De auto kampt sinds een paar dagen met deze klachten bij zowel een warme als koude motor. De garage heeft de motor uitgelezen en geen foutmeldingen ontdekt. Wel blijkt de benzine/lucht verhouding niet in orde, maar wat het defect is is nog onduidelijk.
Wat zou er mogelijk aan de hand kunnen zijn??
Pascal
Geplaatst door Cal77 (0) , lid sinds 12 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Saab 9-3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.
4 Reacties
oldford (0) PRO, 12 jaar geleden
Als de benzine/lucht verhouding niet klopt, moet je uitzoeken waarom en dat repareren.
Al was het maar voor het milieu, je eigen bankrekening (verbruik kan stijgen), of omdat het mogenlijk afkeur is bij de volgende APK.
Kun je iets meer vertellen over het mengsel probleem? Te arm, te rijk, koud/warm, stationair/rijden?
Is de uitlaat volledig dicht en niet lek? Vooral in de buurt van de lambdasonde.
Cal77 (0), 12 jaar geleden
De sondes werken, die zijn gecontroleerd. Het probleem blijkt ergens in het brandstof systeem te zitten. Te rijk, waardoor hij niet rustig met een constant toerental stationair draait. Zowel met een koude als warme motor. Verder zijn de vacuüm slagen op het gasklephuis gecontroleerd evenals de luchtmassameter.
De uitlaat is een paar maanden geleden vervangen, ik neem aan dat bij de controle van de sonde ook de luchtdichtheid van de uitlaat is gecontroleerd.
Kan het een injector probleem zijn?
oldford (0) PRO, 12 jaar geleden
Er kan zo veel, ben ik bang.
Zonder uitlezen en meten weet ik het zo ook niet.
Hoe is er geconstateerd dat er iets met het mengsel is. Hoe weet men dat? Vooral als er gezegd wordt dat er geen foutcodes zijn.
Is er een 4-gas test gedaan? Zo ja, wat waren daar alle waardes?
Zijn de diverse sensoren voor het systeem gecontroleerd op geldige waardes? Is de brandstofdruk gemeten?
Het verhaal is wat tegenstrijdig. De sondes werken zeg je. Maar het systeem is te rijk.
Met werkende sondes wordt dat te rijk staan gewoon weggeregeld en loopt ofwel de motor redelijk tot goed, dan wel zijn er foutcode(s).
Cal77 (0), 12 jaar geleden
Het probleem zat in een defecte luchtmassameter.
@oldford, bedankt voor je input