Skoda Octavia: Slechte koude start

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi 90pk

Hallo,

Ik heb et volgende probleem. 's Morgens wil de motor maar slecht ronddraaien. Het is net of de startmotor het hele geheel niet fijn rond krijgt. Ik heb het elektra gebeuren laten doormeten en een nieuwe accu laten plaatsen. De dynamo laad keurig netjes alles bij, ook als ik tijdens het starten alle stroomgebruikers aanzet. (Ik moet zeggen dat zijn er heel wat). Als de motor op de laatste stroomstoot van de accu eindelijk start komt de motor netjes tot leven, geen gedoe op 3 poten of wat dan ook. Als de motor warm is en ik wil later de motor weer starten valt het mij op dat de startmotor veel sneller de motor in de rondte krijgt. Voor zover ik weet heb ik nergens lekstroom. Een alarm zit er niet op. Het enigste wat altijd aanstaat is eigenlijk de carkit, maar et lijkt me sterk dat ie men hele accu opvreet binnen een nacht. Ik hoop dat iemand een oplossing voor me heeft. Ik word er een beetje moe van op deze manier dat gek.t met de auto.

Alvast bedankt voor het nadenken voor mij

Vriendelijke groet Keur

Geplaatst door

Keur (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

bedsoel je dat je een tijd door moeten starten s ochtens.
als dat zo ios is het dan zo dat hij net aanslaat dan afslaat en je een tijd door moet starten.
als dat zo is en je hebt een pomp verstuiver motor dan eerst controleren of als je hem op contact zet er brandstof bij het brandtoffilter komt.
als dat zo is dan storing uitlezen en als dat niks opleverd de o-ringen van de pomp verstuivers vervangen.

groetjes jan.

jan T 110
badge vip badge

14 jaar

Hoi Jan,

Das een snel berichtje. Ja inderdaad ik moet met een koude motor (smorgens/smiddags) flink doorstarten. Ik heb geen probleem dat hij na het starten afslaat. Als de motor tot leven komt blijft ie ook verder soepel lopen. Maar zou het langzaam ronddraaien van de motor te maken kunnen hebben met te weinig brandstof????
De laatste keer dat ze het hele elektrische spul hebben doorgemeten hebben ze geen storing in de computer gevonden.


ps. ik zou niet weten of ik een pompverstuiver motor heb. Hoe kan ik dat zien?


vriendelijke groet Keur

Keur 0

14 jaar

of het een pomp verstuiver is zie je aan het klepdeksel dat is zwart en een stuk breder dan een gewone.
ook de motor code kanj je het aan zien.

groetjes jan.

jan T 110
badge vip badge

14 jaar

Dit is geen pompverstuivermotor maar een AGR of ALH.

Probeer eens een nieuwe koelvloeistoftemperatuursensor.

En anders een startmotor, dit probleem komt ook veel voor (deze draait dan gewoon te langzaam rond).

Gr. Harry

berendonck 0
badge

14 jaar

Ik zat zelf ook te twijfelen aan de startmotor. Ik kan het dan alleen niet begrijpen dat als ik de motor uitzet en een poosje later weer start dat de startmotor dan wel snel rond draait. De temperatuursensor die is ervoor om de lengte van voorgloeien te bepalen? Zou het ook niet zo kunnen zijn dat de diesel terug loopt vanuit de leiding? Dus dat er langer gestart moet worden voordat de motor pakt? Maar zou dat dan een logica kunnen zijn voor het langzaam rond draaien?????? Hopelijk komen we er zo uit met zen allen, Ik heb al een paar opties om te gaan vervangen.
Alvast heeeeeeeeeeeeel erg bedankt voor de oplossingen.

groetjes Keur

Keur 0

14 jaar

Wanneer de startmotor hoorbaar langzaam ronddraait wanneer deze koud is zou ik hem gewoon vervangen. Zeker na wat er allemaal al gecontroleerd is.

Jos.

jos-br 0
badge

14 jaar

[quote=jos-br]Wanneer de startmotor hoorbaar langzaam ronddraait wanneer deze koud is zou ik hem gewoon vervangen. Zeker na wat er allemaal al gecontroleerd is.

Jos.[/quote]
Dat denk ik ook, zeker als hij het met een volledig opgeladen accu ook doet. Motor start sowieso gemakkelijker wanneer hij warm is, en waarschijnlijk heeft de startmotor dan wel nog kracht om vlot te draaien.

Starttoerental van startmotor te laag. Als je zoekt op dit forum bij volkswagen kom je het probleem ook een paar keer tegen.

dreuge 0
badge

14 jaar

Wat te doen bij een te laag starttoerental?????? Vervangen? Gisteren kwam op mijn werk iemand met de suggestie dat de koolborstels versleten/slecht zijn? Ik weet niet of dit er mee te maken hebben. Ook kwam iemand met de suggestie dat de massa slecht contact maakt. Ik kan eigenlijk beide oplossingen niet matchen met het sneller ronddraaien met een warme motor.
Ik heb het idee dat ik het beste de startmotor kan vervangen geloof ik, en misschien de koelvloeistof sensor.
Nieuwe ideeën zijn nog altijd welkom. Ik wil van dit probleem af. Ik erger me groen, geel en blauw. Ben bijna zover om de auto de deur uit te doen. Et is alleen een beetje jammer, staat nog maar 127.500 op de teller.

Alvast weer bedankt

groet Keur

Keur 0

14 jaar

Om een startmotor doe je zo'n goede auto toch niet weg, dat zou zonde zijn.

Gr. Harry

berendonck 0
badge

14 jaar

De auto de deur uit doen voor het probleem, dat zou ik nu ook niet doen. Is het dan niet beter dat je even naar een dealer gaat. Het zal een beetje meer kosten maar dat zou ik ook doen als het probleem niet direct duidelijk is. Dan ben je alles vergeten binnen 2 weken :-).

trek de stekker van de temp sensor ff los kijk of die dan sneller aanpakt?

denxx 0

14 jaar

Vanmorgen direct een sprintje getrokken naar de auto. Stekker los gepeuterd maar helaas geen verschil.

Keur 0

14 jaar

Temperatuursensor heeft alleen nut bij een warme motor. Het beste is gewoon het starttoerental (laten) meten, weet je meteen wat er aan de hand is.

jos-br 0
badge

14 jaar

Beetje laat, maar de oplossing in mij geval was een slechte massa. Deze is vervangen en schoongemaakt. Auto starte als een tiermelier en liep verder als een trein.

Auto toch weg gedaan omdat ik maar 3000 km per half jaar reed, werd een beetje prijzig.

groetjes Keur

Keur 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.