hallo beste mensen,
ik heb hier een Saab 9-3 staan van 1998 met Climat control.
Airco netjes afgevuld met 770 gram en gevacumeerd.
Maar nu slaat de compressor 30 seconden in en dan weer 20 seconden uit.
Zo gaat dat de hele tijd door
De hoge druk is ongeveer 15 bar en de lage druk bij het uitslaan is 1.5 bar.
Kan het zijn dat er een verstopping ergens zit of is de filter/droger aan vervanging toe?
wie heeft dit wel eens meegemaakt of weet er een oplosiing
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bas de pomp slaat uit op de hoge druk schakelaar,dit is normaal om te hoge druk te voorkomen,als de druk onder de 15 bar blijft blijft de pomp draaien de koelvan moet voor zorgen ,vermoedelijk werkt deze niet goed, groet Leo.
Klopt Leo, naar wat ik weet, heeft deze SAAB een lineaire drukschakelaar (3 draden).
De lineaire drukschakelaar werkt op een "open" en "gesloten contact", schakelt inbij een druk hoger dan 15 bar, dan vliegt de tweede stand van de ventilator in om druk te verlagen in de condensor.
Contact 2 moet "gesloten" zijn en die schakelt pas in als de druk lager dan 2 bar of hoger dan 28 bar wordt.
Deze schakelaar reageert dus op het signaal van wat ie krijgt, uitschakelen van de airco compressor te hoge/lagedruk, of controleren dat de tweede snelheid van de aanjager wordt ingeschakeld als de druk van 15 bar wordt overschreden.
Het kan dus te maken hebben met de koelventilator, of verstopping in het systeem, in ieder geval is de druk van 15 bar te hoog...en de lage druk van 1,5 bar bij [b]uitslaan[/b] is te laag,
Motor gegevens zijn niet ingevuld ? maar mijn glazenbol zegt een vulgraad van 800 gram.vanaf de 2.0i t/m de 2.2 TDI.
hallo leo en theostek,
allereerst bedankt voor het reageren.
het is een Saab 9.3 2.0 turbo S uit 2000.
De vulgraad volgens het kenplaatje op de auto moet 770 gram zijn.
Wat ik weet is dat een airco pas uitgeschakeld wordt bij een hoge druk van 25 bar of meer.
en een lage druk onder de 1 bar.
Kan the zijn wat Theostek aangaf dat er ergens een verstopping zit, ik vermoed de droger/ filter, want die zag er behoorlijk oud uit, volgens mij nog origineel van de fabriek?
Om de hoeveel jaar moet je de droger vervangen?
En hoe kan je een verstopping het beste lokaliseren?
De droger kan je makkelijk bij, hij zit voor de condensor en achter de grille.
12 jaar
hoi Theo,800 gram is prima je hebt gelijk druk sensor met drie draden zit in de condensor geeft info door naar dice verbreek druk min 1.75 bar max 27 bar.
inschakel druk min 2 bar max 24 bar.dice verzameld de gegevens en beslist of dat de airco mag draaien mischien kan je met je tester in dice om gegevens uit te lezen.groet Leo.
Is de kenplaat origineel of een acteraf geplakte ?
Droger heef een werking van maximaal 2 jaar.
Een verstopping is moeilijk te lokaliseren in het systeem, als de ventilatorwerkt zoals het moet en de druk loopt dan nog te hoog op, kan er sprake zijn van een verstopping.
Verstopping kan ook extern zijn een vervuilde condensor of zelfs een leiding die verbogen/geknikt zit,
Het kan een verstopte filter/droger zijn, gezien de druk van 1,5 bar ! dit betekent een verdampingstemperatuur van -4 graden ! dus rijp afzetting, tevens ligt dan ook de oververhitting te laag.
Maar het kan ook het expansieventiel zijn (ingang) wat nauwelijks opent, en heb je dezelfde symptomen, een hogere persdruk enz, enz.
filter/droger vernieuwen is geen overbodig onderdeel om niet te vervangen.
hoi theo
sorry voor het late reageren,
maar volgens mij is het een achteraf ingebouwde airco.
Zodra ik de auto weer hier heb m ga ik de filter droger vervangen en de leidingen controleren
nog bedankt
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar