close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Peugeot 406 HDI melding "Koelwatertemperatuur te hoog"

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI 110pk

Eigenlijk geen probleem, want het lijkt alweer opgelost, maar ik wil het toch even laten weten, wellicht heeft iemand er iets aan.

De laatste tijd gaf mijn auto regelmatig de melding (op het display van de radio/airco) "koelwatertemperatuur te hoog", terwijl het STOP lampje brandde en er een vervelende piep klinkt (telkens maar heel kort, je hebt amper tijd om de melding te kunnen lezen). Deze melding kwam te pas en te onpas, bij koude en warme motor, maar kennelijk nooit terecht (de motor werd nooit warmer dan 90 graden). Wel werd het steeds frequenter, en met name het piepje maakte dat ik een oplossing moest zoeken. (Ik heb nog even overwogen het piepertje gewoon maar uit te schakelen, maar dat is natuurlijk een beetje symptoombestrijding :)

Na een lange zoektocht via verschillende forums las ik de opmerking dat ik de relais (3) die achter de gril zitten en die de ventilator sturen maar eens moest controleren. Deze bleken wel te werken, maar de contacten waren behoorlijk vuil. Deze maar eens schoon gemaakt, en inderdaad heb ik tot nu toe de melding niet meer gehad.

De exacte plaats van die dingen: motorkap omhoog, gril verwijderen en dan zie je rechts (als je voor de auto staat) een verticaal geplaatste, langwerpige afdekklep. Daarachter dus.

Geplaatst door

hansilein (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bedankt voor de plaatsing van deze oplossing.

moderator 0
badge

14 jaar

Het probleem leek inderdaad opgelost, maar de oplossing was van tijdelijke duur. Na een paar maanden begon 'ie weer te piepen, eerst af en toe en later steeds regelmatiger. Toen kwam er een nieuw probleem bij: de auto verloor langzaam koelvloeistof, hetgeen veroorzaakt bleek te worden door een scheur in de cylinderkop. Oei... Gerepareerd (duur grapje), en het piepje was ook verdwenen! Maar niet voor lang...

Na een paar maanden kwam het piepje weer terug en mijn garagehouder (kleine sleutelaar) wilde er toch eens naar kijken. Temperatuursensor vervangen, maar dat hielp (zoals ik al had verwacht) niets. Uiteindelijk bleek het probleem te zitten in de electrische aansluiting naar een "kastje", hetgeen de chiptuning bleek te zijn waarvan ik niet eens wist dat mijn auto die had! Chiptuning 'kortgesloten' en het piepje lijkt nu echt over te zijn, maar de auto trekt wel iets minder :( Toch maar eens kijken of ik dat weer goed kan krijgen...

hansilein 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.