Beste Mensen,
Ik ben in het bezit van een BMW e46 328i, bj 11-1998 en er staat zo'n 203dkm op de teller.
Ik zit alleen met het probleem dat cilinder 5 uitvalt bij langdurig stationair lopen van de motor, bijv bij het stoplicht of dat je even in de auto zit op iemand te wachten.
Ik heb de auto uitgelezen, en er komt alleen een probleem met de VANOs naar voren wat los zou staan van een uitvallende cilinder. Vervolgens de auto door een BMW specialist laten uitlezen, kwam ook het VANOS probleem uit en de thermostaat die defect was.
Okay thermostaat vervangen, maar de garage zei om het VANOS probleem op te lossen moet de auto wel op 6 cilinders lopen.
Okay ik bobines uitgewisseld, injectoren om gewisseld geen resultaat. Nou eigenlijk wel resultaat nadat ik mn inlaat moeren had aangedraaid. Uitvallende cilinder komt nu minder voor vreemd genoeg.
Verder zit er nieuwe olie in en 6 nieuwe originele bougies, luchtfilter vervangen, benzine filter vervangen.
Dus ik ben een beetje benieuwd naar jullie adviezen, alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klinkt als een lekke pakking tussen inlaatspruitstuk en kop bij cylinder 5. (Ik neem aan dat je die moeren bedoelt.)
Even op de verdachte plek wat remmen reiniger spuiten. Gaat de motor anders lopen dan heb je het lek gevonden.
Die inlaatspruitstuk pakking is nieuw, bij het vervangen van de CCV(olieafscheider) meteen mee genomen toe de inlaat eraf lag.
Daarin tegen, lek is lek zou je zeggen en zou de auto dan niet meteen op 5 cilinders moeten gaan lopen?
Wat ik zo apart vind dat het alleen bij stil staan stationair het probleem voorkomt. Snap die logica niet echt.
Verder nog met wat bmw rijders gesproken over dit probleen en die verdenken weer de bekabeling van de bobine of de injector.
14 jaar
De bedrading of bobine zal je probleem niet zijn,
Het inlaatspruitstuk is als het goed is voorzien van O-ringen, dus voor elke cilinder 1 O-ring, totaal 6 stuks.
Doe die test eens met remreiniger, het is toch niet zo dat er ene niet goed zit waardoor valse lucht word getrokken..
14 jaar
Controleer de slang eens die op je gasklep zit, met name het dunne deeltje scheurt vaak en kan ook dit soort klachten veroorzaken.
Ik zal het wel even gaan uitproberen met de remreiniger om te zien of ik lekage kan vinden, alleen is het moeilijk te zien naar mijn mening als de cilinder uitvalt en je remreiniger spuit of de motor daarop reageert. Ivm dat de boel al flink loopt te schudden:-)
De inlaatslang die als eerste op de gasklep zit heb ik ook al vervangen tijdens de installatie van de nieuwe CCV.
14 jaar
Updateje,
vorigeweek zondag de gehele inlaat vervangen en so far so good :) nu heb ik dus het juiste carterventilatie systeem op mijn inlaat zitten en kon ik ook de overgebleven slangen vervangen die ik had overgehouden bij vervangen van de CCV.
Dat ware dus de twee leidingen die bovenlangs de inlaat lopen en een leiding die van de oliepeil stok naar de CCV onder de inlaat word vast geklikt. Rubber van de oliepeil stok ook maar meteen vervangen want daar lag ook een beetje olie.
Jammere is alleen dat ik dan niet precies weet waardoor het probleem zich voordeed. Maar goed, hopelijk blijven alle cilinders netjes werken.
14 jaar
Helaas, probleem doet zich weer voor... ;( Dus we gaan weer afvinken om deze probleem logica te achterhalen,
Ik zeg dit is geen elektronica probleem, argument is dan had hij meteen weer het probleem moeten hebben. Precies een week later, afegelopen zondag viel de cilinder weer uit. Ik moet alleen de auto nog uitlezen of dit weer cilinder 5 was.
Dan ga ik toch denken aan de bevestiging van de inlaat, wel te verstaan de moeren. Beetje net als bijv bij je velgen zeggen ze ook dat je een week later het beste alle bouten weer even na trekt om te zien of het allemaal nog wel goed vast zit. Voor het nieuwe inlaat spruitstuk erop zat had ik de oude ook een keer opnieuw aangedraaid en toen waren de uitval problemen ook een stuk verminderd.
Bij de inlaat word het warm dus maybe moet ik die moeren weer aantrekken. Daarnaast 1 van de draad einden bij cilinder 5 draaide ik er in zijn geheel uit het blok. Dus ik had de moer met draad in mijn hand. Bij terug monteren kon ik deze ook niet helemaal super vast draaien omdat de draad waar de moer op gedraaid word mee bleef draaien (Maybe dat, dat het probleem kan veroorzaken).
Maar hoe krijg ik die draad weer goed vast, hij is niet gebroken ofzo, kan het ook gewoon in het blok draaien alleen op een gegeven moment draaid hij maar door. Zat te denken aan iets als locktight ofzo. Maar jullie advies is welkom!
Das de status voor zover, van het weekend weer de boel los halen en die draad eind vast zetten.
14 jaar
Je hebt waarschijnlijk het draad uit de kop gedraaid, normaal gesproken hoeven die boutjes niet erg vast gedraaid te worden, zit een rubber pakking tussen en die moet wel goed zijn, ik zou hem vervangen als de boel toch los moet. Als je boel los haalt zou ik een kijken of de oliepeilstok niet verstopt zit. Als je de uitlaat eraf haalt moet die toch los. Zitten heel vaak verstopt en kunnen problemen geven met slecht lopen van de motor, als ie nog een klein beetje open is en je hebt een kleine lucht lekkage bij de 5e cilinder zou die combinatie het uitvallen van die cilinder kunnen verklaren.
Je zou trouwens kunnen kijken of je M* draad kunt tappen in het doorgedraaide gat, is nu M7 volgens mij, Als het gat van het inlaatspruitstuk groot genoeg is dan. Anders moet er een helicoil ingezet worden.
gr Martin
Bedankt voor je reply Martin. Paar maanden geleden heb ik de inlaat ook al los gehad ivm vervangen van het carterventilatie systeem, daarbij ook alle slangen waaronder ook die van de peilstok. Of bedoel je de leiding waar de slang op gaat van de peilstok die verstopt kan zijn?
Pakking van de inlaat had ik toen ook vervangen voor een nieuwe bij terug montage. Wat betreft de draad, probeer ik eerst even de loctite. Als ik moet gaan tappen dan moet de inlaat er weer af wat meer tijd in beslag neemt. Maar dat is als de easy way niet werkt. Dan kan ik idd een maatje groter tappen en een andere draadeind erin draaien.
14 jaar
De slang is niet verstopt (Of het moet al heel erg zijn) Maar de aansluiting van de slang naar de peilstok, dit is een buis in een buis waarbij de buitenkant dient als carterventilatie kanaal. Dit gaat vaak verstopt zitten. Denk dat je loctide niet gaat werken omdat er geen draad meer inzit als je zegt dat je hem steeds kon blijven ronddraaien. Bij aluminium is het vaak zo dat als je iets doordraait het ook gelijk kapot is.
gr Martin
Aah kijk, de buis op de peilstok moet ik dus na kijken, die heb ik die zondag wel losgehad ivm de nieuwe slang maar stom weg niet gekeken of die verstopt was. Hopelijk kan ik er zonder de inlaat te verwijderen ook bij, anders moet weer alles los:-)
Ja van die tapeind, de tapeind draaid wel in het blok zeg maar maar je kan em niet vast draaien. dus de draad zal er nog wel zitten alleen zal die wel dol zijn en die loctite die ik heb besteld, vult op en zet de boel vast. En dat zou dan sterk genoeg zijn om tot 33Nm vast te zetten en zo vast hoeven die moeren van de inlaat niet te zitten.
Wat ik al zei even eerst de easy way, de moeilijke weg kunnen we altijd nog bewandelen. Iedergeval bedankt voor je advies, heb ik weer wat te doen van het weekend:-)
Verdere adviezen zijn altijd welkom.
14 jaar
Beste Mark je zou waarschijnlijk toch misschien ergens een valse lucht lekkage kunnen hebben, met remmenreiniger kan je niet alles vinden.
Zoek eens op google naar een smoke wizard denk dat je daar veel meer mee kan vinden
Als de doorvoer in de peilstok verstopt zit kun je het met een smoke wizard ook niet makkelijk vinden omdat de motor de lucht naar binnen zuigt en niet lekt als er druk op staat.
gr Martin
Smoke Wizard is een leuke tool als je een garage bedrijf hebt, ik ben maar de hobby bob die zijn auto zelf probeert te fixen omdat het me bij de garage te veel centen gaat kosten die ik even niet heb.
Zou een slecht werkende Vanos bij de cilinder uitval nog iets met elkaar te maken hebben?
14 jaar
Mijn 525i had exact hetzelfde probleem. Na 2 weken zoeken door BMW Dusseldorp bleek het geen electronisch maar een mechanisch probleem. Het VANOS systeem werkt op oliedruk en er zat een (of meerdere) oliekanaal verstopt. Doorgeprikt en met een reinigingsvloeistof schoongemaakt. Nieuwe olie erop en de motor loopt weer als een zonnetje.
14 jaar
VANOS vervangen, probleem lijkt opgelost te zijn. Motor loopt super rustig, schud niet meer. Storingen in het motormangement gewist en het rijd ook nog beter, minder bokkig heb ik het idee.
Alleen wel een ander probleempje ontstaan, het oliedruk lampje flikkert na een tijdje rond rijden en begint dan constant te branden. Maar daar open ik wel even een ander topic voor.
Bedankt voor de tips!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar