. Intussen is de intercooler voor de zekerheid nog wel afgeperst dus deze heeft zeker geen lekkage...
Zodra ik meer weet staat het zeker op dit forum. [quote=jacko242]Hi Chris
Hoe is de stand van zaken ?
heb je verder nog iets gevonden ?
Grz jacko[/quote]
Ik zie deze motor niet voor ogen, maar gezien de kilometerstand van deze wagen is de aanzuigleiding ter hoogte van de turbo toch niet verzadigd/week geworden, bij andere merken heb ik al geweten dat deze dan worden toegezogen bij gasgeven, met dus een onderdruk als gevolg, daar waar je druk zou verwachten...
grts
ps: De montage van de nieuwe turbo in gedachten (sterkere aanzuig/probleem verergert) en tevens warme motor, rubber wordt nog soepeler...?
14 jaar
Dag JP,
wat je zegt klopt inderdaad en dit is in een eerder stadium al gecontroleerd. Ik heb deze ervaring ook al gehad bij een opel astra en een peugeot 407 maar is bij deze auto niet van toepassing...
Iig bedankt voor het mee denken
[quote=JP1]Ik zie deze motor niet voor ogen, maar gezien de kilometerstand van deze wagen is de aanzuigleiding ter hoogte van de turbo toch niet verzadigd/week geworden, bij andere merken heb ik al geweten dat deze dan worden toegezogen bij gasgeven, met dus een onderdruk als gevolg, daar waar je druk zou verwachten...
grts
ps: De montage van de nieuwe turbo in gedachten (sterkere aanzuig/probleem verergert) en tevens warme motor, rubber wordt nog soepeler...?[/quote]
En heeft deze turbo een electronisch geregeld schoepenwiel, heb ooit es gehad dat het motortje niet het volledige bereik meer aankon, met ong dezelfde symptomen...
Is er tijdens die vorige 'reparatie' bij anderen nergens een vod in het inlaattraject gesukkeld? Ms wat simpel maar toch...
14 jaar
Nou, de diagnose is gedaan door Turboworld BV en zei wisten zeker dat het probleem door de turbo veroorzaakt werd. Direct een nieuwe (originele) turbo besteld en gemonteerd. Proefrit gemaakt van 90km en geen noodloop gehad gelukkig.
Dus eindelijk de klant kunnen bellen dat de auto opgehaald kon worden....
Dit was afgelopen Zaterdag en volgens de klant viel de wagen na 1 km op de snelweg al weer in noodloop!!!! (ons bedrijf is 800meter van de snelweg af) De auto was toen nog gewoon koud dus begrijp er echt helemaal niks van. Wellicht dat er een slangetje los geschoten is of zo. De klant heeft Maandag direct gebeld en de auto word morgen middag uitgelezen bij Saab Utrecht. Ik heb de contact persoon daar en e-mail gestuurd met de nodige info over wat er reeds gedaan is aan de auto.
Het is nu dus even afwachten wat er bij Saab uit komt, wellicht is het iets veel anders of is er iets los (stekker/vacuum slangetje).
Word vervolgt....
Hoi Chris,
Ik heb onlangs hetzelfde verhaal meegemaakt maar dan met een zafira 2.2dti,met dezelfde symtomen en storingscodes. Plaatselijke opeldealer had al van alles vervangen zonder resultaat. Ik heb een nieuwe turbo gemonteerd en sindsdien geen problemen meer gehad, ondanks dat aan de oude turbo niet veel te ontdekken was.
Succes, Dick
Dag Dick,
zoals je kunt lezen in de laatste reactie die ik gegeven heb is de turbo reeds vernieuwd (originele nieuwe turbo)
maar helaas is daarna alsnog de wagen in noodloop gevallen.
Inmiddels is de auto weer bij de Saab dealer geweest en hun hebben uitgelezen en een software update gedaan.
Helaas is de lampje na zo'n 120km weer aan gegaan en de auto is als het goed is afgelopen week weer bij die zelfde Saab dealer geweest (Saab Utrecht geloof ik. Is bij klant in de buurt) maar daar heb ik eigenlijk niks meer van gehoord deze week dus ik zal maandag weer eens contact gaan zoeken.
Voor zover is het probleem dus nog niet opgelost!!!
Word vervolgt...[quote=Dick Wijngaard]Hoi Chris,
Ik heb onlangs hetzelfde verhaal meegemaakt maar dan met een zafira 2.2dti,met dezelfde symtomen en storingscodes. Plaatselijke opeldealer had al van alles vervangen zonder resultaat. Ik heb een nieuwe turbo gemonteerd en sindsdien geen problemen meer gehad, ondanks dat aan de oude turbo niet veel te ontdekken was.
Succes, Dick[/quote]
draai eens een moertje op de aanslag waar de pal bij maximale turbodruk tegen aan komt...
Waarschijnlijk wordt er op een of andere manier terveel turbodruk opgebouwd..
Al 2 keer meegemaakt bij opel vectra met y22 dtr..
Daarna geen problemen meer gehad... had ook steets p0234..
Nou ik ou zeggen dat dat met een nieuwe turbo niet echt het probleem kan zijn. Ik heb met de turbo die er op zat wel de aanslag verandert maar zonder resultaat. Overigens ben ik wel zo ver dat de turbodruk bij het vallen in noodloop juist te laag is. vandaar ook de eerdere verdenking van de turbo die nu dus vernieuwd is zonder resultaat...[quote=venedijk]draai eens een moertje op de aanslag waar de pal bij maximale turbodruk tegen aan komt...
Waarschijnlijk wordt er op een of andere manier terveel turbodruk opgebouwd..
Al 2 keer meegemaakt bij opel vectra met y22 dtr..
Daarna geen problemen meer gehad... had ook steets p0234..[/quote]
als die te laag is, moet er toch ergens een kleine lekage zijn???
Of hij meet dat het te laag is maar je hebt de druksensor al vernieuwt...
Dit is waarschijnlijk een bedradings probleem.
Klemkracht van de stekkertjes op de pomp wordt te laag. Klemkracht meten van de stekkertjes.
Dag karel,
je praat over klemkracht van de klemmetjes van de stekker verbinding op de pomp... Welke pomp bedoel je hiermee?
Al met al is het probleem nog steeds niet opgelost. De auto is inmiddels al 3x bij de Saab dealer geweest en zei vonden het nodig de massa van de motor te verbeteren, alle vacuum slangen te vervangen en een software update uit te voeren. tevens is er toen een "leen" EGR-klep gemonteerd waarna het probleem 220km weg bleef.
Volgens de betreffende dealer zou het vernieuwen van de EGR-klep de oplossing zijn.
Aangezien deze EGR-klep bijna 3x over de kop gaat bij de dealer hebben wij besloten de auto op te halen bij de klant om vervolgens zelf de ERG-klep te vernieuwen. Hiervoor is een nieuwe originele klep gebruik!!!
Toen we auto weer terug wilde brengen viel deze weer in noodloop op de snelweg... Het probleem zit er dus nog steeds in en wij wachten nog op respons van de betreffende Saab dealer die al 3x aan de auto gewerkt heeft.
Word vervolgd...
[quote=Karel6115]Dit is waarschijnlijk een bedradings probleem.
Klemkracht van de stekkertjes op de pomp wordt te laag. Klemkracht meten van de stekkertjes.[/quote]
Hallo,
het volledige systeem is op lekkage gecontroleerd, de intercooler is hiervoor zelfs naar een extern bedrijf geweest voor controle. De druk sensor is in een eerder stadium al vervangen....
[quote=venedijk]als die te laag is, moet er toch ergens een kleine lekage zijn???
Of hij meet dat het te laag is maar je hebt de druksensor al vernieuwt...[/quote]
Op de brandstofpomp zit ook de motorecu met een linker en rechter connector. Alle sensoren zijn aangesloten op deze motorecu. Door het trillen van de motor en dus ook de kabelschoentjes in de connector worden deze "lam" en kan er een verkeerd signaal binne komen.
Het is dus zaak om de juiste pennetjes te controlen op de juste klemkracht.
Bij vragen stuur anders even een prive mail.
even een vraagje, is misschien de brandstofpomp vervangen? mijn zafira 2.2 dti is een jaar lang garage in en uit geweest met diverse noodloop problemen. Deze problemen begonnen een paar maand nadat de brandstofpomp vervangen was, uiteindelijk bleek dat er een verkeerde pomp gemonteerd was, deze vervangen en de problemen zijn opgelost (dit omdat je zegt dat er al aan de auto geknutseld was)
14 jaar
heb ook een saab hier 9.3 tid met fout code p0234 turbo vervangen druksensor vervangen luchtmassa meter en gasklep huis schoon gemaakt egr schoonge maat heeft er iemandt iede waar het aan zou kunnen liggen
14 jaar
caner-koten, graag zelf een nieuw onderwerp starten voor je probleem. Je breekt nu in in een ander onderwerp hetgeen niet wenselijk is.
heb ook een saab hier 9.3 tid met fout code p0234 turbo vervangen druksensor vervangen luchtmassa meter en gasklep huis schoon gemaakt egr schoonge maat heeft er iemandt idee waar het aan zou kunnen liggen
14 jaar
Hallo,
Een nieuw topic openen werkt op de volgende manier.
Op de home pagina Saab aanklikken, en dan rechts bovenaan of onderaan het menu" plaats een nieuw probleem" aanklikken.
Nu kun je een eigen topic aanmaken over jouw probleem, en zullen de (SAAB)"deskundigen"waarschijnlijk meer geinterresseerd zijn dan een lang oud topic, waar al een oplossing voor is.
suc6
Met vr gr
Mercury. moderator Problemcar
Dag allen die de laatste 9 maanden op het noodloop probleem van de Saab 9-3 2.2 Tid hebben gereageerd.
Nadat de auto enkele maanden bij auto electronica specialist Harperink in st. Oedenrode heeft gestaan is hun uiteindelijke diagnose een defecte brandstofpomp (met regel module)
We krijgen ff een prijs om de oren die zou liggen tussen de 1700,- en de 3500,- ex!!! En dat is alleen de pomp dus maar !! Na verder informeren blijkt er een bedrijf te zijn in Groningen die deze pompen ook kan leveren voor iets wat scherpere prijzen (1400,-)
Ik heb het kosten plaatje bij mijn directeur neer gelegd en wacht geduldig af tot z'n tranen zijn opgedroogd en dan hoor ik wel wat hij er mee doet.. De kosten die Harperink inmiddels gemaakt heeft zijn me nog niet bekend. ook daar heb ik 1,5 week geleden een mailtje voor weggedaan maar voor alsnog niets op terug ontvangen.
Het einde is dus in zicht..
Word vervolgt
hoi chris en pat.
probeer een bij Elferink in enter...die doen zowel revisie en nieuw.
wij halen daar veel matrialen vandaan omdat van wege de kosten...als je gegevens wil zo als tel nummer of url van die site laat maar weten.
14 jaar
Nou,
de Saab is intussen eindelijk verkocht en de klant rijdt er al een paar maanden probleemloos mee dus ga ik er van uit dat het probleem toch echt in de brandstofpomp zat...
Einde topic...
Sorry voor een oud topic terug boven te halen, maar had de Saab nog andere symptomen? Ik rij zelf met een 9.3SS met 2.2 diesel motor en krijg net hetzelfde voor op snelweg. Daarbij komt ook dat die bij gas geven zwarte rook uitstoot en mijn verbruik ongeveer 1l per 100km hoger ligt dan vroeger. Wil het topic niet kapen, alleen even kijken of de andere saab dezelfde problemen had.
11 jaar
Jou probleem lijkt veroorzaakt te worden door de EGR klep of de klep in de aluminium inlaatbuis waar de bovenste intercoolerslang op zit. Die opent dan niet geheel bij draaiende motor.
EGR is reeds gereinigd, maar zal nog eens kijken naar de klep. Alvast bedankt voor de snelle reactie.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar