close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: Niet aanslaan E39 525tds. Dieselpomp?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 525tds M51

Ik zit met het volgend probleem,
eergister heb ik de auto getankt een dag later slaat deze niet meer aan.

Startmotor draait rond maar wil niet aanslaan.
Ik heb gister ook gelijk de opvoerpomp verwisseld met een nieuwe,
aangezien hij telkens uitviel bij 15 liter tank kwam samen met de melding "check fuel injection".
En heel moeilijk starten

Na het verwisselen van de opvoerpomp wilde hij nog steeds niet aanslaan,
je hoort de opvoerpomp nu wel werken en uit de slangen bij de brandstoffilter stroomt er diesel.

Maar nu zat ik gister te kijken onder de motorkap en zag bij de dieselpomp een stroompje diesel stromen/lekken.
Best wel veel alsof er een kraan een kwart open staat. Een klein straaltje.

Tevens heb ik vorig week de 4e verstuiver met stekker laten reviseren. Deze lekt nog een heel klein beetje.

Nu mijn vraag waarom start mijn auto niet?

Komt het door de dieselpomp(brandstofpomp Bosch), dat deze geen druk kan opbouwen?

Moet deze weer gereviseerd worden? Is gereviseerd(vorig jaar) maar alleen op 2 plekken.

Zoja kan ik deze zelf eruithalen en wegbrengen? Aangezien de auto niet rijdt.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet

Rietish

Geplaatst door

rietish (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Diesel pomp gaat bijna nooit kapot. wat bedoel je met revisie? Als je zegt op 2 plekken zul je wel bedoelen dat de pakkingen van het deksel zijn vervangen. Vaak gaat ook de pakking tussen de pomp en het verdeelstuk lekken en die wordt nooit meevervangen omdat de pomp uit elkaar valt als je die eraf haalt. Van een lekkage krijg je niet het probleem dat ie niet wil starten maar wel dat ie heel moeilijk wil starten. Als je de pomp hebt vervangen moet je het systeem wel eerst onluchten voordat ie wil aanslaan.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Nou de dieselpomp lekt enorm veel.

Hij was gereviseerd was mij verteld dat ze 2 pakkingen hadden verwisseld,

maar volgens een monteur die net is komen kijken is dit niet zo. Ze hebben een soort van witte kit aan de voorzijde van de dieselpomp gespoten dus niet de pakkingen vervangen.

Maar als jij zegt dat hij gewoon moet aanslaan ook al lekt ie zoveel dan moet hij ontlucht worden.

Maar hoe moet ik deze ontluchten?

Gr. Rietish

rietish 0

13 jaar

Een paar foto's voor de duidelijkheid.

[url=http://img163.imageshack.us/i/snc00452.j...][img]http://img163.imageshack.us/img163/5238/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Rode pijl is waar ze dat witte spul hebben gezet


[url=http://img163.imageshack.us/i/snc00454o....][img]http://img163.imageshack.us/img163/8153/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Gele pijlen is waar het behoorlijk lekt

Gr. Rietish

rietish 0

13 jaar

Aan de leksporen is eigenlijk niet goed te zien waar hij precies lekt. Daarom vervangen wij altijd minimaal 3 pakkingen (1 in het deksel, 1 onder het electronisch deel en 1 tussen verdeelblok en pomp) aan de motor, en eventueel rubbers aan de zijkant en achterkant achter de kleinere deksels), als er met kit is gewerkt dan ben je bij een stel amateurs geweest, als je pech hebt zit de kit in de pomp en wil ie misschien daarom al niet meer aanslaan (Niet heel waarschijnlijk). Je kunt hem ontluchten door de brandstof leidingen op de verstuivers los te draaien en vervolgens te starten tot er brandstof uit komt, dan leidingen dicht draaien en opnieuw starten.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Nou vandaag is de auto gestart.

Heb heel de dag gewoon normaal gereden en hij deed het gewoon!

Om hem te starten heb ik wel remmenreiniger in de inlaat gespoten en startte direct!
Vrijdag wordt toch nog de dieselpomp gereviseerd dit maal wel met pakkingen.

Klopt het dat als de dieselpomp teruggeplaatst wordt,
dat de auto uitgelezen en gereset moet worden? Omdat deze na het plaatsen van de dieselpomp niet gaat starten?

Gr. Rietish

rietish 0

13 jaar

Nou vanochtend wilde hij weer niet starten,
weer met remmenreiniger en hij starte weer!

Wat kan er aan de hand zijn? De dieselpomp? De verstuiver die lekt?

Gr. Rietish

rietish 0

13 jaar

Ik weet niet wat ze onder revisie verstaan maar een ruilpomp kost normaal gesproken meer als €1000,- en das ook een gereviseerde pomp. Als ze alleen de pakkingen vervangen hoeft ie niet van de motor af (Tenminste dat doe ik niet), de auto hoeft niet uitgelezen en gereset worden, wat wel moet is dat ie weer op tijd moet worden gezet (Als ie van de motor af is geweest) en het electrische deel moet opnieuw afgesteld worden en dat is een lastig karweitje.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Zal ind de timing en electro afsteling wel zijn.
Probleem hebben we bij een kennis ook gehad

WeskeM3 0

13 jaar

Even een vraagje,

Wat bedoelt u met electro afstelling?

Hij start wel alleen met remmenreiniger.

Gr Rietish

rietish 0

13 jaar

Als je zoeen pomp uit elkaar haalt dan moet het electronisch deel weer precies op de goede plek komen anders wil ie of niet starten of hij draait max toeren na het starten. Ook kan hij gaan roken en slecht gaan trekken als ie niet op de juiste manier inelkaar zit. Dit zal overigens geen invloed hebben op het slechte starten. (De lekkage kan dat wel zijn)

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Ok bedankt dan weet ik ook weer wat meer.

Dus dat bedoelen ze met het op tijd zetten!

Niet starten kan dus door de lekkage van de pomp zijn. Of juist de verstuiver.

Duidelijk nu maar wachten tot hij naar de garage kan voor nog meer duidelijkheid.

Ze gaan alle pakkingen vervangen dus wordt ook een leuk prijskaartje!

Wordt vervolgd...!

Alvast bedankt voor alle antwoorden

Gr

rietish 0

13 jaar

Motor is uit elkaar.

Het probleem zit in de 4e verstuiver die met de kabel daardoor slaat de auto niet aan.
Een nieuwe kost 275 euro.

Maar de dieselpomp lekt ook nog heel erg veel dus deze moet ook gemaakt worden.
Hier zullen ze alle pakkingen vervangen ook de ringen.
Auto lekt ook nog olie best veel,
waarschijnlijk van de kleppendekselpakking deze wordt ook vervangen en ook de multiriem en de aircoriem worden vervangen. 2 spanrollen moeten ook vervangen worden en er moet nieuwe olie in.

Kosten totaal inclusief arbeid 750 euro
Mijn teller van de auto staat op 430000 ongeveer

Enige wat er dan nog is dat er druk op de koelslang staat.
Als auto koud is zijn de slangen nog best hard en er komt lucht uit de koelvloeistof reservoir, als de je de dop eraf draait.(koppakking september 2010 vervangen)

Nu de dillema
Er is een ander motor beschikbaar van bouwjaar 2000 met 200.000km op de teller kosten inclusief inbouw 900 euro

Het is 150 euro meer wat moet ik doen?

Ik hoop dat iemand mij wat advies kan geven.

Alvast bedankt
gr. Rietish

rietish 0

13 jaar

Is het niet gewoon dat de auto niet gloeit? ik vind het verder een behoorlijk wazig verhaal.

als die 4e verstuiver het probleem is dan zal hij ook niet lopen na spuiten van remmenreiniger.

Mausx 0

13 jaar

aan een vriendelijke vriend vragen of tie voor weinig de bmw wil maken terwijl jij op zijn vrouw past?? (ik zou gaan voor de 900€)

alfons262 0
badge

13 jaar

enne, als de pomp uit elkaar moet om "alle" pakkingen te vervangen, dan moet de pomp daarna op een tester getimed worden. das bij elkaar best een duur grapje.

ik denk inderdaad aan jouw prijzen te zien dat ze zelf ook liever een nieuwe motor inbouwen.
dan ben je waarschijnlijk wel in 1 klap van al het gezeur af. niet onverstandig.

kan best zijn dat je met de oude motor van het ene probleem naar het ander gaat. nu 750 euro en dan straks nog een koppakking.

Mausx 0

13 jaar

Maurice wat vindt je wazig aan het verhaal? Misschien dat ik het nog kan uitleggen.
Aangezien ik voor maandag een besluit moet nemen.

Het enige probleem was dat de auto niet meer starte.
Met een beetje remmenreiniger start hij wel.

Dat hij olie en diesel lekte wist ik.
Maar aangezien hij niet meer starte wilde ik alles laten maken.
De pomp vervangen en alle andere dingen worden gedaan door een kennis van mij
die ervaring heeft op dit vlak( bmw diesel ) Alles wordt op tijd gezet.

Zit nog steeds te denken wat moet ik doen.
Kennis(monteur) zegt motor vervangen heeft minder gelopen.
Misschien heb je wel gelijk. Straks heb ik dit laten maken en dan na een maand is er weer iets anders..!

rietish 0

13 jaar

Als je voor 900 euro een andere motor erin hebt moet je dat gewoon doen, je kunt niet een auto niet laten repareren omdat er over een maand weer iets kan zijn. Er kan morgen al weer iets kapot gaan maar het kan ook een jaar goed gaan, met een kapot 4e verstuiver moet ie gewoon starten, hoe dat ie vervolgens loopt is een ander probleem. Slangen worden best wel hard normaal gesproken en zou ook niet een probleem moeten zijn, is alleen een beetje moeilijk om achter de computer te bepalen hoe hard is hard.

Die pakkingen kun je door iemand die er ervaning mee heeft gerust laten vervangen, hij hoeft niet op een test bank om de pomp weer op tijd te krijgen, dat kan aan de motor ook gebeuren, wij vervangen alle pakkingen van die pompen met de pomp aan de motor en dat gaat eigenlijk altijd goed.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Ok thanks Martin voor het advies.
Temperatuur blijft gewoon goed, met staat netjes in het midden.

Maar gezien mijn km stand 430.000 is dit veel voor een diesel uit dec.1998?
Ik rijd ongeveer 1000km per week( bergen op zoom - utrecht)

Naderd de einde van de auto of kan ik nog gewoon doorrijden als hij gemaakt is? Of zullen er motorisch nog meer gebreken komen?

Alvast bedankt
Gr. Rietish

rietish 0

13 jaar

Ik heb verschillende klanten met die in dit soort auto's rijden en die nog veel meer kilometers op de klok hebben staan, een half miljoen in tegenwoordig heel normaal voor de 525TDS, of het einde van de auto nadert is niet te zeggen, ben je tervreden met wat je hebt moet je er in blijven rijden, of er nog meer aan zit te komen is niet te bepalen, maar dat geld voor elke auto.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

750 euro of voor 900 euro een ander motor erin, is wel een klein verschil. Problemen met auto zal je inderdaad altijd blijven houden, en dan maakt het niet uit het een BMW is of een ander auto. Het belangrijkste is, dat je auto veilig is. En BMW vraagt nou eenmaal om een onderhoudsbeurt met een mooi prijskaartje eraan.

Mijn advies is, ga voor een ander motor, 900 euro valt eigenlijk nog mee voor een motor met 200.000 km en uit bouwjaar 2000. Alle andere bijkomende problemen moet je maar voor lief nemen.

Waar twijfel je zelf aan?

Waar ik zelf aan twijfel. Ik ken de ruilmotor niet.

Als ik moet uitgaan van de monteur schijnt het een hele goeie te zijn.
Het zal niet exact 200000 zal wel iets meer zijn.

Mijn eigen motor ken ik.
Mijn gevoel zegt dat hij over een x aantal maanden weer problemen zal geven
en dan zal het weer iets anders zijn.

Gr. Rietish

rietish 0

13 jaar

Nou eindelijk na bijna 3 maanden!
Auto start nu in 1 keer...!

Wat hebben we gedaan?

Als eerst naar het zuiden van Belgie tegen de grens van Frankrijk voor een ruilmotor
Een 725 tds uit 1999 en met 220000km compleet met verstuivers, dieselpomp, dynamo,startmotor, turbo en nog veel meer.

Dit is de ruilmotor,

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/812/snc00513v.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/812...][img]http://img812.imageshack.us/img812/1482/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Motor erin gezet en starten maar....Hij startte ook maar hij gooide al het kvs eruit.
Daarom wilde de beste man geen garantie op de motor geven.
Dus motor er maar weer eruit. Wat bleek er zat een scheur in de kop.

Mijn eigen motor weer terug gezet met de nieuwe vierde verstuiver(met pulsgever) en de nieuwe dieselpomp.

Yes hij startte geen olie en diesel lekkages maar wel de druk op de koelslangen.
Je hoorde ook twee of meer kleppen tikken.

Dus motor weer uit elkaar voor de kleppen vervangen en gelijk maar de kop opnieuw laten vlakken
en persen voor de druk op de koelslangen.
Volgende obstakel.

Mijn onderblok zag er niet best uit en er zat een streep in de 3e cilinder gewoon heel lichtjes,
een rechte streep vandaar de druk op de koelslangen.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/835/snc00532.jpg/][img]http://img835.imageshack.us/img835/2428/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/861/snc00530.jpg/][img]http://img861.imageshack.us/img861/5638/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/29/snc00531f.jpg/][img]http://img29.imageshack.us/img29/4928/sn...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Dus onderblok eruit en de onderblok van de 725tds(deze was wel goed)
erin eerst laten schoonmaken en in een bad dat hij helemaal clean is.

Ook de cilinderkop, mijn eigen cilinderkop van de 525tds laten cleanen in een bad en op druk laten testen.
Vlakken hoefde niet omdat deze recht was(had in oktober al een keer de kop laten vlakken)

De 'nieuwe' cilinderkop,
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/851/snc00529.jpg/][img]http://img851.imageshack.us/img851/747/s...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Nou nieuwe filters, riemen, pakkingen en olie.

Alles op tijd gezet ook de nokkasas met speciaal gereedschap(van de Opeldealer want BMW leent geen gereedschap uit)
En starten maar...
Hij start niet in 1 keer ook de volgende ochtend niet
Je moet doorstarten.Als hij warm is start hij wel in 1 keer.
Uitgelezen gaf iets van gloeiontsteking aan

Gloeibougies gemeten waren goed maar hij gloeit niet voor.
Relais van de voorgloei bij de computer nagekeken ook goed maar ze krijgen geen stroom.
Uiteindelijk door middel van meten uitgekomen in de kofferbak bij de accu
daar boven zit een witte kastje met langwerpige zekeringen.

Nummer 6

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/225/60372502.png/][img]http://img225.imageshack.us/img225/2236/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Je raadt het al deze was doorgebrand. Een nieuwe gehaald en de auto is helemaal nieuw.
Rijdt nieuw. Het heeft even geduurd maar het resultaat is ernaar. Ik heb een nieuwe auto.
Hij heeft nog nooit zo gereden. En in 1 keer starten gelijk, ook na een paar dagen stilstaan in 1 keer starten na een seconde of 1 2. Op naar de 500.000 km!


Het was wel handig om een reserve motor te hebben voor de onderdelen. We hebben nog best veel goede onderdelen over.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/88/snc00539.jpg/][img]http://img88.imageshack.us/img88/6366/sn...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Maar er zijn ook een aantal dingen stuk gegaan vier keer de spanner van de multiriem en 1x een koppakking per ongeluk.
De monteur heeft ook momenten gehad dat hij gek werd van de BMW. Maar hij heeft het gedaan en nog netjes ook
Elke dag na zijn werk gesleuteld aan de bmw. En heeft niet eens veel geld gevraagd. Inmiddels is hij wel 525tds expert geworden.

Alleen heb ik nog 1 probleem en dat is de remmen. mijn rempedaal is keihard.
Waarschijnlijk de rembekrachtiger dus deze moet nog vervangen worden.
Daar gaat de monteur nog achteraan.

Sorry voor het lange verhaal maar ik wilde even mijn bevindingen met jullie delen.
En hoe het is afgelopen dat van de remmen horen jullie ook nog wel.

Gr. Rietish

rietish 0

13 jaar

Mooi dat het weer klaar is; bedankt voor de feedback.

mvg,
Hans

Hans4040 1285
badge vip badge

13 jaar

Werkt de vacuumpomp wel goed en goed aangesloten? Weet niet hoe het met deze motoren werkt maar als je rembekrachtiger niet goed functioneerd na een motorwissel dan gaat mijn eerste gedachte uit naar de vacuumpomp en als dit een excentrische schoepenpomp is dan kan het goed zijn dat de schoepen vast zitten zeker als deze van de losse motor komt die misschien al een hele tijd ergens heeft gelegen.

Gr. Jeroen

jeroen5305 0

13 jaar

Sorry was ik vergeten te zeggen.
De remmen waren voor de motorwissel.

Drie vacuumpompen geprobeerd alle 3 hetzelfde, hard rempedaal.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Gr. Rietish

rietish 0

13 jaar

Nou rembekrachtiger open gemaakt en een berg water dat eruit kwam!

Helemaal bruin van binnen en modder.
Dus nu maar opzoek naar een andere rembekrachtiger.

Gr. Rietish

rietish 0

13 jaar

Nou mijn auto is helemaal klaar.

We hebben een andere rembekrachtiger gehaald en in de auto gezet.

Remmen doen het weer optimaal de remblokken lopen ook niet meer vast. gewoon perfect.

Als ik de auto in D zet kruipt hij weer zoals vroeger.

En dit alles alleen door het vervangen van de rembekrachtiger.

Gr Rietish en nog bedankt allen voor de informatie

rietish 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.